Ikean saranoiden säätö! Aaarghhh!!
Kuten otsikosta huomaa, olen tulossa hulluksi Ikean Bestå-kaappien ovien säädön kanssa. Minulla on nyt 6 ovea, joista yksikään ei ole linjassa ja osa niin vinossa, ettei edes ponnahdusmekanismi toimi.
Saranapusseissa on ohjeet, mistä ruuveista säädellään mitäkin. Vaan kun ei se mene niin! Aina ovi roikkuu, yläovet alaoven päälle niin, ettei ovi edes kunnolla aukea.
Mistähän tämmöiseen saisi apua? Olen kumminkin hyvällä menestyksellä kasannut lukemattoman määrän muita, saranattomia Ikean kalusteita.
Muuten, miksi se ponnahdusmekanismi on todella jäykkä? Myymälässä mallikalusteen ovet aukesivat ja sulkeutuvat kevyesti painamalla.
Help!
Kommentit (22)
Sua on kuzetettu matrixissa.
Sincc
Hyväksy häviö ja osta rautakaupasta uudet saranat ..
Problem solved
Kai sitten muilla bestå-ovet ovat kiinnittyneet optimaalisesti omia aikojaan.
🤔 Aika suosittu kalustemerkki kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitten muilla bestå-ovet ovat kiinnittyneet optimaalisesti omia aikojaan.
🤔 Aika suosittu kalustemerkki kumminkin.
Best å for u, on kuunnella nyt neuvojani.
Sincc
Sun logiikka ei toimi niiden säätöjen kanssa. Ja käännä vähän kerrallaan, ei montaa kierrosta kerralla. Ja onhan se saranan vastakappale kunnolla kiinni siinä rungossa?
Mulla oli aluksi sama ongelma. Sitten huomasin, ettei ovessa ollut saranan osa ollut kunnolla paikoillaan kaapissa olevassa osassa. Sen "haarukan" pitää mennä kunnolla paikoilleen. Kun se on kunnolla, ruuvien säädöt toimii kuten pitää eikä ovi enää roiku.
Siihen tarvitsee kaksi ihmistä mahdollisesti (toinen pitelee jostain kiinni) ja lisäksi ohjeiden tarkasti lukeminen. Voi joutua avaamaan uudelleen ruuveja ja taas kiinni jne. Ohjeet voisivat olla helpommat.
Vierailija kirjoitti:
Siihen tarvitsee kaksi ihmistä mahdollisesti (toinen pitelee jostain kiinni) ja lisäksi ohjeiden tarkasti lukeminen. Voi joutua avaamaan uudelleen ruuveja ja taas kiinni jne. Ohjeet voisivat olla helpommat.
Niin, yksinäisen elämä on monin tavoin vaikeampaa.
Olen avannut kaikki ruuveja, jopa höllännyt saranan kaapin seinään kiinnittäviä ruuveja ja yhden oven asentanut uudelleen alkutekijöistään.
En näillä toimenpiteillä ole edistynyt yhtään.
Saranan osat ovat tiukkaan kaapin seinässä ja ovessa.
Ovisavotta on ollut vaiheessa jo viikkoja. Pakko pitää päivien/viikon mittaisia taukoja, että pysyy pää kasassa.
Niin että on yritetty uudestaan freesillä asenteella. Ja periaate on ymmärretty: mistä ruuvista mikäkin liikkuu mihin suuntaan. Mutta kun ei pysy suorassa, niin ei pysy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen avannut kaikki ruuveja, jopa höllännyt saranan kaapin seinään kiinnittäviä ruuveja ja yhden oven asentanut uudelleen alkutekijöistään.
Saranan osat ovat tiukkaan kaapin seinässä ja ovessa.Ovisavotta on ollut vaiheessa jo viikkoja. Pakko pitää päivien/viikon mittaisia taukoja, että pysyy pää kasassa.
