Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin asuvien koronayksinäisyyttä on mammojen vaikea käsittää

Vierailija
19.01.2021 |

Hei te perheelliset mammat! Mietiskelpäähän ihan hetki, miten paskamaista olisi, jos asuisittekin ihan itseksenne ilman lasta, miestä tai koiraa aikana, jolloin kaikki harrastuspaikat on kiinni ja perheelliset käpertyvät omiin oloihinsa. Kun pitäähän toki lasten tavata kavereitaan, mutta ei aikuisia ystäviä tarvitse nyt nähdä edes pihalla turvavälillä, kun sanoihan se THL:n silmälasipääukkokin niin.

Minä olen ollut yksin asuvana viimeiset kymmenen kuukautta kontaktissa lähinnä kaupan kassan ja työpaikan ihmisten kanssa. Sukukin on pieni ja valtaosin vanhuksia, joita ei sitten saa tavata, ei varsinkaan sitä yhtä hoivakodissa asuvaa, eikä oikeastaan muitakaan. Viime kevät lopetti tehokkaasti kaikki harrastukseni, joulunikin vietin yksin eikä kaupungilla tee mieli yksin liikkua, kun ei ketään saa mukaansa edes maski naamalla.

Ovat kaikki aikuiset ystäväni ottaneet suosituiset hyvin vakavasti PAITSI silloin, kun lapsille pitää kuitenkin olla kaveritreffejä. Todennäköisesti minä olen pienempi koronariski heille kuin ne heidän kouluissa lähiopetuksessa ilman maskeja olevat lapsensa ja näiden kaverit.

Some on täynnä juttuja siitä, miten perheelliset nyt ovat löytäneet kotoilun merkityksen jne. Ihan tosi kivaa teille. Mutta siinä vaiheessa kun tulee mieleen ottaa ensimmäiseen kertaan yli puoleen vuoteen oikein videoyhteys sinkkukaverille, niin ehkä ei kannata sieltä perheen keskeltä vielä ripittää tätä, miten ei kannata eristäytyä yhtään enempää kuin on tarpeen. Eristäytyä!? Minä tunnen itseni lähinnä eristetyksi.

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Kyllä minä käsitän. Ihan pahaa tekee ja raastaa. Minulla on kaveri jonka ala on ollut suljettu maaliskuusta asti. Ei siis töitä. Hän on yksineläjä ja sosiaalinen elämä paljon ollut pubeissa käymistä, nyt hänellä ei siis ole töitä eikä normaalia vapaa-ajan sosiaalista elämää.

Itselläni on mies perhe ja kaverit ja silti koen ahdistuneisuutta tästä myös omasta puolesta koska olen ollut kovin menevä ihminen.

Ei ole mennyt viikkoakaan kohta vuoteen etten olis tuntenut suurta myötätuntoa niitä kaikkia kohtaan jotka ovat paljon mua yksinäisempiä.

Tämä aika on raskasta ja kamalaa, Pienyrittäjien kohtaloita ei melkein kestä edes miettiä. Kaiken sulkeminen ei ole ehkä niin hyvä idea, vaikka uhreja vaatisikin. Niin vaatii tämäkin!

Ap voimia kovasti. Tämä loppuu vielä! Ja pahoittelut jos lähelläsi ei ole ymmärtäviä ihmisiä!

Vierailija
2/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä nämä sun "mammat" nyt oikeastaan ovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on varmaan niitä tämän palstan ihmiskammoisia introverttejä, jotka eivät normaalistikaan käy ulkona kuin pakolliset. Ne, mielialalääkkeitä syövät henkisesti vahvat, joita ei yksinäisyys vaivaa.

Vierailija
4/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin suututtaa se yksi mainos, jossa jeesustellaan, että näinä aikoina moni kokee olonsa yksinäiseksi ja kaipaa seuraa. Siinä näytetään jotain pariskuntia ja sinkkunaista. Sinkkunainen selaa yksin kotona tinderiä ja pariskunta ajaa autolla melkein kolarin. Sitten lopussa se pariskunta istuu kivasti kotisohvalla ja lämpimästi sanotaan jotain "kyllä me tästä selviämme niiden läheisten kanssa". Haloo, parissa sekunnissa unohtui se sinkku, joka oli siellä asunnollaan ihan yksin. Mitä hänelle kävi? 

Vierailija
5/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellisiä "ystäviä". Ihmisellä pitää olla edes sen verran kykyä asettautua toisen asemaan, ettei anna typeriä ohjeita, joilla vastuu sysätään yksin jätetylle.

Vierailija
6/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa tää on ihan perheenkin kanssa, yksinäinen kaipaa ystävää, perheellinen yksinäisyyttä, mutta mikäs teet kun edes kylään saisi lapsia viikonloppuna viedä.

Vierailija
7/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinkun pitisi istua yksin kotona? Vaikka meillä on etätyösuositus, ei ole kiellettyä mennä konttorille ja kyllä siellä jonkin verran onkin porukkaa. Yksityisten järjestämät harrastukset jatkuvat normaalisti. Kaupat ja ravintolat ovat auki. Ystäväpiiriini ei juuri koronapelkoisia kuulu, joten tapaamme normaalisti.

Toki voi kiillottaa sädekehäänsä ja istua kotikaranteenissa, mutta se on sitten oma valinta.

Vierailija
8/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös, ulos ja lenkille kirjoitti:

Miksi sinkun pitisi istua yksin kotona? Vaikka meillä on etätyösuositus, ei ole kiellettyä mennä konttorille ja kyllä siellä jonkin verran onkin porukkaa. Yksityisten järjestämät harrastukset jatkuvat normaalisti. Kaupat ja ravintolat ovat auki. Ystäväpiiriini ei juuri koronapelkoisia kuulu, joten tapaamme normaalisti.

Toki voi kiillottaa sädekehäänsä ja istua kotikaranteenissa, mutta se on sitten oma valinta.

No just. Tässähän puhuttiin nimenomaan korona-ajasta, johon oletuksena kuuluu nämä rajoitteet. Sitten joku neropatti tulee sanomaan, että eihän niistä rajoituksista tarvitse välittää.. huoh.. 

Vierailija
9/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jonkun mamman pitäisi ymmärtää yksinäisyyttäsi? Tuleeko siitä sulle merkityksellisempi olo vai mitä ihmettä? Olet niin erikoinen lumihiutale että tuttujen ja tuntemattomien pitäisi yrittää ymmärtää juuri sinua...

Vierailija
10/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein työni täysin yksin jo ennen koronaa ja nyt sitten jo aiemmin vaivannut yksinäisyys paheni. Aiemmin kävin mm. syömässä lounaan muiden ihmisten keskellä, vaikken seurassa ollutkaan. Ystävilläni on lapsia, he eivät ehdi juurikaan tavata.

Vierailija
11/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Kyllä minä käsitän. Ihan pahaa tekee ja raastaa. Minulla on kaveri jonka ala on ollut suljettu maaliskuusta asti. Ei siis töitä. Hän on yksineläjä ja sosiaalinen elämä paljon ollut pubeissa käymistä, nyt hänellä ei siis ole töitä eikä normaalia vapaa-ajan sosiaalista elämää.

======

Pubit ovat kyllä auki, jos ne kaverit ovat siellä.

Vierailija
12/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkin voisit olla aloitteellinen videoyhteyden ottamisessa  ja voisit tavata ystäviäsi ulkona riittävää etäisyyttä pitäen. 

Perheellisenä lapsemme ovat videoyhteydessä ystäviinsä, jotka eivät ole samalla luokalla. He eivät ole tavanneet yhtään ystävää sisätiloissa, koska korona.  Harrastukset ovat tauolla ja tilalle on tullut itsenäinen harrastaminen ja liikunta sekä perheliikunta.

Jokainen tapaaminen sovitaan erikseen. Esim. yhteinen kävely ystävän kanssa toteutui yhdellä lapsista viimeksi syksyllä, koulujen alettua, kun koronatilanne oli rauhallisempi. Tavatessa selvisi kuitenkin, että ystävä ei uskonut koronan vaarallisuuteen, naureskeli aiheelle.  Hän paheksui vain rajoitusten talousvaikutuksia, niinkuin vanhempansakin ja tahtoi rajoitusten loppuvan. Kukapa ei tahtoisi, mutta se ei ole mielestämme tällä hetkellä realististista. 

Hän ei osaa asettua riskiryhmään kuuluvien asemaan ja tekee tyhmiä asioita, kuten kuluttaa aikaansa shoppaillen ja maleksien ostoskeskuksessa tarpeettomasti, huvipuistoissa, elokuvissa, tapaa ihmsiä entisentapaan paljon jne. Hän ei ole omaksunut oikeaa käsihygieniaa, ei huomaa itse, jos kädet ovat koskeneet esim ovenkahvaan, vaan koskee niillä seuraavaksi esim kasvojaan. Lapseni päätteli, että tämä ystävä ei ole sopivaa tapailuseuraa, koska hän käytöksellään voi olla isommassa riskissä saada korona.

Yksinäisellä ei ole seuranaan perheenjäseniä. Perheellä taas ei ole samoja ihmiskontakteja, joita oli ennen koronaa. Perheenjäsenten naamat voivat alkaa ärsyttää. On hyvä, jos perhe on samaa mieltä koronarajoituksista. Yksinäinen päättää itse omasta puolestaan ja perhe ei muodosta käytöksellään hänelle lisää riskiä tai lasten koulunkäynti altista koko perhettä.

Vierailija
13/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun mamman pitäisi ymmärtää yksinäisyyttäsi? Tuleeko siitä sulle merkityksellisempi olo vai mitä ihmettä? Olet niin erikoinen lumihiutale että tuttujen ja tuntemattomien pitäisi yrittää ymmärtää juuri sinua...

Sinä voit nyt yrittää provota, minkä ehdit. Mutta yleisesti ottaen empatiaa ja kykyä asettua edes hetkeksi ajatuksellisesti toisen asemaan pidetään hyvinä asioina. Niin tuttujen kuin tuntemattomienkin kohdalla. Kyse ei ole erityisyydestä muuten kuin siinä mielessä, että siihen kykenemättömät ovat erityisiä paskiaisia.

Vierailija
14/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä käsitän, mutta ei mua kiinnosta. Itse olet elämäntyylisi valinnut.

Joku tuossa sanoi että kamalaa tää on perheillekin. No mä olen täysin eri mieltä, en mä ole ainakaan kärsinyt koronasta millään tavalla. Me on elelty ihan samalla tavalla perheenä kuin ennenkin. Ei me ennenkään olla jatkuvasti muiden kotona rampattu, viihdytään ihan hyvin keskenäänkin.

Vierailija
15/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just. Tässähän puhuttiin nimenomaan korona-ajasta, johon oletuksena kuuluu nämä rajoitteet. Sitten joku neropatti tulee sanomaan, että eihän niistä rajoituksista tarvitse välittää.. huoh.. 

Suurelta osin ei tarvitsekaan, eikä enemmistö kansasta noudatakaan. Kahvilatkin on täynnä toisiaan "vastuullisesti" tapaavia ihmisiä. Sitä paitsi 90% kansasta ei noudata muitakaan valtiovallan suosituksia.

Vierailija
16/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä käsitän, mutta ei mua kiinnosta. Itse olet elämäntyylisi valinnut.

Joku tuossa sanoi että kamalaa tää on perheillekin. No mä olen täysin eri mieltä, en mä ole ainakaan kärsinyt koronasta millään tavalla. Me on elelty ihan samalla tavalla perheenä kuin ennenkin. Ei me ennenkään olla jatkuvasti muiden kotona rampattu, viihdytään ihan hyvin keskenäänkin.

Miten tämä on itse valittua? Tuskin kaikilla perheellisilläkään on itse valittu elämäntilanne, joko ei ole tullut lapsiactai tullut yllätyslapsia tai puoliso osoittautui virheeksi, muttei ole syystä x eronnut.

Vierailija
17/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voisit olla aloitteellinen videoyhteyden ottamisessa  ja voisit tavata ystäviäsi ulkona riittävää etäisyyttä pitäen. 

