Kertokaa te viisaammat! Miten kuriton, yläkouluikäinen lapsi saadaan tottelemaan? Keinoja ei ole.
Olen aineenopettaja ja viittä vaille valmis irtisanoutumaan. Tuntuu siltä, etten enää opeta mitään, pidän vain kuria. Eikä sitä ole. Mitään keinoja kurinpitoon ei ole, oppilailla on täysi valta tehdä mitä vain.
Meillä ei esimerkiksi saa heitellä lumipalloja pihassa välitunnilla, koska kovat lumipallot ja kiviä sisältävät lumipallot ovat aiheuttaneet silmä- ja muita vammoja. Sama varmaan joka koulussa. No, milläs estät, kun oppilaaseen ei saa koskea ja puhe ei auta?
Millä estät kännykän käytön tunnilla? Et saa ottaa väkisin kännykkää kädestä ja puhe ei auta.
Millä estät sen, että oppilas lähtee joka ikinen tunti vessaan ja on siellä 15-20 minuuttia? Et voi mennä mukaan, etkä estää toista menemästä vessaan.
Viestit kotiin eivät auta. Usein yhteistä kieltä ei ole, eikä joka ikisestä lumipallosta aleta mitään tulkattavaa kokoustakaan järjestää.
Mikään jälki-istunto tai rehtorin puhuttelu ei auta.
En jaksa. Olisi edes kyseessä 1-4 oppilasta, mutta näitä on puolet joka luokasta.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä enää jätetä luokalle? Kylmän viileesti, jos ei kertan mitään opi vuodessa niin sitten vaan uudelle kierrokselle.
Ei se lisävuosi auta näihin tapauksiin, jossa motivaatio koulunkäyntiin on nolla. Paljon mielenkiintoisempaa on hengata vähän iso pien rikollisten kanssa ja päihteillä virkistää itseään vapaa-aikana. Kukaan ei halua noita lisävuosiksi kouluihin!
Vierailija kirjoitti:
Ja lisää: milläs estät 15-20 oppilaan vessaan pakenemisen, kun nyt korona-aikana meillä on luokkatilojen ja aulatilojen tuuletuksen vuoksi välitunnit vietettävä ulkona? Aina vessat ammuttuna täyteen oppilaita, kun eivät halua mennä ulos.
ap
Tuo on koko opettajakunnan ja henkilökunnan asia. Ei ole vain sinun asiasi. TEidän pitää linjata nuo yhdessä.
Nyt määrittelet vähän enemmän rajoja tunnilla olemiseen: 1. Et nostele kenenkään kirjoja. 2. Jos puhelimen käyttö häiritsee opetusta/ oppimista, sinulla on oikeus ottaa puhelin pois (ks. perusopetuslaki). Kuvaaminen häiritsee. 3. Tunnilla mennään vessaan yksitellen.
Ehkä tällaiset nuoret saavat kotoaan sellaisen esimerkin, ettei elämässä ole mitään tavoittelemisen arvoista? Kukaan ei kotona arvosta koulunkäymistä tai lapsen saavutuksia? Kotona on niin kova kuri, että ainoa turvallinen paikka kapinoida on koulu? Tai sitten toinen äärilaita.
Tilanne on todella hankala, ap. En valitettavasti osaa neuvoa, ja tilanteen muuttuminen vaatisi varmaan isompia rakenteellisia muutoksia. Ainoa mitä itselleni tulee mieleen, on se, että yrittäisi kohdata hankalan nuoren suoraan keskustelemalla. Miksi käyttäytyy niin kuin tekee. Selittäisi, miltä se sinusta tuntuu, ja millä tavalla se vaikeuttaa koko luokan oppimista, saati sitten nuoren itsensä tulevaisuutta. Minusta tuntuu, ettei näillä nuorilla ole ketään, joka heitä kuuntelee. Ei ketään, joka heille sanoo, että sinusta voi tulla jotakin, jos yrität. Tietenkään et voi yksinäsi alkaa korjaamaan koko maailmaa, mutta ehkä pahimpien kohdalla voisi kokeilla tällaista. Voiko koulupsykologia, kuraattoria jne ottaa mukaan? Vaatiiko se vanhempien suostumuksen?
