Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän tytär Romaniaan opiskelemaan lääketiedettä

Vierailija
16.01.2021 |

Ystäväni tytär lähti Romaniaan lääketiedettä opiskelemaan ja nyt naurattaa kun ystävä ylpeänä kertoo asiasta. En halua tietää millaisia lääkäreitä sieltä valmistuu enkä ymmärrä asialla ylpeilyä. Jos ei Suomeen päässyt niin ei kai riittänyt aivot.

Kommentit (298)

Vierailija
201/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni opiskeli Tarton lääkiksessä, itse opiskelin psykaa Helsingissä. Siskoni pääsi helposti kouluun sisään, minä en. Kuitenkin opintojen aikana itselläni tuntui olevan aivan superrentoa verrattuna siskooni. Ilmeisesti Virossa pitää alalla kuin alalla suorittaa vähintään se 60 op vuodessa, muuten erotetaan koulusta. Itse laiskottelin ja luin kandin viidessä vuodessa, jonka jälkeen vaihdoin alaa. Virossa on myös ilmeisen tiukka kuri koulussa ja ei ole tavatonta, että opettaja haukkuu sinut lyttyyn.

Täällä palstalla on ollut pitkä ketju kiusaamisesta Helsingin hampaalla, että ei tää Suomen opestuskaan mitään onnelaa ole.

Vierailija
202/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä se Romaniassa opiskelu minkään tason meriitti ole. Sisään pääsee käytännössä joka ikinen suomalaiseen lääkikseen pääsemätön pyrkyri, jolta vain löytyy rahaa, ja taso toki sen mukainen.

Siis jos ihmiset ei tiedä niin Euroopassa tosiaan ihan validoidaan lääkiksiä eli yliopistojen tasoerot eivät ole mitään ylemmyydentunnetta vaan tosiasia. Samaan aikaa siis täälläkin valitetaan kuinka Tk:ssa on saati väärä diagnoosi ja sitten kannustetaan jokaista kouluttautumaan RAHALLA lääkäriksi ulkomailla. Eikö ihmiset oikeasti ymmärrä että se lääkärin työ vaatii ihan todellista älliä ja sitä ei rahalla voi ostaa. Itse olen ainakin saanut virolaisilta lääkäreiltä aivan jäätäviä diagnooseja terveyskeskuksessa, siis ehdotettu tyyliin raskautta vaikka olen sanonut että minulta on kohtu poistettu jo nuorena jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei suomeen päässyt niin ei koko ihmisen pitäisi olla lääkäri jos on niin vähän aivosoluja. En mä tätä ystävälle päin naamaa voi sanoa, suuttuu. Mutta siinä minun mielipide.

T. ap

Suomessa on paljon lääkäreitä jotka ei Suomessa ole opiskelleet. Ja Suomesta ei löydy länsimaailman parhaat korkeakoulut vaan USAsta, Englannista ja ehkä jostain Saksasta, Sveitsistä tai Hollannista. Joten monilla muualla opiskelleilla on enemmän aivosoluja kuin Suomessa opiskelleilla.

Saksassa on lääketiede paljon raskaampi ja kovempi yliopistossa. Aikataulut tehdään tarkoituksella kireäksi ja siellä on näitä "kerrasta poikki"-tenttejä. Väitöskirjoissakin väitöstilaisuudet on suljettuja tilaisuuksia ja 3-5 professoria grillaa ankarasti. 

Vierailija
204/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kertoo intohimosta ja oikeasta mielenkiinnosta lääketiedettä kohtaan. On valmis tekemään suuria elämänmuutoksia lääkäriopintojen eteen. Hyvä lääkäri on syvästi kiinnostunut lääketieteestä ja on motivoitunut oppimaan ja tietämään aina vain enemmän. Tuo Romaniaan lähtö ei kerro mistään muusta kuin korkeasta motivaatiosta.

Romaniaan lähtö ei kerro mistään muusta kuin alhaisesta äo:sta

Sinun kommenttisi kertoo kaiken sinun äo:stasi. Älä opiskele lääkäriksi.

Vierailija
205/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai me suomalaiset ollaan niin jämähdetty tänne pussinperälle, ettei ymmärretä, että elämää on muuallakin. Kiva, että nuoret uskaltaa lähteä ulkomaille!