Perheellisenä lapsemme ovat videoyhteydessä ystäviinsä, jotka eivät ole samalla luokalla. He eivät ole tavanneet yhtään ystävää sisätiloissa, koska korona.  Harrastukset ovat tauolla ja tilalle on tullut itsenäinen harrastaminen ja liikunta sekä perheliikunta.

Jokainen tapaaminen sovitaan erikseen. Esim. yhteinen kävely ystävän kanssa toteutui yhdellä lapsista viimeksi syksyllä, koulujen alettua, kun koronatilanne oli rauhallisempi. Tavatessa selvisi kuitenkin, että ystävä ei uskonut koronan vaarallisuuteen, naureskeli aiheelle.  Hän paheksui vain rajoitusten talousvaikutuksia, niinkuin vanhempansakin ja tahtoi rajoitusten loppuvan. Kukapa ei tahtoisi, mutta se ei ole mielestämme tällä hetkellä realististista. 

Hän ei osaa asettua riskiryhmään kuuluvien asemaan ja tekee tyhmiä asioita, kuten kuluttaa aikaansa shoppaillen ja maleksien ostoskeskuksessa tarpeettomasti, huvipuistoissa, elokuvissa, tapaa ihmsiä entisentapaan paljon jne. Hän ei ole omaksunut oikeaa käsihygieniaa, ei huomaa itse, jos kädet ovat koskeneet esim ovenkahvaan, vaan koskee niillä seuraavaksi esim kasvojaan. Lapseni päätteli, että tämä ystävä ei ole sopivaa tapailuseuraa, koska hän käytöksellään voi olla isommassa riskissä saada korona.

Yksinäisellä ei ole seuranaan perheenjäseniä. Perheellä taas ei ole samoja ihmiskontakteja, joita oli ennen koronaa. Perheenjäsenten naamat voivat alkaa ärsyttää. On hyvä, jos perhe on samaa mieltä koronarajoituksista. Yksinäinen päättää itse omasta puolestaan ja perhe ei muodosta käytöksellään hänelle lisää riskiä tai lasten koulunkäynti altista koko perhettä.

1. Harvemmin ihmisiä pystyy tapaamaan väkisin. Perheellisiäkään. Tai oikeastaan varsinkaan heitä, koska perheen menot tarjoavat aina kätevän syyn, miksei nyt käy.

2. On paljon pahempaa ihmiselle olla täysin ilman normaaleja ihmiskontakteja (työn ulkopuolella) kuin se, jos lähellä olevien perheenjäsenten naamat alkaa ärsyttää. Ensin mainittu on jatkuessaan suurempi riski mielenterveydelle ja fyysisellekin terveydelle. Ihan "Hohdosta" huolimatta.

Vierailija
18/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

======

Pubit ovat kyllä auki, jos ne kaverit ovat siellä.

Joo ymmärrät varmaan että niissä on todella hiljaista ja ne sulkevat ovensa aikaisin joten kyllä siitä iso aukko sosiaaliseen elämään jää korona-aikaan. Kun yleensä on täyttäneet hänellä paljon sitä vapaa-aikaa. Eihän niissä käy samat ihmiset enää.

Vierailija
19/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, tsemppiä kovasti yksinäisille. Itse olen parisuhteessa ja omistan koiran mutta silti tunnen tarvetta olla osan ajasta työpaikallani toimistolla koska siellä tapaa muitakin ihmisiä. Meillä on siis etätyömahdollisuus vaikka joka päivä.

Vierailija
20/141 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Aivan normaalisti voi erää järkeä, etäisyyksiä ja maskia ja hyvää hygieniaa noudattaen. Millaisella yksinäisellä sinkulla on pelkkiä perheellisiä ystäviä? Millainen ihminen ei osaa hankkia juttuseuraa esim. Netin välityksellä? Millainen ihminen on niin kädetön ettei osaa kotonaan tai luonnossa harrastaa ja viihdyttää itseään? Suomessa kuitenkin koko yhteiskunta on edelleen auki, eikä oikeasti olla rajoitettu muuta kuin ravintoloiden aukioloaikoja. Muualla ravintolat ovat pääosin suljetut ja vain välttämättömät elintarvikekaupat ja apteekit saa olla auki.