Tämä ei koske vain kouluja tämä asia. Tämä koskee meitä kaikkia. Nämä näköalattomat nuoret ovat hetken päästä työttöminä, syrjäytyneinä tilastossa ja me muut maksamme heidän elämisensä ja he jatkavat samaa jatkumoa omien lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap kokeile vapaus&vastuu-tekniikkaa. Tee nuorille selväksi että jos hommat hoituvat ajallaan ja tunneilla opiskelu on tehokasta, voit päästää heidät välitunnille 5min aikaisemmin tai esimerkiksi 15min aikaisemmin perjantaisin. Ja tiedän että oppilaita ei saisi päästää aiemmin, mutta ei kukaan rupea tästä käytännöstä valittamaan, ja jos alkaa, perustele että saivat ylimääräisiä tehtäviä kotiin. Meillä toimi tämä ylä-asteella vaikean luokan kanssa. Oppilaat rupesivat jopa keskenään torumaan häiriköitä ja ryhmäpaine sai kaikki käyttäytymään.
Pidä myös tunnin alussa tiukka puhuttelu että jatkossa käytös vaikuttaa numeroon huomattavasti (vaikka ei vaikuttaisikaan). Tee myös selväksi että luokalle on mahdollista jäädä (vaikka ei olisikaan) Kysy että olisiko kiva käydä esimerkiksi tämä lukuvuosi uudestaan vieraan luokan kanssa.
Hurjasti tsemppiä ja jaksamista sinne! Teet arvokasta työtä, johon ei pystyisi 99% ihmisistä!
Tää on varmaan ainoa keino joka toimii!
Opettajan tehtävä on saada oppilaat oppimaan ja innostumaan opetuksesta..
Vierailija kirjoitti:
Hei, minun lapsi on yksi heistä. Olen pahoillani hänen käytöksestään. Hänellä on murrosikä nyt pahimmillaan menossa. Kotikasvatus on ihan kunnossa kyllä, ja olemme tästä häiriökäyttäytymisestä kotona jutelleet paljonkin. Se ottaa päähän minuakin näin vanhempana.
Minä en tiedä mitä pitäisi tehdä. Siellä koulussa on opettajia joiden tunneilla ei ole mitään hankaluuksia, ja sitten on teitä joille se auktoriteetti tuntuu olevan haastavampi laji. En miä tiedä mitä sille pitäisi tehdä?
Viime viikolla olimme palaverissa luokanvalvojan ja kuraattorin ja rehtorin kanssa teinini käytöksestä. Toivotaan taas että se kantaa eteenpäin. Ehkä ensi vuosi on helpompi. Muistan itsekin, että 14-15 ikävuosi 8. luokalla oli pahin. Mutta minusta kasvoi ihan ajatteleva aikuinen kuitenkin.
Näinhän se on. Me jokainen muistetaan, että jotkut opettajat olivat hyviä. Ei he huutaneet eikä inhonneet oppilaita kuten ap. Heillä oli auktoriteettia.
Mitä tälle pitäisi tehdä?
Harvassa ovat enää perheet joissa on isä ja äiti sius lapsen biologiset vanhemmat, on puoliisiä,puoliäitiä, isäpuolet vaihtuu jne. Puuttuu todellakin isän roolimalli monelta varsinkin pojilta jotka sitä enemmän tarvitsisi.
Kouluun tarvittaisiin motivaatiovalmentaja ja järjestyksenvalvoja, niin ope voisi keskittyä opettamiseen.. Sitten tietysti tukiopettaja luokkaan, jos on oppimisvaikeuksia.. Tarvitaan monenlaista tukea..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, minun lapsi on yksi heistä. Olen pahoillani hänen käytöksestään. Hänellä on murrosikä nyt pahimmillaan menossa. Kotikasvatus on ihan kunnossa kyllä, ja olemme tästä häiriökäyttäytymisestä kotona jutelleet paljonkin. Se ottaa päähän minuakin näin vanhempana.
