Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän tytär Romaniaan opiskelemaan lääketiedettä

Vierailija
16.01.2021 |

Ystäväni tytär lähti Romaniaan lääketiedettä opiskelemaan ja nyt naurattaa kun ystävä ylpeänä kertoo asiasta. En halua tietää millaisia lääkäreitä sieltä valmistuu enkä ymmärrä asialla ylpeilyä. Jos ei Suomeen päässyt niin ei kai riittänyt aivot.

Kommentit (298)

Vierailija
121/298 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lukiolaiseni haluaa lääkikseen. Olen ehdottanut hänelle suoraan Romaniaa. Suomen opintotuella siellä elää hyvin. Koulutus on laadukasta.

Tartossa ja Riikassa on paljon suomalaisia lääkisopiskelijoita ja hyvät yhteisöt. Suosittelen!

Riika - Riiassa.

Opettele suomea.

Ja alapeukuttajille http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/227

On sullakin huvit.

Kuten äidinkielen vaaliminen. Kyllä.

Mitä ketun väliä kirotus- ja pilkkuvirheillä on vauvapalstalla?

Ihan ymmärretyksi nuo kommentit tulee.

Kieltä voi vaalia muutenkin, kuin muiden pilkkuja viilaamalla.

Vierailija
122/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOL,

Romanian saavutukset tieteissä noin yleisesti ovat kovin ohuenlaiset. Varmaan laadukasta opetusta :D

Romaniaan on sentään mennyt yksi lääketieteen Nobel-palkinto. Suomeen ei ensimmäistäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viron Tarton yliopisto on perustettu 1600 luvulla. Lääketieteellisessa sairaalassa kävivät 1700 luvulla mm suomalaiset hoidossa Turusta meriteitse pitkin, hoidatettiin mm suomalaisten suuhallioleikkauksia jm. Sinä typerä ap joka täällä huutelet että muualta saa ostamalla lääkispaperit. Niin joku suomalainen on venäjältä ostanutkin- mutta se ei tarkoita että venäjällä ei olisi laadukasta lääkäriopiskelutasoa venäläisille.

Mutta mikä todist ostaminen ei pätee kyllä vanhan Tarton yliopistoon ja lääketieteelliseen- joka on vanhempi kuin Helsingin yliopisto. Jo nevost ajoista muistan että yksi mun kavereistani pyrkii sinne hammaslääketieteelliseen 4 v peräkkäin ja kyllä- siellä lukiolaiset kultamitalistit vaan pääsivät ja pääsevät helpommin sisään. Koska ne olivat päntänneet matikkaa, kemiaa, biologiaa, äidinkieltä jm jo ennakkoon tosi- tosi ahkerasti. Vuosikymmeniä on virolaiset tietänyt, että Tarton lääkikseen on vaikeinta päästä koko maassa. . Ne ahkerimmat näkevät todella kovasti vaivaa ja lukevat hullunlailla vuosia pääsykokeita varteen. Joo, se englanninkielinen maksullinen ulkomaalaisille- kyllä siinäkin niitä ensiksi tentataan ja katsotaan lukiotodistusta- ja tiedän että viro antaa potkuja myös maksukykyisille mutta ei menestyneille opiskelijoille. Rahaa ei ratkaise, koska oven takaa on jonoa.....ja vielä Ap tiedoksi että Viro on Europan Pisa 1. Eli ylläripylläri-muuallakin kuin Suomessa on hyvä koulutustaso!! Yleisesti ottaen sanon, että JOKA maassa halutaan lääkäreitä kouluttaa hyvin- koska ne tulee hoitamaan OMAN maan sairaita, vaikeasti sairaita jnp. Ja niin myös Romaniassa, Riiassa, Venäjällä jnp.

P.S Ja mitä Antti Heikkilä sanoikaan blogissa hiljattain suomalaisesta lääketieteestä?

Vierailija
124/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viron Tarton yliopisto on perustettu 1600 luvulla. Lääketieteellisessa sairaalassa kävivät 1700 luvulla mm suomalaiset hoidossa Turusta meriteitse pitkin, hoidatettiin mm suomalaisten suuhallioleikkauksia jm. Sinä typerä ap joka täällä huutelet että muualta saa ostamalla lääkispaperit. Niin joku suomalainen on venäjältä ostanutkin- mutta se ei tarkoita että venäjällä ei olisi laadukasta lääkäriopiskelutasoa venäläisille.

