Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa te viisaammat! Miten kuriton, yläkouluikäinen lapsi saadaan tottelemaan? Keinoja ei ole.

Vierailija
25.01.2021 |

Olen aineenopettaja ja viittä vaille valmis irtisanoutumaan. Tuntuu siltä, etten enää opeta mitään, pidän vain kuria. Eikä sitä ole. Mitään keinoja kurinpitoon ei ole, oppilailla on täysi valta tehdä mitä vain.

Meillä ei esimerkiksi saa heitellä lumipalloja pihassa välitunnilla, koska kovat lumipallot ja kiviä sisältävät lumipallot ovat aiheuttaneet silmä- ja muita vammoja. Sama varmaan joka koulussa. No, milläs estät, kun oppilaaseen ei saa koskea ja puhe ei auta?

Millä estät kännykän käytön tunnilla? Et saa ottaa väkisin kännykkää kädestä ja puhe ei auta.

Millä estät sen, että oppilas lähtee joka ikinen tunti vessaan ja on siellä 15-20 minuuttia? Et voi mennä mukaan, etkä estää toista menemästä vessaan.

Viestit kotiin eivät auta. Usein yhteistä kieltä ei ole, eikä joka ikisestä lumipallosta aleta mitään tulkattavaa kokoustakaan järjestää.

Mikään jälki-istunto tai rehtorin puhuttelu ei auta.

En jaksa. Olisi edes kyseessä 1-4 oppilasta, mutta näitä on puolet joka luokasta.

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, syyslukukauden lopulla, tavallisesti, päättyi kädenvääntö pahimpien häiriköiden kanssa.  Vimeisenä työvuotena en enää jaksanut.

En osaa sanoa, mitä urani aikana tein oiken, mutta oppilaat olivat tunneillani sittemmin hyvin. Toki oli poikkeuksia, heitä on aina. Mutta sitä olen ihmetellyt, kun vielä vuosien jälkeen silloin tällöin tapaamani oppilaat ovat sanoneet: "Kiitos, kun pidit kurin. Olit ainoa."

Uutena opettajana sain tietysti ne luokat, joiden kanssa viranhaltijat eivät pärjänneet. Oli kova, mutta hyvä koulu. Oli aikoja, kun teki mieli lyödä hanskat tiskiin. 

Vierailija
102/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opekoulussa ei opetettu mitään muuta kuin se, miten pidettiin ohjaavia opettajia miellyttäneitä tunteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja tekee oppilaiden kanssa jotain kokeita ja sattuu jotain = virkavirhe. Opettajan on jätettävä kemian kokeet tekemättä, jos niitä ei voi toteuttaa turvallisesti. Jos oppilas ei usko puhetta, ei kokeita voida laillisesti tehdä.

Koulupäivän lyhentäminen = virkavirhe. Vain työjärjestykseen (sivistyslautakunta hyväksyy) merkittynä koulupäivä voi olla lyhyempi.

Ei näillä nuorilla ole sellaista tulevaisuutta, missä kemiaa tarvittaisiin. Heistä tulee kuuluisia tubettajia.

7) Jos ei kemian kokeita voi tehdä turvallisesti, sitten niitä ei tehdä. Voit toki sivulauseessa ohimennen mainita, että rinnakkaisluokan kanssa tehdään kivempia juttuja, koska he ovat niin ryhmätyökykyisiä. Mutta tämä on muuten ihan neutraali tosiasia, että tämän ryhmän kanssa niitä ei tehdä, eikä siitä(kään) kannata tunnetilaa ottamaan.

8) Ihan kaikilla lapsilla ja nuorilla ei oikein ole tulevaisuutta. Näinkin on ollut aina, ja omista luokkakavereistani yksi lähti 18-vuotiaana oman käden kautta. Se on surullista ja valitettavaa, mutta ihan kaikkia ei vaan voi pelastaa vaikka kuinka haluaisi. Suurin osa on kuitenkin kivoja ja kunnollisia nuoria, ja tukena ja aikuisen mallina voi olla niille lopuillekin.

"Vaarallisia kemian kokeita", mitä v*ttua. Ihan oikeasti netistä löytyy noita juttuja mitä nuorille demota, vaikka sille mopopojalle. Rinnastan nämä nyt vaikka siihen kategoriaan salmiakin valmistus, ei mihinkään sen vaarallisempaan. Opettaja voi itse esittää sen kokeen, tuskin sen luokan oppilaat niin häröjä on, että onnistuvat tuhoamaan opettajan esittelemän jutun. Se, että luetaan vaan vauhdilla jotain tekstiä ja lasketaan ihan mielipuolena (ja osa ei pääse niitä ekojakaan tehtäviä läpi, eikä kehtaa tuoda osaamattomuuttaan ilmi) ei todellakaan jätä mitään myönteistä kuvaa oppiaineesta. Kemia tulee sitouttaa käytäntöön, missä kaikkialla se näyttäyyy ja miten asiat toimisivat jos tiettyjä keksintöjä ei olisi olemassa. Jos opettaja on innostunut siitä mitä opettaa sillä on aika iso osa tuntien kiinnostavuudessa.

Vierailija
104/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli toisin. Jokaisella luokalla oli aina se yksi tai kaksi häirikkötapausta, jotka ohjattiin erikoisluokille tai joilla oli jonkin sortin avustaja/ohjaaja käytössään. Tällä tavalla tunneilla vielä säilyi rauha, kun suurin osa oppilaista oli niitä "normaalipäisiä". Nykyisin homma ei toimi, koska suurin osa oppilaista on täysin rajattomia huligaaneja eivätkä avustajat tai erikoisluokat enää riitä kaikkien häirikkötapausten taltuttamiseen. Tämä nyt vain on oma mielipiteeni, mutta nykynuoriso vaikuttaisi olevan enemmän sekaisin kuin aiemmilla vuosikymmenillä ja tilanne selvästi pahenee jatkuvasti. Opettajien auktoriteetti ei jostain syystä pure ja keinojakin on karsittu. En ihmettele sitäkään, että Pisan tulokset ovat vuosi vuodelta vain huonontuneet.

Vierailija
105/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinappia ja voimavirtaa

Vierailija
106/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro oppilaille lukuvuoden alussa, että sinä, opettaja siis, et näitä asioita tervitse. Sinä osaat ne jo. Oppilaiden homma on opetella ne ja sinä autat. Jos joku ei opi ja niitä asioita tarvitaan kokeessa, on kokeen tulos jotain 0 tai 4. Todistukseen tulee numeroksi 4. Ainakin ennen oli niin, että kun oli kolme nelosta, niin jäi luokalle. Yhdestä tai kahdesta sai ehdot, jotka tentittiin kesällä. Oppilas ne tiedot tarvii.

Jos käytös on sitten tuollaista, kun edellä kerrot, toimi kuten muutamat ehdottivat: ei turhia reagointeja provosointeihin, ei mitään kirjojen nostelua lattialta yms.

Tunnin laussa kerrot opeteltavan aiheen. Jos vessaan on lähdössä taas 4-5 oppilasta ja he ovat sinun vastuullasi, mene toki mukaan. Olet vaikka koko tunnin veskissä mukana, kun sinulla on vastuu. Valitset, ketä valvot, et voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa. Kun oppimishaluinen aines ei saa haluamaansa, muodostuu häirikköjä kohti sosiaalinen paine. Ja pidät huolen, että kokeissa kysytään niitä asioita, joita et voinut opettaa, kun huomiosi oli toisaalla.

Ketkä poistuvat koulun alueelta luvatta, heidän nimet ylös ja viestivälineeseen ja päiväkirjaan tiedot asiata.

Riittämättömyyden tunteesi on aiheellinen. Toimi pitkäjänteisesti, suu supussa. Mihinkään vitsailuun ei kannata huumoria viljelläkseen lähteä.

Eli huomiota annat sitä kaipaaville ja käännät perseen aina joskus oppimista yrittäville. Kirjaa huono käytös aina ylös.

Vierailija
107/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalle tunnille viet maistiaisia: Poppamies Manalan majoille- karkkeja, ilman pussia jossain rasiassa.

Vierailija
108/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessaan päästäminen oppitunnin aikana on kinkkinen juttu, jota olen itsekin viime aikoina pohtinut. Olen tähän asti päästänyt oppilaat tarvittaessa yksi kerrallaan vessaan oppitunnin aikana kahdesta syystä:

1) En voi tietää oppilaan sairauksista/vaivoista. Jos jollakulla on vaikka todella runsaat kuukautiset? Tai suolistosairaus? Tai muuten vaan ripuli iskee? Olisi aivan hirveää itse tuollaisessa tilanteessa kärvistellä luokassa vahinkoa peläten.

2) Korona-aikana välitunnit ovat minimaalisen lyhyitä, vain 5 min. Jos vessassa on yhtään jonoa tai välimatka luokkien välillä on pitkä, ei välkällä ole mahdollista ehtiä vessaan.

Nyt olen kuitenkin huomannut, että osa oppilaista käyttää höveliäisyyttäni hyväkseen (ehkä, tai sitten heillä on jokin vaiva). Samat oppilaat haluavat tunti toisensa jälkeen vessaan ja viettävät siellä aikaa. Olen nyt pyytänyt jättämään puhelimen luokkaan, mutta oppilaat ovat silti vessassa 15-20 min. Se on iso osa oppitunnista, mutta koen asiaan puuttumisen vaikeaksi, koska vessa-asiat ovat kuitenkin etenkin teineille aika yksityinen juttu.

Vierailija
109/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä vessassa käytetään huumeita ja nuuskaa. Vessaan voidaan sopia myös kaupankäyntitilaisuus. Aikuiset ja muut oppilaat ovat luokissa, voi vessassa pitää vaikka minkälaiset myyjäiset!

Yksi oppilaani unohti aina puhelimen "takin taskuun" käytävälle. Todellisuudessa hän vei nuuskat sovittuun paikkaan, josta toinen oppilas kävi ne oppitunnin aikana hakemassa.

Vierailija
110/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yes kerrankin opettaja avaa jutun tästä nykykoulusysteemistä. Itse neljän lapsen vanhempana tuskaillut, kun kotona kaikki menee hyvin kun pidetään säännöistä kiinni, mutta koulu pilaa lapsen, koska opettajilla ei ole keinoja antaa rangaistuksia. Pojat normaalia vilkkaita poikia, ei siis ADHD, vaikka koulussa joku sitä on aina halunnut ehdottaa. Lääkitys pitäisi saada vaan kaikille innokkaille pojille, että niistä tulisi hiljaisia ja että nykymetodein pystytään opettamaan.

Olikohan rangaistus sana jota ei koulupsykologien mielestä voi käyttää 🤔

Toivon pikaista muutosta nykytilanteeseen!

Tsemppiä AP:lle

Vierailija
111/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mikä siinä onkaan, että toisilla opettajilla on luontaisesti munaa/munasarjoja niin, että opetus sujuu. Toisilla taas ei. Itse olin koulussa kiltti oppilas, mutta muakin ärsytti ne nyssykät opettajat, ei niinkään ne häiriköivät oppilaat. Nykyään olen töissä muistisairaiden päivätoiminnassa, ja mulla on asiakkaana yksi vanha opettaja, se joka oli kaikista rassukoista rassukoin. Häntä kohtaan tunnen tänä päivänä empatiaa ja lämpöä, mutta silloin vihasin sitä vässykkää jolla ei ollut mitään otetta keneenkään. Kaupungilla näen ajoittain muitakin vanhoja opeja ja toisten kohdalla vieläkin nousee kunnioitus pintaan, ryhti oikenee ja tarkkaavaisuus nousee äärimmilleen.

Vierailija
112/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä en tiedä mitä pitäisi tehdä. Siellä koulussa on opettajia joiden tunneilla ei ole mitään hankaluuksia, ja sitten on teitä joille se auktoriteetti tuntuu olevan haastavampi laji. En miä tiedä mitä sille pitäisi tehdä? "

Ehkä voisi lähteä siitä, että toisen ihmisen kunnioittamisessa ei ole kyse auktoriteetista? Jos nuori pystyy käyttäytymään kunnollajollain tunnilla, pystyy kyllä kaikilla tunneilla. Ei pidä olla kiinni siitä, onko "auktoriteetti haastava laji" opelle. Kukin ope toimii omalla persoonallaan, eikä kukaan oppilas tykkää kaikista opettajista. Siitä huolimatta pitää osata käyttäytyä jokaisen kanssa.

Vierailija
113/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessaan päästäminen oppitunnin aikana on kinkkinen juttu, jota olen itsekin viime aikoina pohtinut. Olen tähän asti päästänyt oppilaat tarvittaessa yksi kerrallaan vessaan oppitunnin aikana kahdesta syystä:

1) En voi tietää oppilaan sairauksista/vaivoista. Jos jollakulla on vaikka todella runsaat kuukautiset? Tai suolistosairaus? Tai muuten vaan ripuli iskee? Olisi aivan hirveää itse tuollaisessa tilanteessa kärvistellä luokassa vahinkoa peläten.

2) Korona-aikana välitunnit ovat minimaalisen lyhyitä, vain 5 min. Jos vessassa on yhtään jonoa tai välimatka luokkien välillä on pitkä, ei välkällä ole mahdollista ehtiä vessaan.

Nyt olen kuitenkin huomannut, että osa oppilaista käyttää höveliäisyyttäni hyväkseen (ehkä, tai sitten heillä on jokin vaiva). Samat oppilaat haluavat tunti toisensa jälkeen vessaan ja viettävät siellä aikaa. Olen nyt pyytänyt jättämään puhelimen luokkaan, mutta oppilaat ovat silti vessassa 15-20 min. Se on iso osa oppitunnista, mutta koen asiaan puuttumisen vaikeaksi, koska vessa-asiat ovat kuitenkin etenkin teineille aika yksityinen juttu.

Joo, totta kai pitää pelisilmää olla. Aloittajan tilanteessa oppilaat käyttävät sitä häikäilemättä hyväkseen ja siihen pitää puuttua. Pari viikkoa vessakieltoa niin lakkaavat pyytämästä. Ja totta kai päästetään se mahatautinen tai menkkavaivainen teini tarvittaessa vessaan, mutta tästä ei nyt ollut kyse. Ja ei siellä vessassa kenelläkään oikealla asialla mene 20 minuuttia.

Vierailija
114/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open syy? kirjoitti:

"Minä en tiedä mitä pitäisi tehdä. Siellä koulussa on opettajia joiden tunneilla ei ole mitään hankaluuksia, ja sitten on teitä joille se auktoriteetti tuntuu olevan haastavampi laji. En miä tiedä mitä sille pitäisi tehdä? "

Ehkä voisi lähteä siitä, että toisen ihmisen kunnioittamisessa ei ole kyse auktoriteetista? Jos nuori pystyy käyttäytymään kunnollajollain tunnilla, pystyy kyllä kaikilla tunneilla. Ei pidä olla kiinni siitä, onko "auktoriteetti haastava laji" opelle. Kukin ope toimii omalla persoonallaan, eikä kukaan oppilas tykkää kaikista opettajista. Siitä huolimatta pitää osata käyttäytyä jokaisen kanssa.

No tää. Kaikkia ihmisiä pitää kunnioittaa. Ei se niin mene, että jotain opettajaa ei tarvitse totella, jotain oppilasta saa kiusata tai vässykkää vanhustyön lähäriä saa potkia. Jos jotain näistä opettaa lapsilleen niin sopii mennä itseensä.

Vierailija
115/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätät ne oppilaat vaan luokalle kerta toisensa jälkeen. En huolehtisi niistä yhtään, antaisin niiden olla siellä vessassa koko tunnin tai tuijottaa puhelintaan koko tunnin. Omahan on pateettinen elämänsä.

Ei niitä käytännössä saa jättää luokalle. Vain jos lapsen vanhemmat antaa luvan.

Vierailija
116/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kokeile vapaus&vastuu-tekniikkaa. Tee nuorille selväksi että jos hommat hoituvat ajallaan ja tunneilla opiskelu on tehokasta, voit päästää heidät välitunnille 5min aikaisemmin tai esimerkiksi 15min aikaisemmin perjantaisin. Ja tiedän että oppilaita ei saisi päästää aiemmin, mutta ei kukaan rupea tästä käytännöstä valittamaan, ja jos alkaa, perustele että saivat ylimääräisiä tehtäviä kotiin. Meillä toimi tämä ylä-asteella vaikean luokan kanssa. Oppilaat rupesivat jopa keskenään torumaan häiriköitä ja ryhmäpaine sai kaikki käyttäytymään.

Pidä myös tunnin alussa tiukka puhuttelu että jatkossa käytös vaikuttaa numeroon huomattavasti (vaikka ei vaikuttaisikaan). Tee myös selväksi että luokalle on mahdollista jäädä (vaikka ei olisikaan) Kysy että olisiko kiva käydä esimerkiksi tämä lukuvuosi uudestaan vieraan luokan kanssa.

Hurjasti tsemppiä ja jaksamista sinne! Teet arvokasta työtä, johon ei pystyisi 99% ihmisistä!

Vierailija
117/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös ottaa videokameran ja jalustan, pistää sen luokan eteen ja sanoa että videoit tunnin vanhempien katsottavaksi (vaikka et videoisikaan) ja muistuttaa oppilaita että tuskin vanhemmat katsovat ylpeänä huonoa käytöstä.

Vierailija
118/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ollessa yläasteella meidän vanhempi aineenopettaja sanoi lukukauden alettua että "ne joita ei kiinnosta, voi lähteä tuosta ovesta, mutta tehköön sen niin että eivät häiritse opetusta. Minä olen täällä teitä varten opettamassa mutta se on teidän päätettävissä, haluatteko oppia. Asia voi olla tylsää ja kaikkea muuta mutta numero tästä tulee keväällä. " yksi kovis oli lähdössä mutta jengi ei lähtenytkään mukaan. Nolona hiipi paikalleen ja opettaja kävi taputtamassa päähän ja kehaisi. Naurahti tämä poikakin.

Opetti huumorilla ja oppilaiden kanssa yhdessä asioita tutkien. Aivan paras opettaja.

Kertoi faktat faktoina, ei korottanut kertaakaan ääntään. Eikä tarvinnutkaan.

Luulen että joillain vain on luontaista kykyä tähän.

Vierailija
119/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYT sais Iltikset lukea tätä ketjua ja tehdä tästä ison lehtijutun.

Ennen kuin tilanne riistäytyy käsistä.

Vierailija
120/173 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap nuori opettaja? Pitäisikö sinun jutella rehtorin kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi