Hoitomaksut ja uusi avopuoliso!!
Sisälläni kuohuu. Tilanne on tämä:
Minulla on lapsi jonka isän kanssa on yhteishuoltajuus ja lapsi on puolet isällään joka on sairausloman takia ns. Tuloton.
Soitin päivähoitotoimistoon niin tuloiksi luetaankin minun ja nykyisen avopuolison tulot eikä minun ja lapsen isän tuloja?!
Nykyisellä avopuolisolla on oma lapsi huollettavanaan jonka kirjat on äidillään. Hän ei todellakaan maksa minun lapsestani mitään ja lapsen isä ei voi maksaa joten minä yksin maksan pienestä palkastani tuon 280e kuussa!!!
Miten voi mennä näin, mitä ihmettä teen?
Maksuluokka olisi nolla ilman nykyisen puolison tuloja, en voi millään vaatia lapsen isää maksamaan puolta. Apua. 😢
Kommentit (143)
Se menee niin päin, että Ap maksaa ensin lapsensa kulut ja tämän jälkeen katsotte puolison kanssa, että kuinka asumiskulut olisi reilu jakaa. Eli ei tarvitse pyytää puolisoa maksamaan päivähoitoa vaan hieman isompi osa asumiskuluista, koska tulosi tippuvat päivähoitonaksujen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Se menee niin päin, että Ap maksaa ensin lapsensa kulut ja tämän jälkeen katsotte puolison kanssa, että kuinka asumiskulut olisi reilu jakaa. Eli ei tarvitse pyytää puolisoa maksamaan päivähoitoa vaan hieman isompi osa asumiskuluista, koska tulosi tippuvat päivähoitonaksujen vuoksi.
No ei mene, meillä on erilliset asuntolainatkin koska ollaan uusperhe.
Maksan omat lainani.
Ja jos mun rahat menee kaikki kiinteisiin kuluihin ja mies joutuis yksin maksamaan kaikkien ruuat kun mulla on täällä kaksi lasta ja hänen vain joskus niin ei todellakaan hän tähän suostu enkä kehtaa edes pyytää!! Ap
Sullehan olis ap pitänyt jäädä ylimääräistä, kun yksi lapsista muutti pois samalla, kun muutitte yhteen. Kun yhden ihmisen ruokakulut ym. on pois, siitä tulee suuri säästö. Mihin se raha menee nyt?
Vierailija kirjoitti:
Sullehan olis ap pitänyt jäädä ylimääräistä, kun yksi lapsista muutti pois samalla, kun muutitte yhteen. Kun yhden ihmisen ruokakulut ym. on pois, siitä tulee suuri säästö. Mihin se raha menee nyt?
Laitoin ylempänä mihin rahat menevät.
Eipä tosta palkasta paljoa jää. Ap
Miksi lapsi on päiväkodissa, jos isä on työtön🤔
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi on päiväkodissa, jos isä on työtön🤔
Ei ole työton vaan sairas. Onneksi kohta työkykyinen. Eikä ole mielenterveysongelmia, sekin tiedoksi kaikilille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan omat lainani.
Ja jos mun rahat menee kaikki kiinteisiin kuluihin ja mies joutuis yksin maksamaan kaikkien ruuat kun mulla on täällä kaksi lasta ja hänen vain joskus niin ei todellakaan hän tähän suostu enkä kehtaa edes pyytää!! Ap
Oikeasti ei kannattaisi muuttaa yhteen, jos haluaa yhteiskunnan etuuksia, eikä olla valmiita jakamaan kustannuksia, vaan halutaan pitää tiukasti sun ja mun rahat. Silloin kannattaa pitää kaksi erillistä taloutta, sillä ruokakunnan tulot lasketaan aina perheen yhteisiksi tuloiksi. Teidät katsotaan nyt perheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan omat lainani.
Ja jos mun rahat menee kaikki kiinteisiin kuluihin ja mies joutuis yksin maksamaan kaikkien ruuat kun mulla on täällä kaksi lasta ja hänen vain joskus niin ei todellakaan hän tähän suostu enkä kehtaa edes pyytää!! ApOikeasti ei kannattaisi muuttaa yhteen, jos haluaa yhteiskunnan etuuksia, eikä olla valmiita jakamaan kustannuksia, vaan halutaan pitää tiukasti sun ja mun rahat. Silloin kannattaa pitää kaksi erillistä taloutta, sillä ruokakunnan tulot lasketaan aina perheen yhteisiksi tuloiksi. Teidät katsotaan nyt perheeksi.
Niin kai mutta kun ei ole tuilla koskaan elänyt ei tällasta tajunnut. Eikä meillä juustonsiivuja lasketa mutta on se nyt epäreilua että miehellä on yksi lapsi joka ei edes asu täällä ja mulla kolme joista kahta hänen oletetaan kokonaan elättävän. Ap
Vaihtakaa nyt vaan sen lapsen osoite isälle ja muuten jatkatte kuten ennenkin. Tietenkin ensin kannattaa selvittää mahdollinen virhe päiväkodin laskutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan omat lainani.
Ja jos mun rahat menee kaikki kiinteisiin kuluihin ja mies joutuis yksin maksamaan kaikkien ruuat kun mulla on täällä kaksi lasta ja hänen vain joskus niin ei todellakaan hän tähän suostu enkä kehtaa edes pyytää!! ApOikeasti ei kannattaisi muuttaa yhteen, jos haluaa yhteiskunnan etuuksia, eikä olla valmiita jakamaan kustannuksia, vaan halutaan pitää tiukasti sun ja mun rahat. Silloin kannattaa pitää kaksi erillistä taloutta, sillä ruokakunnan tulot lasketaan aina perheen yhteisiksi tuloiksi. Teidät katsotaan nyt perheeksi.
Niin kai mutta kun ei ole tuilla koskaan elänyt ei tällasta tajunnut. Eikä meillä juustonsiivuja lasketa mutta on se nyt epäreilua että miehellä on yksi lapsi joka ei edes asu täällä ja mulla kolme joista kahta hänen oletetaan kokonaan elättävän. Ap
No joo jälkiviisaus ei tietysti nyt kauheasti auta. Selvität nyt tilannetta. Vaihdatte vaikka ne kirjat. Kyllä te jotenkin asian selvitätte.
Tarvitseeko lapsi siis päivähoitoa isäviikoilla? Jos ei, niin eihän maksujen isän maksettavaksi pitäisikään mennä. Ymmärrän tuon ihmetyksesi siitä, että maksun määrään vaikuttaa nykyisen puolisosi tulot eikä lapsen isän tulot.
Aiheen vierestä: Maksaisin täysi-ikäisen, kotona asuvan lapsen ruuat ja muut pakolliset ainakin siihen asti, että alkaa saada tuloja. Puhelinlaskut, vaatteet ym itse maksettaviksi sitten, kun tienaa itse. Muualla asuvaa tukisin rahallisesti vain silloin tällöin. Opintotuella&kesätyörahoilla (jos saa) pärjää kyllä.
Selvä sääntö, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, älä mene edes avosuhteeseen kuin tulottoman pummin kanssa, ehkä sekään ei kannata.
Ei lapsen osoitetta tarvi vaihtaa lapsilisän takia. Riittää, kun isä hakee lapsilisää itselleen ja ap ilmoittaa kelalle, että näin on sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsen osoitetta tarvi vaihtaa lapsilisän takia. Riittää, kun isä hakee lapsilisää itselleen ja ap ilmoittaa kelalle, että näin on sovittu.
Joo mut se ei auta hoitomaksuun.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko lapsi siis päivähoitoa isäviikoilla? Jos ei, niin eihän maksujen isän maksettavaksi pitäisikään mennä. Ymmärrän tuon ihmetyksesi siitä, että maksun määrään vaikuttaa nykyisen puolisosi tulot eikä lapsen isän tulot.
Aiheen vierestä: Maksaisin täysi-ikäisen, kotona asuvan lapsen ruuat ja muut pakolliset ainakin siihen asti, että alkaa saada tuloja. Puhelinlaskut, vaatteet ym itse maksettaviksi sitten, kun tienaa itse. Muualla asuvaa tukisin rahallisesti vain silloin tällöin. Opintotuella&kesätyörahoilla (jos saa) pärjää kyllä.
Tarvitsee hoitoa, isä ajoittain työkokeilussa etc.
Yksin asuva pärjää lähes omillaan mutta kotona asuu on avustettava. Molempien opinnot etenevät normaalisti. Korona aikana töitä on ollut nihkeästi vaikka molemmat mieluusti jotain tekisivätkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Päätettäessä lasten päivähoidosta määrättävästä maksusta otetaan perheen tuloina huomioon palvelun käyttäjän sekä hänen kanssaan yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa elävän henkilön veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä verosta vapaat tulot."
Mun päähän ei mahdu miksei isän tuloja huomioida kun lapsi on siellä puolet eikä täällä koko aikaa.
Suomessa kun ei voi olla kahdessa paikassa kirjoilla. Ap
Koska maksu määräytyy sen mukaan kummalla lapsi on kirjoilla.
" Jos lapsen huoltajat asuvat eri osoitteissa saman kunnan alueella ja heidän lapsensa käyttää varhaiskasvatuspalveluita molempien luona asuessaan, määrätään maksu sen perheen koon ja tulojen mukaan, jonka luona lapsi on väestörekisterin mukaan kirjoilla. "
Eli lapsi kirjoille isän luo, niin ongelma poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan omat lainani.
Pistä se mies pellolle, niin ei tarvitse murehtia mitään noista.
T. Yh. joka ei koskaan vastaavien asioiden takia suostunut muuttamaan kenenkään miehen kanssa eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Älkää uskoko ap:ta. Jos lapsi on eskarissa niin ap:n pitää maksaa vain osittainen hoitomaksu, koska eskariajasta ei tarvitse maksaa mitään. Vantaalla tuo maksu oli alle 180 e/kk muutama vuosi sitten ja minä tienaan yli 5000 e/ kk.
Ja köyhätkö oli vain niitä sossupummeja?
Kyllä niitä ovat hyvätuloisetkin!
Menee veroa, mutta saatte alennuksiakin!
ALE:
-40% apteekissa
tuhansien sairaalamaksuissa/tehotoitomaksuissa lasku vain 40 e/vrk
siivoojien laskujen huomiointi kotitalousvähennyksinä
jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Mietittiin että pitää varmaan siirtää lapsen kirjat isälleen.
Kyllä me joudutaan maksimi maksuluokkaan.
Tää on hullua kun miehen lasta ei mielestäni huomioida eikä mun täysikäisiä.Meillä siis yhteensä 4 lasta ja vaan yhden elatus huomioidaan.
En kitisis mutta en pysty maksamaan mistään tuota 280e siinä on mun koko kuun käyttörahat. Ap
Ja sitten maksat elatusmaksut ex-miehellesi.
Mistä tänkin olis tajunnu selvittää, ei käynyt edes mielessä enkä ole koskaan keneltäkään kuullut.
Yleensä selvitän kaiken. Ilman muuta luulin että mun ja lapsen isän tulot vaikuttaa kun yhdessä hoidamme lasta ja olemme huoltajia. Ap