Mutta mikä todist ostaminen ei pätee kyllä vanhan Tarton yliopistoon ja lääketieteelliseen- joka on vanhempi kuin Helsingin yliopisto. Jo nevost ajoista muistan että yksi mun kavereistani pyrkii sinne hammaslääketieteelliseen 4 v peräkkäin ja kyllä- siellä lukiolaiset kultamitalistit vaan pääsivät ja pääsevät helpommin sisään. Koska ne olivat päntänneet matikkaa, kemiaa, biologiaa, äidinkieltä jm jo ennakkoon tosi- tosi ahkerasti. Vuosikymmeniä on virolaiset tietänyt, että Tarton lääkikseen on vaikeinta päästä koko maassa. . Ne ahkerimmat näkevät todella kovasti vaivaa ja lukevat hullunlailla vuosia pääsykokeita varteen. Joo, se englanninkielinen maksullinen ulkomaalaisille- kyllä siinäkin niitä ensiksi tentataan ja katsotaan lukiotodistusta- ja tiedän että viro antaa potkuja myös maksukykyisille mutta ei menestyneille opiskelijoille. Rahaa ei ratkaise, koska oven takaa on jonoa.....ja vielä Ap tiedoksi että Viro on Europan Pisa 1. Eli ylläripylläri-muuallakin kuin Suomessa on hyvä koulutustaso!! Yleisesti ottaen sanon, että JOKA maassa halutaan lääkäreitä kouluttaa hyvin- koska ne tulee hoitamaan OMAN maan sairaita, vaikeasti sairaita jnp. Ja niin myös Romaniassa, Riiassa, Venäjällä jnp.

P.S Ja mitä Antti Heikkilä sanoikaan blogissa hiljattain suomalaisesta lääketieteestä?

Epäilemättä Tarton yliopistossa saa hyvän lääkärin koulutuksen. Mutta tuosta pääsemisen vaikeudesta vironkieliseen koulutukseen: Olin vuosia sitten vierailulla Tartossa virolaisessa perheessa, jonka isä oli ko. yliopiston professori ja äitikin lääkäri. Perheen tytär oli juuri pyrkimässä Tartoon opiskelemaan lääketiedettä. Äiti päivitteli minulle, kuinka vaikeaa sisäänpääsy on: "Jokaista paikkaa kohti on kaksi hakijaa."

Vierailija
125/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako toimia Suomessa jos on opiskellut Romanian lääkiksessä?

Vierailija
126/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU-maassa suoritettu tutkinto käy muissa EU-maissa. Kielikoe pitää läpäistä erikseen.

Vierailija
127/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko pääsykokeet vai ostettiinko opiskelupaikka. Jälkimmäisestä olisin huolissani.

Pääsykoe on nimellinen; kaikki pääsee, joilla varaa maksaa lukukausimaksut. Tartossa kymmenisen vuotta sitten 5000€/lukukausi eli 6 vuoden tutkinto 60 000€ ja pelkät lukukausimaksut nämä. Eli raharikkaiden jälkeläisille on nämä paikat.

Vierailija
128/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnellisempi se olisi Suomessa jollain muulla alalla.

Vierailija
129/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lukiolaiseni haluaa lääkikseen. Olen ehdottanut hänelle suoraan Romaniaa. Suomen opintotuella siellä elää hyvin. Koulutus on laadukasta.

Tartossa ja Riikassa on paljon suomalaisia lääkisopiskelijoita ja hyvät yhteisöt. Suosittelen!

Ja ikuinen leima: et päässyt lääkikseen. Ulkomailta lääkäriksi valmistuvat ne, joilla älykkyys ja kyvyt eivät riittäneet sisäänpääsyyn suomalaiseen lääkikseen. Ei kukaan suomalainen Tarttoon mene, jos olisi päässyt suomalaiseen lääkikseen.

Viime vuonna vaikeinta Suomessa oli päästä lääkikseen. Yli 11 000 hakijaa. Muutama sata sisään otettiin.

Ja Suomessa on muuten maailman suurin lääkäritiheys suhteessa väkilukuun. Eli ihan riittävä on koulutusmäärä. Surkeat työolot selittää lääkäripulan tietyillä sektoreilla. Ja sitten on suositut alat ja työpaikat, jonne valtava tunku.

Vierailija
130/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen lääkärinkoulutus on laadukas ja kallis: yhteiskunnalle kallein korkeakoulututkinto. Toistasataatuhatta euroa/valmistunut lääkäri. Siksi ei kannata liikaa kouluttaa. Kun on Suomessa jo nyt MAAILMAN SUURIN LÄÄKÄRITIHEYS suhteessa väkilukuun.

Vierailija
131/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilemättä Tarton yliopistossa saa hyvän lääkärin koulutuksen. Mutta tuosta pääsemisen vaikeudesta vironkieliseen koulutukseen: Olin vuosia sitten vierailulla Tartossa virolaisessa perheessa, jonka isä oli ko. yliopiston professori ja äitikin lääkäri. Perheen tytär oli juuri pyrkimässä Tartoon opiskelemaan lääketiedettä. Äiti päivitteli minulle, kuinka vaikeaa sisäänpääsy on: "Jokaista paikkaa kohti on kaksi hakijaa."

Tarttoon menee ne, jotka ei Suomen lääkiksiin pääse. Tiedättekö jonkun, joka meni Tarttoon vaikka olisi päässyt myös Suomen lääkikseen?

Vierailija
132/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei ole väliä kuka minä olen. Menestynyt kuitenkin olen ja ihan helsingin yliopiston käynyt. En romanian :D

En tiedä millä vuosikymmenellä elät, mutta akateemisella tutkinnolla keuliminen oli juttu ehkä joskus 40 vuotta sitten.

Ei sillä tosiaan keulita, eikä menestykselläkään.

Akateemisen tutkinnon suorittaneet ihmiset osaavat yleensä myös kirjoittaa ja ajattelutapa on erilainen kuin (tässä tapauksessa pelkän) peruskoulun käyneellä. Tai niille aivosoluille on tapahtunut jotain. :(

Profiloimmeko provoksi vai suosittelemmeko terveystarkastusta varmuuden vuokai?

Vierailija
133/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttoon menee ne, jotka ei Suomen lääkiksiin pääse. Tiedättekö jonkun, joka meni Tarttoon vaikka olisi päässyt myös Suomen lääkikseen?

Näin varmaan onkin, mutta entä sitten? Ehdoton valtaosa ei pääse Suomessa lääkikseen - ei edes niille vähemmän halutuille alueille. Mutta niin vaan nämä Tarton (ja Romanian ym.) valmistuneet ovat viiveellä täällä töissä haluamassaan ammatissa ja sekös niitä ärsyttää jotka eivät olleet valmiita katsomaan ulkomaille. Toki työssä kotimaassa opiskelleet voivat välillä asiasta härnätä.

Ja ei, en itse edes ole kyseisellä alalla.

Vierailija
134/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viron Tarton yliopisto on perustettu 1600 .... ja tiedän että viro antaa potkuja myös maksukykyisille mutta ei menestyneille opiskelijoille. Rahaa ei ratkaise, koska oven takaa on jonoa

Lääkäriperheen lapsonen ei menestynyt lukiossa, ei päässyt lääkikseen Suomessa. Tarton ”pääsykokeessa” meni heittämällä sisään. Opinnoissa ei menestynyt. Ja tosiaan, ei voitu antaa siirtyä vuosikurssilta toiselle, ja käytti monta ylimääräistä vuotta opintoihin. Ja lopulta valmistui! Noista ylimääräisistä vuosista toki Tarton yliopisto laskutti

10 000€/vuosi eli ihan hyvää liiketoimintaa heille.

Vierailija
135/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriperheen jälkeläinen ei päässyt Suomen lääkikseen ja ulkomaillakin opinnot takkusivat. Nyt Suomessa työskentelee vanhempiensa työpaikoissa. Kun päivystää, niin lääkäri isä päivystää samanaikaisesti ja toimii jälkeläisensä ”henkilökohtaisena avustajana”. Lääkäriperheissä voi olla pakkomielle tuottaa myös lapselle lääkärintutkinto. Hirvein pelko näillä vanhemmilla oli, jos ei jälkeläisestä lääkäriä tulisi! Kulissit kunnossa.

Vierailija
136/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä jäänyt mieleen Hannamaria Seppälästä? Tyyppi, joka ei päässyt Suomessa lääkikseen.

Ja itse tätä julkisuuteen oma-aloitteisesti tuonut. Hänellähän on jo aiempi korkeakoulututkinto ja huikea urheilu-ura.

Niin monella alaa voi tehdä hienon uran ha väitellä tohtoriksi, edetä dosentiksi ja professoriksi. Mikä pakkomielle monelle on tuo lääkis.

Vierailija
137/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö ketään suomalaista, joka ei olisi läpäissyt Tarton tai Riikan pääsykokeita? En minäkään.

Tiedättekö ketään, joka ei olisi läpäissyt suomalaista lääketieteen pääsykoetta?

Minä tiedän: liki 10 000 henkilöä joka vuosi.

Vierailija
138/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeaa lähteä muualle toteuttamaan unelmiaan. Tämähän on loistava esimerkki siitä miten hienoa että kuulutaan EU:hun. Ihan turha tässä keskustelussa vääntää siitä miten joku ei ymmärrä viron tai venäjänkielisiä lääkäreitä. Kyse on nyt suomalaisesta. Ja kiinnostaisi nähdä ihan tutkimuksia ja vertailua Suomen ja Romanian lääketieteellisten eroista minkä perusteella ap ko koulutuksen lyttää.

Vierailija
140/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei suomeen päässyt niin ei koko ihmisen pitäisi olla lääkäri jos on niin vähän aivosoluja. En mä tätä ystävälle päin naamaa voi sanoa, suuttuu. Mutta siinä minun mielipide.

T. ap

Ei ole kysymys aivosolujen puutteesta jos Suomen lääkiksen ovi ei aukea. Täällä ala on niin äärimmäisen suosittu, ja kaikista vaikeinta koko lääkiksessä onkin juuri tuo pääsykoe ja sisäänpääsy. Itse opiskelu on sitten jo aivan inhimillistä eikä vaadi mitään superälyä. Hyvä että on vaihtoehtoisia väyliä saada pätevyys ja päästä työelämään Suomeen: siellä sitten opitaan oikeasti ja erikoistumisvaiheessa myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi