HS mielipide: Koronavirus teki lukiovuodesta lapselleni painajaisen
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007760078.html
”Koronarajoitukset ovat iskeneet erityisen rankasti vuosina 2003–2004 syntyneisiin nuoriin. Heitä on pidetty eristyksissä kaikesta: ei ole lähikoulua, ei ole kaverikontakteja, ei ole harrastustoimintaa.”
”Oppituntien aikana nuoret ovat hiljaa, kukaan ei kysy mitään eikä sosiaalista vuorovaikutusta tapahdu. Koulupäivän jälkeen nuoreni makaa edelleen sängyssään pimeässä. Hänen ei ole mahdollista harrastaa urheiluseurassa eikä hänen myöskään toivota tapaavan koronarajoitusten vuoksi muita nuoria.”
Tää on tosi hälyttävää. Miksi kukaan ei tee mitään?
Kommentit (341)
Abeilla tässä rankkaa on. kukaan ei vielä tiedä, miten saadaan kirjoitukset järjestettyä turvallisesti.
lasu? lukiolaiset 17-20v ikäisiä tänä keväänä. lasutäti hakisi (lähes)täysikäisen puistoon leikkimään vai?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kaikenikäisiä ahdistaa, minuakin jo vaikka olen introvertti muuten. Olen vihainen niille jotka aktiivisesti hakevat lisää koronaa, kun itse noudatan ohjeita.
Juuri näin!!!
Tähän liittyy myös se, että kaveripiirit ovat hajaantuneet ysiluokan jälkeen. Suurimmissa kaupungeissa on useita lukioita, eikä ole helppo tutustua uusiin tovereihin, kun koulun ulkopuoliset tilat ovat harvassa eikä kotiinkaan voi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää maata sängyssä pimeässä koulupäivän jälkeen? Ei ulkoilua ole kielletty tai vaikka kirjojen lukemista.
Varmaan siksi, että on sairastunut masennukseen kaikkien näiden muutosten takia. Ei masentuneena jaksa eikä edes halua enää.
En voi sietää ihmisiä jotka kauhistelevat "Miksi kukaan ei tee mitään?" Siihen kiteytyy kaikki mikä tuossa saamattomassa, laiskassa ihmistyypissä on vialla.
Kai sitä voi vanhemmillekin kavereille soitella?
Voihan sitä kotonakin tehdä kaikenlaista, itse lukiolaisena neuloin puseroita, luin, kirjoitin kirjeitä, jumppasin. Nykyään netti ja älylaitteilla tapahtuva yhteydenpito avaa kaikenlaisia mahdollisuuksia. Ystävää voi tavata.
Jos masennusta, oikea osoite on lääkäri.
Ne jotka pelaavat nettipelejä kaverien kanssa, ovat pärjänneet paremmin. Heidän sosiaalinen elämä ei ole riippuvainen keskustassa hengailusta tai urheiluharrastuksesta. Ne ystävyydet ovat myös pitkäikäisempiä, kun niitä voi jatkaa myös eri opiskelupaikkakunnilta.
Ysiluokkalaisen äitinä huolestuttaa todella.
Helsingissä on jo nyt keskiarvorajat lukioihin pöyristyttävät.
Koko kevät ja syksy meni jo plörinäksi.
Millaiset aukot on osaamisessa kun lukio alkaa?
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kotonakin tehdä kaikenlaista, itse lukiolaisena neuloin puseroita, luin, kirjoitin kirjeitä, jumppasin. Nykyään netti ja älylaitteilla tapahtuva yhteydenpito avaa kaikenlaisia mahdollisuuksia. Ystävää voi tavata.
Ongelma on se ertä jos on nyt aloittanut lukion tai opinnot, ei ole ehtinyt tutustua kehenkään.
Mielipidekirjoittajan nuori on selvästi masentunut. Jutusta selviää, että hänelle on yritetty hakea apua, mutta jonot ovat pitkät ja jonottamisen jälkeenkin on tarjolla vain etätapaamisia netin välityksellä. Tähän auttaa siirtyminen yksityiselle puolelle, jos vain rahaa on. Itse hain loppukeväällä apua omalle nuorelleni ja hänet saatiin yksityisellä heti hoitokontaktiin sekä lääkärin että terapeutin kanssa ilman mitään jonottamista. Rahaa toki palaa monta sataa euroa kuussa.
"Painajainen" on aika vahvasti liioiteltu kuvaus. Ikävää ja kurjaa tietysti, mutta ei tää tilanne sentään painajaismainen ole.
Koronavuosi synnyttää monta psykopaattia
Meidän nuori käy kuntosalilla, lukee kirjoja ja kommunikoi kavereiden kanssa. Olin aikaisemmin sitä mieltä, että se riittää ja se, että on hyvä perhe ja että puhutaan paljon ja tehdään yhdessä. Ja sitten iski nuorelle ahdistus. Sitä kärsimistä on vaikea katsoa vierestä. Ihmiset, älkää olkaa ylimielisiä. Sä et ikinä tiedä, milloin sellainen tapahtuu sinulle vaikka luulet, että teillä on kaikki hyvin ja teidän lapsella.
Jos peruskoululaistenkin sallittaisiin vuorotella etäkoulussa niin lukiolaisten ja alakurssien opiskelijoiden ei tarvitsisi olla kokonaan eristyksissä ja etänä. Mutta kun ei. Ja tämähän ei johdu lasten edusta, koska kukaan ei välitä nuorista, vaan siitä että 2. asteen ja opiskelijoiden katsotaan pärjäävän itsekseen niin eivät häiritse vanhempia.
Koulussa ja harrastuksissa on kyse lasten säilömisestä pois vanhempien riesana olemisesta. Tämä näkyy kaikessa puheessa jota vaikuttajavanhemmat tuottavat ja pitävät.
Vierailija kirjoitti:
"Painajainen" on aika vahvasti liioiteltu kuvaus. Ikävää ja kurjaa tietysti, mutta ei tää tilanne sentään painajaismainen ole.
Ei meille aikuisille ainakaan Suomessa. Nuoren elämänkokemus, ajankäsitys, sosiaaliset verkostot ja kokemusmaailma ovat paljon rajallisemmat.
Elämäjano ja tarve kokea uusia asioita taas olisi moninkertainen. Ymmärrän hyvin miten vaikeata tämä voi monille nuorille olla. Lisäksi stressi ja huoli läheisistä siihen päälle.
Vie se ahdistunut lääkäriin ja lopeta valitus.
Kyllä se kaikenikäisiä ahdistaa, minuakin jo vaikka olen introvertti muuten. Olen vihainen niille jotka aktiivisesti hakevat lisää koronaa, kun itse noudatan ohjeita.