Niin että on yritetty uudestaan freesillä asenteella. Ja periaate on ymmärretty: mistä ruuvista mikäkin liikkuu mihin suuntaan. Mutta kun ei pysy suorassa, niin ei pysy.
Ap
Voi olla että ikeasta saisi asennusapua, en tiedä maksaako se jotain tai muu huonekaluliike. Ellei sukulaisesi innostu paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aluksi sama ongelma. Sitten huomasin, ettei ovessa ollut saranan osa ollut kunnolla paikoillaan kaapissa olevassa osassa. Sen "haarukan" pitää mennä kunnolla paikoilleen. Kun se on kunnolla, ruuvien säädöt toimii kuten pitää eikä ovi enää roiku.
En nyt oikein ymmärrä, mitä tarkoitat. Kiinteät osat onruuvattu tiukkaan kiinni, jolloin sarana on paikoillaan. Koska Ikean kalusteissa ruuvien reiät on valmiina, ei saranaa pysty asentamaan "huonosti". Jää vain säätö, joka on mahdollinen kolmesta eei ruuvista, riippuen mitä haluaa muuttaa. Eli missä on klappia.
Minulla se on ovien roikkuminen niiden aukaisupuolelta. Ymmärtäisin, jos ovi olisi liian painava eikä saranat jaksaisi pitää sitä suorassa. Nämä ovat kumminkin 60 cm levyisiä kaapinovia ja saranat on krouvia metallia, oikeastaan turhankin järeitä.
Olen kysmysmerkkinä.
Ja eikö niitä ponnahdussalpoja voi säätää pehmeämmin aukeaviksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saranan osat ovat tiukkaan kaapin seinässä ja ovessa.Ovisavotta on ollut vaiheessa jo viikkoja. Pakko pitää päivien/viikon mittaisia taukoja, että pysyy pää kasassa.
ApVoi olla että ikeasta saisi asennusapua, en tiedä maksaako se jotain tai muu huonekaluliike. Ellei sukulaisesi innostu paikalle.
Nimenomaan asennus_apua_, mutta Ikealla taitaa olla huonekalujen kokoamispalvelu. Eihän minulla o!e kiinni enää kuin noista @#%¥ ovien säädöistä. Tulisi kalliit kaapit, kun 200 km päästä tulisi asentaja(t)!
Sukulaiset eivät ole vaihtoehto. Ajattelin seuraavaksi kysellä paikkakunnan keskustelufoorumilta ja huoltoyhtiön tyypiltä, ehtisikö auttamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Googleta bestå hinges ja katso opetusvideo.
Saatanpa tuon tehdäkin, kun ensin käyn ulkona rauhoittumassa.
Vaikka ongelmani on se, ettei ne pirun ovet jää siihen asentoon, missä niitä pidän säätöjä tehdessä ja ruuvit kiristän. Kun edes yhden saisi kunnolla paikalleen, niin ehkä siitä hoksaisi, mistä kiikastaa.
Nyt saattaa korjausyrityksen tuloksena olla entistä roikkuvampi ovi. 🙄😖
En ole vielä kokeillut, mutta yhden videon perusteella
roikkuvan oven alemman saranan säätöruuvia pitää kääntää oikealle, ylemmän saranan vastaavaa säätöruuvia taas vasemmalle!
No eipä olisi tullut mieleen. 😩
Toisessa videossa tyyppi näyttää, miten kaapin oveen tiukasti ruuvattu sarana heiluu kumminkin. Eli ei ole hyvin kiinni. Ja siksi ovi roikkuu. Tämän voi korjata purkamalla saranan kiinnitys eli ruuvata koko sarana irti ja aloittaa alusta. 😟😖 Ikean virhe oikeastaan.
Jos ristimitta ei stemmaa ovia ei saa paikalleen. Heti kun ristimitta on kunnossa, ovet ovat tismalleen samalla tasolla.
Anyone? Kipeästi neuvoja kaipaava. 😟