isän hoitokotihoitoon menee 2000 e kk!!!
eläkettäkään tuskin saa niin paljoa, 1 pikkuhuone ja ruokaa siinä kaikki. ja omaan taloon menee 500 e vielä hänellä vastike ja sähkö,. saako tässä mitään tukia edes mistään Kelalta!=?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Meillä mummi on kunnallisessa hoitopaikassa, laskutus ns. laskennallisten kulujen mukaan eli 4100 e/kk. Tämän summan siis kunta ottaa, koska mummilla tuloja tuota enemmän. Viereisessä huoneessa asuva mummeli maksaa kuukaudessa alle 500 e.
Onko mummisi entinen pääministeri, vai miten voi olla yli 4000 eläke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoida isäsi itse, niin ei tarvitse maksaa muille heidän työstään.
No kuka sitten maksaisi ap:lle siitä isän hoitamisesta? Tuskinpa hänkään pyhällä hengellä elää, ja laitoskuntoisen vanhuksen hoitaja ei voi muuta työtä tehdä.
Jos toimii omaishoitajana, sen kunta maksaa.
Juu, ja hyvin maksaakin.
En luullutkaan, että maksu on päätähuimaava, mutta jonkinlainen korvaus kuitenkin. Joka maassa ei ole tuotakaan.
Se jonkinlainen korvaus ei ainoaksi tuloksi riitä. Ehkä jos puoliso on erityisen hyvätuloinen, tai itsellä sattuu olemaan valtavasti varallisuutta, voi kokopäiväiseksi omaishoitajaksi jäädä. Toki tiedän että paljon on niitäkin, joilla ei muita tuloja ole, mutta kenelläkään ei mitään velvollisuutta ole hoitaa vanhempaansa ja elää sen takia köyhyydessä.
Ei tietenkään riitä, mutta tiedän tyttären, joka otti virkavapaata työstää ja jäi vuodeksi äitinsä omaishoitajaksi. Tietysti se tarkoitti sitä, että hän muutti äitinsä luokse. Ja harva pystyy eikä kannatakaan luopua työstään, mutta nuohan ovat sellaisia arvokysymyksiä. Ko tytär pitää edelleen arvokkaana tuota vuotta, minkä sai viettää äitinsä kanssa.
Tyttärellä voi olla myös pieniä lapsia joista lakisääteinen velvollisuus huolehtia. Puoliso ei välttämättä suostu yksinhuoltajaksi.
Jos vanhus on +80 v, niin todennäköisesti hänen tyttärensä on jo niin iäkäs, että aivan pieniä lapsia ei voi olla enää. Ko tyttärellä lapset olivat jo aikuisia, joten järjestely oli mahdollinen.
Mä olen sikäli onnekas, että lapseni ovat jo aikuisia eikä mulla itsellänikään ole eläkeikään enää kuin 5 vuotta. Jos joutuisin ryhtymään vanhempieni omaishoitajaksi ja muuttamaan heidän luokseen asumaan, voisin oikein hyvin irtisanoutua työpaikastani. Ei mulla olisi enää tarvetta päästä takaisin töihin, koska omat eläkepäivät ovat jo niin lähellä. Vaikka nk eläkeputki poistettaisiinkin, pärjäisin ihan hyvin pääomatuloillani sekä vanhemmiltani saamallani perinnöllä (jos he siis kuolisivat ennenkuin mulla vanhuuseläke alkaa) .
- Nro 61 -Kauanko jaksaisit, jos tulee muistisairautta ja ei pysty kävelemään tai kävelee liikaakin (karkailee) ja käyttää vaippoja.
Aika raskasta.
Jos mulle ei tule itselleni mitään pahempia kremppoja, niin varmaan ainakin seuraavat 10 vuotta. Enkä usko, että vanhempani eläisivät kovin paljoa yli 100-vuotiaiksi (ovat jo yli 90) ...tuskin elävät niinkään vanhoiksi. Mulla on sairaanhoitajan koulutus ja olen aikoinaan työskennellyt sekä kotisairaanhoidossa että vanhainkodissa, joten tiedän kyllä, mitä homma pahimmillaan voi olla.
