Yle Areenan Prisman ohjelma ”Kuinka kilot kertyvät?”
Kuinka moni on katsonut brittidokumentin? Aiemmat brittien tekemät dokumentit ylipainon tieteellisistä syntymekanismeista ovat olleet hyviä. En muista edellisen kolmiosaisen sarjan nimeä.
Suomessa jankataan samaa mantraa, että syö vähemmän ja liiku enemmän ratkaisuksi jokaiselle ylipainoiselle. Ei ymmärretä geeneistä tai siitä, että olemme nälänhädistä selviytyneiden perillisiä, laisinkaan.
Kilot eivät kerry hetkessä eikä niiden kertymiseen tarvita edes mitään huonoiksi luokiteltuja syömisiä. Jos 65-kiloinen nainen, joka ei harrasta liikuntaa syö vaikkapa täysjyväpastaa joka päivä 150-175 grammaa yhdellä aterialla niin hän pysyy painossaan. Jos hän syö 200 grammaa pastaa niin hän lihoo vuodessa 8 kiloa ja jos hän syö 300 grammaa pastaa niin hän lihoo 11 kiloa vuodessa.
Tuo vaikutus vielä kertautuu joka vuosi ja aineenvaihdunta alkaa hidastua jo kolmekymppisenä koska kaloreita tehokkaasti polttava lihasmassa alkaa huveta.
Kun tuohon lisää sen, että osa on tieteellisesti todistetusti aivokemiallisesti alttiimpia syömään vaikka sitä sinällään varsin mautonta pastaa ihan tavallisella aterialla niin mielestäni Suomessakin pitäisi alkaa ottaa ihmisten erilaisuus tosissaan. Eihän kukaan silkkaa ilkeyttään tee tuota.
Minkälaisia ajatuksia tämä kaikki herättää teissä?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Miten selitätte sen että avopuolisoni ja paras ystäväni ovat hoikkia ja pitkiä, syövät aivan miten sattuu ja kuinka paljon tai vähän huvittaa ja heille helposti laskee paino.
Mitä taas ikuisena pullukana liikun, olen aina laskenut kalorit, tiedän kaiken, syön tervellisesti enkä koskaan ikinä laihdu?
ylimääräiset kilot eli 15kg tulivat 2 vuodessa kun oli rankka jakso, elimistöni on vieläkin aivan sekasin.
Nälästä ei myöskään puhuta Suomessa, et miten se toimii.
Eikös idea ole siinä, että rasvasolut eivät poistu laihduttamalla, vain kutistuvat ja sen takia kerran itsensä lihavaksi päästänyt joutuu kamppailemaan painon kanssa lopun ikää. Moni lihava myös jojoilee, eikä muuta elämäntapojaan pysyvästi. Moni ei ole myöskään rehellinen syömisensä kanssa ja yksinkertaisesti syö liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastokin toimi hyvin mulla. Jaksoin sitä pari kuukautta kunnes luisuin normi syömisrytmiin. Pätkäpaasto on tutkitusti terveellistä. Ainoa haittapuoli tuossa oli, että iltaisin oli aina nälkä. Mutta nälkäkin on normaali tunne ja sitäkin ihmisen pitäisi osata sietää. Aion taas kokeilla pätkäpaastoa jossain vaiheessa. (Pätkäpaaston aikana laihduin eniten)
Pätkäpaasto on itsellänikin toiminut parhaiten, palasin siihen taas tammikuun alussa ja muutama kilo on lähtenyt. Ekat päivät on vaikeinta sietää sitä iltaista nälkää, mutta nyt se tuntuu jotenkin tyydyttävältä. Aiemmin tukahdutin kaiken nälän tunteen syömällä välittömästi, nyt kun tietää että on kuitenkin syönyt päivän mittaan hyvin, terveellistä ruokaa ja ennen kaikkea riittävästi, nälkä on helppo kestää. Ja se vaivaa aina tiettyyn aikaan, ei enää esim. nukkumaan mennessä, joten aika paljon itselläni varmaan myös kyse tavasta eroon oppimisesta. Kun iltaisin oli niin mukava napostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha artikkeli täälä. 159/95 mam mat kiittää.
Onko täällä muka noin hoikkia naisia?
Ne jotkä ei käy kuntosalilla. Ne jotka käyvät ovat vähän painavampia koska lihakset painavat.
No millä keinoin se paino dokumentin mukaan putoaa? Vai oliko se sellainen laihtuminen ei ole mahdollista julistus?
Joka kolmas suomalainen on ylipainoinen. Ihan järkyttävää ja he..... kallista yhteiskunnalle kun hoidetaan elintasosairauksia.
En ole ikinä ymmärtänyt sitä kun huomaa että painoa alkaa kertyä 2, 3 tai 5 kiloa niin viimeistään silloin pitäisi heti alkaa laihduttamaan. Miksi annetaan tulla esim.30 kiloa ylimääräistä ja sitten tuskaillaan kuinka hankalaa on.
Kilot eivät tule yhdessä yössä. Miksi annatte tulla kymmeniä kiloja ylipainoa reagoimatta mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
65 kg keski-ikäinen nainen, jos ei ole sänkypotilas, kuluttaa vuorokaudessa noin 1500 kcal.
200 g kuivapastaa sisältää noin 700 kcal. Keitettynä 200 g pastaa sisältää noin 350 kcal. Kirjoituksesta ei saanut selvää kummasta aloittaja puhui. Myös se jäi epäselväksi, että monta niitä ruokailuja päivässä oli, mutta jos yksi, niin oli kyse sitten kummasta määrästä tahansa, niin ei varmasti liho yhtään, saatika 8 kg vuodessa! Haloo ihmiset.
Kuka syö pastaa kuivana? Tietenkin ruoasta puhuttaessa puhutaan keitetystä pastasta. Tuollainen määrä pastaa kuivana yhdellä aterialla olisi järjetön määrä keitettyä pastaa.
Eli ap syö 350 kilokaloria tai alle päivässä ja väittää lihoavansa 8 kg vuodessa :):):)
Tuo esimerkki on ihan oikea kun ajatellaan ravitsemussuositusta. Puolet lautasesta kasviksia. Neljäsosa proteiinia ja neljäsosa hiilihydraattia kuten esimerkin pasta-annos.
Voit kotonasi mitata asian ja huomaat, että tuo keitetyn pastan määrä on nimenomaan ravitsemussuositusten mukaan riittävän kokoinen annos proteiinipitoisen pastakastikkeen lisänä.
Yksi maailman terveellisimmistä ruokavalioista eli perinteinen Välimeren ruokavalio pohjautuu runsaalle kasvisten, yrttien ja hedelmien käytölle. Välimeren maissa on alettua hylkiä sitä ja sen vuoksi lasten paino on noussut kuten muissakin länsimaissa. Välimeren maissa olisi aina vihanneksia ja hedelmiä edullisesti kaupan mutta tietenkään niitä ei syödä jos siihen ei totutella jo lapsena.
Välimeren maissa on yhtä lailla unettomuutta ja muita vaikeuksia elämässä kuten muuallakin. Missään maailmassa ei eletä matkailuesitteen turisteille tarkoitettua huoletonta lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa laittamaan sitä ruokaa suuhun?
Nälkä.
Nälkä ei lihota ketään, vaan syöminen. Nälkä on laihduttajan paras ystävä. Ilman nälkää ei voi laihtua. Jos aina syö itsensä kylläiseksi niin turha ihmetellä miksi paino ei laske.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa laittamaan sitä ruokaa suuhun?
Se on aikalailla välttämätöntä elintoimintojen ylläpitämiseksi. Toki letkuruokintaankin voi joutua jos edellämainitussa on jotain ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selitätte sen että avopuolisoni ja paras ystäväni ovat hoikkia ja pitkiä, syövät aivan miten sattuu ja kuinka paljon tai vähän huvittaa ja heille helposti laskee paino.
Mitä taas ikuisena pullukana liikun, olen aina laskenut kalorit, tiedän kaiken, syön tervellisesti enkä koskaan ikinä laihdu?
ylimääräiset kilot eli 15kg tulivat 2 vuodessa kun oli rankka jakso, elimistöni on vieläkin aivan sekasin.
Teillä ovat eri geenit ja erilaiset suolistohormonitoiminnot.
Ja suolessa erilainen biomassa. Mutta mikään näistä ei tarkoita, etteivätkö huonosti syövät hoikat pidemmän päälle kehitä itselleen metabolista oireyhtymää ja kuole rasvamaksaan. Lihavuus kun itsessään ei vielä tee ketään sairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
65 kg keski-ikäinen nainen, jos ei ole sänkypotilas, kuluttaa vuorokaudessa noin 1500 kcal.
200 g kuivapastaa sisältää noin 700 kcal. Keitettynä 200 g pastaa sisältää noin 350 kcal. Kirjoituksesta ei saanut selvää kummasta aloittaja puhui. Myös se jäi epäselväksi, että monta niitä ruokailuja päivässä oli, mutta jos yksi, niin oli kyse sitten kummasta määrästä tahansa, niin ei varmasti liho yhtään, saatika 8 kg vuodessa! Haloo ihmiset.
Kato, kaloriuskovainen! Saatko palkkaa Coca Cola Companyltä?
Vierailija kirjoitti:
Just näin, toisilla painoa ei vaan kerry vaikka elävät miten, syövät roskaa ja herkkuja ja löhöävät sohvalla. Itse olen 50v samanlainen kuin sinä eli lasken kaloreita, punnitsen annoksia, liikun tuntikausia, teen fyysistä työtä ja paino putoaa tasan 0 kg (seurantajakso 6 kk). Minulla taustalla pahojakin unettomuuskausia ja lähisuvussa kilpirauhasongelmia paljonkin. On käyty annoskoot läpi hoitajan kanssa ja sanoi että syön todella oikein ja kohtuullisia määriä. Siitä olen pudottanut vielä paljon pois, leivät, juustot leikkeleet, pullat, limsat kokonaan pois ja muita vähentänyt. Kilot vaan lisääntyy 1500-1600 kcal/pv ruoalla. Laihdun noin 1000 kcal dietillä mutta en jaksa sillä määrällä tehdä mitään muuta kuin palella ja itkeskellä peiton alla, hiukset alkaa pudota ja vatsalaukku tulehtuu. Aikuiset lapseni syö samalla aterialla noin 3-4 kertaa isomman annoksen ja ovat langanlaihoja vaikka eivät juuri liikuntaa harrasta.
Ihminen lihoo, kun syö enemmän kuin kuluttaa. Jos joku lääke lisää ruokahalua, niin eihän se lääke silloin lihota, vain se liikaa syöty ruoka. Monet taas luulevat kuluttavansa enemmän ja syövänsä vähemmän, kuin todellisuudessa tekevät. Itse olen kamppaillut painoni kanssa koko ikäni ja aina syy painonnousuun on ollut syömiseni. Nyt alan olla taas normaalipainoinen, kun olen kuukausia laskenut syömäni kalorit. Loppuviimein tämä on aika helppoa matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
haloo ei lääkkeet lihota!! Aika ykisnkertainen pitää olla jos kuvitellaan että gramman pilsu lihottaa!!
Ihan yhtä lailla jotkut lääkkeet lihottaa kuin vaikka amfetamiinijohdannaiset laihduttaa. Vaikuttavat ruokahaluun. Kyllä silloin voidaan puhua lääkkeen vaikutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Luin itse juuri painonhallintalääkäri Andre Heikiuksen kirjan Painotohtori, ja hän myös piti aivan liian yksinkertaistavana lähestymistapana sitä perinteistä ”ota itseäsi niskasta kiinni ja syö vähemmän kuin kulutat”.
Toisaalta osa tuntuu tekevän tahallaan asiasta liian monimutkaisen. Ikään kuin selittelynä sille miksi ei vain syö vähemmän. Kyse ei kuitenkaan ole mistään rakettitieteestä, eikä kaikkea mahdollista tarvitse tietää tai tehdä onnistuakseen laihduttamisessa.
Olen vakaasti sitä mieltä, että ylipaino on puolittain yhteiskunnan vika. Kun joka tuutista tulee kaikenlaisen epäterveellisen ruoan mainostusta ja kun tiedetään, että aika iso osa meistä on alttiita lihomiselle, niin ei se ole yksilön vika, jos ei pysty vastustamaan sitä kaikkea mainosskeidaa.
Tuo dokumentti on oikein hyvä, olen katsonut siitä noin puolet nyt ja herätti paljon ajatuksia.
Minulle kertyi lapsena ylipainoa, jonka laihdutin teininä pois. Painoni oli kuitenkin oikeastaan kuva siitä, mitä kotona syötiin. Silloin kun ylipainoinen syötiin meilla ns vahvaa ruokaa: perunamuusia ja lihakastiketta yms ihan tavallista ”perusruokaa”, lisäksi pulla silloin tällöin ja muita herkkuja. Ei mitenkään erityisen paljon niitä. Sitten äitini sai herätyksen terveelliseen ruokaan ja siirryttiin porkkanoihin ja loheen ja keitettyyn broileriin sekä suureen määrään marjoja, kukkakaalia, brokkolia. Leihduin helposti npin 10 kiloa normaalipainoiseksi vaikka herkkuja syötiin silloin tällöin. Olinko siis lapsena vastuussa painostani? No en, eikä ole kukaan. Aikuisen vika se on. Ihan turha syöttä lasagnea ja välipalakeksiä ja sitten ihmetellä, miksi lapsi on ylipainoinen.
Kun muutin pois kotoa olin hoikka siihen asti, kun menin exän kanssa naimisiin ja hän halusi sitä ”tavallista perusruoaa” eli kastiketta ja lihaa vähemmän kasviksia ja enemmän keksejä ja muuta. Lihoin nopeasti.
Sitten erosin ja muutaman vuoden päästä tajusink että haluan elää terveemmin ja palasin siihen terveelliseen ruokaan, mitä kotona oli teininä ollut. Asiat eivät kuitenkaan olleet niin helppoja enää. Palinoa tahtoi kertyä, vaikka söikin järkevästi. Oli vaikea vastustaa herkkuja ja makeaa. Uudessa avosuhteessa olen ollut noin 15 vuotta.
Kuitenkin taistelin ja viimeiset 15 vuotta olen ollut normaalipainoinen, joka minulla pieniluisella naisella tarkoittaa bmitä 18.
Tunnistan niin vahvasti sen, että jos yhtään lipeän järkevästä perusruoasta (kasviksia, broileria, kauraa) niin makean mieliteko karkaa käsistä. Haluan kuitenkin elää mahdollisimman pitkään lapseni tukena ja se tarkoittaa sitä, että pysyn normaalipainossa ja liikun minkä pystyn ja ehdin.
Mutta lähes päivittäistä taistlua se on. Mutta kun syön kuitupitoista ruokaa (kauraa ja kasviksia ) niin nälän tunne pysyy aisoissa ja paino heittelee hyvin vähän. On myös paljon kirkkaampi ja selkeämpi olo. Viimeksi nyt jouluna meni homma läskiksi suklaan suhteen ja että oli fyysisesti huono olo.
Mutta ihan turha yhteiskunnan valittaa, että ihmiset on ylipainoisia, kun käytännössä vain roskaruokaa mainostetaan ja sitä myydään joka paikassa. Vaatii hirveästi tahdonvoimaa selvitä normaalissa painossa, jos ruokaa tekee kroppa hirveästi mieli.
Nuita dokkareita tulee jatkuvasti, ja tuntuu että niillä vaan oikeutetaan sitä lihomista kun hakemalla haetaan jotain syytä että ihan pakko lihoa ja mikään ei ole omasta syämisestä kiinni.
Jättää vain syömättä sen ylimenevän osan, syö sen mitä tarvitsee.