Hoitomaksut ja uusi avopuoliso!!
Sisälläni kuohuu. Tilanne on tämä:
Minulla on lapsi jonka isän kanssa on yhteishuoltajuus ja lapsi on puolet isällään joka on sairausloman takia ns. Tuloton.
Soitin päivähoitotoimistoon niin tuloiksi luetaankin minun ja nykyisen avopuolison tulot eikä minun ja lapsen isän tuloja?!
Nykyisellä avopuolisolla on oma lapsi huollettavanaan jonka kirjat on äidillään. Hän ei todellakaan maksa minun lapsestani mitään ja lapsen isä ei voi maksaa joten minä yksin maksan pienestä palkastani tuon 280e kuussa!!!
Miten voi mennä näin, mitä ihmettä teen?
Maksuluokka olisi nolla ilman nykyisen puolison tuloja, en voi millään vaatia lapsen isää maksamaan puolta. Apua. 😢
Kommentit (143)
Niin? Tottakai samassa taloudessa asuvan tulot otetaan huomioon. Pyydät häntä maksamaan.
Mutta tehän jaatte tämän miehen kanssa ruoka- ja asumiskulut, joten tilannehan on kuitenkin sinulle edullinen.
Sinä maksat hoitomaksun ja uusi ukko maksaa talouden muut menot. Asutte kuitenkin yhdessä, niin yhteiskunta katsoo, että teillä on kahden ihmisen tulot käytettävissä. Olette perhe.
No nykyinen mies ei todellakaan maksa minun lapsen hoitokuluja koska lapsi on puolet isällään ja elättää omaa lastaan. Miten voisin edes pyytää sellaista? Ap
Älkää pitäkö lasta koko ajan päiväkodissa, jos hänen isänsä on kerta kotona. Siinä säästää.
Sitä on taas perusteellisella harkinnalla ja keskustelulla solmittu avoliitto....
Kyllä eskarissa on käytävä, aiemmin olikin vai osan viikosta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eskari on maksutonta, eli mitenkään hoitomaksu ei voi olla silloin täydet.
Noin se vaan menee. Ruokakunnan tulot lasketaan yhteen. Itse olin vuosikausia pulassa, kun en saanut toimeentulotukea terveydenhoitokuluihin miehen säästöjen takia, enkä taas voinut vaatia, että mies olisi käyttänyt kaikki loput rahansa omiin terveydenhoitomenoihini. Nämä on näitä.
Vierailija kirjoitti:
No nykyinen mies ei todellakaan maksa minun lapsen hoitokuluja koska lapsi on puolet isällään ja elättää omaa lastaan. Miten voisin edes pyytää sellaista? Ap
Jälkiviisautta, mutta näistä pitää aina keskustella etukäteen. Sinun asumiskustannukset puolittuivat, joten voit käyttää tämän osuuden lapsen tarhamaksuun.
Vierailija kirjoitti:
Eskari on maksuton.
Vierailija kirjoitti:
Älä pyydä sitten ja maksa itse. Mitä täällä vingut sitten?
Hän kuitenkin helpottaa sinun talouttta, esim asumiskulut.
Vierailija kirjoitti:
Sitä on taas perusteellisella harkinnalla ja keskustelulla solmittu avoliitto....
280e on aika iso raha kuussa, ei olla mitään ökytuloisia, mistä tämänkin olisin etukäteen edes tajunnut. Maksaa omasta lapsestaan 150e kuussa elatusrahaa ja mun lapsesta 280e ei nyt ihan mee tasan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Yhteistalous, rakas lapsi yhteistalous, jossa esim jaetaan asumisenkuluja, jne...
Paljonko sulla ap säästyy siinä että mies jakaa asumiskuluja kanssasi? Älä nyt venkoile vaan vastaa.
No eipä asumiskulut muuttuneet yhteen muutettaessa. En pysty maksamaan tuota summaa 1700e bruttopalkastani, minulla on myös kotona asuva 18v lapsi.
Miehen bruttopalkka on aavistuksen verran suurempi josta hän maksaa oman lapsensa elatuksen. Mä en saa elatusmaksua koska lapsi on puolet ja puolet. Ap
Kyllä teillä on melkoiset tulot, jos eskarin jälkeisestä täydentävästä varhaiskasvatuksesta maksatte 280€ kk.
Monessa kunnassa täysi maksu vastaavassa tapauksessa on n. 180€.
Mitäs läksit! Pakkoko on aina ottaa se uusi ukko siihen, tietää vain ongelmia.
Kela maksaa siinä tapauksessa jos lapsen huoltaja ei pysty.