- Nro 61 -
Vierailija kirjoitti:
Tuoreen kokemuksen mukaan tiedän iten hoitokodin hoitomaksu määritetään. Miehen eno ( lapseton) oli mehiläisen ylläpitämässä hoitokodissa n 7 vuotta. Altzheimerin tauti vei sängynpohjalle ja makasi puhumattomana " vihanneksena " neljä vuotta.
Mies kuoli hiljattain ja hänellä oli edunvalvoja. Hoitomaksu täydestä 24h hoidosta ja huolenpidosta oli 1650e/kk.
Todellinen hoito maksaa kuukaudessa yli 4000e ja kaupunki maksoi erotuksen.
Ennen hoitolaitokseen päätymistä asunto myytiin( kaksio) ja samoin möivät kesämökin ja siirtolamökin. Mies oli vielä silloin kommunikoiva ja kykeni päättämään myynneistä.
Edunvalvoja mukaan miehen eläke ei joka kuukausi riittänyt tarvittaviin hoitomenoihin, joten asunto+ mökkirahoja oli jouduttu käyttämään silloin tällöin.
Itselleni yllätys, että niihin ei kajottu enempää vaan suurin osa on saanut olla pankkitilillä.
Nyt kuoleman jälkeen suvulla eli sisarusten lapsilla lähinnä on jotain jaettavaa, kuulema n 150.000e.
Kuulostaa ihan reilulta. Tuo 150 000 ei olisi riittänyt kuin 3 vuoden asumiskuluihin, jos täyden summan olisi joutunut maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se niistä palsta-argumenteista, että lapset jotenkin auttaisivat vanhana...
Tässä se nähdään, miten lapsia ei kannata tehdä. Kannattaa säästää se lapsiin tuhlattu raha ennemmin omaan vanhuuteen, voi sitten ostaa itselle kokoaikaisen hoitopalvelun omaan kotiin tai vaikka etelän lämpöön.
Ps. Tuo on halpa. Yksityiset hoitokotipaikat maksavat viittä tonnia kuussa.
Lapsista monelle onkin se henkinen apu.
Eli jos sulla muisti menee, niin ne lapset auttaa sua saamaan sulle parhaiten sopivan hoidon.
Esim mun miehen sululainen. Asui yksin, ei muistisairautta. Ajokorttiin oli.. Sai 78-vuotiaana vakavan suolistotokuolion. Ei ymmärtänyt hakea apua. Onneksi ex sattui soittamaan ja kun mies ei vastannut, meni omilla avaimillaan sisään ok-taloon. Toimitti miehen sairaalaan. Leikattiin heti. Kotiutettiin miehen pojan vastusteluista huolimatta. Poika tuli paikalle sairaalaan kaukaa kotiutuspöivänä. . Mies oli täysin sekava. Ei ymmärtänyt edes mennä ostamaan lääkkeitä. Ei ymmärtänyt yhtään mitään. Paikalle kotiin saatiin sairaanhoitaja. Sanoi, ettei mies selviä edes yötä. Erittäin suurella vaivalla sh sai miehelle paikan toisessa sairaalassa samaksi illaksi. Crp oli monta sataa. Miettikää, että tuo arvo kotiutuspöivänä. Miehen poika tiesi heti, että mies ei ole oma itsensä, mutta lääkäri vaan määräsi kotiin. Sinne olisi kuollut tuo ilman poikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei päässyt Diakonissalaitoksen hoitokotiin, koska hänellä on omaisuutta moninkertainen määrä sallittuun nähden. Nyt sitten istuu kotona pimeässä, ettei sähköä kulu. Pakko säästää.
Omaisuus myyntiin ja sillä rahalla maksaa hoitonsa?
Ei voi kun ahne miniä tahtoo miehelleen perinnön ja sitä varten anopille ei voi hankkia hoitokotipaikkaa elkei sossu maksa. Jos joutuu maksamaan itse hoivansa niin eihän miniä sitten saa mitään. Ei niin voi olla!
