Sinä 27-37v, onko tuttavapiirissäsi enemmän lapsettomia vai lapsiperheitä?
Kuuluuko ystävä/tuttavapiiriisi enemmän lapsettomia vai lapsiperheitä? Tai minkä ikäisenä lapsia alkoi olla suurimmalla osalla?
Aloin vaan miettimään tätä, kun yritämme mieheni kanssa ensimmäistä lasta ja yhdelläkään ystävällämme ei ole lapsia. Kaikilla ikää 27-34vuotta. Jotenkin sitä ennen ajatteli, että kaikilla on tässä vaiheessa jo lapsi/lapsia. (Niillä siis jotka ylipäätään joskus lapsia haluavat)
Kommentit (57)
Enemmistöllä on lapsia, mutta olenkin entinen lestadiolainen. Suvussani on lisäännytty teidänkin puolesta.
Enemmistö lapsettomia, pari yksinhuoltajaa. Yhtäkään kokonaista perhettä ei ole. Ikää minulla 28. Olisin itsekin halunnut lapsia tähän ikään mennessä mutta minkäs teet kun mies on edelleen 32-vuotiaana jumissa "joo joku päivä sitten" -asenteessa.
Olen itse jo vanhempi, mutta oma lapseni puolisoineen kuuluu tuohon ikäryhmään, samoin hänen ystävänsä joista tunnen muutamia, sekä työkaverini. Äkkiseltään laskien
2 pariskuntaa, joilla on lapsi (molemmissa nainen oli 25-27 lapsen syntyessä)
1 eronnut pariskunta, jolla on lapsi (nainen 30+ lapsen syntyessä)
9 pariskuntaa, joilla ei ole ja kaksi niistä on ainakin tehnyt selväksi, ettei koskaan halua
Tunnen lähinnä eläkeikäisiä henkilöitä. Heillä kyllä kaikilla on aikuiset lapset. Oman ikäisiä lapsiperheitä en tunne.
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö lapsettomia, pari yksinhuoltajaa. Yhtäkään kokonaista perhettä ei ole. Ikää minulla 28. Olisin itsekin halunnut lapsia tähän ikään mennessä mutta minkäs teet kun mies on edelleen 32-vuotiaana jumissa "joo joku päivä sitten" -asenteessa.
Ja se asenne saattaa hiipua vasta sitten, kun sinun hedelmällisyytesi laskee. Minäkin tuhlasin parhaat hedelmälliset vuoteni mieheen, jonka kypsymistä odottelisin vieläkin, jollen olisi lähtenyt. Ihan normaali mies, 8-16 töissä, harrastuksia oli, päihteiden kanssa ei ongelmia ja halusi kuulemma perheen - sitten joskus.
Huomattavasti enemmän lapsettomia. Nyt vuoden sisällä on tullut paljon vauvauutisia, 30+-vuotiaat lisääntyy tuttavapiirissäni. Silti lapsettomia on edelleen enemmän.
N30, Helsinki
37 v, enemmistö lapsiperheitä (ei välttämättä ydinperhe). Minulla ei lapsia. Enkä jaksa kuunnella muitten lapsi juttuja.
Jännä että niin suurella osalla ei ole lapsia tuon ikäisenä
Meidän lisäksi tuttavapiirissä on vain yksi lapseton pariskunta, jotka hekin tosin yrittävät lasta. Eli kohta voi olla se tilanne, että ollaan ainoita lapsettomia, lapsia ei meille ole tulossa. Ikähaitari on 35:n molemmin puolin. Suurin vauvabuumi oli muutama vuosi sitten.
Kaikki on lapsettomia. Jopa vanhempani.
Lapsettomia vielä enempi. Koiraharrastajia lähes koko tuttavapiiri. Tosin 2019 alkaen ero on vähän kaventunut kun neljään uuteen perheeseen on syntynyt lapsi. Oisko 2/5 lisääntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Noin sanotaan epäoikealle. Valitettavasti omakohtaiset kokemukset ovat todistaneet miten käy sen oikean tullessa eteen. Niille sanotaan tahdon niin avioliiton kuin lasten osalta. Kuulostan ilkeältä, mutta vielä ilkeämpiä on olleet nuo jotka vedätti entistään pysyvään lapsettomuuteen ja saivat lapset uuden puolison kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten saanti ei ole enää tätä päivää. Se oli boomerien touhua.
29v, lapsettomia melkein kaikki. Tunnen useamman joka varmasti ei halua lapsia kuin sellaisen, joka varmasti haluaa. Itse juuri raskaana, vähän orpo olo..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin on?
Enemmistö lapsettomia. Sanoisin, että suhteessa 1/4 on saanut jälkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin on?
Sosiaalinen paine ja osa tuli uskovaisista perheistä jolloin ei kehdattu kieltäytyä.
Enemmistö on lapsettomia, yhdellä mun ystävällä on lapsi. Itse en halua lainkaan lapsia ja suurin osa ystävistäni on samoilla linjoilla.
N29