Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei tajuta että koronatestiä vältetään kun se on niin inhottava?

Vierailija
22.01.2021 |

Itse pelkään testiä enemmän kuin koronaa, onneksi ei ole ollut oireita. Jos testi olis toisenlainen voisin mennä vaikka joka päivä.

Kommentit (186)

Vierailija
121/186 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä, jotka eivät ole valmiita tekemään yhtään mitään, joka olisi hyödyllistä muille kuin heille itselleen.

Vierailija
122/186 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut vieressä, kun esi-teini-ikäinen on testissä huutanut suoraa huutoa kivusta ja ollut testin jälkeen aivan hysteerinen kokemuksen traumaattisuuden vuoksi. Ja tämä lapsi on muuten rauhallinen ja esim. hammaslääkärit yms sujuvat ongelmitta. Tuon kokemuksen jälkeen en kyllä vie kumpaakaan lasta enää kidutettavaksi koronatestiin.

Jos esiteini-ikäinen tarvitsee juurihoidon, ja kokemus on kivulias, entä myöhemmin jos tilanne vaatisi uuden juurihoidon? Jätetään tekemättä ja asia lakaistaan maton alle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut vieressä, kun esi-teini-ikäinen on testissä huutanut suoraa huutoa kivusta ja ollut testin jälkeen aivan hysteerinen kokemuksen traumaattisuuden vuoksi. Ja tämä lapsi on muuten rauhallinen ja esim. hammaslääkärit yms sujuvat ongelmitta. Tuon kokemuksen jälkeen en kyllä vie kumpaakaan lasta enää kidutettavaksi koronatestiin.

Jos esiteini-ikäinen tarvitsee juurihoidon, ja kokemus on kivulias, entä myöhemmin jos tilanne vaatisi uuden juurihoidon? Jätetään tekemättä ja asia lakaistaan maton alle?

Kunnon puudutus tai kevytnarkoosi on alaikäisille ihan käytössä olevia apukeinoja, jos hammaslääkärissä käynti ei muuten onnistu. Silloin toimenpide on pakko tehdä, etteivät hampaat mene huonompaan kuntoon tai ala särkeä. Koronatestiä ei tehdä itsensä vuoksi. En lähde kiusaamaan lasta testillä jonkun nuhan, aivastuksen tai kurkkukivun takia, jotka voivat suurella todennäköisyydellä olla muutakin kuin koronaa. Kehittäköön kivuttoman testin, niin sitten voidaan tulla. Tuo yksi kerta riitti.

Vierailija
124/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo oikeesti noin paha! Joo yksilöllinen kipukynnys yms mut ihan oikeestiko suht tärkee MUUTAMAN hetken testi jätetään välistä koska se ei tunnu kivalta? Mun mielestä kyl jopa vähättelyä niitä kohtaan ketkä oikeesti joutuu ravaamaan kivuliaissa ja pitkissä hoidoissa. He varmaan vaihtaisi ilomielin hoitonsa parin sekunnin kestävään nenänielunäytteeseen.

Saatan itse syyllistyä nyt myös vähättelyyn mut vähän perspektiiviä Ihmiset

Ei, ei sitä jätetä välistä, siksi, että se ei tunnu kivalta, vaan siksi, että se saattaa olla erittäin kivulias, jopa tuskallinen kokemus. En voi mitään sille, mutta en uskalla mennä. 

Vierailija
125/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satuin näkemään jonkun pätkän telkkarissa , kossa Janne Katajalta otettiin näyte ( hän taitaa olla vähän herkkä ja säikky)- sätki ja huusi näytettä otettaessa. Aikuinen ihminen !! . ( tai sitten näytteli)

Ai, aikuinenko ei saa huutaa, jos sattuu? Ihminenhän voi saada vaikka paniikkikohtauksen tuollaisessa. 

Vierailija
126/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole normaali reaktio. Ei ole koronatestin syy jos joku lietsoo itsensä hysteriaan.

Testi on oikeasti helppo ja nopea. Se voi jollakulla sattua, tietenkin, mutta on sekunnissa ohi. Miten elämässä kestää yhtään mitään muutakaan jos tuosta traumatisoituu?

Aika typerä kommentti, kun on lapsesta kyse. Hänelle oli selitetty etukäteen se, mitä oltiin lehdistä luettu: Että testi ei satu, mutta tuntuu vähän inhottavalta, mutta että se kestää tosi vähän aikaa. Ja oli juteltu siitä, miten tärkeää on että saadaan se testi otettua. Paikalla oli rauhallisesti käyttäytyvä vanhempi - minä, jolle oma kaverini oli sanonut testistä, että oli tosi outo kokemus, mutta ihan hyvin voisi mennä uudestaan, eli itse arvelin sen tuntuvan lähinnä samalta kuin näytteenotto nielusta - sekä rauhallisesti käyttäytyvä hoitaja. Tilanne ja testin kivuliaisuus tuli suurena yllätyksenä sekä lapselle että minulle.

Ja testi ei ole sekunnissa ohi - ohjeen mukaanhan sitä tikkua pyöritetään nenänielussa 10 sekuntia.

Voidaan toki sanoa, ettei ole testin syy, jos joku reagoi voimakkaasti. Mutta se "joku" ei tule sitten enää uudestaan testiin. Ottakaa te muut minun puolestani vaikka päivittäin testejä, sitä en vastusta. Mutta millä lailla voit sanoa, että ei ole normaali reaktio, jos lapsi itkee, kun häneen sattuu? Jos se ei ole normaalia, niin sitten voi toki olla, että lapsen anatomia on sellainen, ettei tuollaisen testin otto onnistu ilman, että se sattuu epänormaalin kovaa.

Tuon kokemuksen jälkeen ollaan sairastettu ilman testissä käyntiä.

Vierailija
127/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä näin on. Voin tehdä kaiken muun oikein ja näin yrittää välttää tartuntaa ja tartuttamasta, mutta testiin suostun vain nielusta otettuna. Nenääni ei työnnetä yhtään tikkua! Kerran on työnnetty (ei koronatesti) ja se kokemus riittää.

Vierailija
128/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä olisi uskonut, että on näyttenottoa pelkääviä aikuisia. Tiedoksi: älkää siirtäkö turhia pelkotilojanne jälkikasvullenne.

Miksi et olisi uskonut?

Vierailija
129/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä, jotka eivät ole valmiita tekemään yhtään mitään, joka olisi hyödyllistä muille kuin heille itselleen.

Kyllä minä voin tehdä muiden hyväksi paljonkin, mutta nenästä itseltäni tai lapsiltani otettu koronatesti ei kuulu niihin asioihin.

Vierailija
130/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä? Otetaanko se muka nenästä? Minua on siis kusetettu kun lääkäri laittoi silmilleni laput ettei pelottaisi kun se ottaa näytteen perseestäni 4cm paksulla näytekepillä. Ihmeen kauan sillä kesti sitä ottaa ja työnteli sitä keppiään edestakas saadakseen kunnon näytteen.

T: Pasi

Vierailija
131/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikun työntämisestä nenääni tuli pelkotila. Tuntui kuin se olisi työnnetty aivoihini ja se sekoitti hajuaistiani. Hajuaistini onneksi palautui päivien päästä. Inhottava tunne eli outo tunne oli siis "kuin aivojani olisi kaivettu ja nyt olen jotenkin vaurioitunut".

Testiä ei enää ikinä! Koronan tukahduttamista lisärajoituksin kyllä!

Vierailija
132/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te inisijät oikeen kestätte muita elämän vastoinkäymisiä?

Vierailija
133/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lopeteta tämä koronasekoilu ja lopetetaan perusflunssassa testeissä hyppääminen. Palataan normaaliin ja tauti vie mitä vie. Jokainen suojautukoon halunsa mukaan.

Olin valmis sinnittelemään kesään asti eli odottamaan että nähdään rokotusten teho. No, vituix män sekin, rokotehankinnat sössittiin. Joten jos haluat että rajoitukset on pois edes joskus 2024-2025, niin älä tue koronahysteriaa.

Vierailija
134/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks jolla kanssa sattui testin otto mut en mä silti vanno etten enää ikinä mene jos tarve tulee. Kestän sen hetken epämiellyttävän testin ja ajattelen et voin ehkäistä kanssaihmisten tartuttamista jos itse olen saanut tartunnan, vaikka oireettomana. Tosin eipä tee kauheasti mieli muita ajatella nyt kun näin iso osa ihmisistä skippaa testin sen mahdollisen epämiellyttävyyden takia, eikä kiinnosta tietää onko tartuttaja. Tää ois yks keino sitä yhteen hiileen puhaltamista mut kun ei niin ei.

Vierailija
135/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu kivalta jne. Mitä ihmeen höpötystä toi on? Kivulias toimenpide ja sillä siisti. Ihme tabu, josta ei puhuta ja josta ei saa hiiskahtaakaan. Ja teilataa, jos joku uskaltaa julkisesti sanoa, et kipeetä teki.

Vierailija
136/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mikään ei tunnu miltään. Ei saa sanoa jos sattuu. Ei saa sanoa jos joku asia surettaa. Mutta annas olla MM-95, sitä jaksetaan edelleen intoilla miten juti lämäsi mummoon. Ottaa tää meininki kaaliin! Suihkualtaissa sähelletään vaik ollaa vaa penkkiurheilijoita. Tuota puheenaihetta ei kukaan kiellä, miksi?

Vierailija
137/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole normaali reaktio. Ei ole koronatestin syy jos joku lietsoo itsensä hysteriaan.

Testi on oikeasti helppo ja nopea. Se voi jollakulla sattua, tietenkin, mutta on sekunnissa ohi. Miten elämässä kestää yhtään mitään muutakaan jos tuosta traumatisoituu?

Aika typerä kommentti, kun on lapsesta kyse. Hänelle oli selitetty etukäteen se, mitä oltiin lehdistä luettu: Että testi ei satu, mutta tuntuu vähän inhottavalta, mutta että se kestää tosi vähän aikaa. Ja oli juteltu siitä, miten tärkeää on että saadaan se testi otettua. Paikalla oli rauhallisesti käyttäytyvä vanhempi - minä, jolle oma kaverini oli sanonut testistä, että oli tosi outo kokemus, mutta ihan hyvin voisi mennä uudestaan, eli itse arvelin sen tuntuvan lähinnä samalta kuin näytteenotto nielusta - sekä rauhallisesti käyttäytyvä hoitaja. Tilanne ja testin kivuliaisuus tuli suurena yllätyksenä sekä lapselle että minulle.

Ja testi ei ole sekunnissa ohi - ohjeen mukaanhan sitä tikkua pyöritetään nenänielussa 10 sekuntia.

Voidaan toki sanoa, ettei ole testin syy, jos joku reagoi voimakkaasti. Mutta se "joku" ei tule sitten enää uudestaan testiin. Ottakaa te muut minun puolestani vaikka päivittäin testejä, sitä en vastusta. Mutta millä lailla voit sanoa, että ei ole normaali reaktio, jos lapsi itkee, kun häneen sattuu? Jos se ei ole normaalia, niin sitten voi toki olla, että lapsen anatomia on sellainen, ettei tuollaisen testin otto onnistu ilman, että se sattuu epänormaalin kovaa.

Tuon kokemuksen jälkeen ollaan sairastettu ilman testissä käyntiä.

Olen käynyt 5 kertaa testissä eikä sitä kertaakaan pyöritelty 10 sekuntia nenässä. Jotain muuta on vialla jos tuosta saa trauman. Mitäs jos lapsi sairastuu vaikka syöpään tms? Niihin toimenpiteisiin on vain pakko mennä.

Vierailija
138/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttää tämä aikuisten ihmisten "erityisherkkyys". Eikö elämästä tule turhan vaikeaa, jos pelätään jotain sekunnin kestävää testiä. Minulta on otettu koronanäyte kaksi kertaa eikä todella ole tuntunut yhtään mitään kipua. Ongelma on enemmän henkisellä puolella, jos testi sattuu. Miten ihmeessä selviätte sitten hankalammista näytteenotoista ja tutkimuksista???

Vierailija
139/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttää tämä aikuisten ihmisten "erityisherkkyys". Eikö elämästä tule turhan vaikeaa, jos pelätään jotain sekunnin kestävää testiä. Minulta on otettu koronanäyte kaksi kertaa eikä todella ole tuntunut yhtään mitään kipua. Ongelma on enemmän henkisellä puolella, jos testi sattuu. Miten ihmeessä selviätte sitten hankalammista näytteenotoista ja tutkimuksista???

Aika puutteellisesti olet vältellyt sos kontakteja ja noudattanut hygieniaohjeita jos kaksikin kertaa reilussa puolessa vuodessa olet sairaana ollut.

Vierailija
140/186 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä. Täällä vähätellään näytteenoton kivuliaisuutta kun ”sattuu vähemmän kuin synnytys”. Mitä hemmettiä, se vasta oliskin jos yks näyte sattuisi yhtä paljon kuin synnyttäminen!

En ymmärrä, miksei kivuttomampaan näytteenkehittelyyn tunnuta panostavan. Toistaiseksi välttelen viimeiseen asti testiin joutumista ja sillä selvä. Oli kuka muu tahansa siitä mitä mieltä tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi