Sinä 27-37v, onko tuttavapiirissäsi enemmän lapsettomia vai lapsiperheitä?
Kuuluuko ystävä/tuttavapiiriisi enemmän lapsettomia vai lapsiperheitä? Tai minkä ikäisenä lapsia alkoi olla suurimmalla osalla?
Aloin vaan miettimään tätä, kun yritämme mieheni kanssa ensimmäistä lasta ja yhdelläkään ystävällämme ei ole lapsia. Kaikilla ikää 27-34vuotta. Jotenkin sitä ennen ajatteli, että kaikilla on tässä vaiheessa jo lapsi/lapsia. (Niillä siis jotka ylipäätään joskus lapsia haluavat)
Kommentit (57)
Olen 38, ystäväpiirini 27-41-vuotiaita, ja vain kahdella on lapsia, toisella yksi, toisella kaksi. Asumme ulkomailla miljoonakaupungissa ja olemme ehkä siksikin löytäneet toisemme ystävinä, kun ei ole sitä entisaikojen normaalia lapsiperhe-elämää. Enkä tarkoita mitään bilettämistä, olemme ihan aikuisia ja tasapainoisesti eläviä, emme vain halua lapsia. Pari tuumii vielä, että josko myöhemmin. (Mutta kumpikaan noista lapsellisista ei suosittele lapsen saamista, lapsi on kuulemma rakas mutta katuvat päätöstään joka päivä.)
Kenelläkään Suomessa (pk-seutu) asuvalla ystävälläni tai tuttavuudellani ei ole lapsia. Eikä kukaan heistä myöskään halua niitä tai aio hankkia. Asun tällä hetkellä Länsi-Euroopassa. Minulla ei ole kovin paljon paikallisia tuttavuuksia. Kahdella tuossa ikäluokassa olevista on perhe. Itse olen 27-vuotias ja raskaana. Aika huolestuttavaahan tämä on Eurooppalaisen kulttuurin kannalta. Toisaalta maapallolla on liikaa ihmisiä. Mutta toisaalta länsimainen tasa-arvo, demokratia ja muut arvot ovat uhan alla. No, se on kuitenkin jokaisen oma päätös, haluaako lapsia vai ei.
Lapsiperheitä. Enemmän sellaisia lapsiperheitä joissa lapset on eskari-yläkouluikäisiä. Vauvoja on vain harvoilla.
Ollaan miehen kanssa 33 -vuotiaita. Meidän yhteisistä ystäväpariskunnista kaikilla on lapsia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Mun omilla pitkäaikaisilla kavereilla (tunnettu kouluajoista) ei ole kuin yhdellä lapsia.
Pitäis tässä varmaan kohta alkaa yrittämään, jos haluaisi lapsia, mutta ei kyllä taida kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään Suomessa (pk-seutu) asuvalla ystävälläni tai tuttavuudellani ei ole lapsia. Eikä kukaan heistä myöskään halua niitä tai aio hankkia. Asun tällä hetkellä Länsi-Euroopassa. Minulla ei ole kovin paljon paikallisia tuttavuuksia. Kahdella tuossa ikäluokassa olevista on perhe. Itse olen 27-vuotias ja raskaana. Aika huolestuttavaahan tämä on Eurooppalaisen kulttuurin kannalta. Toisaalta maapallolla on liikaa ihmisiä. Mutta toisaalta länsimainen tasa-arvo, demokratia ja muut arvot ovat uhan alla. No, se on kuitenkin jokaisen oma päätös, haluaako lapsia vai ei.
No minä en ainakaan uhraa elämääni eurooppalaisen kulttuurin takia. Ensinnäkin, mitä minä siitä välitän kun olen mullan alla. Toisekseen, ei se että pilaisin elämäni lisääntymällä takaisi länsimaisen tasa-arvon jatkumista millään tavalla.
N33 Hki, enemmistö kavereista lapsettomia, paitsi lapsen myötä tulleet uudet kaverit.
Enemmistö lapsettomia, samoin me.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ainakaan uhraa elämääni eurooppalaisen kulttuurin takia. Ensinnäkin, mitä minä siitä välitän kun olen mullan alla. Toisekseen, ei se että pilaisin elämäni lisääntymällä takaisi länsimaisen tasa-arvon jatkumista millään tavalla.
En minä sitä pyydäkään. Jos tuohtumukseltasi malttaisit lukea lyhyen tekstini loppuun, huomaisit että viimeisessä virkkeessä totean lisääntymisen tai lisääntymättömyyden olevan jokaisen oma päätös :)
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta länsimainen tasa-arvo, demokratia ja muut arvot ovat uhan alla. No, se on kuitenkin jokaisen oma päätös, haluaako lapsia vai ei.
Tilalle tulevat sellaiset kulttuurit missä se ei ole yksilön oma päätös haluaako lapsia vai ei. Nämä kulttuurit ovat paljon selviytymiskykyisempiä kuin länsimainen kulttuuri koska niissä yhteisön etu menee yksilön edun edelle.
Enemmistö lapsettomia. Olen 34, ja kaveripiiri suunnilleen samoissa luvuissa. Asun Helsingin keskustassa, ja kaveripiiri on pitkälti kantakaupunkilaisia sinkkuja ja pariskuntia.
On muutamalla kaverilla lapsi(a)kin. Yksi teki lapsen 35-vuotiaana, toinen 30-vuotiaana, kolmas 17-vuotiaana (lapsi on jo aikuinen).
Koronavirus poistaisi sopivasti vanhempaa väestöä ja ratkaisisi lapsikadon seurauksena syntyvää huoltosuhdeongelmaa, mutta viruksen ei anneta tehdä tehtäväänsä.
Mulla on taas niin päin, että itse ollaan miehen kanssa vapaaehtoisesti lapsettomia, mutta lähes kaikki tuttavapiiristämme on perheellisiä/haluaa lapsia. Pari löytyy ja nekin miehiä...
Lapsiperheitä enemmistö, ei enää vauvoja kellään, mutta olisko noin 3-15v kaikilla, näilllä näkymin kukaan ei lisää tee ja monella 1-3 lasta. Ikähaarukka kavereissa 30-40v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että niin suurella osalla ei ole lapsia tuon ikäisenä
Lasten saanti ei ole enää tätä päivää. Se oli boomerien touhua.
Suuret ikäluokat (boomerit suomeksi) saivat varsin vähän lapsia. Vuoden 1973 ikäluokka oli kaikkien aikojen pienin pitkälle 2000-luvulle. Suurien ikäluokkien vanhemmat - sodan käyneet ikäluokat - sen sijaan saivat paljon lapsia sodan jälkeen. Tästä tulee englanninkielinen nimitys baby boomer sodanjälkeisistä ikäluokista.
Jokainen päättää itse tekeekö vaiko ei, turha kauhistella. Jos joitakin ahdistaa lapsikato niin olkaa hyvät ja tehkää niitä mukeloita.
Ei ainoatakaan lapsetonta. Noin 30 perhettä, joissa kaikissa vähintään 2 lasta.
Eli teidän elinpiirissä lapsia tehdään, mutta ne hankitaan selkeästi yli kolmikymppisinä.
Näin se taitaa olla nykyisin vähän kaikilla kaupungeissa asuvilla valtaväestön edustajilla.