Minä en tiedä mitä pitäisi tehdä. Siellä koulussa on opettajia joiden tunneilla ei ole mitään hankaluuksia, ja sitten on teitä joille se auktoriteetti tuntuu olevan haastavampi laji. En miä tiedä mitä sille pitäisi tehdä?
Viime viikolla olimme palaverissa luokanvalvojan ja kuraattorin ja rehtorin kanssa teinini käytöksestä. Toivotaan taas että se kantaa eteenpäin. Ehkä ensi vuosi on helpompi. Muistan itsekin, että 14-15 ikävuosi 8. luokalla oli pahin. Mutta minusta kasvoi ihan ajatteleva aikuinen kuitenkin.
Kotikasvatus EI ole kunnossa, jos teini perseilee koulussa.
Eikä nykyään yhdelläkään opettajalla ole jäljellä mitään auktoriteettia, kun perseilystä ei voi antaa rangaistuksia.
Höpö höpö.
Teinit on aina olleet teinejä.
Auktoriteetti on sisäistä voimaa. Hyvän opettajan ei tarvitse kuin katsoa, olla innostava.
Tämän me kaikki tiedämme omalta kouluajalta. Jos asenne on i hoava ja peökää, peli on menetetty. Ei siihen auta mitkään rangaistukset. Pahentaa vain tilannetta. Huutava opettaja on aina hävinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Me jokainen muistetaan, että jotkut opettajat olivat hyviä. Ei he huutaneet eikä inhonneet oppilaita kuten ap. Heillä oli auktoriteettia.
Vaihdetaan paikkaa. Tulepa minun tilalle kokeilemaan ensiksi muutamaksi kuukaudeksi auktoriteettiasi. T.yläkoulun ope ns. huonolta asuinalueelta
Vierailija kirjoitti:
IRTISANOUTUMISILMOITUS JÄTETTY!
Työsuhde päättyy niin, etten enää palaa takaisin hiihtolomalta.
En palaa opetustehtäviin, ennen kuin kouluissa on järjestyksenvalvojat tai joku muu, KONKREETTINEN keino lisätä turvallisuutta kouluissa.
ap
Hyvä.
Löydät varmaan itsellesi sopivamman työn. Opettajaksi sinusta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdetaan paikkaa. Tulepa minun tilalle kokeilemaan ensiksi muutamaksi kuukaudeksi auktoriteettiasi. T.yläkoulun ope ns. huonolta asuinalueelta
Minä.olen opettaja. Kiitos vaan tarjouksesta, luulen ettet viihtyisi minunkaan työpaikallani.
Itse antaisin huonon arvosanan ja huonon käytösnumeron. Se siitä.
Ap vaihda koulua, ei siihen muu auta. Mä olen vain töissä päiväkodissa mutta totesin että helpompiakin työpaikkoja on. Nyt olen sellaisessa ja erittäin tyytyväinen, kukaan lapsista ei haistattele päin aikuista tai lyö kuten edellisessä päiväkodissa.
Voisiko luokan eriyttää niin, että opettaja keskittyy niihin joilla on halua opiskella. Loput saa viettää oppitunnin vessassa tai juutuupia katselemalla. Jälkimmäiselle joukolle todistukseen vitonen, niin et joudu ketään katselemaan 3 vuotta pidempään.
Teinit osaavat olla pirullisia. Mutta ei se järjestyksen ja siisteyden valvonta ole yhden opettajan harteilla.
Rehtorin pitää ruveta tositoimiin, jos ei, niin hänelläkin on ylempi pomo. Niin suuri älämölö päälle, että jonkun on ruvettava reagoimaan.
Viime kädessä vanhemmat ovat avainasemassa. Herättelevästä vanhempainillasta tuskin on haittaa. Valokuvien kera, millaista jälkeä heidän lapsensa saavat aikaan. Pahimpiin se ei tepsi, mutta jos se muu porukka edes heräisi.
Ja kyllä, opettajalla on oltava rautaiset hermot ja auktoriteettia, se vaan on niin, vaikka ei pitäisi. Mitä enemmän opettajalla menee ihon alle, sitä vaikeampaa on. Huutaminen on vihonviimeinen keino.
Teineille pitäisi saada kaaliin, että he kusevat omaa tulevaisuuttaan, jos perseilevät koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Yläasteen opettajan tehtävä olisi opettaa eikä toimia poliisina tai valvojana. Eihän siihen ole koulutustakaan, vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsi. Ehdotan, että huonosti käyttäytyvän lapsen vanhemman on tultava koululuokkaan, omalla kustannuksellaan ja työstään virkavapaalla vahtimaanlastaan vaikka kädestä pitäen. Antakaa opiskelurauha luokkaan.
Haluaisin opettaa, mutta tunnista menee aina puolet siihen, että taistellaan vessaan karkaamisen kanssa, pyydän ottamaan kännykän pois, pyydän olemaan hiljaa, jotta joku edes kuulee, mitä sanon. Pyydän olemaan kuvaamatta opetustilannetta (johon oppilas tietenkin suu vaahdossa vastaa, että opetustilanteita saa kuvata, koska avoimuus) jne.
Siis ihan yksinkertaisimmillaan oppilas voi pudottaa oppikirjan lattialle ja sanoa, ettei voi tehdä tehtäviä, koska kirja on lattialla. Ja ei voi nostaa kirjaa, koska selkä on kipeä. Jos nostan kirjan, oppilas pudottaa sen heti uudestaan lattialle. Kuin kolmevuotias! Ja muut räkättävät vieressä.
Ja sitten joku pyytää päästä vessaan ja samalla viisi muuta haluaa vessaan. Siellä ollaan se 15-20 minuuttia ja kun tullaan takaisin, kaikki sinä aikana opettamani asia on mennyt ohi. Eivätkä pysty itse opiskelemaan kirjasta, kun eivät ymmärrä. Kertaan ja muut turhautuvat. Ja turhautujat keksivät jotain muuta hölmöä.
Joku leikkaa jonkun maskin nauhat ja siitä nousee älämölö, kun oppilaalla ei ole varamaskeja. Sitten haetaan kansliasta uutta maskia. Ja mukaan menee kolme muutakin, koska niillä on jo kolme päivää käytössä ollut kertakäyttömaski.
Ei vaan jaksa. Ihan oikeasti lopetan, ei tällaista jaksa kukaan. Kun kyse ei ole päiväkodista, vaan YLÄKOULUSTA!
ap
Itse luovuin opettajan työstä 15 vuotta sitten ja hakeuduin toiselle alalle. AP, ajattele omaa mielenterveyttäsi ja vaihda alaa. Pakkohan ne opetushommat on jonkun tehdä, jotkut jaksavat sitä paremmin kuin toiset. Itse em jaksanut.
Minun lapseni on masentunut ja alkanut kapinoimaan ja tullut suorastaan aggressiiviseksi yläkoululaisena. Taustalla vuosien koulukiusaaminen, johon koulu ei puuttunut ja hyssyteltiin kaikki maton alle vuosien taistelusta huolimatta. Poika ei tottele opettajia, jotka kokee epäreiluina. Sanoo, että kovikset saavat käyttää kännykkää eikä kukaan puutu. Kiltimmille tulee heti muistutus ja lopulta jälkkää. Eli jos opettaja ei ole reilu ja näyttää inhonsa tiettyjä jo valmiiksi syrjittyjä oppilaita kohtaan niin turha odottaa kunnioitusta.
Kiusaamiseen opettaja ei tietenkään puutu. Ja osa menee mukaan pilkantekoon.
Ap kuulostat tiukkapipoiselta ja oppilaat näkevät sen. Löysää vähän nutturaa.
Ketään et voi pakottaa yhtään mihinkään.