Kysymys äänikirjojen kuuntelijoille
Jos kuuntelet paljon äänikirjoja, niin tässä tulee kysymys sinulle. Oletko antanut palautetta lukijoista ja jos olet, niin kenelle? Minusta tuntuu että haluaisin antaa, mutta pelkään ettei siitä ole hyötyä. Haluaako joku edes palautetta näistä? Tietääkö kukaan?
Kommentit (1289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että naiskirjailijoiden kirjoihin valitaan usein lukijaksi mies, mutta mieskirjailijoiden kirjoihin valitaan lukijaksi hyvin harvoin nainen? Ihmetyttää, miksi miehet ovat paljon suositumpia lukijoina, vaikka eivät välttämättä yhtään parempia.
Kuuntelin vähän aikaa sitten tietokirjan, jonka kirjoittaja oli nainen. Hän kertoi kaikenlaista omasta elämästään naisen näkökulmasta minä-muodossa ja Suomessa äänikirjan lukijaksi oli valittu mies. Hyvin vedetty!
Oliko Mikko Toiviaisen lukema koirakirja? Mikko on kyllä tosi huono, harmittaa kun olisin halunnut kuunnella esim. Belgarionin tarut. :(
Ei ollut, oli luontokirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole antanut palautetta. Jos pidän lukijasta, olen vain kuunnellut kirjan iloisena ja kehunut häntä, jos aihe on tullut puheeksi. Jos en pidä lukijasta, kirja jää kuuntelematta, palaute on jäänyt antamatta. En ole ajatellut koko asiaa, voisi kyllä tuumia.
Minulla on sellaisia lukijoita, joita en pysty kuuntelemaan yhtään edes nopeutettuna, vaikka joillakin nopeuttaminen kuulemma toimii. Aina kun odotan jotain uutta kirjaa niin eikös sen ole lukenut joku huono ja kirjaa ei ole saatavilla Bookbeatilta edes e-kirjana. Ap
Onko tässä nykyajan lyhytjännitteisyyden huipentuma? Ei jakseta lukea kirjoja, joten kuunnellaan "äänikirjoja", eikä jakseta niitäkään kuunnella muuta kuin pikakelauksella (loppuis jo, huh!)?
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjojen tuottajien on varmaan vaikea arvioida, kuinka paljon he ovat menettäneet kuulijoita siksi, että asiakkaan kirja- ja lukijamieltymykset eivät ole menneet yksiin. Oletetaan ehkä että tietty genre vaatii tietynlaista lukijaa ja että miehillä on eri mieltymykset kuin naisilla. Onko näin oikeasti? Ihannemaailmassa saman kirjan voisi lukea useampi lukija.
On niin monta asiaa, joita en voi sietää. Yksi on se, kun mieslukijat lukevat "naisen äänellä". Fiksu kirjan naishenkilö alkaa kimittää bulttibois-sketsiäänellä.. Mikä järkytys. Tähän olen itse asiassa törmännyt brittien mieslukijoissa. En edes kuuntele suomalaisia, muutaman suurpettymyksen jälkeen.
Ai luoja! Onko tuollaisia mieslukijoita oikeasti? Ei ole vielä sattunut kohdalle, mutta eihän tuollaista pystyisi kuuntelemaan.
Melko moni on sanonut, ettei pysty kuuntelemaan naisten lukemia kirjoja lainkaan. Koskaan kukaan ei sano mieslukijoista samaa, miksiköhän?
Itse en välitä kehutusta Ville Tiihosesta. Ääni on liian matala ollakseen miellyttävä ja lukutapa liian monotoninen. Hän myös ääntää paljon nimiä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Melko moni on sanonut, ettei pysty kuuntelemaan naisten lukemia kirjoja lainkaan. Koskaan kukaan ei sano mieslukijoista samaa, miksiköhän?
Itse en välitä kehutusta Ville Tiihosesta. Ääni on liian matala ollakseen miellyttävä ja lukutapa liian monotoninen. Hän myös ääntää paljon nimiä väärin.
Liittynee siihen, että moni kokee naisten korkeamman äänen ärsyttäväksi. Huom. en siis itse ajattele näin, mutta tästä aiheesta on tutkimuksia. Voi siis olla, että sellaisen sopivan äänen löytäminen, josta kaikki pitää on naisissa vaikeampaa.
Kuuntelin Richard Osmanin kirjan "Mies joka kuoli kahdesti", lukijana Jukka Pitkänen. Siitä aion laittaa kiitosviestin äänitysstudiolle. Oli aivan mahtavaa kuunnella hänen lukemistaan. Olen myös pitänyt Krista Putkonen-Örnin lukemista kirjoista. Kesken jää kirja, jonka lukija jotenkin ärsyttää. Muutamia lukijoita kartan, jää kirja jo aloittamatta, jos on jo tutuksi tullut "huono" lukija. Harmi, jos kirja olisi muuten kiinnostanut. Ja vielä, olen näkövammainen, joten lukeminen ei aina ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittynee siihen, että moni kokee naisten korkeamman äänen ärsyttäväksi. Huom. en siis itse ajattele näin, mutta tästä aiheesta on tutkimuksia. Voi siis olla, että sellaisen sopivan äänen löytäminen, josta kaikki pitää on naisissa vaikeampaa.
Minusta esim. Kati Tammisen ja Usva Kärnän äänissä on jotain häiritsevää, taitaa olla juurikin se korkeus. Kärnä ei sentään narise, Tamminen myös narisee. En pidä liian mörisevistäkään naisäänistä kuten Takatalosta, joten kuulun kai nirsoihin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta esim. Kati Tammisen ja Usva Kärnän äänissä on jotain häiritsevää, taitaa olla juurikin se korkeus. Kärnä ei sentään narise, Tamminen myös narisee. En pidä liian mörisevistäkään naisäänistä kuten Takatalosta, joten kuulun kai nirsoihin sitten.
Kristoilla (P-Ö ja Kosonen) ääni on juuri sopivan korkuinen, mutta kylmä.
Taas Markus Niemi on laitettu lukemaan kirjaa, joka vilisee saksalaisia nimiä ja räkä roiskuu kuuntelijan aivoihin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Taas Markus Niemi on laitettu lukemaan kirjaa, joka vilisee saksalaisia nimiä ja räkä roiskuu kuuntelijan aivoihin saakka.
Se on opetellut saksaa Hitler kuulee-videoista.
Vierailija kirjoitti:
Työpäivä pilalla! Ilahduin kun huomasin aamulla, että Paholainen pukeutuu Pradaan oli ilmestynyt suomeksi äänikirjana. Leffa on yksi lemppareistani ja tässä olisi ollut ihana kirja työpäivän ajaksi. Pystyn siis kuuntelemaan kirjoja töissä. Lukija oli kuitenkin joku 50-vuotiaalta kuulostava täti, joka paapatti monotonisesti ja suhisi korvia särkevästi! Tuntuu ihan vittuilulta kuuntelijoita kohtaan. Kustantaja on Nemo ja todellakin aion antaa palautetta!
Kyllä oli liian vaikeaa kuunneltavaa tämä, jäi kesken. Lukija on saanut BookBeatissa 2.9 tähteä, joka on todella vähän, koska useimmat lukijat saavat 4.0 tai enemmän, vaikka eivät olisi edes erityisen hyviä.
Sama lukija lukee jatko-osankin. Ei tarvitse kuunnella sitäkään.
Kaikkia tässä ketjussa mainittuja huonompi lukija taisi löytyä, Tuulimaria Butzov. Hänellekin keikkaa riittää, mutta onneksi ei niin paljon kuin muille huonoille.
Kuuntelisin vaikka puhelinluettelon, jos sen lukee Lars Svedberg. Hän ei tuoreempia jutuutuja enää lue. lieneekö hengissäkään, mutta esimerkiksi Palmut ovat änen lukemanaan aivan huikeita!
Millä kriteereillä lukijaksi pääsee? Tiedän, että pitää olla ammattinäyttelijä mutta onko mitään muita pääsyvaatimuksia?
Vierailija kirjoitti:
Samuel Bjørkin dekkarit (3). Kaksi ensimmäistä luki Ville Tiihonen ja viimeisen Markus Niemi... Apua miten huono ja ärsyttävä lukija jälkimmäinen on. Kuuntelin loppuun vain kirjan juonen vuoksi, vaikka lukutyyli ärsytti!
Kas kas, minulla on menossa ensimmäinen Markus Niemen lukema kirja. Ihan hyvältä kuulostaa. Mutta olenkin sellainen äänikirjojen kuuntelija, jolle kelpaavat melkein kaikki lukijat. Ehkä se johtuu siitä, että vuosikymmenten mittaan olen saanut tottua niin monenlaisiin lukijoihin, että hyvin harvoin enää kirja jää kesken huonon lukijan vuoksi. Sisältö on minulle aina ollut tärkeämpi asia kuin se, kuka kirjan lukee tai miten hän sen lukee.
Mutta nämä ovat makuasioita, joista voi ja pitää kiistellä. :)
Jukka Pitkänen, Ville Tiihonen on mun suosikit.
Miksi joissain kirjasarjoissa vaihdetaan lukijaa?
Se pilaa kuuntelun.
Inhokit, Satu Paavola, Pirjo Heikkilä. Näiden lukemina en voi kuunnella.
En voi sille mitään, että Pirjo Heikkilästä mulle tulee aina mieleen se Pirjo sketsisarja, vaikka ei hän mielestäni yhtään huono lukija ole. Kesken kirjan huomaa miettivänsä jotain sketsiä ja olevansa ihan jossain muualla.
Armi Toivanen, juo sitä vettä. Pilaat monen kuuntelukokemuksen kuivalla suullasi.
Vierailija kirjoitti:
Millä kriteereillä lukijaksi pääsee? Tiedän, että pitää olla ammattinäyttelijä mutta onko mitään muita pääsyvaatimuksia?
Taitovaatimuksia ei ainakaan ole eli riittää, kun on näyttelijä. Äänenkään ei tarvitse olla hyvä, ei kaikilla lukijoilla ole. Lukijaksi pääsyä näyttää avittavan, jos olet joko tunnettu tai hyvännäköinen.
Oliko Mikko Toiviaisen lukema koirakirja? Mikko on kyllä tosi huono, harmittaa kun olisin halunnut kuunnella esim. Belgarionin tarut. :(