Listataan ne Helsingin koulut, joissa EI juurikaan kiusata
Voi laittaa peruskouluja, lukioita ja amiksiakin sekä korkeampaa astetta.
Kommentit (6)
Niin ei kai sellaisia kouluja oikein taida olla. Ainakin Helsingissä voi vaihtaa koulua jos tilannetta ei saa millään paranemaan, toisin kuin jossain pikkupaikkakunnalla missä on 1 koulu
Toki monissakin kouluissa voi olla pienessä määrin kiusaamista, muttai ilmeisesti joissain kouluissa katsotaan asiaa läpi sormien ja hyssytellään asiaa samalla, kun lasten/nuorten elämä voi mennä piloille loppuelämäksi. Todella moni ihminen kantaa arpia lapsuudestaan koulukiusaamisen kohteena olosta, vaikka kotiolot olisivat olleet hyvät.
Ihminen on laumaelukka, joka hakee paikkaansa hierarkiassa mitä omituisimmin keinoin. Erityisesti nuorilla tämä tarkoittaa valitettavasti usein kiusaamista. Mitään safe spacea ei ole olemassakaan, siksi olisi hyvä opettaa lapselle oikeat toimintamallit niin ei jää jalkoihin (sosiaalisten taitojen kehittäminen, jonkinlainen kyky itsepuolustukseen, hyvä itsetunto jne). Tätä saa alapeukuttaa, mutta se on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Toki monissakin kouluissa voi olla pienessä määrin kiusaamista, muttai ilmeisesti joissain kouluissa katsotaan asiaa läpi sormien ja hyssytellään asiaa samalla, kun lasten/nuorten elämä voi mennä piloille loppuelämäksi. Todella moni ihminen kantaa arpia lapsuudestaan koulukiusaamisen kohteena olosta, vaikka kotiolot olisivat olleet hyvät.
Tiedät itsekin, ettei tämä ole totta. Ei Suomessa ole sellaista koulua, jossa koko henkilökunta olisi niin sairas, ettei puuttuisi tiedettyyn kiusaamiseen. Missään koulussa kiusaamista ei katsota läpi sormien tai hyssytellä. On eri asia, jos kiusaaminen ei näyttäydy opettajalle tai muulle henkilökunnalle kiusaamisena tai kiusaamista tapahtuu niin selkien takana, että siihen on vaikea puuttua.
Missään koulussa Suomessa kiusaamista ei jätetä hoitamatta, jos kiusaaminen on tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen miettinyt, että on erikoista miten niin moni hyvän perheen lapsi joutuu kiusattavaksi. Kun heillähän on hyvä tukiverkosto ja turvalliset olosuhteet siellä taustalla. Luulisi että joku niistä estäisi kiusaamista. Itse olen todella huonosta perheestä, mutta minua ei kiusattu. Ei, vaikka minulla oli huonot vaatteet ja osa varmaan tiesi taustat. Ja jos olisi kiusattu, kukaan esimerkiksi koulun opettajista ei olisi puuttunut. Näin luulen. Mutta ehkä se, että olin verbaalisesti kohtuullisen taitava ja reilukin, saattoi vaikuttaa siihen että minulle ei jäänyt huonoja kokemuksia. Korostettakoon, että en ollut kiusaaja vaan tulin kaikkien kanssa juttuun.
Hyvä ap,
kaikissa Suomen kouluissa kiusataan, mutta missään Suomen koulussa ei ole mitään ihmeellistä laajempaa kiusaamisongelmaa.
Joskus voi tuntua siltä, ettei joissain kouluissa kiusaamista oteta tosissaan ja joskus tuntua siltä, ettei jossain koulussa kiusata ketään.
Älä levitä typeriä huhupuheita. Voit ihan itse perehtyä koulukiusaamiseen, sen syihin ja ratkaisuihin mm. näissä tutkimuksissa.
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/laps…
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/10232/1/G0000220.pdf
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/78836/gradu02403.pdf?seque…