Suomi on aivan liian ankea paikka. Täällä ei ole mitään.
Mitä kivaa näette siinä että elää harmaassa ja ankeassa Suomessa, rahat ei riitä mihinkään. Elämä on vain sitä että pyörii kotona ja välillä ulkona puistossa? Vaikka rahaa olisikin, niin täällä ei ole mitään nähtävää tai ostettavaa.
Sit ostat sitä samaa askaaa safkaa samoista aska S ja K ryhmän marketeista. Hetken koin jännitystä kun LIDL tuli Suomeen.
Tätä samaa loppuelämän. Inhottaa tämä rajallisuus!
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän tekemistä ihmisillä on Jenkeissä jossain keskilännessä
Paljon enemman kuin Suomessa, esim. Chicago, USAn kolmanneksi suurin kaupunki.
Goodleta "starved rock" niin luontoa loytyy. On isoja jarvia purjehduksineen ja Mississippi-joki. On Yliopistokaupunkeja ja huvipuistoja joista Suomess voi vain unelmoida. Ota vahan selvaa ennenkuin lausut tietamattomyytta.
Googleta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä upean luonnon hehkutusta ihmettelen minäkin. Ihan kuin upeaa luontoa ei missään muualla olisi.
Saaristot ja lappi on ihan kaunista, muuten tämä on yhtä metsää. Samanlaista löytyy muualtakin pohjoismaista.Meillä on omana 3 lampea, eikä yksikään niistä ole samanlainen. Jokaisella lammella kasvaa oma lajistonsa ja jokaisella on oma näkymä. Jokainen on eri kokoinen ja niissä on lähteet eri paikoissa. Yhdellä on kahta eri sammakkolajia ja kahdella vain yhtä. Yhdessä kutu on ojassa, eikä lammessa ja kahdessa se on lammessa. Yhteen ei näe pojaan edes auringonpaisteessa ja kahteen muuhun näkee. Yksi lammista rajoittuu korkeaan kallioon. Muualla Suomessa ei varmaan sitten lampia ole kun sinä olet nähnyt pelkkää metsää. Meillä on muuten yhdellä tontilla montaa eri metsätyyppiä ja yhdessä esiintyy lepakoita :)
Et näe puita metsältä. Et osaa nauttia siitä mitä näet, uppoutua siihen ja tarkastella sitä. Sammallajistot, kasvilajit, eri kasviyksilöt... Upeat vanamokasvustot ja oooh, kaikki ihana <3
Sinulta vain puuttuu kyky nähdä ja arvostaa.
Ei puutu ja asun luonnon keskellä, järven rannalla. Vuodenaikojen vaihtelut näkee ja tuntee konkreettisesti.
Silti en pidä tätä minään ainutlaatuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän tekemistä ihmisillä on Jenkeissä jossain keskilännessä
Goodleta "starved rock" niin luontoa loytyy. On isoja jarvia purjehduksineen ja Mississippi-joki. On Yliopistokaupunkeja ja huvipuistoja joista Suomess voi vain unelmoida. Ota vahan selvaa ennenkuin lausut tietamattomyytta.
Mitä pidit Kallaveden risteilystä Kuopiosta Savonlinnaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä upean luonnon hehkutusta ihmettelen minäkin. Ihan kuin upeaa luontoa ei missään muualla olisi.
Saaristot ja lappi on ihan kaunista, muuten tämä on yhtä metsää. Samanlaista löytyy muualtakin pohjoismaista.Meillä on omana 3 lampea, eikä yksikään niistä ole samanlainen. Jokaisella lammella kasvaa oma lajistonsa ja jokaisella on oma näkymä. Jokainen on eri kokoinen ja niissä on lähteet eri paikoissa. Yhdellä on kahta eri sammakkolajia ja kahdella vain yhtä. Yhdessä kutu on ojassa, eikä lammessa ja kahdessa se on lammessa. Yhteen ei näe pojaan edes auringonpaisteessa ja kahteen muuhun näkee. Yksi lammista rajoittuu korkeaan kallioon. Muualla Suomessa ei varmaan sitten lampia ole kun sinä olet nähnyt pelkkää metsää. Meillä on muuten yhdellä tontilla montaa eri metsätyyppiä ja yhdessä esiintyy lepakoita :)
Et näe puita metsältä. Et osaa nauttia siitä mitä näet, uppoutua siihen ja tarkastella sitä. Sammallajistot, kasvilajit, eri kasviyksilöt... Upeat vanamokasvustot ja oooh, kaikki ihana <3
Sinulta vain puuttuu kyky nähdä ja arvostaa.
Ei puutu ja asun luonnon keskellä, järven rannalla. Vuodenaikojen vaihtelut näkee ja tuntee konkreettisesti.
Silti en pidä tätä minään ainutlaatuisena.
Kyllä puuttuu. Muutama päivä sitten jossain IL:ssä oli juttu suomalaisnaisesta, joka muuttu Usaan. Hän sanoi, että täällä on kuin asuisi elokuvassa. Noh, Suomi näyttäytyy monelle ulkomaalaiselle kuin asuisi Narniassa. Useampi ulkomaalainen kaverini ja ei-kaverini on sanonut niin. Itse olen aina tiennyt asuvani satumaailmassa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks mulla sitten rahaa vaan kertyy tilille, vaikka tulot onkin köyhyysrajalla 🤔 Ja on mukavaa tekemistä niin paljon ettei päivässä kaikkea kerkeä tekemään.
Okei, saisko muutamia esimerkkejä?
Riippuen vuodenajasta (ja rajoituksista)
Hiihtäminen, lumikenkäily, luistelu, lenkkeily
Kalastus, marjastus, vaellus,
Hirvipeijaiset, lavatanssit, yhdistystoiminta
Taidetapahtumat, ooppera, baletti,
Maalaaminen , neulominen, keramiikka, askartelu, ristipistotyöt, ompelu
Soittaminen ja säveltäminen + sanoittaminen
Huvikseen opiskelu
Tulitaide
Uiminen
Saunominen
Puutarhanhoito
Mökkeily
Jooga, tanssi, kuntosali, kotona punttailu
jne.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks mulla sitten rahaa vaan kertyy tilille, vaikka tulot onkin köyhyysrajalla 🤔 Ja on mukavaa tekemistä niin paljon ettei päivässä kaikkea kerkeä tekemään.
Luontovalokuvaus tai minkä tahansa valokuvaus, revontulien bongaus, lintujen bongaus, suunnistus, hevostenhoito ja ratsastus, agility, mölkky, kerhotoiminta, asukasyhdistyksen grilli-iltamat, kesäteatteri, talvinotskeilu, lepakkoretket, tähtikarttojen opettelu, luontokartoitus, perinnemaisemien hoito, koristeveisto, kehrääminen, kangaspuilla kutominen, kansallispuvun tekeminen, tuohitöiden teko, mahlan valutus, teeainesten keräys ja kuivatus...
Vierailija kirjoitti:
Varsinaiseen keskustelun aiheeseen palatakseni, suomalainen elämä on usein harmaa, arkista ja tylsää. Yhteisöllisyys poistaa olemassaolollaan ja ihmisten henkinen pahoinvointi oireilee monin eri tavoin. Moni suomalainen on erittäin pahantuulinen, ilkeä ja hapan. Ilmasto on kylmähkö ja pimeä, ostovoima huono. Perus palkansaajalla palkka hupenee verojen veroihin, autoiluun ja ruokaan. Töissä sitten nautitaan erittäin huonosta johtamisesta mistä on nähty esimerkkejä tässäkin keskustelussa. Kaiki on toisilleen kateellisia, epäluuloisia, pihejä ja vaikka minkä pelkoisia. Vanhoilliset kristilliset perinteet elää tiukassa siinä mielessä että kipu, kärsimys, kova työ ja yleinen vaatimattomuus nähdään hyveenä.
Miksi et ole oman asuinalueesi yhteisön perustaja?
Enemmän taidetta ulos, kaupunkiin ja luontoon, hauskoja patsaita ym.
Ap järjestelethän jo muuttoa pois Suomesta? Olet liian ankea asukas kotimaahamme.
Leikkikentistäkin voisi tehdä satumaisempia helposti, vaikka kuviosahalla askartelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä työllistän monia, ja usein mietin, että onko tämä mitenkään kohtuullista ja reilua, että minä teen yksin ne 14-tuntiset työpäivät ja viikonloput jotta firma pysyy pystyssä, kun muut katsovat oikeudekseen lähteä neljältä joka arkipäivä. Voisin tietysti lopettaa työni ja siirtyä palkansaajaksi, eikä palkkani kovin paljon laskisi, mutta siinä lähtisi 20 ihmiseltä työt.
Sinähän siitä voitotkin keräät. Siinä vaiheessa kun ryhdyt jakamaan extraa ja osakkeita, niin voit vaatia myös omistajan vastuuta.
No pointtini oli se, että minulle ei käytännössä jää voittoa, vaan teen tätä ennen kaikkea siksi, että koen velvollisuudekseni työllistää ihmisiä, kun firmallani on iso merkitys paikkakunnalle. Oma palkkani on 15% korkeampi kuin työntekijöiden (ja siis töitä teen ainakin 2 kertaa enemmän tunneissa laskettuna), ja jos ottaisin palkkatyötä vastaan, se laski vain vähän.
Onko edelleenkin sinusta kohtuullista?
Ei sulla ole mitään velvollisuutta työllistää yhtään ketään. Jos tarkkoja ollaan, niin ei edes itseäsi. Myy yrityksesi ja mene jollekin toiselle palkansaajaksi. Ihan turhaa marttyyriyttä tuollainen. Ja olen itsekin yrittäjä, mutta teen töitä ihan vain itseäni varten eli saadakseni leivän omaan pöytääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuen vuodenajasta (ja rajoituksista)
Hiihtäminen, lumikenkäily, luistelu, lenkkeily
Kalastus, marjastus, vaellus,
Hirvipeijaiset, lavatanssit, yhdistystoiminta
Taidetapahtumat, ooppera, baletti,
Maalaaminen , neulominen, keramiikka, askartelu, ristipistotyöt, ompelu
Soittaminen ja säveltäminen + sanoittaminen
Huvikseen opiskelu
Tulitaide
Uiminen
Saunominen
Puutarhanhoito
Mökkeily
Jooga, tanssi, kuntosali, kotona punttailu
jne.
-eri
Allekirjoitan kaiken, mitä eri sanoi :D Tulitaide on itselle eksoottisempi ala mutta korvaan sen lasitaiteella!
- eka
Vierailija kirjoitti:
Enemmän taidetta ulos, kaupunkiin ja luontoon, hauskoja patsaita ym.
No hyi, ei missään nimessä pidä pilata luontoa patsailla. Silloinhan luontoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Leikkikentistäkin voisi tehdä satumaisempia helposti, vaikka kuviosahalla askartelisi.
Hyvänen aika, vie ihmeessä tekemäsi kuviosahatut leikkikenttätuotteet kunnalle. Jos he katsovat tuotteet turvallisiksi, niin varmasti ottavat lahjoituksesi käyttöön :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä työllistän monia, ja usein mietin, että onko tämä mitenkään kohtuullista ja reilua, että minä teen yksin ne 14-tuntiset työpäivät ja viikonloput jotta firma pysyy pystyssä, kun muut katsovat oikeudekseen lähteä neljältä joka arkipäivä. Voisin tietysti lopettaa työni ja siirtyä palkansaajaksi, eikä palkkani kovin paljon laskisi, mutta siinä lähtisi 20 ihmiseltä työt.
Sinähän siitä voitotkin keräät. Siinä vaiheessa kun ryhdyt jakamaan extraa ja osakkeita, niin voit vaatia myös omistajan vastuuta.
No pointtini oli se, että minulle ei käytännössä jää voittoa, vaan teen tätä ennen kaikkea siksi, että koen velvollisuudekseni työllistää ihmisiä, kun firmallani on iso merkitys paikkakunnalle. Oma palkkani on 15% korkeampi kuin työntekijöiden (ja siis töitä teen ainakin 2 kertaa enemmän tunneissa laskettuna), ja jos ottaisin palkkatyötä vastaan, se laski vain vähän.
Onko edelleenkin sinusta kohtuullista?
Työntekijä myy sinulle aikaansa ja työpanostaan työsopimuksessa määritellyn mukaisesti. Jos haluat työntekijöiden tekevän vielä enemmän töitä, et voi yksipuolisesti poiketa sovitusta ja olettaa työntekijöidesi uhraavan vapaa-aikaansa kun ns. sovittu osuus on tehty. Ylityökorvauksia, bonuksia ja urakehitysmahdollisuuksia kehiin jos haluat sitouttaa työntekijöitäsi. Muussa tapauksessa on tervettä rajojen asettamista että työntekijä päivän työt tehtyään lähtee kotiin. Lisäksi vaikka itse olisit minkälainen työnarkomaani, rivityöntekijä ei ole emotionaalisesti yhtä sitoutunut yritykseesi kuin sinä. Hyvänä johtajana antaisit työntekijöille vapauden keskittyä myös työn ulkopuoliseen elämään, sillä pitkässä juoksussa terve työn ja arjen tasapaino pitää huolen siitä että työntekijän työpanos pysyy hyvällä tasolla.
No niinhän minä teen. Se mitä valitin, on se kohtuuttomuus, mikä minulle yrittäjänä itse lankeaa. Sinä keksit asioita. Kuten sanoin, kaikki työntekijäni lähtevät neljältä.
Eikä kyse ole siitä, että olisin työnarkomaani, vaan siitä, että jos haluan pitää firman pystyssä, niin sitten minun tehtävä näin paljon töitä, koska kukaan muu ei tee. Firma kaatuisi, jos tekisin yhtään vähempää töitä, eikä sillä ole edellytyksiä tuottaa juurikaan voittoa pienestä paikkakunnasta johtuen. Minulta jää 20 henkilöä työttömäksi, jos päästän firman nurin.
Onko tämä kohtuullista? Pitäisikö minun siis tehdä vähemmän töitä, vai päästää firma nurin ja nämä ihmiset työttömiksi nostamaan sosiaaliturvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työn ja vapaa-ajan suhde on erinomainen verrattuna moneen muuhun maahan, jossa töitä paiskotaan niska limassa ja silti rahat eivät riitä mihinkään. Yhteiskunnan turvaverkko auttaa ainakin tyydyttävästi ja et joudu kadulle asumaan. Suomessa on upea luonto ja turvallista. Kokemuksia piisaa ja kulttuuria tuetaan (tosin nyt on korona joten minkäs teet). Mitä tarkalleen ottaen haluaisit lisää?
Minä haluaisin lisää yritteliäisyyttä ja sisukkuutta (en ole edellinen henkilö). Teen pitkiä päiviä, enkä katso ollenkaan TV:tä, sillä koen työni merkitykselliseksi yhteiskunnan kannalta erittäin hyödylliseksi, ja haluan saavuttaa jotain merkittävää omalla alallani ihan globaalisti ajatellen.
Koen, ettei suomalainen mentaliteetti oikein kannusta tietynlaiseen yritteliäisyyteen ja esim. ylityön tekemiseen liittyy stigma. Minulle on ollut vaikeaa löytää motivoituneita henkilöitä, jotka olisivat riittävän valmiita panostamaan projektien loppuun saattamiseen. Kyse on mielenkiintoisista töistä kansainvälisellä alalla.
Sinänsä koen, että vapaa-aika on tärkeää, mutta on tiettyjä hetkiä, jolloin täytyy tehdä se loppurutistus ja painaa töitä niska limassa ,jotta hommat saatetaan loppuun. Olen nähnyt, kuinka moni nyky-Suomessa kasvanut luovuttaa tässä vaiheessa, eikä projekti ikinä valmistu. Tämä ihmetyttää, sillä isovanhempani kyllä uurastivat maataloustöissä silloin kun oli pakko.
Työni on luovaa, ja vastaaviin töihin on paljon motivoituneita ja lahjakkaita hakijoita USA:n itärannikolla, missä tuttavani tekee vastaavanlaisia hommia. Minulle on tarjoutunut mahdollisuus tehdä työni myös siellä, mutta koen kuitenkin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan läheiseksi, ja haluaisin tehdä töitä sen eteen. Se on kuitenkin passivoinut suuren osan ihmisistä, ja jos en saa riittävän motivoituneita hakijoita muutamassa vuodessa, minun on ehkä pakko muuttaa USA:an, jotta voisin tehdä oman alani töitä.
Suomalaisissa on kyllä vetelyyttä. Vaikka työnantaja maksaisi ylitöistä prosenttikorotukset eivät ne kelpaa. Mieluummin maataan lauantai kotona tai illalla ei voi jäädä yhtään pidempään vaikkei edes lapset estäisi.
Joo, ymmärrän jos on lapsiperhe, mutta se, ettei sellaiset työntekijät, joiden lapset ovat jo muuttaneet pois, tai alle kolmikymppiset viitsi tehdä, on kyllä osoitus sinnikkyyden ja innostuksen puutteesta.
Aikamoisessa ristiriidassa sen kanssa, että suomalaiset olisi jotenkin sisukas kansa.
Mäkään en ymmärrä miksi suomalaisille on olemassa vain jenkit mihin verrata?!
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kohtuullista? Pitäisikö minun siis tehdä vähemmän töitä, vai päästää firma nurin ja nämä ihmiset työttömiksi nostamaan sosiaaliturvaa?
Täällähän jo käskettiin laittaa firma myyntiin tai nurin tai mitä vaan. Miksi jankutat? Muuta muualle ja tahkoa siellä voittoja ylitöitä tekevien persnahasta repien.