Ahneella miniällä ei ole ilmaiseen tottuneen miljonäärin omaisuuteen oikeutta eikä kiinnostusta.
Miniä ei peri anoppiaan. Jos ei halua maksaa palvelusta, ei saa palvelua.
perustertaan hoitokoti jonnekin Aasiaan. sinne kaikki vanhukset suomesta ja maksaa vain 500 e kk täyshoito. mä rakennan kuka tullee mukkaan!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoivakodissa asuminenhan on täyshoitoa, sisältää asunnon, kaikkine kuluineen, ruuat, siivoukset ja lisäksi ne hoivapalvelut, ei tuo 2000e/kk oikeastaan edes ole paljon kun ajattelee mitä kaikkea sillä saa. Saako mistään edes hotellihuonetta aterioineen tuohon hintaan? Laitoshoito voi maksaa todellisuudessa paljon enemmänkin, satoja euroja päivässä jos kyseessä on paljon apua tarvitseva, mutta kunnat maksaa siitä suurimman osan.
Hoivakodissa ei ole noin. Tehostetun palveluasumisen paikoissa laskutetaan kaikesta erikseen. Kunnallisissakin. Se on hyvin hankalaa, jos omainen haluaa vertailla hintoja.
Vanhainkoti oli selkeä. Hintaan sisältyi aivan kaikki.
Entisaikojen vanhainkotejahan ei enää olekaan. Vanhainkodin asukkaat muutettiin tehostetun palveluasumisen piiriin ja ovat siis avohoitoa!
Vaikka ovet ovat lukossa, ja vanhukset asuvat käytännössä laitoksessa. Näin saatiin tilastot siistittyä, laitospaikat vähenivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se nähdään, miten lapsia ei kannata tehdä. Kannattaa säästää se lapsiin tuhlattu raha ennemmin omaan vanhuuteen, voi sitten ostaa itselle kokoaikaisen hoitopalvelun omaan kotiin tai vaikka etelän lämpöön.
Eli jos sulla muisti menee, niin ne lapset auttaa sua saamaan sulle parhaiten sopivan hoidon.
Esim mun miehen sululainen. Asui yksin, ei muistisairautta. Ajokorttiin oli.. Sai 78-vuotiaana vakavan suolistotokuolion. Ei ymmärtänyt hakea apua. Onneksi ex sattui soittamaan ja kun mies ei vastannut, meni omilla avaimillaan sisään ok-taloon. Toimitti miehen sairaalaan. Leikattiin heti. Kotiutettiin miehen pojan vastusteluista huolimatta. Poika tuli paikalle sairaalaan kaukaa kotiutuspöivänä. . Mies oli täysin sekava. Ei ymmärtänyt edes mennä ostamaan lääkkeitä. Ei ymmärtänyt yhtään mitään. Paikalle kotiin saatiin sairaanhoitaja. Sanoi, ettei mies selviä edes yötä. Erittäin suurella vaivalla sh sai miehelle paikan toisessa sairaalassa samaksi illaksi. Crp oli monta sataa. Miettikää, että tuo arvo kotiutuspöivänä. Miehen poika tiesi heti, että mies ei ole oma itsensä, mutta lääkäri vaan määräsi kotiin. Sinne olisi kuollut tuo ilman poikaansa.
Pääministeri sanoo, että olemme varakas maa ja siksi lähetämme kuusi miljardia etelään ja otamme durviksia tänne ja annamme keh.tysapua.
Mutta omat vanhuksemme ovat käytännössä heitteillä.
Se on se arvopohja, ”Ei ole rahaa” sanoi Antti Rinne, SDP.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ihmettelette miksi miehet vaihtavat viidenkympin rajapyykin ylitettyään vanhenevan samanikäisen vaimonsa 25-vuotiaaseen?
Aivan. Ei niitä kiinnosta pistää rahojaan vaimon hoitamiseen saati hoitaa vaimoa itse. Laskevat sen varaan että reilusti nuorempi uusi vaimo hoitaa heidän hautaan asti ilman ylimääräisiä kustannuksia.
Aika usein taitaa kuitenkin olla niin, että se vaimo hoitaa sitä samanikäistä raihnaista miestään. Ei se nuori misuliini rupea mitään ukkokotia pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoida isäsi itse, niin ei tarvitse maksaa muille heidän työstään.
No kuka sitten maksaisi ap:lle siitä isän hoitamisesta? Tuskinpa hänkään pyhällä hengellä elää, ja laitoskuntoisen vanhuksen hoitaja ei voi muuta työtä tehdä.
Jos toimii omaishoitajana, sen kunta maksaa.
Juu, ja hyvin maksaakin.
En luullutkaan, että maksu on päätähuimaava, mutta jonkinlainen korvaus kuitenkin. Joka maassa ei ole tuotakaan.
Se jonkinlainen korvaus ei ainoaksi tuloksi riitä. Ehkä jos puoliso on erityisen hyvätuloinen, tai itsellä sattuu olemaan valtavasti varallisuutta, voi kokopäiväiseksi omaishoitajaksi jäädä. Toki tiedän että paljon on niitäkin, joilla ei muita tuloja ole, mutta kenelläkään ei mitään velvollisuutta ole hoitaa vanhempaansa ja elää sen takia köyhyydessä.
Ei tietenkään riitä, mutta tiedän tyttären, joka otti virkavapaata työstää ja jäi vuodeksi äitinsä omaishoitajaksi. Tietysti se tarkoitti sitä, että hän muutti äitinsä luokse. Ja harva pystyy eikä kannatakaan luopua työstään, mutta nuohan ovat sellaisia arvokysymyksiä. Ko tytär pitää edelleen arvokkaana tuota vuotta, minkä sai viettää äitinsä kanssa.
Tyttärellä voi olla myös pieniä lapsia joista lakisääteinen velvollisuus huolehtia. Puoliso ei välttämättä suostu yksinhuoltajaksi.
Jos vanhus on +80 v, niin todennäköisesti hänen tyttärensä on jo niin iäkäs, että aivan pieniä lapsia ei voi olla enää. Ko tyttärellä lapset olivat jo aikuisia, joten järjestely oli mahdollinen.
Mä olen sikäli onnekas, että lapseni ovat jo aikuisia eikä mulla itsellänikään ole eläkeikään enää kuin 5 vuotta. Jos joutuisin ryhtymään vanhempieni omaishoitajaksi ja muuttamaan heidän luokseen asumaan, voisin oikein hyvin irtisanoutua työpaikastani. Ei mulla olisi enää tarvetta päästä takaisin töihin, koska omat eläkepäivät ovat jo niin lähellä. Vaikka nk eläkeputki poistettaisiinkin, pärjäisin ihan hyvin pääomatuloillani sekä vanhemmiltani saamallani perinnöllä (jos he siis kuolisivat ennenkuin mulla vanhuuseläke alkaa) .
- Nro 61 -Kauanko jaksaisit, jos tulee muistisairautta ja ei pysty kävelemään tai kävelee liikaakin (karkailee) ja käyttää vaippoja.
Aika raskasta.
Kyllä monet omaishoitajat (esim puoliso) tekevät tuota vuosikausia. Nythän koronan takia tilanne on ollut vaikea, kun omaista ei tahdo saada edes intervalli-jaksolle. Ts omaishoitaja on tehnyt työtään 24/7 ilman hänelle kuuluvia lomia.
Vierailija kirjoitti:
Kun täälläkin on jollin kova "rikkaan" kuuluukin maksaa enemmän asenne, niin unohdetaan taas se, että parempituloinen (ei siis edes mitenkään rikas, sanotaan vaikka tulot 4000€/kk) on veroina jotakuinkin maksanut omat kulunsa työelämänsä aikana. Eli ensin maksat veroja paljon ja sen jälkeen maksat kovempina hoitomaksuina sen mitä olet veroista huolimatta saanut säästöön. Suomessa säästäminen ei todellakaan kannata.
Harvalla on 4000 €/kk netto.
Itse saan bruttona 4100 €/kk ja se on bruttona noin 2500 €/kk. Suomessa verotuksen progressio leikkaa tuloja ihan kiitettävästi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kenellekään voi tulla yllätyksenä että hoitokotipaikka maksaa ja paljon??! Maksu riippuu tuloista ja omaisuudesta.
Isäsi voi saada seuraavia tukia:
- eläkeläisen asumistuki: riippuu tuloista ja omaisuudesta ja asumiskuluista, asumiskulut (vuokra, sähkö, vesi) tulee olla eriteltyinä hoitokodin sopimuksessa eikä esim aterioita lasketa mukaan.
- mainittua asumistukea isäsi voi hakea vain yhteen asuntoon ja asetuksen mukaan siihen jossa asuu. Osakehuoneiston/omakotitalon kulut jäävät itse hoidettavaksi, joten se kannattaa vuokrata tai myydä ja silloinhan siitä saa varoja hoitokotimaksuihin.
- eläkeläisen hoitotuki: ei riipu tuloista eikä omaisuudesta, vaan siitä mikä on hakijan kunto ja kuinka paljon hän tarvitsee apua arjessa, max 3 kk vanha lääkärin lausunto tarvitaan, suurin tuki taitaa olla about 400 e/kk mutta silloin on kyse käytännössä vuodepotilaasta
- isä voi hakea toimeentulotukea, mutta siihen vaikuttaa myös kaikki tulot ja omaisuus ja todennäköisesti häneltä edellytetään omistusasunnon myymistä tai vuokraamista ja siitä saatujen varojen käyttämistä ennen kuin tukea?myönnetään varsinkin, jos se on tyhjillään eikä isä enää asu siinä. Jos asunnossa asuu puoliso, sen myyntiä ei yleensä vaadita.Kyllä minua ihmetyttää mikä niissä maksaa niin paljon. Muutama vessareissu ja ruokailu päivässä, siinä hoidot. Majoitus pienessä huoneessa ja siinäkin kaksi henkilöä.
Eihän siinä mitään järjellistä olekkaan mikä maksaa. Hoivalaitoksia on syntynyt kuin sieniä sateella, kun on tajuttu millainen rahasampo se on. Jos olis järkevä vanhus, niin perustaisi vanhusten kommuunin, jonne palkkaisi itse työntekijöitä. Nyt yksityisten hoivakotien omistajat riistää sekä asiakkaita, että työntekijöitä ja käärii rahat omaan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kenellekään voi tulla yllätyksenä että hoitokotipaikka maksaa ja paljon??! Maksu riippuu tuloista ja omaisuudesta.
- eläkeläisen asumistuki: riippuu tuloista ja omaisuudesta ja asumiskuluista, asumiskulut (vuokra, sähkö, vesi) tulee olla eriteltyinä hoitokodin sopimuksessa eikä esim aterioita lasketa mukaan.
- mainittua asumistukea isäsi voi hakea vain yhteen asuntoon ja asetuksen mukaan siihen jossa asuu. Osakehuoneiston/omakotitalon kulut jäävät itse hoidettavaksi, joten se kannattaa vuokrata tai myydä ja silloinhan siitä saa varoja hoitokotimaksuihin.
- eläkeläisen hoitotuki: ei riipu tuloista eikä omaisuudesta, vaan siitä mikä on hakijan kunto ja kuinka paljon hän tarvitsee apua arjessa, max 3 kk vanha lääkärin lausunto tarvitaan, suurin tuki taitaa olla about 400 e/kk mutta silloin on kyse käytännössä vuodepotilaasta
- isä voi hakea toimeentulotukea, mutta siihen vaikuttaa myös kaikki tulot ja omaisuus ja todennäköisesti häneltä edellytetään omistusasunnon myymistä tai vuokraamista ja siitä saatujen varojen käyttämistä ennen kuin tukea?myönnetään varsinkin, jos se on tyhjillään eikä isä enää asu siinä. Jos asunnossa asuu puoliso, sen myyntiä ei yleensä vaadita.Kyllä minua ihmetyttää mikä niissä maksaa niin paljon. Muutama vessareissu ja ruokailu päivässä, siinä hoidot. Majoitus pienessä huoneessa ja siinäkin kaksi henkilöä.
Eihän siinä mitään järjellistä olekkaan mikä maksaa. Hoivalaitoksia on syntynyt kuin sieniä sateella, kun on tajuttu millainen rahasampo se on. Jos olis järkevä vanhus, niin perustaisi vanhusten kommuunin, jonne palkkaisi itse työntekijöitä. Nyt yksityisten hoivakotien omistajat riistää sekä asiakkaita, että työntekijöitä ja käärii rahat omaan taskuun.
Menepä hoivakotiin töihin, voit yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepä hoivakotiin töihin, voit yllättyä.
Niin, sinä taidat katsoa asiaa työntekijän näkökulmasta? Sitten on vanhuksen oma kulma, omaisen kulma ja puljun omistajan kulma. Omistaja tienaa ne rahat ja hoitaja juoksee tukka putkella burnoutissa hikisen pienellä palkalla, vanhus saa kylmää keittoa ja paskavaipoissa maataan ilman ulkoilua päivästä toiseen. Joku siinä on vinossa. Ei se kiinteistön kustannus, ruoka ja hoitajan max 30 minuutin päiväpanos voi millään tapaa olla 4000 euron arvoista. Vai mitä mieltä olet?
https://yle.fi/uutiset/3-10617945
Ylen laaja selvitys paljastaa Esperi Caren hoivakotien karuja käytäntöjä: sängystä pudonneet jätetty lattialle, hoivakoti välillä ilman hoitajaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääministeri sanoo, että olemme varakas maa ja siksi lähetämme kuusi miljardia etelään ja otamme durviksia tänne ja annamme keh.tysapua.
Mutta omat vanhuksemme ovat käytännössä heitteillä.
Se on se arvopohja, ”Ei ole rahaa” sanoi Antti Rinne, SDP.
Taisi muuten sanoa myös A-talkissa eilen, että julkinen vanhustenhoito toimii ja palvelut pelaavat, ja on tarkoitettu kaikille ikääntyville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei päässyt Diakonissalaitoksen hoitokotiin, koska hänellä on omaisuutta moninkertainen määrä sallittuun nähden. Nyt sitten istuu kotona pimeässä, ettei sähköä kulu. Pakko säästää.
Omaisuus myyntiin ja sillä rahalla maksaa hoitonsa?
Kun hänelle ei sovi se että omaisuus vähenee. Ilmaiseksi pitäisi tulla palvelua, kuulemma.
Ei mullekaan sopisi, lähden kotoani vain jalat edellä.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10617945
Ylen laaja selvitys paljastaa Esperi Caren hoivakotien karuja käytäntöjä: sängystä pudonneet jätetty lattialle, hoivakoti välillä ilman hoitajaa
Jos ei vuorossa ole kaveria (yksin ei voi eikä saa mennä nostamaan) eikä apuvälineitä (henkilönostin) auttamaan pudonnut tai kaatunut henkilö lattialta, niin silloin annetaan pään alle tyynyä ja lämmintä peittoa ympärille. Olettaen siis, että putoamisesta ei ole aiheutunut vammoja. Autetaan ylös sitten, kun toinen työntekijä ehtii paikalle tai tulee vuoroon.
Tuliko hyvinvointivaltion kasvatille yllätyksenä se että kaikki palvelut maksaa? Pitäiskös mielestäs vähän veroastetta nostaa, jotta ne 1,4 miljoonaa vanhusta saadaan kaikki hoivattua?
Kauanko jaksaisit, jos tulee muistisairautta ja ei pysty kävelemään tai kävelee liikaakin (karkailee) ja käyttää vaippoja.
Aika raskasta.