Kysymys äänikirjojen kuuntelijoille
Jos kuuntelet paljon äänikirjoja, niin tässä tulee kysymys sinulle. Oletko antanut palautetta lukijoista ja jos olet, niin kenelle? Minusta tuntuu että haluaisin antaa, mutta pelkään ettei siitä ole hyötyä. Haluaako joku edes palautetta näistä? Tietääkö kukaan?
Kommentit (1286)
Vierailija kirjoitti:
Kustantajalle lähti palautetta lempisarjani "pilaamisesta" osaamattomalla lukijalla (joka on ammattinäyttelijä). Tuotantofirmalle tekisi mieli lähettää myös palautetta, mutta jos sillä on monopolin asema, niin ei sen tarvitse välittää palautteesta.
Olikohan kyse samasta sarjasta kuin minulla. Jokainen kirja kestää yli 30 h ja lukija ääntää useita nimiä täysin väärin. Yksi eniten käytettyjä lukijoita, kyllä harmittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kustantajalle lähti palautetta lempisarjani "pilaamisesta" osaamattomalla lukijalla (joka on ammattinäyttelijä). Tuotantofirmalle tekisi mieli lähettää myös palautetta, mutta jos sillä on monopolin asema, niin ei sen tarvitse välittää palautteesta.
Olikohan kyse samasta sarjasta kuin minulla. Jokainen kirja kestää yli 30 h ja lukija ääntää useita nimiä täysin väärin. Yksi eniten käytettyjä lukijoita, kyllä harmittaa!
On teeveestä tuttu sarja. Odotin sarjaa Bookbeatiin niin kuin joulua ja pettymys oli suuri.
Suosituin äänikirja lasten uuneentuuditus kitja. Eikö vanhemmat lue lapselle itse.
Vierailija kirjoitti:
Puhetekniikkaa ja äänenkäyttöä opetetaan muuallakin kuin teatterikoulussa, ehkäpä peräti perusteellisemmin. Teatterikoulussa ei ole kirjallisuuden opintoja LAINKAAN näytelmiä lukuunottamatta eikä siellä opita kieliä vaan kielitaito on hankittava kokonaan muualta. Koulutus on hyvälle lukijalle välttämätöntä, mutta ei näyttelijän koulutus! On joku urbaanilegenda, että teatterikoulusta tulisi jotain erikoisyksilöitä ja kukaan muu ei pystyisi lukemaan äänikirjoja.
Tietenkin myös tunnettu nimi vaikuttaa. Vaikka joku Pertti tai Pirkko Perä-Hikiä olisi miten hyvä, kuuntelijat pitävät enemmän julkkiksista. Niin ainakin kuvitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Suosituin äänikirja lasten uuneentuuditus kitja. Eikö vanhemmat lue lapselle itse.
Fiksut vanhemmat lukevat itse, mutta äänikirjat ovat hyvä lisä.
Minun suosikkejani ovat
Krista Putkonen-Örn
Kati Tamminen
Karoliina Kudjoi
Sanna Majuri
Sitten olisi pitkä lista lulijoita, joita ei vain pysty kuuntelemaan
Vierailija kirjoitti:
Minun suosikkejani ovat
Krista Putkonen-Örn
Kati Tamminen
Karoliina Kudjoi
Sanna MajuriSitten olisi pitkä lista lulijoita, joita ei vain pysty kuuntelemaan
Listallasi on puolet sellaisia, joita minä en pysty kuuntelemaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut vanhemmat lukevat itse, mutta äänikirjat ovat hyvä lisä.
Joiltakin lapsilta jäisi iltasadut kuulematta ilman äänikirjoja, kun vanhempia ei kiinnosta tai "ei ole aikaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instassa on sellainen tili kuin audiobookreader_katitamminen. Hänelläkään ei ole näyttelijän koulutusta ja vaikuttaa silti täystyöllistetyltä ja tykätyltä. Hän taitaa kuitenkin olla se poikkeus, joka vahvistaa säännön.
Hashtag #luenvainjosmaksetaan antaa vaan henkilöstä melko oudon kuvan. Lukemisen ammattilainenhan ei ole lukenut omien sanojensa mukaan vapaaehtoisesti kirjan kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instassa on sellainen tili kuin audiobookreader_katitamminen. Hänelläkään ei ole näyttelijän koulutusta ja vaikuttaa silti täystyöllistetyltä ja tykätyltä. Hän taitaa kuitenkin olla se poikkeus, joka vahvistaa säännön.
Hashtag #luenvainjosmaksetaan antaa vaan henkilöstä melko oudon kuvan. Lukemisen ammattilainenhan ei ole lukenut omien sanojensa mukaan vapaaehtoisesti kirjan kirjaa.
Hän väittää myös ettei ole koskaan kuunnellut äänikirjaa :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjojen tuottajien on varmaan vaikea arvioida, kuinka paljon he ovat menettäneet kuulijoita siksi, että asiakkaan kirja- ja lukijamieltymykset eivät ole menneet yksiin. Oletetaan ehkä että tietty genre vaatii tietynlaista lukijaa ja että miehillä on eri mieltymykset kuin naisilla. Onko näin oikeasti? Ihannemaailmassa saman kirjan voisi lukea useampi lukija.
On niin monta asiaa, joita en voi sietää. Yksi on se, kun mieslukijat lukevat "naisen äänellä". Fiksu kirjan naishenkilö alkaa kimittää bulttibois-sketsiäänellä.. Mikä järkytys. Tähän olen itse asiassa törmännyt brittien mieslukijoissa. En edes kuuntele suomalaisia, muutaman suurpettymyksen jälkeen.
En ole kyllä Bookbeatissa törmännyt tuollaiseen ongelmaan, että lukija muuttaisi ääntään henkilöiden mukaan?
normaalia englanninkielisissä kirjoissa. En onneksi ole törmännyt samaan suomenkielisissä.
On sitä suomenkielisissä joillain lukijoilla, mutta ei niin selvästi kuin englanninkielisissä, missä se on todella häiritsevää. Kuuntelen parhaillaan Krista Putkonen-örnin lukemaa kirjaa, ja hän puhuu hieman eri äänenpainolla, jotenkin syvemmin, kun hän lukee mieshenkilön repliikkejä ja vastaavasti kevyemmin naishenkilön.
Tiedän että äänikirjapalvelut ovat menettäneet paljon asiakkaita huonojen suomalaisten lukijoiden vuoksi. Juuri tänään äiti ilmoitti katkaisseensa Storytelin, koska ei löytänyt enää kuunneltavaa miellyttäviltä lukijoilta. Monikaan ei vain kerro tästä koskaan palveluntuottajille ja kriittinen palaute jää saamatta. Käyttäjät luulevat ettei palautteesta ole hyötyä eikä varmaan yksittäisestä palautteesta olekaan, mutta jos palautetta tulee tarpeeksi monilta niin onhan se pakko jotenkin noteerata! Jos Silencion rekrytoinneista tulee negaa palautetta niin on niitä muitakin äänikirjatuottajia, vaikka ne ovatkin pikkufirmoja, ainakin vielä.
Krista Putkonen-Örn ja Sanna Majuri saavat pisteet minultakin!
Uusi suosikkini on Mirjami Heikkinen.
Jotkin mieslukijoiden äänet ovat niin matalia, ettei pysty autossa kuuntelemaan, kun matala ääni sekoittuu auton moottorin hurinaan ja menee liian vaikeaksi yrittää erottaa, mitä siellä sanotaan.
Jukka Pitkänen on miehistä ihan huikean hyvä, selkeä artikulaatio ja mielenkiintoinen tapa lukea!
Olen ihmetellyt tuota Silencion vaatimusta näyttelijänkoulutuksesta! Esim. moni taitava radio- tai tv-toimittaja sopisi hyvin lukemaan äänikirjoja! Tarkoitan siis oikeita toimittajia, en näistä pissiskanavien juontajia. Esim. Ylen Matti Ylönen voisi sopia hyvin lukijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt tuota Silencion vaatimusta näyttelijänkoulutuksesta! Esim. moni taitava radio- tai tv-toimittaja sopisi hyvin lukemaan äänikirjoja! Tarkoitan siis oikeita toimittajia, en näistä pissiskanavien juontajia. Esim. Ylen Matti Ylönen voisi sopia hyvin lukijaksi.
Monet opettajat ovat myös huippuja äänenkäyttäjiä ja vielä kielitaitoisia! Mä en ymmärrä, miten joku yritys voi kusta omiin muroihinsa tolla tavalla. Onko ne selittäneet koskaan missään, miksi toi on ainut ja ehdoton vaatimus?
Kuuntelen tällä hetkellä Hyvän historiaa, jonka lukee Kalenterikarjuna youtubessa jai nstagramissa tunnettu Mikko Toiviainen ja pakko sanoa, että on kyllä todella hyvä lukija (minulla oli ennakkoluuloja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjojen tuottajien on varmaan vaikea arvioida, kuinka paljon he ovat menettäneet kuulijoita siksi, että asiakkaan kirja- ja lukijamieltymykset eivät ole menneet yksiin. Oletetaan ehkä että tietty genre vaatii tietynlaista lukijaa ja että miehillä on eri mieltymykset kuin naisilla. Onko näin oikeasti? Ihannemaailmassa saman kirjan voisi lukea useampi lukija.
On niin monta asiaa, joita en voi sietää. Yksi on se, kun mieslukijat lukevat "naisen äänellä". Fiksu kirjan naishenkilö alkaa kimittää bulttibois-sketsiäänellä.. Mikä järkytys. Tähän olen itse asiassa törmännyt brittien mieslukijoissa. En edes kuuntele suomalaisia, muutaman suurpettymyksen jälkeen.
En ole kyllä Bookbeatissa törmännyt tuollaiseen ongelmaan, että lukija muuttaisi ääntään henkilöiden mukaan?
normaalia englanninkielisissä kirjoissa. En onneksi ole törmännyt samaan suomenkielisissä.
On sitä suomenkielisissä joillain lukijoilla, mutta ei niin selvästi kuin englanninkielisissä, missä se on todella häiritsevää. Kuuntelen parhaillaan Krista Putkonen-örnin lukemaa kirjaa, ja hän puhuu hieman eri äänenpainolla, jotenkin syvemmin, kun hän lukee mieshenkilön repliikkejä ja vastaavasti kevyemmin naishenkilön.
Ella Pyhältö muuttaa ääntään lasten ja miesten ääniksi. En pysty kuuntelemaan häntä lainkaan, mutta joku varmaan tykkää, hän lukee tosi paljon kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän väittää myös ettei ole koskaan kuunnellut äänikirjaa :O
Mun mielestä tuo on törppöä ja ylimielistä. Sitä paitsi Tammisen ääni ei ole miellyttävä vaan ohut ja epäpuhdas kuin...
Krista Putkonen-Örn on suosikkini, Vuokko Hovatta on hyvä myös. Myös Pirjo Heikkilä ok. Sanna Majurissa häiritsee s-kirjaimet, mutta pystyn kuuntelemaan. Karoliina Kudjoi on kylmän ja ivallisen kuuloinen, se toimii joissakin kirjoissa. Miehillä on usein hyvät puheäänet, mutta lukijoina ovat usein pettymyksiä. Hyviä juuri Jukka Pitkänen ja Antti Holma.
En kuuntele äänikirjaa enää, jos lukijana on lässyttävä Erja Manto. Mikko Toiviaisella on kaamea tapa ääntää vieraskielisiä nimiä, esimerkiksi saksalaiset sanat karjuu sylki roiskuen kuin b-luokan leffan natsipahis huonossa komediassa. Huonoin lukija on ollut Ella Pyhältö. ”Näytteli” kaikki äänet ja vielä erittäin huonosti.