Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä 27-37v, onko tuttavapiirissäsi enemmän lapsettomia vai lapsiperheitä?

Vierailija
26.01.2021 |

Kuuluuko ystävä/tuttavapiiriisi enemmän lapsettomia vai lapsiperheitä? Tai minkä ikäisenä lapsia alkoi olla suurimmalla osalla?

Aloin vaan miettimään tätä, kun yritämme mieheni kanssa ensimmäistä lasta ja yhdelläkään ystävällämme ei ole lapsia. Kaikilla ikää 27-34vuotta. Jotenkin sitä ennen ajatteli, että kaikilla on tässä vaiheessa jo lapsi/lapsia. (Niillä siis jotka ylipäätään joskus lapsia haluavat)

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävistä on kaikki lapsettomia, mutta työkavereista melkein kaikilla on lapsia.

Vierailija
22/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33-vuotias, ehkä enemmistöllä on lapsia. Ne joilla ei ole, on suurilta osin sinkkuja. Meillä oli ystäväpiirissä vauvabuumi viitisen vuotta sitten, ja sen jälkeen on monelle tullut jo lisääkin ja lapsettomuudesta kärsineistäkin pari on onnistunut.

Näin siis opiskeluaikaisista kavereista, molempien sisaruksista ja samanikäisistä serkuista, kaverit pk-seudulla ja suku maalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lapsiperheitä, 1-3 lasta. Kaikki ydinperheitä onneksi ainakin vielä. Suurin osa naisista on saanut esikoisen ihan siinä kolmenkympin korvilla tai vähän yli. Itse odotan esikoistani nyt ja olen 29v.

Vierailija
24/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmistö lapsettomia, pari yksinhuoltajaa. Yhtäkään kokonaista perhettä ei ole. Ikää minulla 28. Olisin itsekin halunnut lapsia tähän ikään mennessä mutta minkäs teet kun mies on edelleen 32-vuotiaana jumissa "joo joku päivä sitten" -asenteessa.

Noin sanotaan epäoikealle. Valitettavasti omakohtaiset kokemukset ovat todistaneet miten käy sen oikean tullessa eteen. Niille sanotaan tahdon niin avioliiton kuin lasten osalta. Kuulostan ilkeältä, mutta vielä ilkeämpiä on olleet nuo jotka vedätti entistään pysyvään lapsettomuuteen ja saivat lapset uuden puolison kanssa.

Tämä tuli minullekin mieleen. Valitettavasti mies ja nainen ovat erilaisessa asemassa tässä: mies voi vetkutella paljon pitempään kuin nainen (ei tosin kannattaisi, sillä myös miehille ikääntyminen tuo haittaa).

Et olisi ensimmäinen, joka haaskaisi hedelmälliset vuotensa ja nuoruuden reippautensa "joo, joku päivä sitten" -mieheen, päätyisi jäämään kokonaan lapsettomaksi ja katsomaan myöhemmin vierestä, kuinka mies löytää itseään 10 vuotta nuoremman heilan, jonka kanssa lapset pyöräytetään tyyliin vuoden kuluttua tapaamisesta.

Neuvoni on, että älä odota enää kauaa.

Vierailija
25/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemiset ovat yhtä lukuun ottamatta lapsettomia ja amiksilla kaikilla on 1-4 lasta.

Vierailija
26/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kellään ei ole lapsia. Minulla on paljon ystäviä, heistä kahdella on lapsi. Puolison kavereista yhdellä on lapsi. Yksi ystävä on, joka haluaisi sitten joskus lapsia, hän on nyt 29v ja on vakituisessa parisuhteessa, muttei mitään aikomusta vielä pitkään aikaan lisääntyä. Muut eivät todennäköisesti halua lapsia.

Minä ja puolisoni olemme itse 30v, ei lapsia eikä ole aikomusta hankkiakaan. Nyt kun läheltä taas noita lapsiperheitäkin nähnyt, niin vielä vähemmän tekee itse mieli moiseen lähteä mukaan. Hehkuttavat kyllä, että ihanaa on, mutta ei olisi minulle sopiva elämäntapa.

Vierailija
27/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäluokan ystäväni ovat lapsettomia, sukulaisillani sen sijaan on jälkikasvua useilla.

Vierailija
28/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripiirissäni ei ole vielä yhtäkään lasta, olen 28 vuotias nainen.

Vierailija
29/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikilla on lapsia.

Te, joiden tuttavapiirissä on enemmän lapsettomia, taidatte asua jossain pk-seudulla? Maaseudulla ei näy minkäänlaista syntyvyyden vähenemistä. Kaikilla on 3-4 lasta.

Vierailija
30/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmistö lapsettomia, pari yksinhuoltajaa. Yhtäkään kokonaista perhettä ei ole. Ikää minulla 28. Olisin itsekin halunnut lapsia tähän ikään mennessä mutta minkäs teet kun mies on edelleen 32-vuotiaana jumissa "joo joku päivä sitten" -asenteessa.

Ja se asenne saattaa hiipua vasta sitten, kun sinun hedelmällisyytesi laskee. Minäkin tuhlasin parhaat hedelmälliset vuoteni mieheen, jonka kypsymistä odottelisin vieläkin, jollen olisi lähtenyt. Ihan normaali mies, 8-16 töissä, harrastuksia oli, päihteiden kanssa ei ongelmia ja halusi kuulemma perheen - sitten joskus.

Juuri näin. Kannattaa tiedostaa, että osalla hedelmällisyys vetää viimeisiään jo noin 30-vuotiaana, monilla 35-vuotiaana ja vain harva pystyy lisääntymään 40-vuotiaana. Miehissä on paljon sellaisia, jotka eivät halua koskaan lapsia. Alle 40-vuotiaista jopa 40 % ei pidä lapsista omien sanojensa mukaan.

Vierailija
31/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme 29-33-vuotiaiden muodostama 10 hengen kaveriporukka, suurinosa parisuhteessa jo pidemmän aikaa olleita ja vain yhdellä heistä on yksi lapsi. Itsellänikin on mies, jonka kanssa olen ollut 6-vuotta ja olemme päättäneet pysyä lapsettomina.

Vierailija
32/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Viime vuosina monelle tutulle on tullut lapsia, sanoisin että ollaan siirrytty pikkuhiljaa enemmän lapsiperheiden puolelle. Olen nyt 31v, meillä kaksi lasta.

Vierailija
33/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33 vuotias, ehkä 30-40% on lapsia, kuitenkin suurimmalla osalla ei. Itsellänikään ei ole, enkä tiedä tuleeko

Vierailija
34/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm. Viime vuosina monelle tutulle on tullut lapsia, sanoisin että ollaan siirrytty pikkuhiljaa enemmän lapsiperheiden puolelle. Olen nyt 31v, meillä kaksi lasta.

Ollaan siis ihan korkeakoulutettu perhe, samoin suurin osa tuttavista. Viimeiset kolmisen vuotta on ollut selvää "vauvabuumia" varsinkin minun yliopistoajan opiskelukavereilla. Viisi vuotta sitten lapsettomia oli enemmän, nyt alkaa olla aika tasatilanne, ehkä hieman enemmän lapsiperheitä.

Vierailija
35/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaisia perheitä paljon tuttavapiirissä.

Tuttavapiirissä paljon lestadiolaisia, entisiä lestadiolaisia ja suomenruotsalaisia, eli lapsettomuus harvinaista.

Vierailija
36/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36-vuotias nainen, mieheni 30v. Omasta kaveripiiristäni, eli n. 30-40v. on nyt ehkä alle puolella lapsia ja todella huomattava osa on saanut ne vasta viimeisen vuoden-parin aikana. Mieheni kaveripiirissä 25-35v. suurin osa on vielä lapsettomia ja lapsia on lähinnä sukulaisilla ja lapsuuden kavereilla. Olemme molemmat korkeakoulutettuja ja kaveripiirimme on pääkaupunkiseudulta, enimmäkseen Helsingistä.

Vierailija
37/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus 1950-luvulla olisi kysytty tämän ikäisiltä kuinka monella on lapsia...ja kuinka moni aikoo hommata myöhemmin, olis varmaan ollu hiukka hämmästyneitä katseita.

Vierailija
38/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olemaan aika 50/50.

Minä olen 27, puoliso 37 ja ystäväpiiri alkaa olemaan aikalailla yhteinen ja koostuu lähinnä pariskunnista. Kuitenkin "alkuperäisesti" minun ystävistäni valtaosa on lapsettomia, puolison puolelta taas suurimmalla osalla on lapsi jos toinenkin.

Vierailija
39/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän lapsettomia. Olen 30 ja kaverit saman ikäisiä, +-3 vuotta. Läheisimmistä kavereista ja sukulaisista vain muutama on lisääntynyt. Etäisemmistä tutuista useampi mutta silti lapsettomia on suurempi osuus. Yhdestä tiedän että lapset ei ole suunnitelmissa, yhden tiedän yrittävän raskautua, mutta muiden tilanteita en tunne tarkemmin. 

Vierailija
40/57 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän lapsettomia. Surullinen suuntaus kyllä, ajetaan Suomi alas...

t. 37v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi