Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän tytär Romaniaan opiskelemaan lääketiedettä

Vierailija
16.01.2021 |

Ystäväni tytär lähti Romaniaan lääketiedettä opiskelemaan ja nyt naurattaa kun ystävä ylpeänä kertoo asiasta. En halua tietää millaisia lääkäreitä sieltä valmistuu enkä ymmärrä asialla ylpeilyä. Jos ei Suomeen päässyt niin ei kai riittänyt aivot.

Kommentit (298)

Vierailija
181/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne muualla opiskelleet välttämättä palaa teidän kiusaksi Suomeen. Opiskelevat mielenkiintoisissa, kansainvälisissä porukoissa ja voivat tavata tulevan puolisonsa (VOI OLLA ULKOMAALAINEN, AI KAMALA). Päätyvät sitten sinne puolison kotimaahan, jossa kaikkia lääkäreitä arvostetaan. Tunnen parikin, jotka ovat näin päättyneet Saksaan.

Vierailija
182/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan Tytär valmistuu Tartosta ja oli viime kesänä ensimmäistä kertaa Suomessa kesälääkärinä keskussairaalassa. Kohtelu oli ikävää. Joka päivä ja koko ajan kaikkien huulilla oli Viro, että on ulkomailla ja Tartossa opiskellut. Kun lounaspöydässä esitteli itsensä muiden alojen kollegoille, niin ykköskysymys oli aina: missä opiskelet? Lääkäreiden lisäksi myös hoitajat ja potilaatkin jauhoivat samaa, että ulkomailla opiskellut. Ja tietty oli ja on ihan ulkopuolinen, kun muilla Suomen lääkiksistä valmistuneilla identtinen koulutus ja opintopolku ja ovat verkostuneet keskenään. On aina ja ikuisesti se, joka ei päässyt lääkikseen silloin kun me muut pääsimme.

Tunnen kaksi Virosta valmistunutta lääkäriä ja yhden eläinlääkärin ja kukaan ei ole saanut kielteistä palautetta.

Päinvastoin, töihin ottajia riittää. Virossa opiskellut eläinlääkäri teki kaikki opintojen aikaiset harjoittelut sun muut Suomessa ja aina oli onnistuneita jaksoja.

Miten ne harjoittelut voisikaan mennä pieleen? Ei siellä tehdä mitään omalla vastuulla vaan seurataan toista eläinlääkäriä ja tehdään mitä hän antaa. Virosta valmistuu hyviä eläinlääkäreitä, jos nämä ovat olleet aktiivisia opiskeluaikana ja on itsellä halua opetella enemmän kuin mitä koulussa opetetaan. Tartossa opiskelu on ihan neukkumeininkiä, vanhoja vironvenäläisiä proffia, jotka antaa venäläisten opiskelijoiden luntata, opetellaan kasvitiedettä (miksi??? Ei missään muualla Euroopan eläinlääkikseen opiskella) ja pieneläinopetus on umpisurkeaa. Siksi se sinunkin kaverisi teki harjoittelut Suomessa, se kun on ainoa tapa oppia pieneläimistä yhtään mitään. Kaikki yrittää päästä Suomeen yessille eli yliopistolliseen eläinsairaalan harjoitteluun. Mitä se kertoo vrt. Helsingin yliopistosta että siellä kukaan ei lähde Viroon tekemään harjoittelua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan Tytär valmistuu Tartosta ja oli viime kesänä ensimmäistä kertaa Suomessa kesälääkärinä keskussairaalassa. Kohtelu oli ikävää. Joka päivä ja koko ajan kaikkien huulilla oli Viro, että on ulkomailla ja Tartossa opiskellut. Kun lounaspöydässä esitteli itsensä muiden alojen kollegoille, niin ykköskysymys oli aina: missä opiskelet? Lääkäreiden lisäksi myös hoitajat ja potilaatkin jauhoivat samaa, että ulkomailla opiskellut. Ja tietty oli ja on ihan ulkopuolinen, kun muilla Suomen lääkiksistä valmistuneilla identtinen koulutus ja opintopolku ja ovat verkostuneet keskenään. On aina ja ikuisesti se, joka ei päässyt lääkikseen silloin kun me muut pääsimme.

Tunnen kaksi Virosta valmistunutta lääkäriä ja yhden eläinlääkärin ja kukaan ei ole saanut kielteistä palautetta.

Päinvastoin, töihin ottajia riittää. Virossa opiskellut eläinlääkäri teki kaikki opintojen aikaiset harjoittelut sun muut Suomessa ja aina oli onnistuneita jaksoja.

Miten ne harjoittelut voisikaan mennä pieleen? Ei siellä tehdä mitään omalla vastuulla vaan seurataan toista eläinlääkäriä ja tehdään mitä hän antaa. Virosta valmistuu hyviä eläinlääkäreitä, jos nämä ovat olleet aktiivisia opiskeluaikana ja on itsellä halua opetella enemmän kuin mitä koulussa opetetaan. Tartossa opiskelu on ihan neukkumeininkiä, vanhoja vironvenäläisiä proffia, jotka antaa venäläisten opiskelijoiden luntata, opetellaan kasvitiedettä (miksi??? Ei missään muualla Euroopan eläinlääkikseen opiskella) ja pieneläinopetus on umpisurkeaa. Siksi se sinunkin kaverisi teki harjoittelut Suomessa, se kun on ainoa tapa oppia pieneläimistä yhtään mitään. Kaikki yrittää päästä Suomeen yessille eli yliopistolliseen eläinsairaalan harjoitteluun. Mitä se kertoo vrt. Helsingin yliopistosta että siellä kukaan ei lähde Viroon tekemään harjoittelua?

Tietysti Virossa opiskeleva suomalainen tulee Suomeen harjoitteluun, jos suunnittelee työuraa Suomessa. Ei sen kummempaa. Kummasti tuo haukkumasi virolainen tutkinto antaa Suomessa eläinlääkärille töitä.

Vierailija
184/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärikoulutus on joka maassa samanlaista.

Samat tiedot ja taidot opetetaan jokaisessa lääkäriä kouluttavissa maissa.

Kummallista, että Romaniassakin leikataan sydänsairaita, syöpiä, keuhkoja, munuaisia ja hoidetaan lapsipotilaita terveeksi.

Kummallista, että sielläkin on sairaaloita ja hoitolaitoksia olemassa, eikä siellä kuole tavallista enempää ihmisiä kuin muuallakaan Euroopassa.

Aloitus on niin puhdasverinen provo, että yököttää.

Ja jos ei sattuisi olemaan provo, niin se on sitten täynnä sairasta kateutta.

Muissa maissa koulutetaan enemmän lääkäreitä, kuin Suomessa.

Siellä suuremmat sisäänotto määrät lääkärikoulutukseen.

Suomessa Lääkäriliitto pitää tahallaan lääkärikoulutuksen alhaalla, eli erittäin vähäisenä.

Sori nyt vaan mutta ei todellakaan ole joka maassa samanlaista, mistä ihmeestä luulet näin? Että opetuksen laadulla ei mitään väliä? Romaniassa opetellaan varmaan samat asiat kyllä, ne vaan opetetaan hauki on kala -itätyyppisesti ja kirjasta opettelemalla. Sillä on melkoinen ero siihen että Suomessa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan ja tenteissä mitataan oikeasti ymmärtämistä eikä ulkoaopettelua.

Olen itse ensi vuonna valmistuva lääkäri ja ollut fimsic- ja erasmus-toiminnassa vuosia eli olen tavannut satoja lääkisopiskelijoita ympäri Eurooppaa (ja maailmaa). En siis sano että jostain tulisi automaattisesti huonompia lääkäreitä, mutta huonoista yliopistoista pääsee ulos niin kehnolla osaamisella että Suomessa sellainen ei vain olisi mahdollista. Jos olet hyvä ja älykäs ja oppiva niin opithan sinä vaikka opetus olisi huonoa, jos taas olet huono jo valmiiksi niin ei se huono opetus sinua auta yhtään.

Luuletko, että muualla kuin Suomessa lääketieteen opiskelijat eivät "pääse harjoittelemaan"? Kuinka pihalla voi ihminen olla?

Vierailija
185/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti Virossa opiskeleva suomalainen tulee Suomeen harjoitteluun, jos suunnittelee työuraa Suomessa. Ei sen kummempaa. Kummasti tuo haukkumasi virolainen tutkinto antaa Suomessa eläinlääkärille töitä.

Niin, katsos minulla on varaa haukkua kun olen itse Tartosta valmistunut eläinlääkäri. Onko sinulla pätevämpää tietoa Tarton eläinlääkärikoulutuksesta kuin minulla? Valmistuin 2014, että toki jos olet sen jälkeen siellä aloittanut niin kuulen mielelläni miten asiat siellä ovat muuttuneet?

Hain itse kolme kertaa Helsinkiin, sen jälkeen päätin lähteä Viroon koska kaverikin lähti. En nyt varsinaisesti kadu, enhän olisi välttämättä Suomessa päässyt ikinä, sen sijaan kuitenkin mietin olisko pitänyt lähteä muualle kuin Tarttoon. Käytännössä kaikki mitä pieneläimistä tiedän on työssä opittua, takamatka on ollut aika iso. Ja tietyillä aloilla eläinlääkäreistä on pulaa, siksi kaikkia saa töitä oli osaaminen mitä oli. Ei ole mahdollista nostaa opiskelijamääriä koska esimerkiksi Eläinsairaalan rahoituksesta oltiin ottamassa puoli miljoonaa pois niin millä koulutat jos rahaa ei ole.

Vierailija
186/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai me suomalaiset ollaan niin jämähdetty tänne pussinperälle, ettei ymmärretä, että elämää on muuallakin. Kiva, että nuoret uskaltaa lähteä ulkomaille!

Vierailija
187/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärikoulutus on joka maassa samanlaista.

Samat tiedot ja taidot opetetaan jokaisessa lääkäriä kouluttavissa maissa.

Kummallista, että Romaniassakin leikataan sydänsairaita, syöpiä, keuhkoja, munuaisia ja hoidetaan lapsipotilaita terveeksi.

Kummallista, että sielläkin on sairaaloita ja hoitolaitoksia olemassa, eikä siellä kuole tavallista enempää ihmisiä kuin muuallakaan Euroopassa.

Aloitus on niin puhdasverinen provo, että yököttää.

Ja jos ei sattuisi olemaan provo, niin se on sitten täynnä sairasta kateutta.

Muissa maissa koulutetaan enemmän lääkäreitä, kuin Suomessa.

Siellä suuremmat sisäänotto määrät lääkärikoulutukseen.

Suomessa Lääkäriliitto pitää tahallaan lääkärikoulutuksen alhaalla, eli erittäin vähäisenä.

Sori nyt vaan mutta ei todellakaan ole joka maassa samanlaista, mistä ihmeestä luulet näin? Että opetuksen laadulla ei mitään väliä? Romaniassa opetellaan varmaan samat asiat kyllä, ne vaan opetetaan hauki on kala -itätyyppisesti ja kirjasta opettelemalla. Sillä on melkoinen ero siihen että Suomessa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan ja tenteissä mitataan oikeasti ymmärtämistä eikä ulkoaopettelua.

Olen itse ensi vuonna valmistuva lääkäri ja ollut fimsic- ja erasmus-toiminnassa vuosia eli olen tavannut satoja lääkisopiskelijoita ympäri Eurooppaa (ja maailmaa). En siis sano että jostain tulisi automaattisesti huonompia lääkäreitä, mutta huonoista yliopistoista pääsee ulos niin kehnolla osaamisella että Suomessa sellainen ei vain olisi mahdollista. Jos olet hyvä ja älykäs ja oppiva niin opithan sinä vaikka opetus olisi huonoa, jos taas olet huono jo valmiiksi niin ei se huono opetus sinua auta yhtään.

Luuletko, että muualla kuin Suomessa lääketieteen opiskelijat eivät "pääse harjoittelemaan"? Kuinka pihalla voi ihminen olla?

Enhän minä niin sanonut että missään muualla, puhuin Itä-Euroopan maista, siellä opiskelijat eivät pääse juurikaan harjoittelemaan potilailla ja sairaalakulttuuri on erittäin hierarkinen eli opiskelijat on pahnanpohjimmaisia. Onko sinulla itselläsi tästä parempaa käsitystä? Oma kokemukseni perustuu ihan omaan opiskelijavaihtoon (Budapest), lukuisiin fimsic-kesävaihtoihin, oman tdk:n vaihtareiden kertomaan sekä Euroopan lääketieteellisten arviointipaperein. Kokisin olevani melko hyvin perillä miten opiskelu esimerkiksi Pohjoismaissa eroaa Itä-Euroopasta.

Vierailija
188/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai me suomalaiset ollaan niin jämähdetty tänne pussinperälle, ettei ymmärretä, että elämää on muuallakin. Kiva, että nuoret uskaltaa lähteä ulkomaille!

Tämä on jännä että kuitenkaan nämä samat ihmiset ei tää varmaan lähtisi lomalle tai muuttaisi näihin maihin, opiskelemaan mennään itäblokkiin eikä koskaan länteen tai kehittyneisiin maihin. Romaniahan on aivan kehitysmaa, siis talous ihan kuralla ja meidän pitäisi sinne esimerkiksi luovuttaa rokotteita kun valtiolla ei ole varaa ostaa niitä itse. Sitten joku suomalainen lähtee sinne opiskelemaan. En voi itse ymmärtää kun vaihtoehtona olisi vaikka muut Pohjoismaat jos ei kerta kiinnosta opiskella Suomessa.

Vierailija
189/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh...

"I never drink...wine."

Vierailija
190/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/latvian-ja-romanian-su…

Lainaus jutusta:

"Riittääkö kaikille töitä?

Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Hannu Halila sanoo, että vuosittain sisään otettavien lääketieteen opiskelijoiden määrää täytyy pienentää Suomen yliopistoissa."

Ei ole ahneudella rajaa! Tuossahan on kysymys ihan vain siitä, että lääkäripulalla halutaan pitää palkat hyvinä. Lääkäriliitto on kyllä yksi Suomen terveydenhuollon pahimpia ongelmia.

Vierailija
191/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä että kuitenkaan nämä samat ihmiset ei tää varmaan lähtisi lomalle tai muuttaisi näihin maihin, opiskelemaan mennään itäblokkiin eikä koskaan länteen tai kehittyneisiin maihin. Romaniahan on aivan kehitysmaa, siis talous ihan kuralla ja meidän pitäisi sinne esimerkiksi luovuttaa rokotteita kun valtiolla ei ole varaa ostaa niitä itse. Sitten joku suomalainen lähtee sinne opiskelemaan. En voi itse ymmärtää kun vaihtoehtona olisi vaikka muut Pohjoismaat jos ei kerta kiinnosta opiskella Suomessa.

Kuitenkin Romaniaan on mennyt lääketieteen Nobel ja maassa on keksitty mm. diabeteksen insuliinihoito, joka Suomessakin pelastaa joka päivä ihmishenkiä. Missään muualla ei kuitenkaan osata mitään kuin Suomessa.

Vierailija
192/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju kertoo ihmisten kateudesta enemmän kuin mikään Maisan tms ketju. Piiloverhoutta mukamastietoa.

Vierailija
193/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta onhan meillä Nobel Aiv-rehusta🤣🤣🤣

Vierailija
194/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni opiskeli Tarton lääkiksessä, itse opiskelin psykaa Helsingissä. Siskoni pääsi helposti kouluun sisään, minä en. Kuitenkin opintojen aikana itselläni tuntui olevan aivan superrentoa verrattuna siskooni. Ilmeisesti Virossa pitää alalla kuin alalla suorittaa vähintään se 60 op vuodessa, muuten erotetaan koulusta. Itse laiskottelin ja luin kandin viidessä vuodessa, jonka jälkeen vaihdoin alaa. Virossa on myös ilmeisen tiukka kuri koulussa ja ei ole tavatonta, että opettaja haukkuu sinut lyttyyn.

Vierailija
195/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin Romaniaan on mennyt lääketieteen Nobel ja maassa on keksitty mm. diabeteksen insuliinihoito, joka Suomessakin pelastaa joka päivä ihmishenkiä. Missään muualla ei kuitenkaan osata mitään kuin Suomessa.

Ja? Siksi että joku solubiologi (ei siis lääkäri) voitti yhdessä muiden kanssa Nobelin vuonna 1974 on Romania hyvä paikka opiskella? Insuliinihoidon on kylläkin keksinyt Kanadalainen lääkärit, joten mistä ihmeestä puhut?

70-luvulla tapahtuneet asiat eivät muuta sitä että Romania on köyhä kehitysmaa, joten ihmetyttää miksi jollakin olisi erityistä halua muuttaa sinne ihan vain kohteen vuoksi.

Vierailija
196/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja? Siksi että joku solubiologi (ei siis lääkäri) voitti yhdessä muiden kanssa Nobelin vuonna 1974 on Romania hyvä paikka opiskella? Insuliinihoidon on kylläkin keksinyt Kanadalainen lääkärit, joten mistä ihmeestä puhut?

70-luvulla tapahtuneet asiat eivät muuta sitä että Romania on köyhä kehitysmaa, joten ihmetyttää miksi jollakin olisi erityistä halua muuttaa sinne ihan vain kohteen vuoksi.

Siksi, että suomen opintotuella siellä elelee leveästi.

Vierailija
197/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni opiskeli Tarton lääkiksessä, itse opiskelin psykaa Helsingissä. Siskoni pääsi helposti kouluun sisään, minä en. Kuitenkin opintojen aikana itselläni tuntui olevan aivan superrentoa verrattuna siskooni. Ilmeisesti Virossa pitää alalla kuin alalla suorittaa vähintään se 60 op vuodessa, muuten erotetaan koulusta. Itse laiskottelin ja luin kandin viidessä vuodessa, jonka jälkeen vaihdoin alaa. Virossa on myös ilmeisen tiukka kuri koulussa ja ei ole tavatonta, että opettaja haukkuu sinut lyttyyn.

No et sinä voi oikein verrata jotain psykologiaa lääkikseen ja siitä tehdä arvioita Viron ja Suomen välillä mitä tulee opintojen kiireisyyteen. Suomessa lääkiksessä tulee lukkari ja sen mukaan mennään koko vuosi. Paljon pakollista osallistumista labroihin ja opetukseen jne.

Vierailija
198/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näitä on omassa tuttavapiirissä myös.

Rahalla ostetaan lapselle hyvä virka itä-euroopasta.

Vaatii tietenkin lukemista ja opiskelua, mutta on loppujenlopuksi hyväosaisten reitti jatkaa hyväosaisuutta seuraavalle sukupolvelle.

Itä-helsingin TK:siin pääsee kaikki halukkaat töihin, jos joku todistus löytyy.

Suomessa hyvin opiskelleet menee yksityiselle puolelle.

Vierailija
199/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä se Romaniassa opiskelu minkään tason meriitti ole. Sisään pääsee käytännössä joka ikinen suomalaiseen lääkikseen pääsemätön pyrkyri, jolta vain löytyy rahaa, ja taso toki sen mukainen.

Vierailija
200/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että suomen opintotuella siellä elelee leveästi.

Katsellen kun muut näkee nälkää kaduilla. Hyi Hel vetti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän