HS mielipide: Koronavirus teki lukiovuodesta lapselleni painajaisen
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007760078.html
”Koronarajoitukset ovat iskeneet erityisen rankasti vuosina 2003–2004 syntyneisiin nuoriin. Heitä on pidetty eristyksissä kaikesta: ei ole lähikoulua, ei ole kaverikontakteja, ei ole harrastustoimintaa.”
”Oppituntien aikana nuoret ovat hiljaa, kukaan ei kysy mitään eikä sosiaalista vuorovaikutusta tapahdu. Koulupäivän jälkeen nuoreni makaa edelleen sängyssään pimeässä. Hänen ei ole mahdollista harrastaa urheiluseurassa eikä hänen myöskään toivota tapaavan koronarajoitusten vuoksi muita nuoria.”
Tää on tosi hälyttävää. Miksi kukaan ei tee mitään?
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kotonakin tehdä kaikenlaista, itse lukiolaisena neuloin puseroita, luin, kirjoitin kirjeitä, jumppasin. Nykyään netti ja älylaitteilla tapahtuva yhteydenpito avaa kaikenlaisia mahdollisuuksia. Ystävää voi tavata.
Juu, meiltä peruttiin vanhojen tanssit mutta mitä siitä kun voi mennä happihyppelylle ulos ja neuloa sukkia ystävien kanssa (etäyhteydellä). Perukoot vaikka koko abivuoden, sitten minä tyttö kirjoitan kirjeitä!
Onko sinua koskaan huolestuttanut ne lukiolaiset, jotka eivät pääse vanhojen tansseihin koska eivät saa paria? Ei tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri tuo ikäryhmä kärsii eniten? Entäpä he, joiden pitäisi aloittaa nyt työelämässä?
Eikös nuorilla ole myös älylaitteet, joilla yhteydet hoituvat vrt. 80-luvulla perheen ainoalla lankapuhelimella olisi pitänyt hoitaa koko perheen asiat. Ja kyllä voi hyvin tavata kaveria kävelyllä.
Eiköhän se eniten kärsinyt ryhmä ole vanhukset, jotka ovat kohta vuoden olleet eristyksissä ja eivät uskalla ketään missään tavata. Tähän lisäksi vielä iän tuomat sairaudet.
Vanhukset eristäytyvät suojellakseen itseään. Nuorilta edellytetään eristäytymistä vaikka korona ei ole heille hengenvaarallinen, vaan suurimmalle valtaosalle hyvin pienillä oireilla ohimenevä flunssa. Vanhuksilla ei myöskään ole edessä mitään koko loppuelämän suuntaa määrittävää päättökoetta (vrt. ylioppilaskirjoitukset).
Helpoimmalla pääsee pikkulasten lisäksi työikäinen väestö. Monet käy töissä normaalisti, kaupat, ravintolat ja kapakat on auki samoin kuin kuntosalit ym. yksityiset palvelut. Keski-ikäisen elämässä yksi vuosi sinne tai tänne ei niin hirveän paljon merkitse, onpahan vaihtelua. Tiettyjen alojen yrittäjillä on tukalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kotonakin tehdä kaikenlaista, itse lukiolaisena neuloin puseroita, luin, kirjoitin kirjeitä, jumppasin. Nykyään netti ja älylaitteilla tapahtuva yhteydenpito avaa kaikenlaisia mahdollisuuksia. Ystävää voi tavata.
Juu, meiltä peruttiin vanhojen tanssit mutta mitä siitä kun voi mennä happihyppelylle ulos ja neuloa sukkia ystävien kanssa (etäyhteydellä). Perukoot vaikka koko abivuoden, sitten minä tyttö kirjoitan kirjeitä!
Onko sinua koskaan huolestuttanut ne lukiolaiset, jotka eivät pääse vanhojen tansseihin koska eivät saa paria? Ei tietenkään.
Näissä on kyse yksittäisistä ikävistä kohtaloista, nyt puhutaan kokonaisten ikäluokkien tilanteesta. Mun tietämissä lukioissa kaikille tanssihalukkaille kyllä järjestetään pari. Jos poikia on vähemmän kuin tyttöjä, tanssitaan useammassa erässä ja/tai tyttöpareissa.
Eniten ihmetyttää nämä epäempaattiset vastaukset heti kun joku kertoo, että hänellä tai hänen läheisellään on ollut vaikeaa nyt korona-aikaan. Mistä tuollainen ilkeys ja välinpitämättömyys kumpuaa?
Tsemppiä kaikille jaksamiseen, nuorille ja vanhoille, älkää välittäkö vihaajista! Jokainen kokee asiat tavallaan, ja ei ole väärin kokea olevansa uupunut tai kyllästynyt. Jos tuntuu oikein pahalta kannattaa hakea apua, vaikka sen saamisessa voikin nyt kestää.
Epäpötevät sijaiset eivät pysty opettamaan esim. Pitkää fyssaa, matikkaa, ranskaa, saksaa jne..sijaiset eivät laadi ja tarkista abittikokeita, eivät pysty valmentamaan kirjoituksiin, eivätkä arvioi kursseja saati ylppäreitä. Joku peruskoulu on vähän eri asia. Lukio oikeasti ei pyöri, jos opet sairastuvat.
Minulla on lukiolainuori joka ei ole ahdistunut. Etäopetus sujuu, osallistuu tunneille ja voi kysyä esim chatilla jos jokin on epäselvää tai tarvii lisäopastusta. Harrastaa kuntosalia, käy lenkillä. Lukee kirjoja, pelaa tietokoneella. Ainoa harmi on ettei kavereita näe (suositus jota noudatamme eli ollaan vähennetty kontakteja). Voi olla että pääsee helpommalla kun on vähän introvertti luonne + harrasteet ei joukkuelajeja. Toisaalta onhan tämä hyvää oppiakin luopumisesta: ei aina saa mitä haluaa. Nyt mennään näillä ja oma asenne ratkaisee: onko joustavuutta, kärsivälllisyyttä ja sopeutumishalua vai tuleeko itkuraivo ja ahdistus. Kaikki me ollaan samassa veneessä, nuoret ja vanhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pienessä lukiossa esim. vain yksi fyssan ope, yksi enkun ope,vyksi ranskan ope. Jos nämä sairastuvat, ei ole mitään opetusta näissä aineissa.
Et ole sijaisista kuullut?
Ja se on sitten sitä laatuopetusta?
Ja tosiasia on se että sijaisia ei saa. Minunkin lapsella oli joulun alla yksi viikko jolloin lähinä ei ollut kuin yhdellä tunnilla opetusta. Opettajat sairaina ja sijaisia ei saanut.
Mun lapsi oli kotona etäopetuksessa ja hän taisi olla luokan ainoa joka sai opetusta (vanhemmilta) ja joka ei katsonut videoita viikkoa putkeen.
"Sijaisia ei saa" taitaa olla vain tapa säästää. Lukemattomat vuosien ajan sijaisuuksia tehneet ovat olleet viime vuodet työttöminä, kun sijaisuuksia ei irtoa millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä on kyse yksittäisistä ikävistä kohtaloista, nyt puhutaan kokonaisten ikäluokkien tilanteesta. Mun tietämissä lukioissa kaikille tanssihalukkaille kyllä järjestetään pari. Jos poikia on vähemmän kuin tyttöjä, tanssitaan useammassa erässä ja/tai tyttöpareissa.
Meinaat että kokonaiset ikäluokat kärsii siitä kun ei pääse hepenissä tanssimaan yhtenä päivänä?
Haloo nyt!!!
Monille vanhojen tanssien poisjääminen on kyllä pelkästään helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun joitakin lapsia kiusataan koulussa, ketään ei tunnu kiinnostavan kuinka paljon se järkyttää mieltä ja lisää mielenterveysongelmia. Itse olin peruskoulussa todella yksinäinen. Minulla ei ollut yläasteella yhtään ystävää enkä juuri käynyt missään. Silti selvisin ja tässä ollaan edelleen. Nyt elämme poikkeusaikoja ja se vain pitää kestää.
Samaa mietin minäkin! Vuosien koulukiusaaminen teki omasta koulunkäynnistäni painajaista, mutta minusta tuli kuitenkin ihan normaali aikuinen. Perheet voisivat tehdä yhdessä enemmän asioita, jotta nuori ei jäisi yksin. Lisäksi nykyajan teknologia mahdollistaa yhteydenpidon muihin kavereihin. Ja voihan sitä ulkona harrastaa ja tavata kavereita. Nykyään onneksi on tarjolla terapiaa ja muita mielenterveyspalveluita nuorille.. Silloin joskus ei saanut mitään apua omiin ongelmiin.
Lukioihin ei hyödytä palkata päivähoitajia. Pitkät sijaisuudet asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pienessä lukiossa esim. vain yksi fyssan ope, yksi enkun ope,vyksi ranskan ope. Jos nämä sairastuvat, ei ole mitään opetusta näissä aineissa.
Ja tosiasia on se että sijaisia ei saa. Minunkin lapsella oli joulun alla yksi viikko jolloin lähinä ei ollut kuin yhdellä tunnilla opetusta. Opettajat sairaina ja sijaisia ei saanut.
Mun lapsi oli kotona etäopetuksessa ja hän taisi olla luokan ainoa joka sai opetusta (vanhemmilta) ja joka ei katsonut videoita viikkoa putkeen.
"Sijaisia ei saa" taitaa olla vain tapa säästää. Lukemattomat vuosien ajan sijaisuuksia tehneet ovat olleet viime vuodet työttöminä, kun sijaisuuksia ei irtoa millään.
Nyt vain on tilanne se, että koronakouluihin ja -päiväkoteihin ei tahdo saada sijaisia. Menisitkö itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kertoo siitä että kukaan ei halua esim Helsingin kouluihin. En minäkään menisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää maata sängyssä pimeässä koulupäivän jälkeen? Ei ulkoilua ole kielletty tai vaikka kirjojen lukemista.
Juuri näin.
Korona on ikävä, mutta kyllä ulkona voi silti hyvin olla ja tehdä asioita.
Kyllä meillä kuule kaikilla on rajoitteita koronan takia. Mene kävelylle sietämätön teiniletukka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hybridissa on se ongelma, ettei ole mitään opetusta, kun ope sairastuu.
Mun lapsen yläkoulusta jäi 1/3 osaa opettajista karanteeniin. Oppilaista jäi paljon pienempi osa. Miten opetus järjestetään?
No ne karanteenissa olevat pitävät omat tuntinsa etäyhteydellä, ja lapset osallistuvat niihin riippumatta siitä ovatko karanteenissa vai eivät.
Miten? Yläkoululaiset luokassa keskenään ja ope puhuu näytöllä luokan edessä? Taitaa olla laitonta koska oppilas pitää olla koko ajan valvonnassa. Fiksua olisi jos lapset olisivat siirtyneet etäopetukseen mutta niin ei tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kylmiä ekat kommentit. Tuossa iässä lapsen mieli on todella herkkä ja haavoittuva. Mennyt vuosi on ollut monelle nuorelle hyvin pelottava. Vuosi on pitkä aika nuoren elämässä. Ja toden totta, tuo ikäryhmä kärsii tästä kriisistä pahiten. Jälkiä korjaillaan seuraavat vuosikymmenet.
Kyllä eniten kärsivät vanhimmat ikäryhmät, mutta kaltaistesi mielestä heidän kärsimyksillään ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti osa tämän ketjun kirjoittajista ei koskaan hanki lapsia. Nuoret on havoittuvassa iässä, jonka suunta jättää jälkensä helposti koko elämään. Sosiaaliset suhteet, identiteetti, ura, seksuaalisuus, kaikki hakee suuntaansa keskellä maailmanlaajuista pandemiaa, eikä sympatiaa saisi antaa tippakaan. Kukaan ei väitä että he olisivat ainoita jotka kärsii.
Sympatiaa kyllä saa, mutta ei tälle nyt kukaan mitään voi, vaikka kuinka haluaisi. Shit happens. Joillekin voi olla yllätys, että elämä ei aina mene niinkuin suunnitellaan. Ei nyt tietysti juuri tämmöistä kukaan varmaan olisi uskonut tapahtuvaksi.
Naapuriluokan ope/sijainen valvoo useampaa ryhmää. Eli käytännössä kukaan ei valvo.