Kylässä lapsen kaveri, joka ei tottele
Miten menettelisitte tilanteessa, missä lapsenne kaveri ei tottele ohjeita vaan vetää kaiken läskiksi? Sanomiset menevät kuuroille korville, keksitään kyseenalaisia tempauksia, vedetään lapsikin mukaan tottelemattomuuteen jne. Kaveri on ilmeisesti tottunut saamaan tahtonsa läpi kotona ja käskyttämään ja komentelemaan myös aikuisia.
Kommentit (33)
Joskus tilanteissa on vaikea reagoida just oikeella tavalla juuri "sillä hetkellä". Aina myöhemmin on helppo tajuta miten asia olisi pitänyt hoitaa. Lasten ja niiden kavereiden kanssa tuli just usein tämmösiä hetkiä, ei tosin mitään ihan kauheeta mutta kuitenkin, kun omat oli rauhallisia tapauksia niin niiden kavereiden tempaukset tuli ihan puskista. Nyt vuosia lapsiaikoja myöhemmin ihmettelen kuinka tumpelo välillä olinkaan. Sitäpaitsi toisten ihmisten lapsia on inhottava komentaa, niiden vanhempien hommahan se on.
Mutta joo, ap, en missään tapauksessa päästäisi tollasta terroria enää kylään, eikä se kuulosta yhtään hyvältä kaverilta muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkia sääntöjä vieras lapsi ei sitten tottele?
Lapsi saattaa esim. laittaa jonkun oman show'n pystyyn, vaikka täällä olisi minun ja miehen vieraita paikalla ja yritettäisiin keskustella. Mekkaloi, rummuttaa, tömistää, hyppii tasajalkaa, pomppii sohvalla jne. Pakottaa katsomaan omia esityksiään ja naureskelee kielloille. Kieltää tulemasta johonkin huoneeseen, keittiöön tms ja kun menen paikalle, niin on esim. avattu jokin ruokapaketti, mikä saatettu siihen kuntoon, ettei sitä voi syödä.
*ap*
Ja kaiken tuon jälkeen ko. lapsi saa vielä käydä teillä kylässä? Kysyykö edes, saako tulla, vai tuleeko vaan, ja sinä et mahda mitään?
Kaikki nuo oikeuttavat laittamaan lapsen kotimatkalle välittömästi, kun hölmäily alkaa. Jos vieras lapsi menee johonkin huoneeseen, ja sanoo, että kukaan ei nyt saa tulla sinne, menen ihan varmasti ottamaan selvää, miksi ei.
Jos tekisi meillä tuon, että avaisi ruokavaketin ja sotkisi sen, kysyisin, saako hän kotonaan tehdä tuollaista. Ja kertoisin, paljonko hän on minulle velkaa siitä sotkemastaan ruoasta. Ihan samaa sanoisin, jos tuhoaisi tahallaan jotain muuta omaisuuttani.
No itseasiassa tuohon kyllä tulee nyt muutos enkä ota enää kylään. Luulen ettei ihan aina vaan ymmärrä, mikä on soveliasta, koska sitä ei ole ilmeisesti hänelle opetettu.
*ap*
Useat lapset on tosi röyhkeitä :)
Ja aikuisena sitten osaavat piilottaa sen hitusen paremmin.
Aikuisen tehtävä on asettaa rajat. Kiellät tomerasti, sanot että on lähdettävä kotiin jos ei tottele ja jos edelleen jatkaa, niin sitten kotiin.
Ei kai se nyt niin vaikeaa ole.
Meilläkin on toisinaan ollut aivan sekopäisen villejä kavereita lapsilla kylässä, mutta olisiko jännitystä tosiaan, kun eräskin rauhoittui huomattavasti kun kävi muutaman kerran uudestaan. Pidin kyllä hieman taukoa välissä.
Istuttaisin lapsen alas ja keskustelisin että meidän kodissa on nämä säännöt, jos ei miellytä niin sitten ei voi olla kylässä. Kaverin lähdön jälkeen keskustelisin vakavasti oman lapsen kanssa ettei kannata olla toisen vietävissä.
Et kai sinä oikeasti anna jonkun villin tenavan riehua omassa kodissasi? Jos korvat ovat kuurot myös hänen vanhemmallaan, niin silloin nostaisin pihalle. Ei ole vielä tähän mennessä tarvinnut yhtään kakaraa heittää omin käsin pihalle. Sen verran selväsanaisesti ja isoilla kirjaimilla olen osannut ilmaista asiat, että nyt tämä loppuu. Kun lapsi on sinua pienempi, sinulla on taatusti keinot estää häntä tekemästä kaikkea kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saattaa esim. laittaa jonkun oman show'n pystyyn, vaikka täällä olisi minun ja miehen vieraita paikalla ja yritettäisiin keskustella. Mekkaloi, rummuttaa, tömistää, hyppii tasajalkaa, pomppii sohvalla jne. Pakottaa katsomaan omia esityksiään ja naureskelee kielloille. Kieltää tulemasta johonkin huoneeseen, keittiöön tms ja kun menen paikalle, niin on esim. avattu jokin ruokapaketti, mikä saatettu siihen kuntoon, ettei sitä voi syödä.
*ap*
Ja kaiken tuon jälkeen ko. lapsi saa vielä käydä teillä kylässä? Kysyykö edes, saako tulla, vai tuleeko vaan, ja sinä et mahda mitään?
Kaikki nuo oikeuttavat laittamaan lapsen kotimatkalle välittömästi, kun hölmäily alkaa. Jos vieras lapsi menee johonkin huoneeseen, ja sanoo, että kukaan ei nyt saa tulla sinne, menen ihan varmasti ottamaan selvää, miksi ei.
Jos tekisi meillä tuon, että avaisi ruokavaketin ja sotkisi sen, kysyisin, saako hän kotonaan tehdä tuollaista. Ja kertoisin, paljonko hän on minulle velkaa siitä sotkemastaan ruoasta. Ihan samaa sanoisin, jos tuhoaisi tahallaan jotain muuta omaisuuttani.
No itseasiassa tuohon kyllä tulee nyt muutos enkä ota enää kylään. Luulen ettei ihan aina vaan ymmärrä, mikä on soveliasta, koska sitä ei ole ilmeisesti hänelle opetettu.
*ap*
Tai sitten hän ei kotona saa tehdä sellaista kun on säännöt ja tuollainen toiminta lopetetaan heti ennen kuin se edes alkaa.
Meillö jos lapsi pomppisi sohvalla, käskisin alas ja jos ei uskoisi menisin ja nostaisin hänet alas sekä soittaisin hänen vanhemmilleen.
Jos hän kerran on lapsesi hyvä kaveri, niin minä antaisin kyllä tulla leikkimään mutta harvemmin ja huolehtisin siitä että sääntöjä noudatetaan.
Lapset testaa aina rajansa, kiltitkin, se on ihan normaalia. Aikuinen sitten asettaa ne.
Ei ne kertomatta ymmärrä miten pitää käyttäytyä. Kerrot reippaasti mitkä on säännöt teillä ja kotiin lähtö jos ei uskota. Seuraavalla kerralla voi jo onnistuakin.
Lapsi varmaan ollut niin innoissaan pitkän tauon jälkeen. Väärin teet jos lopetat lasten kaveruuden. Ei ole vaikeaa tehdä selväksi kuinka esim teillä leikitään. Ja ulos olisit voinut lapset laittaa leikkimään, riippuen toki minkä ikäisiä ovat
Mä olen sellainen komenteleva nillittäjä äiti. Puutun muiden lasten käytökseen helposti; jos kahdeksan vuotiaat laskee tahallaan pienempien päälle pulkkamäessä, näen jonkun kiusaavan jotain toista, jotain selvästi syrjitään porukassa, naapurin pikku-Kasper heittelee hiekkaa hiekkalaatikossa ja isänsä mielestä se on vaan vähän höpsöä touhua, niin varmasti sanon asiasta.
Ihan sama mitä muut ajattelee, mä puutun jos näen jotain, mikä musta ei ole ok. Ei musta varmaan hirveästi tykätä.
Meille lasten kaverit saa aina tulla, aika harvoille kavereille saa mennä, mutta haluan pitää siitä kiinni, että lapset saa tuoda kavereitaan kotiin.
MUTTA meillä on meidän talon säännöt ja niistä pidän kiinni. Sanon suoraan, että en tiedä miten teidän perheessä tehdään, mutta meillä ei kukaan huuda, juokse sisällä, puhu kenellekään ilkeästi, jätä sotkujaan siivoamatta, jätä kiittämättä jos jotain tarjotaan, vie astiansa tiskipöydälle, laittaa takkinsa naulakkoon yms.
Jos säännöt ei miellytä, meillä ei voi leikkiä/nuoriso hengata.
Meille saa kaikki tulla, mutta käyttäydytään sääntöjen mukaan.
Meillä on lapsia ikähaitarilla 5-20 ja jostain syystä meillä on kaverit aina viihtyneet, mutta myös käyttäytyneet.
Sinä päätät miten teillä toimitaan, jos ei onnistu, loppuu leikitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*ap*
*ap*
Tunnetko sanontaa "koko kylä kasvattaa", eli ei tarvitse pelkästään vanhempien vastuulle jättää kasvatusta. Opeta sinä, millä tavalla teidän asunnossa eletään. Olen minäkin kysynyt vierailta lapsilta, saatteko te tehdä tuota kotona. Kyllä saavat, jos ei kysytä vanhemmilta. Ilmoitin lapsille, ei meillä saa. Arvaa, jatkoivatko?
Haluatko todella että oma lapsesi on noin huonosti käyttäytyvän lapsen kaveri? Minä kyllä surutta rajoitan lapsen kaverisuhteita, jos näyttää että aikuista ei uskota yhtään tai tehdään jatkuvasti kaikenlaista älytöntä ja kiellettyä.
No mä en kertakaikkiaan jaksa, en henkisesti enkä fyysisesti, tuommoista käytöstä.
Tiedän, ettei tuo lapsi kotonaan ole ihan mahdoton, vaikka aika vaativa tapaus onkin.
Hänelle vanhemmat ovat kai hakemassa jotain diagnoosia, mikä selittäisi ajoittaisen levottomuuden, epävakauden ja äkkiväärän käytöksen. Minusta kyse on ns. ainoan lapsen syndromasta, eli on aina saanut tahtonsa läpi ja paapottu viimeisen päälle.
Tämä lapsi ei kumminkaan kotonaan ole adhd hirviö.
-nro 10 eli se, jolle kommentoit