Tämä on jännä että kuitenkaan nämä samat ihmiset ei tää varmaan lähtisi lomalle tai muuttaisi näihin maihin, opiskelemaan mennään itäblokkiin eikä koskaan länteen tai kehittyneisiin maihin. Romaniahan on aivan kehitysmaa, siis talous ihan kuralla ja meidän pitäisi sinne esimerkiksi luovuttaa rokotteita kun valtiolla ei ole varaa ostaa niitä itse. Sitten joku suomalainen lähtee sinne opiskelemaan. En voi itse ymmärtää kun vaihtoehtona olisi vaikka muut Pohjoismaat jos ei kerta kiinnosta opiskella Suomessa.

Kuitenkin Romaniaan on mennyt lääketieteen Nobel ja maassa on keksitty mm. diabeteksen insuliinihoito, joka Suomessakin pelastaa joka päivä ihmishenkiä. Missään muualla ei kuitenkaan osata mitään kuin Suomessa.

Ja? Siksi että joku solubiologi (ei siis lääkäri) voitti yhdessä muiden kanssa Nobelin vuonna 1974 on Romania hyvä paikka opiskella? Insuliinihoidon on kylläkin keksinyt Kanadalainen lääkärit, joten mistä ihmeestä puhut?

70-luvulla tapahtuneet asiat eivät muuta sitä että Romania on köyhä kehitysmaa, joten ihmetyttää miksi jollakin olisi erityistä halua muuttaa sinne ihan vain kohteen vuoksi.

Siksi, että suomen opintotuella siellä elelee leveästi.

Katsellen kun muut näkee nälkää kaduilla. Hyi Hel vetti.

Et ole tainnut romaniassa käydä. Ne kerjäläiset on täällä, ei siellä.

Vierailija
206/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei Suomeen päässyt niin hyvä että pääsi muualle. Suomessa on lääkäripula.

Ja tuota voinee päästä helpommin "ulkomaille" töihin paremmalla palkalla mitä saisi Suomessa. Jos ei palkka ole parempi, niin ostovoima ainakin parempi. Verotuksesta nyt tuskin tarvitsee enempää mainita.

Vierailija
207/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai me suomalaiset ollaan niin jämähdetty tänne pussinperälle, ettei ymmärretä, että elämää on muuallakin. Kiva, että nuoret uskaltaa lähteä ulkomaille!

Tämä on jännä että kuitenkaan nämä samat ihmiset ei tää varmaan lähtisi lomalle tai muuttaisi näihin maihin, opiskelemaan mennään itäblokkiin eikä koskaan länteen tai kehittyneisiin maihin. Romaniahan on aivan kehitysmaa, siis talous ihan kuralla ja meidän pitäisi sinne esimerkiksi luovuttaa rokotteita kun valtiolla ei ole varaa ostaa niitä itse. Sitten joku suomalainen lähtee sinne opiskelemaan. En voi itse ymmärtää kun vaihtoehtona olisi vaikka muut Pohjoismaat jos ei kerta kiinnosta opiskella Suomessa.

Kuitenkin Romaniaan on mennyt lääketieteen Nobel ja maassa on keksitty mm. diabeteksen insuliinihoito, joka Suomessakin pelastaa joka päivä ihmishenkiä. Missään muualla ei kuitenkaan osata mitään kuin Suomessa.

Insuliinihoito keksittiin kylläkin Kanadassa.

Vierailija
208/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärikoulutus on joka maassa samanlaista.

Samat tiedot ja taidot opetetaan jokaisessa lääkäriä kouluttavissa maissa.

Kummallista, että Romaniassakin leikataan sydänsairaita, syöpiä, keuhkoja, munuaisia ja hoidetaan lapsipotilaita terveeksi.

Kummallista, että sielläkin on sairaaloita ja hoitolaitoksia olemassa, eikä siellä kuole tavallista enempää ihmisiä kuin muuallakaan Euroopassa.

Aloitus on niin puhdasverinen provo, että yököttää.

Ja jos ei sattuisi olemaan provo, niin se on sitten täynnä sairasta kateutta.

Muissa maissa koulutetaan enemmän lääkäreitä, kuin Suomessa.

Siellä suuremmat sisäänotto määrät lääkärikoulutukseen.

Suomessa Lääkäriliitto pitää tahallaan lääkärikoulutuksen alhaalla, eli erittäin vähäisenä.

en ole ap, mutta oon lukenu tosiaan että moni lähtee Romaniaan lääkikseen kun ei jaksa suomalaista 3-4 vuoden pääsykoe odottelua. Viro tietty se toinen. Oon jopa kuullu kehuja romanian koulutuksesta, kai englanninkielinen.

MUTTA se voi olla että esim Venäjällä on tosi surkeaa ne laitteet ja välineet joita on sairaaloissa, pulaa on kaikesta. On edelleen lasipullot käytössä kun muualla tippapussit. Katselin joku aika sitten Youtubesta Venäläistä vastinetta näille amerikkalaisille tosi tvsarjoille joissa kuvataan ensiavun toimintaa. Länsimaiset vitsaili niille.Tuossa,

Vierailija
209/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta parisen vuotta sitten oli jossain iltapäivälehdessä haastattelu suomalaisesta nuoresta naisesta joka opiskelee eläinlääketiedettä Tartossa- ja hän kehui hyvää tasoa!

Vierailija
210/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruottiin on omiakin hakijoita. Suomelaisten pääsy on nyt estetty ainakin vaikeutettu.

Näin mainoksen Barbadoksen lääkiksestä kerran. Hinnat aika kalliita. Opetuskin hieman epäilytti, kaikki proffat mustia jne...

Vierailija
211/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on pula lääkäreistä. Todellakin missä tahansa maassa lääkärin paperit saanut saa töitä.

Monilla on ihme mielikuva että vain Suomessa olisi laadukasta sairaanhoitoa ja ammattitaitoiset lääkärit.

Kun tämä korona joskus ohi niin kannattaa matkustella ja nähdä vähän maailmaa.

Ei ainakaan USAssa, monet joutuvat opiskelemaan kaiken melkein alusta ennenkuin hyvaksytaan.

Taalla on taksikuskeja jotka ovat omassa maassaan olleet laakareita.

USA onkin aivan sairas maa.

Koita vahan maaritella miten? Ei taalla kaikenmaailman puoskarit paase hoitamaan potilaita, vrt. suomalaiset valelaakarit.

Eikä siellä näköjään osata edes kirjaimia käyttää kun niitä ei ole suoraan näppäimistössä.

Missäs maassa sinä olet, kun pilkku puuttuu näppäimistöltä?

Vierailija
212/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni opiskeli Tarton lääkiksessä, itse opiskelin psykaa Helsingissä. Siskoni pääsi helposti kouluun sisään, minä en. Kuitenkin opintojen aikana itselläni tuntui olevan aivan superrentoa verrattuna siskooni. Ilmeisesti Virossa pitää alalla kuin alalla suorittaa vähintään se 60 op vuodessa, muuten erotetaan koulusta. Itse laiskottelin ja luin kandin viidessä vuodessa, jonka jälkeen vaihdoin alaa. Virossa on myös ilmeisen tiukka kuri koulussa ja ei ole tavatonta, että opettaja haukkuu sinut lyttyyn.

No et sinä voi oikein verrata jotain psykologiaa lääkikseen ja siitä tehdä arvioita Viron ja Suomen välillä mitä tulee opintojen kiireisyyteen. Suomessa lääkiksessä tulee lukkari ja sen mukaan mennään koko vuosi. Paljon pakollista osallistumista labroihin ja opetukseen jne.

Totta kai alat ovat täysin erilaisia ja tiedän, että Suomessakin lääkiksessä pitäisi edetä normitahtiin. Jos jotain kuitenkin sattuu, voit pitää ns. välivuoden ilman mitään ongelmaa. Virossa vaaditaan tuo nopea eteneminen joka alalla. Uusintatenttejä sai tehdä kaksi vuodessa, maksua vastaan tietysti. Suomessa voi mennä uusimaan vaikka kaikki. Jos Virossa ei päässyt uusinnasta läpi, erotettiin.

Vierailija
213/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viron Tarton yliopisto on perustettu 1600 luvulla. Lääketieteellisessa sairaalassa kävivät 1700 luvulla mm suomalaiset hoidossa Turusta meriteitse pitkin, hoidatettiin mm suomalaisten suuhallioleikkauksia jm. Sinä typerä ap joka täällä huutelet että muualta saa ostamalla lääkispaperit. Niin joku suomalainen on venäjältä ostanutkin- mutta se ei tarkoita että venäjällä ei olisi laadukasta lääkäriopiskelutasoa venäläisille.

Mutta mikä todist ostaminen ei pätee kyllä vanhan Tarton yliopistoon ja lääketieteelliseen- joka on vanhempi kuin Helsingin yliopisto. Jo nevost ajoista muistan että yksi mun kavereistani pyrkii sinne hammaslääketieteelliseen 4 v peräkkäin ja kyllä- siellä lukiolaiset kultamitalistit vaan pääsivät ja pääsevät helpommin sisään. Koska ne olivat päntänneet matikkaa, kemiaa, biologiaa, äidinkieltä jm jo ennakkoon tosi- tosi ahkerasti. Vuosikymmeniä on virolaiset tietänyt, että Tarton lääkikseen on vaikeinta päästä koko maassa. . Ne ahkerimmat näkevät todella kovasti vaivaa ja lukevat hullunlailla vuosia pääsykokeita varteen. Joo, se englanninkielinen maksullinen ulkomaalaisille- kyllä siinäkin niitä ensiksi tentataan ja katsotaan lukiotodistusta- ja tiedän että viro antaa potkuja myös maksukykyisille mutta ei menestyneille opiskelijoille. Rahaa ei ratkaise, koska oven takaa on jonoa.....ja vielä Ap tiedoksi että Viro on Europan Pisa 1. Eli ylläripylläri-muuallakin kuin Suomessa on hyvä koulutustaso!! Yleisesti ottaen sanon, että JOKA maassa halutaan lääkäreitä kouluttaa hyvin- koska ne tulee hoitamaan OMAN maan sairaita, vaikeasti sairaita jnp. Ja niin myös Romaniassa, Riiassa, Venäjällä jnp.

P.S Ja mitä Antti Heikkilä sanoikaan blogissa hiljattain suomalaisesta lääketieteestä?

Epäilemättä Tarton yliopistossa saa hyvän lääkärin koulutuksen. Mutta tuosta pääsemisen vaikeudesta vironkieliseen koulutukseen: Olin vuosia sitten vierailulla Tartossa virolaisessa perheessa, jonka isä oli ko. yliopiston professori ja äitikin lääkäri. Perheen tytär oli juuri pyrkimässä Tartoon opiskelemaan lääketiedettä. Äiti päivitteli minulle, kuinka vaikeaa sisäänpääsy on: "Jokaista paikkaa kohti on kaksi hakijaa."

Tarttoon menee ne, jotka ei Suomen lääkiksiin pääse. Tiedättekö jonkun, joka meni Tarttoon vaikka olisi päässyt myös Suomen lääkikseen?

no ei sitä voi tietää koska hän olisi saattanut päästä vaikka 4.llä hakukerralla, mutta ei halunnut hukata 4 vuotta, samaan aikaan opiskeli omaa alaansa. 

Ja, samalla logiikalla jokainen hammaslääkäri on looseri joka ei päässyt lääkäriksi vaikka olisi halunnut mielummin. Tunnettteko yhtäkään hammaslääkäriä joka olisi mielummin mennyt hammaslääkikseen kuin lääkikseen?

Vierailija
214/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun hoitava lääkäri on virolainen, varmaan opiskellut Neuvostoliitossa. Todella hyvä lääkäri.

Olen kateellinen noille jotka lähtee välivuoden sijaan suoraan toteuttamaan unelmaansa ja ihailen heidän rohkeuttaan. Minun elämäntilanne ei sitä mahdollistaisi.

Neuvostoliitosta tulleet lääkärit ostivat todistuksensa. Siellä lääketiede on Afrikan tasolla.

Kumma, että 70-luvulla Neuvostoliitossa, Itä- ja Länsi-Saksassa lääketiedettä opiskelleista etenivàt urillaan ylilääkäreiksi, johtaviksi lääkäreiksi ja jotkut opettamaan tulevia lääkäreitä suomalaisten yliopistojen läaketieteellisiin tiedekuntiin.

Làhtivàt ko. maihin opiskelemaan, koska sinne pääsi opiskelemaan ilman pilkkuja halkovaa pääsykoetta.

Vierailija
215/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta parisen vuotta sitten oli jossain iltapäivälehdessä haastattelu suomalaisesta nuoresta naisesta joka opiskelee eläinlääketiedettä Tartossa- ja hän kehui hyvää tasoa!

Etsipä tähän se haastattelu, kiinnostaa todella koska itse kun olen sieltä Tartosta valmistunut niin aivan eri kokemus ja kyllähän me kurssikavereiden kanssa keskenäänkin vitsaillaan siitä kuinka umpisurkea oli se opetuksen taso. Kiinnostaa ihan oikeasti kun edelleenkin nuo tekevät kaikki harjoittelunsa Suomessa, miksi ihmeessä kukaan käyttäisi kesälomansa ilmaisena harjoittelijana yessissä (yliop. eläins.) jos voisi tehdä harjoittelut siellä hyvätasoisessa Tartossa ja tehdä kesällä ihan palkkatöitä?

Vierailija
216/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te suomalaiset otatte päähänne että täällä olisi tasokas lääkät. opiskelutaso? Muistan kuinka virossa tutut nauroivat suomalaiselle lääkekulttuurille: potilasvastanotolla ensiks lääkäri lukee pöydällä sitä paksua lääkiskirjaa:)😃etsien diagnoosia ja sen jälkeen määrää potilaalle BURANAA. Ja ihan vaivaan kuin vaivaan. Ok, muistan että puhuivat n 10 v sitten niitä tarinoita- mutta olisko siitä syystä että noi saivat Virossa parempaa hoitoa? Sitä virolaiset nauraa virossa- että onpa yksinkertaisia lääkäreita siellä Suomessa.

Vierailija
217/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vaivoista paranee spontaanisti ja jäljelle jää oireiden lääkitys, eli käytännössä tulehduskipulääke, kuten Burana.

Vierailija
218/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin muistan Espoon arvausasemalta lihavan lääkärin joka luki tota paksua lääkärikirjaa pitkään ja lopuksi kirjoiti joko buranaa tai antipiootteja. Ei vaikuttanut viisaalta, ei.

Vierailija
219/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOL,

Romanian saavutukset tieteissä noin yleisesti ovat kovin ohuenlaiset. Varmaan laadukasta opetusta :D

Melko heikolla tasolla on Suomenkin yliopistojen saavutukset globaalilla tasolla katsottuna.

Menee moni ei-niin-kehittyneen maan kuten Kiinan, Intian, yms. huippuyliopisto kauas ohitse listauksissa.

Vierailija
220/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katson kyllä Riikan ja Tarton lääkäreitäkin pahalla. En luota ei kotimaiseen.

Kysytkö jokaiselta lääkäriltä, joka sinua on hoitanut että missä hän on koulunsa käynyt? Entä arvosanat?

Yleensä kysyn. Arvosanoja en kehtaa kysellä, se menee ehkä epäkohteliaaksi. Mutta kun paljastui ettei lääkäri ole opiskellut Helsingin yliopistossa, niin en enään mene uudestaan sille. Terveys menee kaiken edelle.

Ap

Mukava, että arvostat kotimaisia asioita ja suomalaista koulutusta, mutta kannattaisi katsoa asioita hieman avarammin eikä uskoa kaikkea propagandaa. Hyvää lääkärikoulutusta on ympäri maailmaa ja ainakin minä ja puolisoni olemme pärjänneet lääkärikäyntien osalta hyvin, vaikka emme ole juuri olleet suomalaisten lääkärien kanssa tekemisissä vuosikymmeneen. Omia lääkäreitäni ja hammaslääkäreitäni on vuosien mittaan ollut äkikseltään mieleen tulevista mm. USA:sta, Saksasta, Venäjältä, Puolasta, Itävallasta,  Britanniasta, jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi