HS mielipide: Koronavirus teki lukiovuodesta lapselleni painajaisen
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007760078.html
”Koronarajoitukset ovat iskeneet erityisen rankasti vuosina 2003–2004 syntyneisiin nuoriin. Heitä on pidetty eristyksissä kaikesta: ei ole lähikoulua, ei ole kaverikontakteja, ei ole harrastustoimintaa.”
”Oppituntien aikana nuoret ovat hiljaa, kukaan ei kysy mitään eikä sosiaalista vuorovaikutusta tapahdu. Koulupäivän jälkeen nuoreni makaa edelleen sängyssään pimeässä. Hänen ei ole mahdollista harrastaa urheiluseurassa eikä hänen myöskään toivota tapaavan koronarajoitusten vuoksi muita nuoria.”
Tää on tosi hälyttävää. Miksi kukaan ei tee mitään?
Kommentit (341)
Niinhän minä tänne aiemmin kirjoitin; te varastatte lastenne nuoruuden.
Koronarajoituksia jatketaan vuosikausia. Kymmenillä tuhansilla nuorilla menee koko lukio rajoitusten kanssa taistellessa.
Lukiolaiset ja muukin toinen aste pitää saada mahdollisimman nopeasti hybridi- tai vuoro-opetukseen. Hybridiopetuksessa halukkaat kouluun ja muut etäyhteyksien päähän. Vuoro-opiskelussa taas yksi vuosiluokka kerrallaan koulussa viikon. Kurssimuotoisuus tätä vähän vaikeuttaa, mutta on järjesteltävissä.
Minua itkettää seurata vierestä oman lukiolaiseni tuskaa. Lukion oppimäärää ei ole suunniteltu itsenäisesti opiskeltavaksi. Etäopetuksessa hyvin suuri osa opiskelusta jää nuoren omille harteille, koska etäoppitunnit eivät ole yhtä tehokkaita kuin lähiopetus. Esim. vuorovaikutus jää minimiin ja kynnys kysyä neuvoa on erittäin suuri. Opiskeltavat asiat ovat jo niin vaikeita, ettei kotoa aina löydy apua esim. pitkään matikkaan ja fysiikkaan. Silti pitäisi oppia kaikki asiat yhtä hyvin kuin lähiopetuksessa ja yo-kirjoituksissa joutuu kisaamaan niiden kanssa, jotka ovat saaneet olla lähiopetuksessa.
Tähän päälle vielä harrastusten loppuminen ja yleinen suositus viettää aikaa vain oman perheen kesken. Vähemmästäkin nuori ihminen sairastuu! Käsi ylös, joka olisi itse teininä halunnut viettää aikaansa vanhempiensa kanssa näkemättä kavereita lähes vuoden ajan yhteen menoon.
Hybridissa on se ongelma, ettei ole mitään opetusta, kun ope sairastuu.
Mun lukiolainen on tavannut kavereita, on jopa kannustettu siihen. Tosin aloitti lukion syksyllä ja oli etäopetuksessa vain lyhyen pätkän joulukuussa. On käynyt harrastuksissa. Ei olla lopetettu elämistä, lapsi on mukana kaupoilla jne. On juteltu vallitsevista olosuhteista, kannustettu ja tehty tiedoksi että jos ahdistaa, siitä pitää puhua. Etäopetuksen aikana koulusta soittivat jokaiselle oppilaalle erikseen mikä oli tosi hieno juttu. Sai jutella rauhassa omista tuntemuksistaan.
Se on harmi ettei koulun jälkeen voi jäädä kirjastoon. kahvilat ovat kuitenkin auki ja ilolla olen antanut lapselleni sen pari euroa jos on johonkin halunnut mennä koulun jälkeen.
Lapsen masennukseen pitää hakea ajoissa apua, yksityiseltä jos ei julkiselta saa.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä voi vanhemmillekin kavereille soitella?
No yritäpä soitella, kun kaverillla toisessa lukiossa on päättöviikko eri aikaan :(
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kotonakin tehdä kaikenlaista, itse lukiolaisena neuloin puseroita, luin, kirjoitin kirjeitä, jumppasin. Nykyään netti ja älylaitteilla tapahtuva yhteydenpito avaa kaikenlaisia mahdollisuuksia. Ystävää voi tavata.
Juu, meiltä peruttiin vanhojen tanssit mutta mitä siitä kun voi mennä happihyppelylle ulos ja neuloa sukkia ystävien kanssa (etäyhteydellä). Perukoot vaikka koko abivuoden, sitten minä tyttö kirjoitan kirjeitä!
Toivottavasti osa tämän ketjun kirjoittajista ei koskaan hanki lapsia. Nuoret on havoittuvassa iässä, jonka suunta jättää jälkensä helposti koko elämään. Sosiaaliset suhteet, identiteetti, ura, seksuaalisuus, kaikki hakee suuntaansa keskellä maailmanlaajuista pandemiaa, eikä sympatiaa saisi antaa tippakaan. Kukaan ei väitä että he olisivat ainoita jotka kärsii.
Meidän pienessä lukiossa esim. vain yksi fyssan ope, yksi enkun ope,vyksi ranskan ope. Jos nämä sairastuvat, ei ole mitään opetusta näissä aineissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen yläkoulusta jäi 1/3 osaa opettajista karanteeniin. Oppilaista jäi paljon pienempi osa. Miten opetus järjestetään?
Ope voi pitää tunnit etänä, jos on karanteenissa. Jos on sairaana, ei ole opetustakaan. Joku random sijanen voi jotain tehdä, mutta kirjoutuksiin valmentaminen ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti osa tämän ketjun kirjoittajista ei koskaan hanki lapsia. Nuoret on havoittuvassa iässä, jonka suunta jättää jälkensä helposti koko elämään. Sosiaaliset suhteet, identiteetti, ura, seksuaalisuus, kaikki hakee suuntaansa keskellä maailmanlaajuista pandemiaa, eikä sympatiaa saisi antaa tippakaan. Kukaan ei väitä että he olisivat ainoita jotka kärsii.
Pandemiaa? Puhtaasti numeroiden valossa mitään pandemiaa ei ole olemassa. Mikään tilasto ei tue väitettä pandemian olemassa olosta.
Kärjistäen me vaadimme nuorten eristäytyvän kaikista sosiaalisista kontakteista (koulu, harrastukset), jotta monisairaat vanhukset voisivat elää yhden lisävuoden. Koronaan kuolleiden mediaani-ikä on 84 vuotta, kun keskimääräinen elinikä on noin 82 vuotta.
Koronan rajoitustoimet aiheuttavat nuorille ikäluokille suuremman terveysriskin kuin itse korona. Oikeudenmukaisempaa olisi velvoittaa vanhukset ja riskiryhmät eristyksiin ja antaa nuorille enemmän vapauksia.
Minua myös ihmetyttää, miten Suomessa voi olla sellainen perustuslaki, joka estää rajan yli matkustavien pakkkotestauksen ja -karanteenit, mutta sallii nuorten eristämisen määräämättömäksi ajaksi kotiarestia vastaaviin olosuhteisiin. Jopa rikollisilla on Suomessa enemmän oikeuksia kuin toisen asteen opiskelijoilla tällä hetkellä!
Erikoisena pidän, että snippi, snappi, snäppi - maailmassa kasvaneet diginatiivit kärsisivät eniten todellisten fyysisten kontaktien vähyydestä.
Peruskoulussa sijaiben voi pyörittää vaikka videoita. Lukiossa epäpötevästä sijaisesta ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri tuo ikäryhmä kärsii eniten? Entäpä he, joiden pitäisi aloittaa nyt työelämässä?
Eikös nuorilla ole myös älylaitteet, joilla yhteydet hoituvat vrt. 80-luvulla perheen ainoalla lankapuhelimella olisi pitänyt hoitaa koko perheen asiat. Ja kyllä voi hyvin tavata kaveria kävelyllä.
Eiköhän se eniten kärsinyt ryhmä ole vanhukset, jotka ovat kohta vuoden olleet eristyksissä ja eivät uskalla ketään missään tavata. Tähän lisäksi vielä iän tuomat sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen yläkoulusta jäi 1/3 osaa opettajista karanteeniin. Oppilaista jäi paljon pienempi osa. Miten opetus järjestetään?
No ne karanteenissa olevat pitävät omat tuntinsa etäyhteydellä, ja lapset osallistuvat niihin riippumatta siitä ovatko karanteenissa vai eivät.
Ja kun joitakin lapsia kiusataan koulussa, ketään ei tunnu kiinnostavan kuinka paljon se järkyttää mieltä ja lisää mielenterveysongelmia. Itse olin peruskoulussa todella yksinäinen. Minulla ei ollut yläasteella yhtään ystävää enkä juuri käynyt missään. Silti selvisin ja tässä ollaan edelleen. Nyt elämme poikkeusaikoja ja se vain pitää kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri tuo ikäryhmä kärsii eniten? Entäpä he, joiden pitäisi aloittaa nyt työelämässä?
Eikös nuorilla ole myös älylaitteet, joilla yhteydet hoituvat vrt. 80-luvulla perheen ainoalla lankapuhelimella olisi pitänyt hoitaa koko perheen asiat. Ja kyllä voi hyvin tavata kaveria kävelyllä.
Eiköhän se eniten kärsinyt ryhmä ole vanhukset, jotka ovat kohta vuoden olleet eristyksissä ja eivät uskalla ketään missään tavata. Tähän lisäksi vielä iän tuomat sairaudet.
Heidän osaltaan tämä on ohi muutamassa kuukaudessa, kun rokotuksia aletaan antaa laajemmin. Alle 18-vuotiaille ei tällä hetkellä ole rokotteita lainkaan, ja täysi-ikäiset nuoret ovat rokotelistalla viimeisenä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pienessä lukiossa esim. vain yksi fyssan ope, yksi enkun ope,vyksi ranskan ope. Jos nämä sairastuvat, ei ole mitään opetusta näissä aineissa.
Et ole sijaisista kuullut?
Rajoituksista huolimatta nyt voi käydä normaalisti esim. elokuvissa, kahvilla, ravintolassa, hengata kauppakeskuksissa ja osallistua kotibileisiin. Suosittelen että pyydät teiniä kutsumaan kavereita kotiinne kuten ennenkin ja annat hänen olla kuten vuonna 2019.