Ystävän tytär Romaniaan opiskelemaan lääketiedettä
Ystäväni tytär lähti Romaniaan lääketiedettä opiskelemaan ja nyt naurattaa kun ystävä ylpeänä kertoo asiasta. En halua tietää millaisia lääkäreitä sieltä valmistuu enkä ymmärrä asialla ylpeilyä. Jos ei Suomeen päässyt niin ei kai riittänyt aivot.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Se mistä kirjoitit että virolainen perheenisä ja perheenäiti olivat sanoneet että 2 jokaiseen- en usko sitä, mutta voisi ehkä pätee maksulliseen, missä hurjat lukukausimaksut- ja sinne ei todellakaan jokaista hakijaa hyväksytä, mutta yleisilla ehtoilla pyrkijät- niinkuin Helsingin yliopistoon pyrkisi tavallinen ahkera suomalainen nuori- ja on hirveän vaikeaa päästä- niin se kyllä pätee aivan samalla tavalla Virossakin. Kympin sukulaistyttö yritti päästä viime vuonna lääkätieteelliseen ja jäi johonkin varaapaikalle ja pääsi geeni- alaa opiskelemaan niillä pisteillä- joskin myöskin varaapaikalta- kun joku oli peruuttanut paikan. Ja eks suomessakin puhuta että hyväveliverkostosta lääkärin lapset pääse helpommin lääketieteelliseen. Ja kauppatieteelliseen pääsee diplomi- indinöörien lapset- eks se oli sisäpiiritieto taikka vaiettu salsisuus täälläkin? Ehkäpä sillä virolaisella tytöllä oli näinolleen rahkeet pyrkiä vaan maksulliseen?
Eli Virossa maksuttomaan paikallisille tarjottu( toki stipendit jm niissä) on HYVIN vaikea päästä- niinkuin suomalaisilla Suomessa lääkätieteelliseen.
Kysymyksessä oli nimenomaan paikallisille virolaisille tarkoitettu maksuton vironkielinen lääkärikoulutus Tarton yliopistossa. Äiti kauhisteli sitä, kuinka vaikea on päästä, kun hakijoita oli kaksi kertaa niin paljon kuin paikkoja. Toki tästä on aikaa jo vuosia enkä tiedä nykyisiä tilastoja.
125
Kylläpä jokainen palstalainen on jossain vaiheessa elämäänsä saanut tai tulee saamaan hoitoa muualla kuin Suomessa koulutetulta lääkäriltä. Mihin perustuu kuvitelma, että vain Suomessa osataan kouluttaa lääkäreitä?
Suomen koulutusjärjestelmästä kertoo sekin, ettei täällä ole vuosiin osattu kouluttaa edes tarpeeksi lääkäreitä.
En lukenut koko ketjua, mutta mikä ihme tässä on? Helsingin lääkikseen pääsee laudaturin papereilla ja onnistumalla täydellisesti kokeissa.
Jos sinulla ei ole kympin todistusta, niin sittenkö ei olisi oikeutettu lääkäriksi???
Haistakaa kaikki. Koulutodistus ei määrittele ihmisen fiksuutta.
Terv. KM
Aikuiset ihmiset oikeasti..
Väännätte täällä kielioppiasioista, joka ei liity mitenkään romanialaiseen lääketieteeseen. Suomalaista lääketiedettä täällä ylistetään, mutta moni näistä edellä olevista viesteistä on ilmeisesti suomalaisten lääkäreiden kirjoittamia, sillä asia menee ohi aiheen ja lujaa.
Fiksuimmat tietää mitä tarkoitan... (suomalainen lääkäri ei uskalla hoitaa vaivaa kun vaivaa muulla kun kuumalla mehulla, sillä lääkkeitä suomalainen lääketiede ei ole tuntenut pitkään aikaan, että en osaa sanoa, mikä suomalaisessa lääketieteessä on niin arvostettavaa, että toisen maan tutkintoa pitää syljeskellä noin roimasti).
Tuttavan Tytär valmistuu Tartosta ja oli viime kesänä ensimmäistä kertaa Suomessa kesälääkärinä keskussairaalassa. Kohtelu oli ikävää. Joka päivä ja koko ajan kaikkien huulilla oli Viro, että on ulkomailla ja Tartossa opiskellut. Kun lounaspöydässä esitteli itsensä muiden alojen kollegoille, niin ykköskysymys oli aina: missä opiskelet? Lääkäreiden lisäksi myös hoitajat ja potilaatkin jauhoivat samaa, että ulkomailla opiskellut. Ja tietty oli ja on ihan ulkopuolinen, kun muilla Suomen lääkiksistä valmistuneilla identtinen koulutus ja opintopolku ja ovat verkostuneet keskenään. On aina ja ikuisesti se, joka ei päässyt lääkikseen silloin kun me muut pääsimme.
Samaan aikaan lukuisat ulkomailla koulutetut lääkärit tänäkin päivänä tyytyväisenä nostavat hyvää palkkaa ja miettivät, minkä työtarjouksen seuraavaksi ottaisivat vastaan.
Toiset tekevät ja toiset valittavat. Niin se on aina mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavan Tytär valmistuu Tartosta ja oli viime kesänä ensimmäistä kertaa Suomessa kesälääkärinä keskussairaalassa. Kohtelu oli ikävää. Joka päivä ja koko ajan kaikkien huulilla oli Viro, että on ulkomailla ja Tartossa opiskellut. Kun lounaspöydässä esitteli itsensä muiden alojen kollegoille, niin ykköskysymys oli aina: missä opiskelet? Lääkäreiden lisäksi myös hoitajat ja potilaatkin jauhoivat samaa, että ulkomailla opiskellut. Ja tietty oli ja on ihan ulkopuolinen, kun muilla Suomen lääkiksistä valmistuneilla identtinen koulutus ja opintopolku ja ovat verkostuneet keskenään. On aina ja ikuisesti se, joka ei päässyt lääkikseen silloin kun me muut pääsimme.
Tunnen kaksi Virosta valmistunutta lääkäriä ja yhden eläinlääkärin ja kukaan ei ole saanut kielteistä palautetta.
Päinvastoin, töihin ottajia riittää. Virossa opiskellut eläinlääkäri teki kaikki opintojen aikaiset harjoittelut sun muut Suomessa ja aina oli onnistuneita jaksoja.
Eihän muillakaan aloilla lähdetä siksi ulkomaille opiskelemaan, koska ei päästö alalle Suomessa. Jos en pääse teknilliseen tai oikikseen Suomessa, niin enhän mä Viroon tai Romaniaan lähde. Yritän ehkä uudelleen ja jos en pääse, niin hyväksyn, ettei ole mulla riittäviä avuja alalle ja suosiolla etsin itselleni ja omille kyvyilleni soveltuvaa muilta aloilta.
Miksi lääkiksen suhteen näin? Kun ei Suomeen pääse, niin haetaanpa tutkinto ulkomailta.
Lääkiksessähän koulutuksen taso on elämän ja kuoleman kysymys.
Ehei, en ole koskaan pyrkinyt lääkätieteelliseen missään maassa, enkä siis myöskään Tartoon:):), mutta on mulla silmät- korvat auki. Mitä tulee Antti Heikkilään- niin luen huvikseen hänen blogeja- joskus, nyt varsinkin korona- aikana. Myös Tohtori Tolosta arvostan paljon. Kumpikaan ei täällä Suomessa nauti sellaista kunnioitusta, mitä niiden arvo on. Ja joo, sanon sen pokkana v....:) virolaisena:):)
Ja en ole sen alan ihmisiä ollenkaan- olen kouluttautunut Tallinnassa sielläpäin hyvin korkealla tasolla olevaan luovaan alaan- ja diplomini on rinnastettu ylempään korkeakoulututkintoon Suomessa. Eikä siihen tarvittu mitään ympärikoulutusta.
Eli ole rauhallinen, en mainosta Antti Heikkilää, (enkä Tohtori Tolosta)vaan ihmettelen että aika paljon hän on syystä taikka toisesta kritisoinnut joitakin seikkoja suomen lääkärialalla. Itse asiassa olen huomannut että hän on ollut täällä suomessa ns ”koulukiusattu”viimeiset vuodet.
En ole hänen rekisteröity bloginlukija tai asiakas ollenkaan, enkä pitää kenenkään orjallisesta seuraamisesta- olen omilla aivoilla ajatteleva ihminen, mutta ihmettelen miten pahan hyökkäyksen kohteeksi täällä hän onkaan joutunut.
Hän on viisas maalaisjärjellä varustettu ja hyvää vanhan koulun lääkäri. Mitä olen lukenut- hän on antanut hyviä neuvoja potilaille tai ihan terveillekin ihmisille hyviä vinkkejä- silloin kuin potilas ymmärtää niitä vastaan ottaa.Suomessahan on aika paljon huonovointisia ja sairaita paljon. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Eri maissa on kovin erilaiset käytännöt yliopisto-opinnoissa. Suomessa karsinta tapahtuu pääsykoetasolla, jossain muualla taas vaikka opintomenestyksen perusteella. Eli jossain voi tulla kenkää lääkiksestäkin, ellei suoritustaso ole riittävä. Tavallaan raakaa tuo, että jos on jo päässyt opiskelemaan ja on opintoja jo alla, mutta joutuukin aloittamaan alusta jollain muulla alalla... mutta toisaalta tuollainen tuo esiin käytännön kykyjä ammattiin enemmän kuin se lukiomainen pääsykokeisiin perslihaksilla lukeminen. (Romanian tilannetta tietämättä, mutta Keski-Euroopassa opiskelleita lääkäreitä kuunnelleena.)
Keskieuroopassa tuo karsinta on käytäntö joissakin tiedekunnissa mutta harvemmin lääkiksessä (paitsi esim siellä Romaniassa). Siksi Unkariin ja Romaniaan menee paljon opiskelijoita esim saksankielisistä maista joissa lääkikseen pääsy on yhtä vaikeaa kuin Suomessakin.
Carl Jungilla olisi sana sanottavana, jos tätä ketjua lukisi...
Kai te ulkomaisia koulutuksia haukkuvat tiedätte, että väitteenbe kertovat enemmän teistä itsestänne kuin ko. opinahjoista tai niissä opiskelevistä?
Vierailija kirjoitti:
Eihän muillakaan aloilla lähdetä siksi ulkomaille opiskelemaan, koska ei päästö alalle Suomessa. Jos en pääse teknilliseen tai oikikseen Suomessa, niin enhän mä Viroon tai Romaniaan lähde. Yritän ehkä uudelleen ja jos en pääse, niin hyväksyn, ettei ole mulla riittäviä avuja alalle ja suosiolla etsin itselleni ja omille kyvyilleni soveltuvaa muilta aloilta.
Miksi lääkiksen suhteen näin? Kun ei Suomeen pääse, niin haetaanpa tutkinto ulkomailta.
Meinaatko, ettet ulkomailla käy lääkärissä koska lääkäri ei ole käynyt suomalaista lääkintä ja on näin epäpätevä työhön?
Suomesta on kautta aikojen lähdetty ulkomaille opiskelemaan, jos et sitä tiennyt. Ruotsissa on opiskeltu juristiksi ja ekonomiksi. Oma isoisoisäni opiskeli ulkomailla lääkäriksi. Apua, soita poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, ettet ulkomailla käy lääkärissä koska lääkäri ei ole käynyt suomalaista lääkintä ja on näin epäpätevä työhön?
Suomesta on kautta aikojen lähdetty ulkomaille opiskelemaan, jos et sitä tiennyt. Ruotsissa on opiskeltu juristiksi ja ekonomiksi. Oma isoisoisäni opiskeli ulkomailla lääkäriksi. Apua, soita poliisi.
Lääkintä=lääkistä
Kyllähän minun nuoruudessani 80-luvulla halveksittiin Uppsalan ekonomejakin.
Koulutus ja pätevyys eivät kuitenkaan automaattisesti korroloi toistensa kanssa.
Mun tuttava lähti opiskelemaan lääkäriksi Moldovaan ja maksoi kalliit lukukausimaksut. Mun mielestä olisi ollut kannattavampaa ostaa vaikka huippuhyvä lääkiksen valmennuskurssi ja opiskella ilmaiseksi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän minun nuoruudessani 80-luvulla halveksittiin Uppsalan ekonomejakin.
Koulutus ja pätevyys eivät kuitenkaan automaattisesti korroloi toistensa kanssa.
Uppsalan ekonomi kelpasi kuitenkin presidentin vävyksi.
Terveysteknologia saattaa olla kehittyneempää muualla
Vierailija kirjoitti:
Miksi Tartto, Riika, Romania, Venäjä, Ukraina?
Miksi ei Tukholma, Göteborg, Lund, Oslo? Naapurimaita ja samanlainen yhteiskuntarakenne, eikä kukaan varmasti epäile pohjoismaisen koulutuksen tasoa ja laatua. Ja Pohjoismaissa myös ilmainen koulutus- toisin kuin itäblokissa?
Vastaus on tiedossa. Pohjoismaissa tasalaatuinen koulutus ja yhtäläiset vaatimukset ja opiskelijoiden karsinta ja valintamenettely jossain vaiheessa opintopolkua - Suomessa ennen opintojen aloitusta. Valitaan opiskelijoiksi ne, jotka lahjakkaimpia ja joilla parhaimmat edellytyksen opintoihin ja lääketieteen aloilla toimimiseen.
Itäblokkiin menevät ne, joilla näin ei ole ja joilla lisäksi maksukykyä erittäin suuriin lukukausimaksuihin
Siksi kun pakkoruotsi ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikoulutus on joka maassa samanlaista.
Samat tiedot ja taidot opetetaan jokaisessa lääkäriä kouluttavissa maissa.
Kummallista, että Romaniassakin leikataan sydänsairaita, syöpiä, keuhkoja, munuaisia ja hoidetaan lapsipotilaita terveeksi.
Kummallista, että sielläkin on sairaaloita ja hoitolaitoksia olemassa, eikä siellä kuole tavallista enempää ihmisiä kuin muuallakaan Euroopassa.
Aloitus on niin puhdasverinen provo, että yököttää.
Ja jos ei sattuisi olemaan provo, niin se on sitten täynnä sairasta kateutta.Muissa maissa koulutetaan enemmän lääkäreitä, kuin Suomessa.
Siellä suuremmat sisäänotto määrät lääkärikoulutukseen.Suomessa Lääkäriliitto pitää tahallaan lääkärikoulutuksen alhaalla, eli erittäin vähäisenä.
Sori nyt vaan mutta ei todellakaan ole joka maassa samanlaista, mistä ihmeestä luulet näin? Että opetuksen laadulla ei mitään väliä? Romaniassa opetellaan varmaan samat asiat kyllä, ne vaan opetetaan hauki on kala -itätyyppisesti ja kirjasta opettelemalla. Sillä on melkoinen ero siihen että Suomessa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan ja tenteissä mitataan oikeasti ymmärtämistä eikä ulkoaopettelua.
Olen itse ensi vuonna valmistuva lääkäri ja ollut fimsic- ja erasmus-toiminnassa vuosia eli olen tavannut satoja lääkisopiskelijoita ympäri Eurooppaa (ja maailmaa). En siis sano että jostain tulisi automaattisesti huonompia lääkäreitä, mutta huonoista yliopistoista pääsee ulos niin kehnolla osaamisella että Suomessa sellainen ei vain olisi mahdollista. Jos olet hyvä ja älykäs ja oppiva niin opithan sinä vaikka opetus olisi huonoa, jos taas olet huono jo valmiiksi niin ei se huono opetus sinua auta yhtään.
Miten tämä näkyy "asiakkaalle"? Lääkäri on lääkäri ja jokaisessa ammatissa on mätämunia. Löytyykö jotain tilastotietoa siitä, että muualla koulutetut lääkärit eivät ole päteviä? Kuinka moni "asiakas" tarkistaa lääkärin opiskeluhistorian ennen kuin kertoo vaivastaan?