Yksin asuvien koronayksinäisyyttä on mammojen vaikea käsittää
Hei te perheelliset mammat! Mietiskelpäähän ihan hetki, miten paskamaista olisi, jos asuisittekin ihan itseksenne ilman lasta, miestä tai koiraa aikana, jolloin kaikki harrastuspaikat on kiinni ja perheelliset käpertyvät omiin oloihinsa. Kun pitäähän toki lasten tavata kavereitaan, mutta ei aikuisia ystäviä tarvitse nyt nähdä edes pihalla turvavälillä, kun sanoihan se THL:n silmälasipääukkokin niin.
Minä olen ollut yksin asuvana viimeiset kymmenen kuukautta kontaktissa lähinnä kaupan kassan ja työpaikan ihmisten kanssa. Sukukin on pieni ja valtaosin vanhuksia, joita ei sitten saa tavata, ei varsinkaan sitä yhtä hoivakodissa asuvaa, eikä oikeastaan muitakaan. Viime kevät lopetti tehokkaasti kaikki harrastukseni, joulunikin vietin yksin eikä kaupungilla tee mieli yksin liikkua, kun ei ketään saa mukaansa edes maski naamalla.
Ovat kaikki aikuiset ystäväni ottaneet suosituiset hyvin vakavasti PAITSI silloin, kun lapsille pitää kuitenkin olla kaveritreffejä. Todennäköisesti minä olen pienempi koronariski heille kuin ne heidän kouluissa lähiopetuksessa ilman maskeja olevat lapsensa ja näiden kaverit.
Some on täynnä juttuja siitä, miten perheelliset nyt ovat löytäneet kotoilun merkityksen jne. Ihan tosi kivaa teille. Mutta siinä vaiheessa kun tulee mieleen ottaa ensimmäiseen kertaan yli puoleen vuoteen oikein videoyhteys sinkkukaverille, niin ehkä ei kannata sieltä perheen keskeltä vielä ripittää tätä, miten ei kannata eristäytyä yhtään enempää kuin on tarpeen. Eristäytyä!? Minä tunnen itseni lähinnä eristetyksi.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Tein työni täysin yksin jo ennen koronaa ja nyt sitten jo aiemmin vaivannut yksinäisyys paheni. Aiemmin kävin mm. syömässä lounaan muiden ihmisten keskellä, vaikken seurassa ollutkaan. Ystävilläni on lapsia, he eivät ehdi juurikaan tavata.
Ravintolat ovat auki. Voit istua vaikka koko päivän lounaalla muiden ihmisten keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä käsitän, mutta ei mua kiinnosta. Itse olet elämäntyylisi valinnut.
Joku tuossa sanoi että kamalaa tää on perheillekin. No mä olen täysin eri mieltä, en mä ole ainakaan kärsinyt koronasta millään tavalla. Me on elelty ihan samalla tavalla perheenä kuin ennenkin. Ei me ennenkään olla jatkuvasti muiden kotona rampattu, viihdytään ihan hyvin keskenäänkin.Miten tämä on itse valittua? Tuskin kaikilla perheellisilläkään on itse valittu elämäntilanne, joko ei ole tullut lapsiactai tullut yllätyslapsia tai puoliso osoittautui virheeksi, muttei ole syystä x eronnut.
Jaa, että muiden vika kun sinulla ei ole perhettä. Mä olen perheellinen ja kyllä se on ihan mun oma valinta, ei se perhe mistään pakotettuna tupsahtanut.
Ota nyt vähän vastuuta omasta elämästäsi.
Joo, otin vastuuta ja jätin väkivaltaiseksi osoittautuneen miehen. Läheiset kuolivat. Ystävät perheytyivät. En löytänyt uutta miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein työni täysin yksin jo ennen koronaa ja nyt sitten jo aiemmin vaivannut yksinäisyys paheni. Aiemmin kävin mm. syömässä lounaan muiden ihmisten keskellä, vaikken seurassa ollutkaan. Ystävilläni on lapsia, he eivät ehdi juurikaan tavata.
Ravintolat ovat auki. Voit istua vaikka koko päivän lounaalla muiden ihmisten keskellä.
Olensen verran vastuullinen, etten viitsi. Asun kuitenkin alueella, jossa on koronaa paljon (pk-seutu ja siellä postinumero, jossa tartunnat koko ajan olleet korkealla). Ja perheetön on muutenkin ihan kusessa, jos sairastuu vakavasti.
Mun tilanne on sama kuin sun paitsi että olen lisäksi työtön eikä minulla ole kuin pari tuttua joiden kanssa tapaan hyvin harvoin enkä saa noista tapaamisista itselleni juuri mitään vaan minusta on tullut heille ikään kuin terapeutti. Elämästäni kertoo jotain se ettei se juurikaan edes muuttunut koronan myötä, mitä nyt tosiaan harrastuspaikka meni kiinni mikä oli kyllä ikävää koska siellä kuitenkin tuli toisinaan jutustelua niitä näitä kanssaihmisten kanssa joka tällaiselle yksinäiselle on hyvin virkistävää. Joulun vietin yksin ja puhuin ainoastaan sen poliisin kanssa joka soitti minulle lähiomaiseni sekoilun vuoksi.
Eipä silti tule mieleen syyllistää perheellisiä. Meillä kaikilla on omat murheemme ja jokaisella on jotain jota joku muu ei kokemuksen puutteessa voi ymmärtää. Ja aina on joku jolla menee vielä huonommin, kuten varmaan tekstistäni huomasit.
Ei niissä ravintoloissa ole sellainen rento lounasmeininki kuin normaalisti. Ravintolat on tyhjiä ja ne vähät asiakkaat sijoittuvat mahdollisimman kauas toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ylös, ulos ja lenkille kirjoitti:
Miksi sinkun pitisi istua yksin kotona? Vaikka meillä on etätyösuositus, ei ole kiellettyä mennä konttorille ja kyllä siellä jonkin verran onkin porukkaa. Yksityisten järjestämät harrastukset jatkuvat normaalisti. Kaupat ja ravintolat ovat auki. Ystäväpiiriini ei juuri koronapelkoisia kuulu, joten tapaamme normaalisti.
Toki voi kiillottaa sädekehäänsä ja istua kotikaranteenissa, mutta se on sitten oma valinta.
Tämä. Aivan normaalisti voi erää järkeä, etäisyyksiä ja maskia ja hyvää hygieniaa noudattaen. Millaisella yksinäisellä sinkulla on pelkkiä perheellisiä ystäviä? Millainen ihminen ei osaa hankkia juttuseuraa esim. Netin välityksellä? Millainen ihminen on niin kädetön ettei osaa kotonaan tai luonnossa harrastaa ja viihdyttää itseään? Suomessa kuitenkin koko yhteiskunta on edelleen auki, eikä oikeasti olla rajoitettu muuta kuin ravintoloiden aukioloaikoja. Muualla ravintolat ovat pääosin suljetut ja vain välttämättömät elintarvikekaupat ja apteekit saa olla auki.
Mikä sun ongelmasi oikein on? Ihan oikeasti? Pelkkä paskamölisijä olet, et mitään muuta. EN ole ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa sanoi että kamalaa tää on perheillekin. No mä olen täysin eri mieltä, en mä ole ainakaan kärsinyt koronasta millään tavalla. Me on elelty ihan samalla tavalla perheenä kuin ennenkin. Ei me ennenkään olla jatkuvasti muiden kotona rampattu, viihdytään ihan hyvin keskenäänkin.Miten tämä on itse valittua? Tuskin kaikilla perheellisilläkään on itse valittu elämäntilanne, joko ei ole tullut lapsiactai tullut yllätyslapsia tai puoliso osoittautui virheeksi, muttei ole syystä x eronnut.
Jaa, että muiden vika kun sinulla ei ole perhettä. Mä olen perheellinen ja kyllä se on ihan mun oma valinta, ei se perhe mistään pakotettuna tupsahtanut.
Sinäpäs vaikutatkin tosi onnelliselta ja positiiviselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun mies voi lähteä tai kuolla vaikka tänään.
Av-mammojen koulukiusaamistausta ja maassa makaavien päähän potkiminen taas tässäkin ketjussa vahvana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt vähän vastuuta omasta elämästäsi.Sun mies voi lähteä tai kuolla vaikka tänään.
On mulla silti perhe.
Ei se muiden vika ole jos ap haluaa istua yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, mitä narsistisempi ihminen, sitä varmemmin hän kyllä pitää huolen siitä, että ympärillä on aina joku. Luonnehäiriöinen psykopaattieksäkin etsii aina heti uuden, kun edellinen saa tarpeekseen. Toiset sitten ovat yksin, jos sopivaa ei ole vielä tullut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt vähän vastuuta omasta elämästäsi.Sun mies voi lähteä tai kuolla vaikka tänään.
On mulla silti perhe.
Ei se muiden vika ole jos ap haluaa istua yksin kotona.
Älyä sulla ei ainakaan ole. Hyvä ettet ole yksin, tuskin pärjäisit.
Tämä on taas yksi näistä asioista, joissa on kaksi vaihtoehtoa. Joko vinkuu yksin kotona, tai sitten yrittää tehdä asialle jotain. Mutta tyylinä on nykyään vain valittaa ja valittaa ja syyttää kaikkia muita tilanteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylös, ulos ja lenkille kirjoitti:
Miksi sinkun pitisi istua yksin kotona? Vaikka meillä on etätyösuositus, ei ole kiellettyä mennä konttorille ja kyllä siellä jonkin verran onkin porukkaa. Yksityisten järjestämät harrastukset jatkuvat normaalisti. Kaupat ja ravintolat ovat auki. Ystäväpiiriini ei juuri koronapelkoisia kuulu, joten tapaamme normaalisti.
Toki voi kiillottaa sädekehäänsä ja istua kotikaranteenissa, mutta se on sitten oma valinta.
Tämä. Aivan normaalisti voi erää järkeä, etäisyyksiä ja maskia ja hyvää hygieniaa noudattaen. Millaisella yksinäisellä sinkulla on pelkkiä perheellisiä ystäviä? Millainen ihminen ei osaa hankkia juttuseuraa esim. Netin välityksellä? Millainen ihminen on niin kädetön ettei osaa kotonaan tai luonnossa harrastaa ja viihdyttää itseään? Suomessa kuitenkin koko yhteiskunta on edelleen auki, eikä oikeasti olla rajoitettu muuta kuin ravintoloiden aukioloaikoja. Muualla ravintolat ovat pääosin suljetut ja vain välttämättömät elintarvikekaupat ja apteekit saa olla auki.
Mikä sun ongelmasi oikein on? Ihan oikeasti? Pelkkä paskamölisijä olet, et mitään muuta. EN ole ap
Minulla ei ole mitään ongelmaa. Elän täysin normaalisti . Käytän toki maskia, vältän tungoksia ja pesen käsiäni. Näen tuttavia ja sukulaisia pienin varotoimin. Harrastan normaalisti. Syön jopa lounaani silloin tällöin ravintolassa. Ainoastaan APN kaltaisten vinkujien avuttomuus ärsyttää. Tulisi vaan tännekin lockdown niin niillä olisi oikeasti valittamista.
Minä kyllä tapaan aikuisia ystäviäni, kaikkia jotka vaan haluavat tavata.
Tuttu juttu. MInäkin olen todella paljon yksin ja kaiken lisäksi työtön. Elämä keskittyy kaupppareissuihin ja somessa pyörimiseen. Mutta teen myös käsitöitä ja osaan käyttää puhelinta, minkä vuoksi soitan lähes päivittäin iäkkäälle sukulaiselleni. Hän on vielä enemmän eristyksissä kuin minä.
Lisäksi käyn ulkoilemassa vanhan tuttuni kanssa kerran kuukaudessa. Sitähän suositellaan meille kaikille ja miten voi kavereita tavata.
Liityin myös SPR:n vapaaehtoiseksi, joten verkkokavereita ja puhelinkavereita saisi kyllä kuka tahansa muukin.Koulutukset tapahtuvat etänä., Suosittelen kokemuksena.
Kirjoitan vanhan ajan kunnon kirjeitä, vaikkakin meileinä ne lähtevät, parille kauempana asuvalle ystävälleni. Sekin on hauskaa. Lisäksi laittelen viestejä serkuille ja sellaisille tutuille, joiden tiedän ilahtuvan yhteydenotostani. Koronan aikaan on taattua, että hulluimmaltakin tuntuvat yhteydenotot ovat sallittuja ja auttavat meitä kaikkia jaksaamaan. Onko sulla jotakin tätiä tai setää, niin kirjoita kortti. Tee yksi hyvä työ korona-aikana.
Myyn nettikirppiksillä tavaroitani, joiden raakkaamiseen on nyt hyvää aikaa. Noudot tapahtuvat siivosti ulkona ja usein niinkin, että vain jätän tavaran oven eteen sovittuna hetkenä.
Älä vertaa itseäsi perheisiin. Hyväksy se, että meitä on moneksi. Mieti mieluummin, mitä kaikkea on tarjolla. Olen itse kohta pulassa kahmiessani touhuamista sinne ja tänne.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä tapaan aikuisia ystäviäni, kaikkia jotka vaan haluavat tavata.
Ystävien tapaamishaluissa on eroja. Oma ystäväpiirini on todella varovaista ja on koostunut lähinnä muutamista vuosikymmeniä kestäneistä luottosuhteista. Nyt puolitutut ovatkin olleet avoimempia tapaamaan. Menevätkö ystävyyssuhteet uusiksi? En haluaisi, koska olen pitkien ystävyyksien ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olensen verran vastuullinen, etten viitsi. Asun kuitenkin alueella, jossa on koronaa paljon (pk-seutu ja siellä postinumero, jossa tartunnat koko ajan olleet korkealla). Ja perheetön on muutenkin ihan kusessa, jos sairastuu vakavasti.
Pääkaupunkiseudulla kun joukkoliikenne kuljettaneen sinut aivan mille tahansa postinumeroalueelle syömään.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu juttu. MInäkin olen todella paljon yksin ja kaiken lisäksi työtön. Elämä keskittyy kaupppareissuihin ja somessa pyörimiseen. Mutta teen myös käsitöitä ja osaan käyttää puhelinta, minkä vuoksi soitan lähes päivittäin iäkkäälle sukulaiselleni. Hän on vielä enemmän eristyksissä kuin minä.
Lisäksi käyn ulkoilemassa vanhan tuttuni kanssa kerran kuukaudessa. Sitähän suositellaan meille kaikille ja miten voi kavereita tavata.Liityin myös SPR:n vapaaehtoiseksi, joten verkkokavereita ja puhelinkavereita saisi kyllä kuka tahansa muukin.Koulutukset tapahtuvat etänä., Suosittelen kokemuksena.
Kirjoitan vanhan ajan kunnon kirjeitä, vaikkakin meileinä ne lähtevät, parille kauempana asuvalle ystävälleni. Sekin on hauskaa. Lisäksi laittelen viestejä serkuille ja sellaisille tutuille, joiden tiedän ilahtuvan yhteydenotostani. Koronan aikaan on taattua, että hulluimmaltakin tuntuvat yhteydenotot ovat sallittuja ja auttavat meitä kaikkia jaksaamaan. Onko sulla jotakin tätiä tai setää, niin kirjoita kortti. Tee yksi hyvä työ korona-aikana.Myyn nettikirppiksillä tavaroitani, joiden raakkaamiseen on nyt hyvää aikaa. Noudot tapahtuvat siivosti ulkona ja usein niinkin, että vain jätän tavaran oven eteen sovittuna hetkenä.
Älä vertaa itseäsi perheisiin. Hyväksy se, että meitä on moneksi. Mieti mieluummin, mitä kaikkea on tarjolla. Olen itse kohta pulassa kahmiessani touhuamista sinne ja tänne.
Sinulla on oikea asenne. Valittamisen sijaan toimitaan ja käännetään asiat parhain päin ja samalla autetaan toisia.