Kylässä lapsen kaveri, joka ei tottele
Miten menettelisitte tilanteessa, missä lapsenne kaveri ei tottele ohjeita vaan vetää kaiken läskiksi? Sanomiset menevät kuuroille korville, keksitään kyseenalaisia tempauksia, vedetään lapsikin mukaan tottelemattomuuteen jne. Kaveri on ilmeisesti tottunut saamaan tahtonsa läpi kotona ja käskyttämään ja komentelemaan myös aikuisia.
Kommentit (33)
et ota sitä enää kylään sinne. hävettäisi olla tollasen vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaihtoehtoa olen tosissani alkanut miettimään. Harmittaa vain lapsen puolesta.
*ap*
Mitä kaikkia sääntöjä vieras lapsi ei sitten tottele?
Kertoisin vanhemmille perseilystä ja sanoisin, ettei tarvitse tulla uudestaan ennen, kuin osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saattaa esim. laittaa jonkun oman show'n pystyyn, vaikka täällä olisi minun ja miehen vieraita paikalla ja yritettäisiin keskustella. Mekkaloi, rummuttaa, tömistää, hyppii tasajalkaa, pomppii sohvalla jne. Pakottaa katsomaan omia esityksiään ja naureskelee kielloille. Kieltää tulemasta johonkin huoneeseen, keittiöön tms ja kun menen paikalle, niin on esim. avattu jokin ruokapaketti, mikä saatettu siihen kuntoon, ettei sitä voi syödä.
*ap*
Sanoisin tiukasti, että meillä on täällä säännöt, ja niitä noudattavat myös vieraat. Haluatko jäädä tänne leikkimään, vai vienkö sinut kotiin samantien? Ja tietysti kertoisin, että on tervetullut, mikäli käytös muuttuu, muuten ei.
Miksi sinä päästät idiootin sisälle?
Vierailija kirjoitti:
Kertoisin vanhemmille perseilystä ja sanoisin, ettei tarvitse tulla uudestaan ennen, kuin osaa käyttäytyä.
Äiti kyllä tietää, on ollut joskus paikalla itse, mutta eipä sillä ole vaikutusta mihinkään.
*ap*
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sukulaisen leikki-ikäinen lapsi hoidossa viikonloppuna.
Suostuin hoitojärjestelyyyn, että lapsi tulee kotiini, vaikka aiemmin olen ollut heidän kotonaan lapsenvahtina. Eli lapsi tuntee minut ja luottaa minuun.
Mutta lapsi villiintyi täysin, ei kuunnellut mitään ohjeita ja rajoituksia. Aina tuli "kotona saan tehdä", "kotona ei tarvi", "olet tyhmä apina" jne. Lapsi oli ihan riiviö, minulla ei ollut hetken rauhaa. En tässä viitsi kertoa kaikkea pompottelua ja "vallankäyttöä", mitä lapsi harjoitti. Minunhan olisi aikuisena pitänyt laittaa rajat. Siitä olisi kyllä tullut semmoiset itkupotkuraivarit, enkä halunnut tilanteen eskaloituvan hysteeriseksi.
Nielin oman turhautumiseni ja laskin tunteja, milloin pestini päättyy.
Kerroin vanhemmille lasta luovuttaessa, että ei mennyt ihan toivotulla tavalla. Sanoivat, että oli varmaan jännää olla mun luona, niin siksi oli levoton.
Mulle tuli kumminkin oma raja vastaan. Oli eka ja vika kerta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä päästät idiootin sisälle?
Nyt onkin ollut paljon taukoa, mutta varmaankin siksi, koska hän on lapseni hyvä kaveri.
*ap*
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin tiukasti, että meillä on täällä säännöt, ja niitä noudattavat myös vieraat. Haluatko jäädä tänne leikkimään, vai vienkö sinut kotiin samantien? Ja tietysti kertoisin, että on tervetullut, mikäli käytös muuttuu, muuten ei.
Mikä estää aapeetä tekemästä näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saattaa esim. laittaa jonkun oman show'n pystyyn, vaikka täällä olisi minun ja miehen vieraita paikalla ja yritettäisiin keskustella. Mekkaloi, rummuttaa, tömistää, hyppii tasajalkaa, pomppii sohvalla jne. Pakottaa katsomaan omia esityksiään ja naureskelee kielloille. Kieltää tulemasta johonkin huoneeseen, keittiöön tms ja kun menen paikalle, niin on esim. avattu jokin ruokapaketti, mikä saatettu siihen kuntoon, ettei sitä voi syödä.
*ap*
Ja sulle on OK, että sun lapsi vieressä oppii tuollaista? Niska-perseotteella penska pihalle ja vanhemmille viesti, että kaveruus on ok, kunhan se ei tapahdu enää ikinä teillä. Oman kokemuksen mukaan porttikiellolla uhkaaminen toimii aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaihtoehtoa olen tosissani alkanut miettimään. Harmittaa vain lapsen puolesta.
*ap*
Ihan turhaan harmittelet. Ei ole hyvää seuraa tuo lapsellesi. Luuletko, että tottelee muitakaan vieraita aikuisia esim. koulussa. Ottaisin myös oman lapseni vakavaan keskusteluun, ettei perseily enää jatku. Ja tolla kaverilla ei olisi meille enää mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sukulaisen leikki-ikäinen lapsi hoidossa viikonloppuna.
Suostuin hoitojärjestelyyyn, että lapsi tulee kotiini, vaikka aiemmin olen ollut heidän kotonaan lapsenvahtina. Eli lapsi tuntee minut ja luottaa minuun.
Mutta lapsi villiintyi täysin, ei kuunnellut mitään ohjeita ja rajoituksia. Aina tuli "kotona saan tehdä", "kotona ei tarvi", "olet tyhmä apina" jne. Lapsi oli ihan riiviö, minulla ei ollut hetken rauhaa. En tässä viitsi kertoa kaikkea pompottelua ja "vallankäyttöä", mitä lapsi harjoitti. Minunhan olisi aikuisena pitänyt laittaa rajat. Siitä olisi kyllä tullut semmoiset itkupotkuraivarit, enkä halunnut tilanteen eskaloituvan hysteeriseksi.
Nielin oman turhautumiseni ja laskin tunteja, milloin pestini päättyy.
Kerroin vanhemmille lasta luovuttaessa, että ei mennyt ihan toivotulla tavalla. Sanoivat, että oli varmaan jännää olla mun luona, niin siksi oli levoton.
Mulle tuli kumminkin oma raja vastaan. Oli eka ja vika kerta.
Upeaa, että laitoit rajat heti ekasta kerrasta ja sait sanottua asiasta. Jotkut saattavat kärvistellä tilanteessa vuosia. Järkyttävää tosin, että lasten annetaan kommennella ja määräillä aikuisia ja suhtautua heihin nenäkkäästi. Sitten katsotaan loukkaantuneesti, kun kielletään.
*ap*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*ap*
Ja sulle on OK, että sun lapsi vieressä oppii tuollaista? Niska-perseotteella penska pihalle ja vanhemmille viesti, että kaveruus on ok, kunhan se ei tapahdu enää ikinä teillä. Oman kokemuksen mukaan porttikiellolla uhkaaminen toimii aina.
Ei todellakaan ole ok, mutta omassa kodissaan lapsi on vieläkin pahempi.
*ap*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*ap*
Ja kaiken tuon jälkeen ko. lapsi saa vielä käydä teillä kylässä? Kysyykö edes, saako tulla, vai tuleeko vaan, ja sinä et mahda mitään?
Kaikki nuo oikeuttavat laittamaan lapsen kotimatkalle välittömästi, kun hölmäily alkaa. Jos vieras lapsi menee johonkin huoneeseen, ja sanoo, että kukaan ei nyt saa tulla sinne, menen ihan varmasti ottamaan selvää, miksi ei.
Jos tekisi meillä tuon, että avaisi ruokavaketin ja sotkisi sen, kysyisin, saako hän kotonaan tehdä tuollaista. Ja kertoisin, paljonko hän on minulle velkaa siitä sotkemastaan ruoasta. Ihan samaa sanoisin, jos tuhoaisi tahallaan jotain muuta omaisuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*ap*
Niska-peräotteella hankeen niin oppii olemaan. Mikäs perkeleen vätys sinäkin oot kun annat vieraan penskan pomottaa omassa talossasi?
En ottaisi enää kylään. Ystävyyskin saisi jäädä.
Meillä oli yksi lapsen kaveri, joka oli ensimmäisellä vierailulla ihan kiltisti. Seuraavana päivänä hän ilmestyi oven taakse ison koiran kanssa. Kysyi kyllä, voiko tulla, mutta ilmeisesti kysymys oli retorinen, koska lapsi oli jo eteisessä ennen kuin kerkesin vastata, että ei nyt käy, ja koira ei ole meille tervetullut. (Olen allerginen koirille.)
Kaveri lähtisi kotiinsa, ja tulisi seuraavan kerran vasta kun tottelee.