Yle Areenan Prisman ohjelma ”Kuinka kilot kertyvät?”
Kuinka moni on katsonut brittidokumentin? Aiemmat brittien tekemät dokumentit ylipainon tieteellisistä syntymekanismeista ovat olleet hyviä. En muista edellisen kolmiosaisen sarjan nimeä.
Suomessa jankataan samaa mantraa, että syö vähemmän ja liiku enemmän ratkaisuksi jokaiselle ylipainoiselle. Ei ymmärretä geeneistä tai siitä, että olemme nälänhädistä selviytyneiden perillisiä, laisinkaan.
Kilot eivät kerry hetkessä eikä niiden kertymiseen tarvita edes mitään huonoiksi luokiteltuja syömisiä. Jos 65-kiloinen nainen, joka ei harrasta liikuntaa syö vaikkapa täysjyväpastaa joka päivä 150-175 grammaa yhdellä aterialla niin hän pysyy painossaan. Jos hän syö 200 grammaa pastaa niin hän lihoo vuodessa 8 kiloa ja jos hän syö 300 grammaa pastaa niin hän lihoo 11 kiloa vuodessa.
Tuo vaikutus vielä kertautuu joka vuosi ja aineenvaihdunta alkaa hidastua jo kolmekymppisenä koska kaloreita tehokkaasti polttava lihasmassa alkaa huveta.
Kun tuohon lisää sen, että osa on tieteellisesti todistetusti aivokemiallisesti alttiimpia syömään vaikka sitä sinällään varsin mautonta pastaa ihan tavallisella aterialla niin mielestäni Suomessakin pitäisi alkaa ottaa ihmisten erilaisuus tosissaan. Eihän kukaan silkkaa ilkeyttään tee tuota.
Minkälaisia ajatuksia tämä kaikki herättää teissä?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
No syöpä its ejoskus neuroleptejä "ei lihota2joopajoo..onko tuo totta, että jos on käyttänyt vaikka vaan muutaman kk neuroleptejä, ei pääse enää niistä kiloista eroon?! Siis hidastaako ne aineenvaihdunnan pysyvästi, tuo on ollut pahin pelkoni just..:(
Eivät vaikuta pysyvästi. Vaikutus loppuu, kun lopettaa lääkkeen syömisen.
Se syy miksi haittoja vähätellään on, että näitä on perinteisesti käytetty psykoottistasoisten mt-häiriöiden kuten skitsofrenian hoitoon. Ja jos lääke tehoaa sellaiseen, niin siitä voi olla suht kohtuullinen hinta että lihoo vaikka 20 kg. Mutta nykyään neurolepteja määrätään myös mm unettomuuteen ja masennukseen, ja silloin asia voi olla eri hyöty-haittasuhteen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa laittamaan sitä ruokaa suuhun?
Asenteesi levittää ylipainoisille henkiselle sairastumiselle altistavaa stigmaa. Kyllä jokaisen pitää syödä jos mielii elää.
65 kg keski-ikäinen nainen, jos ei ole sänkypotilas, kuluttaa vuorokaudessa noin 1500 kcal.
200 g kuivapastaa sisältää noin 700 kcal. Keitettynä 200 g pastaa sisältää noin 350 kcal. Kirjoituksesta ei saanut selvää kummasta aloittaja puhui. Myös se jäi epäselväksi, että monta niitä ruokailuja päivässä oli, mutta jos yksi, niin oli kyse sitten kummasta määrästä tahansa, niin ei varmasti liho yhtään, saatika 8 kg vuodessa! Haloo ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
No syöpä its ejoskus neuroleptejä "ei lihota2joopajoo..onko tuo totta, että jos on käyttänyt vaikka vaan muutaman kk neuroleptejä, ei pääse enää niistä kiloista eroon?! Siis hidastaako ne aineenvaihdunnan pysyvästi, tuo on ollut pahin pelkoni just..:(
Minun lääkäriystäväni totesi neuroleptin jumiuttavan aineenvaihdunnan ainakin sen ajan kun niitä käytetään. Kun tuohon lisää jojolaihduksen laskee perusaineenvaihdunta huomattavasti alhaisemmaksi kuin samanikäisillä ja -kokoisilla saman sukupuolen edustajalla.
Vierailija kirjoitti:
haloo ei lääkkeet lihota!! Aika ykisnkertainen pitää olla jos kuvitellaan että gramman pilsu lihottaa!!
Ei se "pilsu" lihota, vaan siinä olevat kemikaalit vaikuttaa esim. aineenvaihduntaan tai kylläisyydentunteeseen.
Vierailija kirjoitti:
65 kg keski-ikäinen nainen, jos ei ole sänkypotilas, kuluttaa vuorokaudessa noin 1500 kcal.
200 g kuivapastaa sisältää noin 700 kcal. Keitettynä 200 g pastaa sisältää noin 350 kcal. Kirjoituksesta ei saanut selvää kummasta aloittaja puhui. Myös se jäi epäselväksi, että monta niitä ruokailuja päivässä oli, mutta jos yksi, niin oli kyse sitten kummasta määrästä tahansa, niin ei varmasti liho yhtään, saatika 8 kg vuodessa! Haloo ihmiset.
Kuka syö pastaa kuivana? Tietenkin ruoasta puhuttaessa puhutaan keitetystä pastasta. Tuollainen määrä pastaa kuivana yhdellä aterialla olisi järjetön määrä keitettyä pastaa.
Tuntuu että olen syönyt samalla tavalla koko ikäni. Monipuolisesti ja niin että on kylläinen ja hyvä olo, jaksan tehdä päivän työt ja liikkua. Olin erittäin hoikka noin 24-vuotiaaksi asti, sitten muutamassa vuodessa paino pärähti 10-15 kg ylipainon puolelle. Saan sen laskemaan jos kärsin nälkää, mutta eihän sitä jaksa pitemmän päälle. Olen niin katkera tästä, kun järjen mukaan syön vain niin että on hyvä olo, mutta paino-indeksin mukaan se on ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka syö pastaa kuivana? Tietenkin ruoasta puhuttaessa puhutaan keitetystä pastasta. Tuollainen määrä pastaa kuivana yhdellä aterialla olisi järjetön määrä keitettyä pastaa.
Kuka keittää pastaa monta kertaa päivässä? Päivän lounas voi olla vaikka nakit ja muusi ja päivällisellä pastakastiketta ja pastaa keitettynä. Se lisätty pastamäärä antaa sen ylimääräisen energian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap syö 350 kilokaloria tai alle päivässä ja väittää lihoavansa 8 kg vuodessa :):):)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa laittamaan sitä ruokaa suuhun?
Asenteesi levittää ylipainoisille henkiselle sairastumiselle altistavaa stigmaa. Kyllä jokaisen pitää syödä jos mielii elää.
Vaikka on jo rasvaa 100kg kropassa?
Vierailija kirjoitti:
Mulle mielialallääkkeet aiheuttivat hillittömän syömis-ja sokerinhimon joten läskistyin ja aineenvaihduntakin hidastui:( Kiitos vaan lääkäreille siis kehoni myrkytyksestä(pään ongenapit lmiin ne ei edes auttanut mitään, päinvastoin!)
Niin vai olisitko ihan itse mennyt sinne lääkäriin mielialahäiriösi takia, ja hoidoksi saanut niitä lääkkeitä sitten? Tuskin nyt lääkäreitä tästä tarvitsee syyttää, että ovat koittaneet sinua hoitaa siihen tarkoitukseen soveltuvin lääkkein.
Vierailija kirjoitti:
Miten selitätte sen että avopuolisoni ja paras ystäväni ovat hoikkia ja pitkiä, syövät aivan miten sattuu ja kuinka paljon tai vähän huvittaa ja heille helposti laskee paino.
Mitä taas ikuisena pullukana liikun, olen aina laskenut kalorit, tiedän kaiken, syön tervellisesti enkä koskaan ikinä laihdu?
ylimääräiset kilot eli 15kg tulivat 2 vuodessa kun oli rankka jakso, elimistöni on vieläkin aivan sekasin.
Nälästä ei myöskään puhuta Suomessa, et miten se toimii.
A) He ovat pitkiä eli kuluttavat enemmän.
B) He syövät mitä haluat, toisin sanoen kuuntelevat tiedostamatta kehoaan ja syövät tarpeen mukaan.
C) Lihomalla reippaasti olet sotkenut elimistösi hienovaraisen tasapainon.
D) Kannattaa laskea kaloritarve sen painon mukaan, jossa olit ennen lihomista.
Vierailija kirjoitti:
Miten selitätte sen että avopuolisoni ja paras ystäväni ovat hoikkia ja pitkiä, syövät aivan miten sattuu ja kuinka paljon tai vähän huvittaa ja heille helposti laskee paino.
Mitä taas ikuisena pullukana liikun, olen aina laskenut kalorit, tiedän kaiken, syön tervellisesti enkä koskaan ikinä laihdu?
ylimääräiset kilot eli 15kg tulivat 2 vuodessa kun oli rankka jakso, elimistöni on vieläkin aivan sekasin.
Sairaudet ja löökitys lihottavat on totta. Mutta, on tehty useita tutkimuksia, joissa selvitetty miksi jotkutveivöt liho, vaikka kalorimäärä on suuri. Kyllä se on niin, että joko nämö ihmiset kuluttavat ylimääräiset kalorit tai jättävät syömästä. Toisin päin- kyllä ylipsino 90% johtuubsiitä, mitä henkilö syö. Vaikka kuinka sanoo laskevansa kalorit, niin siitä vaan unohtuu osa. Tämä on inhimillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B) He syövät mitä haluat, toisin sanoen kuuntelevat tiedostamatta kehoaan ja syövät tarpeen mukaan.
Tuota kalorien laskemista EI kannata tehdä. Se lihottaa enemmän. Lautasmalli käyttöön, aterarytmi kuntoon ja kasviksia ja kuitua lisää ruokavalioon. Itse olen tiputtanut tällä jo 10 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaudet ja löökitys lihottavat on totta. Mutta, on tehty useita tutkimuksia, joissa selvitetty miksi jotkutveivöt liho, vaikka kalorimäärä on suuri. Kyllä se on niin, että joko nämö ihmiset kuluttavat ylimääräiset kalorit tai jättävät syömästä. Toisin päin- kyllä ylipsino 90% johtuubsiitä, mitä henkilö syö. Vaikka kuinka sanoo laskevansa kalorit, niin siitä vaan unohtuu osa. Tämä on inhimillistä.
Olen käynyt nyt vuoden ravitsemusterapeutilla, vähentänyt annoskokoa ja syönyt säännöllisesti. En syö enää lainkaan makeaa, enkä herkuttele millään sipseillä. Pizzaa söin viimeksi 3kk sitten.
Lihon edelleen....
Varmasti on vielä jotain parannettavaa syömisissä, muttakun en oikein enää keksi mistä vähentää! Puolet lautasesta on kasviksia (hirveä keko) ja syön ehkä kolme perunaa per annos. En ryyppää tai juo sokerilimuja. Osatekijänä on varmasti ikä ja hidastunut aineenvaihdunta, mutta kiukuttaa kyllä kuunnella jonkun parempigeenisen kommentteja kuinka helppoa on vain syödä vähemmän kuin kuluttaa, sillä asia ei ole niin yksiselitteistä: tuntuu suorastaan kuin elimistö haraisi vastaan kun ei halua luopua saavutetuista eduista! Ainoa lohtu on että jos tulee nälänhätä, kuolen luultavasti viimeisten joukossa kun elimistöni on erikoistunut ravinnon varastoimiseen...
En ole katsonut dokkaria, mutta yleensä ne ovat samanlaisia.
Pastaa syömälläkin voi laihtua. Itse laihduin ADF-menetelmällä. Jos teki mieli pastaa silloin kun oli ruokapäivä, söin pastaa ja nautin. Ja laihduin.
No, kyllä ap tietysti aika tehokkaasti ampui alas kaikki vastaväitteet kun ilmoitti että ihmiset ovat erilaisia. Mitä siihen kukaan voi enää sanoa, kun kukaan muu ei ymmärrä muista mitään. Sen kyllä totean että itse olen selvinnyt hyvin syömällä vain vähemmän. Eikä minulla ole noin syvällisiä ajatuksia pastasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota kalorien laskemista EI kannata tehdä. Se lihottaa enemmän. Lautasmalli käyttöön, aterarytmi kuntoon ja kasviksia ja kuitua lisää ruokavalioon. Itse olen tiputtanut tällä jo 10 kg.
Itse laihduin 10 kiloa juurikin kalorien laskemisen avulla. Ensiksi selvitin oman päivän energiantarpeen (1500kcal) ja tavoite oli aina syödä tuon määrän alle. Esimerkiksi tykkäsin ennen syödä pakastepizzoja. Sen jälkeen kun opin, miten kaloreja lasketaan niin tajusin, että se yksi pizza täytti melkein koko päivän energiantarpeeni eli pizzan lisäksi en olisi saanut syödä tai juoda paljon mitään enää saman päivän aikana. Suklaalevyssäkin on jotain 500 kcal eli kolmasosa päivän energiantarpeesta.
Samaten tykkäsin juoda rasvatonta maitoa tyyliin litran päivässä (käytin janojuomana, en juonut vettä paljon ollenkaan). Yllätys oli melkoinen kun tajusin, että rasvattomassa maidossa on melkein yhtä paljon kaloreita kuin cokacolassa (maidossa on ravintoaineita toisin kuin colassa eli ei kuitenkaan ole sama asia juoda kumpaa vaan. Maito on terveellisempää ja juon yhä sitä kaksi lasia päivässä (mut en enää päivässä koko tölkkiä)).
Olet oikeassa ateriarytmistä, kasviksista ja kuiduista. Niiden käyttäminen ei kuitenkaan sulje pois sitä, että kalorien laskemisesta saattaa joillekuille olla hyötyä.
Sopiva ateriarytmikin vaihtelee eri ihmisillä. Iso täyttävä aamiainen ei sovi minulle, vaikka sitä suositellaan. Aamulla syön vain vähän jotain pientä.
Pätkäpaastokin toimi hyvin mulla. Jaksoin sitä pari kuukautta kunnes luisuin normi syömisrytmiin. Pätkäpaasto on tutkitusti terveellistä. Ainoa haittapuoli tuossa oli, että iltaisin oli aina nälkä. Mutta nälkäkin on normaali tunne ja sitäkin ihmisen pitäisi osata sietää. Aion taas kokeilla pätkäpaastoa jossain vaiheessa. (Pätkäpaaston aikana laihduin eniten)
Miksi niissä on sitten sivuvaikutuksina painonnousu ja diabetes. Vaikuttavat sokeriaineenvaihduntaan.