Koskelan henkirikoksen uhria kiusattiin alakoulusta lähtien – Koulukaverit kertovat, millaisia uhriin päiväkodissa tutustuneet epäillyt ovat
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007741312.html
HENKIRIKOKSEN uhri ja murhasta epäilty kolmikko ovat ikätovereita. Yhtä epäiltyä lukuun ottamatta he tunsivat toisensa jo päiväkodista lähtien ja kävivät peruskoulun samassa koulussa.
He viettivät yhdessä aikaa lapsuudesta lähtien, joskin välillä yhdessäolo vaikuttaa olleen tiiviimpää ja välillä vähemmän tiivistä. Haastateltujen kertomusten perusteella kolmas epäilty kaverustui epäiltyjen kanssa yläkouluiässä.
Kommentit (641)
Viiden uutisissa parhaillaan keskustelua kuin Sipilää tönitty suojatiella.Vakavaa keskustelua.Tästä saadaan kohu aikaan.Milloin puututaan KUNNOLLA lasten kiusaamiseen ?
Mua suututtaa tää tapaus niin paljon ja itkettää uhrin puolesta, entenkin kun selvisi, että oli kiltti ja kiva kaikille. Viaton poika raukka.
Vihaan kiusaajia kaikesta sydämestäni ja toivotan ne kaikki alimpaan h**vettiin. Itseänikin kiusattiin yläasteella aika rankasti koulussa, samoin parasta kaveriani ala-asteella. Kiusaajien ohella tunsin vuosia yhtä kovaa katkeruutta niitä kohtaan, jotka eivät puuttuneet asiaan, vaan kiusaamistilanteissa joko katselivat tyynesti vierestä tai käänsivät katseensa ikään kuin häpeillen pois. Näin aikuisena toki ymmärrän, kuinka vaikealta tuollaisiin tilanteisiin puuttuminen lapsesta/teinistä on.
Ongelma on siinä, että kiusaajille annetaan valta ja heitä pelätään - ihan turhaan, koska jos kaikki päättäisivät olla yhdessä öykkäreitä vastaan, olisivat nämä voimattomia. Ja kiusaamista pidetään nolona kiusatuille, vaikka asenteita pitäisi muuttaa niin, että se tehtäisiin noloksi nimenomaan kiusaajalle. Mutta koska suurin osa ihmisistä on lampaita, on tämä helpommin sanottu kuin tehty.
Kuka tällaiseen maailmaan haluaa edes tehdä lapsia? Vahvistuu koko ajan ajatus siitä, että ihmislajin on ihan hyvä pikkuhiljaa kuolla sukupuuttoon.
Ovatko tekijöiden vanhemmat katuvaisina. Pojat vissiin olleet.
Peilille on nyt käyttöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekijät istuu 1-2 vuotta tai pahimmillaan vapautetaan kotiarestiin. Valtio kustantaa uudet henkilöllisyydet ja järjestää opiskelu tai työpaikat. Uhria ei kukaan enää silloin valitettavasti muista. Pahoin pelkään, että näin tässäkin tulee käymään.
No noinhan se aina täällä hölmölässä menee. Etenkin, jos se murhaaja on ns. hyvän perheen lapsonen, kuten esim. siinä Eveliina Lappalaisen tapauksessa se imatralaisen lukion rehtorin poika Otto Martikainen oli vankilassa muutaman vuoden ja tiettävästi on sen jälkeen opiskellut ainakin AMK-tutkinnon Tampereella (?) ja saanut uuden nimen turvin jatkaa elämäänsä ihan kuin ei mitään pahojaan olisi tehnytkään. Luultavasti on nämä vuodet ollut jossain töissäkin ihan normaalisti. Ja Eveliinan perhe ei varmaan koskaan pysty täysin yli pääsemään ko. tapauksesta.
Minkähänlaisista perheistä nuo Koskelan surmaajat ja uhri ovat? Aika käsittämätöntä, jos uhrin vanhemmat ovat hengailleet näiden surmaajien vanhempien kanssa vuosia (kuten täällä joku sanoi) ja se kiusaaminen on saanut jatkua päiväkodista asti. MIKSI ne uhrin vanhemmat eivät ole puuttuneet siihen? Kai tuommoisille kakaroille saisi rajat ja kurin, jos vanhemmat yhteistyössä edes yrittäisivät vaikuttaa siihen.
Tuskin niillä vanhemmilla on kaikki inkkarit kanootissa. Ehkeivät ymmärrä tai pysty ymmärtämään asioita.
Onhan se niinkin että narsisti haluaa itselleen perässä hiihtäjiä. Eräs tuttu on tällainen. Pokkuroi ja alistuu kun narsisti käskee. Narsisti on menestynyt ja moni tahtoo siipeillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin noiden murhaajien vanhempi.... varmaan h**ttäisin itseni. Anteeksi. Ei tällaisen asian kanssa pystyisi elämään :/
Sama täällä. Polttomerkki otsassa ja loppuelämä kitkuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekijät istuu 1-2 vuotta tai pahimmillaan vapautetaan kotiarestiin. Valtio kustantaa uudet henkilöllisyydet ja järjestää opiskelu tai työpaikat. Uhria ei kukaan enää silloin valitettavasti muista. Pahoin pelkään, että näin tässäkin tulee käymään.
No noinhan se aina täällä hölmölässä menee. Etenkin, jos se murhaaja on ns. hyvän perheen lapsonen, kuten esim. siinä Eveliina Lappalaisen tapauksessa se imatralaisen lukion rehtorin poika Otto Martikainen oli vankilassa muutaman vuoden ja tiettävästi on sen jälkeen opiskellut ainakin AMK-tutkinnon Tampereella (?) ja saanut uuden nimen turvin jatkaa elämäänsä ihan kuin ei mitään pahojaan olisi tehnytkään. Luultavasti on nämä vuodet ollut jossain töissäkin ihan normaalisti. Ja Eveliinan perhe ei varmaan koskaan pysty täysin yli pääsemään ko. tapauksesta.
Minkähänlaisista perheistä nuo Koskelan surmaajat ja uhri ovat? Aika käsittämätöntä, jos uhrin vanhemmat ovat hengailleet näiden surmaajien vanhempien kanssa vuosia (kuten täällä joku sanoi) ja se kiusaaminen on saanut jatkua päiväkodista asti. MIKSI ne uhrin vanhemmat eivät ole puuttuneet siihen? Kai tuommoisille kakaroille saisi rajat ja kurin, jos vanhemmat yhteistyössä edes yrittäisivät vaikuttaa siihen.
Tuskin niillä vanhemmilla on kaikki inkkarit kanootissa. Ehkeivät ymmärrä tai pysty ymmärtämään asioita.
Onhan se niinkin että narsisti haluaa itselleen perässä hiihtäjiä. Eräs tuttu on tällainen. Pokkuroi ja alistuu kun narsisti käskee. Narsisti on menestynyt ja moni tahtoo siipeillä.
Eikös yksi perheistä, joka tuntenut uhrin kauan/alaluokilta, ollut juurikin muka-menestyvä?
Kauhea tapaus.
Omakohtaisesti tunnistan vastaavan tapauksen teinivuosiltani ja häpeäkseni tunnustan olleeni kiusaamisen aloittaja.
En edes tiedä mistä se lähti yläasteella, siihen saakka oltiin oltu ihan parhaimmasta päästä kavereita jne.
Fyysistä se ei ollut, mutta nimittelyä ja naureskelua, hylkäämistä ja siihen lähti aika iso porukka mukaan.
Itse lopetin sen suhteellisen pian, mutta muiden taholta kiusaaminen jatkui.
Jälkeenpäin olen ajatellut, että oli poikaraukalla hirveä yläaste ja mikä sisu hänellä oli että jaksoi käydä koulussa, oli erinomaisen hyvä oppilas ja onneksi kaikki loppui lukion alkuun, eikä mitään lopullista tapahtunut.
Olen onnellinen että hän on sittemmin menestynyt elämässään, on hyvä perhe ja hieno työ.
Voi kuitenkin vain arvailla, mitkä arvet häneen on jäänyt.
En katso olevani edes oikeutettu anteeksipyyntöön, eikä hänen tarvitsisi antaakaan anteeksi.
Vuosikymmenten jälkeenkin ajattelen surullisena tätä poikaa ja ihmettelen omaa tyhmyyttäni.
Yritetään puuttua kiusaamiseen aina ja mahdollisimman pian.
Kuulin vankilassa töissä olevalta tutulta aikamoisia juttuja siitä miten vankiloissa saatetaan kohdella tämän kaltaisia tapauksia (ei puhunut tunnusteellisesti näistä miehistä). Ei pysty henkilökuntakaan aina huomaamaan kaikkea. Huhhuh
On kyllä järkyttävä tapaus, aina kun edes miettii tätä poikaa, mitä on joutunut kestämän, nousee pala kurkkuun...
Meidän aikuisten on puututtava niihin "pieniinkin" asioihin, mitä näemme ja kuulemme.
Yks päivä ajoin eri reittiä, kuin olisin normaalisti ajanut. No huomasin kadulla sitten kolme nuorta, ehkä noin yläaste ikäisiäkin saattoi olla, en tiedä.
Mutta yksi pojista seisoi toisen pojan selän takana ja kuristi tätä yhtä poikaa...
Olin menossa ohi ja tuijotin, että mitä touhuavat. Näytti että ei irrota otettaan, niinpä pysähdyin, peruutin takas, ja menin huutamaan että mitä touhuavat.
Yks nauroi että leikkiä se vain oli.
Minä sanoin että antoi olla viimeinen kerta kun kuristaa ketään.
Kuristettu ei nauranut, oli ehkä hämillään..ja loppui se naurukin siltä toiselta.
En huomannut, että olin pysäköinyt keskelle tietä ja takana odotti auto, kiitos hänelle, kun jaksoi kärsivällisesti odottaa, eikä tööttäillyt...En ehtinyt siinä alkaa siirtämään autoani kun luulin että olin peruttanut parkkipaikalle siihen tiensivuun ja hyppäsin autosta ulos.
Vaikka se olisi heidän mielestään ollut vain leikkiä, niin siinä olisi voinut lähteä taju, ja en usko että se oikeasti tuntui kuristetustakaan hyvältä. Ymmärrän myös, että nuoret eivät aina osaa ajatella seurauksia...
Ei ollut eka kerta, kun puutun tuntemattomien lasten asioihin, kun on näyttänyt, että on kiusattu...itse kun olen ollut koulukiusattu, niin tiedän miltä se tuntuu..
Pidetään yhdessä huolta meidän Suomen nuorista ja lapsista
Minun käy sääli sen yhden tekijän tyttöystävää
Mietittiin töissä yhden tekijän äitipuolen kohdalla et annetaan peili lahjaksi kotiin toimitettavaksi
Vierailija kirjoitti:
Kauhea tapaus.
Omakohtaisesti tunnistan vastaavan tapauksen teinivuosiltani ja häpeäkseni tunnustan olleeni kiusaamisen aloittaja.
En edes tiedä mistä se lähti yläasteella, siihen saakka oltiin oltu ihan parhaimmasta päästä kavereita jne.
Fyysistä se ei ollut, mutta nimittelyä ja naureskelua, hylkäämistä ja siihen lähti aika iso porukka mukaan.
Itse lopetin sen suhteellisen pian, mutta muiden taholta kiusaaminen jatkui.
Jälkeenpäin olen ajatellut, että oli poikaraukalla hirveä yläaste ja mikä sisu hänellä oli että jaksoi käydä koulussa, oli erinomaisen hyvä oppilas ja onneksi kaikki loppui lukion alkuun, eikä mitään lopullista tapahtunut.
Olen onnellinen että hän on sittemmin menestynyt elämässään, on hyvä perhe ja hieno työ.
Voi kuitenkin vain arvailla, mitkä arvet häneen on jäänyt.
En katso olevani edes oikeutettu anteeksipyyntöön, eikä hänen tarvitsisi antaakaan anteeksi.
Vuosikymmenten jälkeenkin ajattelen surullisena tätä poikaa ja ihmettelen omaa tyhmyyttäni.
Yritetään puuttua kiusaamiseen aina ja mahdollisimman pian.
Sinulla on velvollisuus pyytää anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulisi kyllä vyyhteä alkaa purkaa ihan sieltä päivähoidosta lähtien. Siellä se verkko on viritetty ja yhdistettynä lepsuun kotikasvatukseen nämä veikot ovat ihan rauhassa saaneet harjoittaa terroriaan. Koulussa tilanteet ottavat sitten uusia kierroksia ilman sen kummempaa tilanteisiin puuttumista. Atso on todennäköisesti joutunut jo varhaisessa vaiheessa näkemään, ettei apua saa eikä sitä anneta. Siksipä veikot saivat ihan vapaasti mätkiä mennen tullen.
Sen verran on kokemusta esim. opettajien (rehtorin) toiminnasta, ettei hän uskonut kiusaamista lapseeni nähden, vaikka rautalangasta olisi vääntänyt. Kun siirsin lapseni ihan eri lääniin kouluun, alkoi mäkätys, miten kunnalle tulee kalliiksi. Olisi hoitanut velvollisuutensa niin ei olisi tarvinnut siirtää. No tuli muitakin jotka lähtivät ja reksi pääsi hermoparantolaan nuolemaan haavojaan.
Tarvittaisiin ehdottomasti ihan lakimuutoksia näissä kouluväkivaltatapauksissa. Ensinnäkin pitäisi tosiaan puhua väkivallasta, eikä kiusaamisesta. Toisekseen väkivaltaan pitäsi olla kunnon sanktiot jo alaikäisille. Luultavasti tehokas sanktio olisi rahakorvaus kiusaajilta kiusatulle. Tämä laittaisi kiusaajien vanhemmat pohtimaan omaa lastenkasvatustyyliä ja hakemaan siihen tarvittaessa apua. Kyllä se vaan niin on, että rahanmeno saa nukkuviimmankin vanhemman heräämään todellisuuteen. Todella vakavassa tapauksessa tekijälle rikosrekisteriin merkintä.
Lisäksi väärä tapa on poistaa kiusattu koulusta. Tästä olen kirjoittanut joskus aikaisemminkin. Se antaa kouluyhteisössä vahvaa signaalia, että ongelmana oli kiusattu eikä kiusaajat, jotka saavat jäädä yhteisöön.
Nykyisin nämä väkivaltatapaukset kouluissa vielä vesitetään erilaisilla sovittelukäytännöillä. Törkeitä tekoja ei pidä sovitella sanallisesti. Sellaisella ei ole mitään positiivista estävää vaikutusta. Tekijät vaan naureskelevat kun hieman näyttelemällä katuvaa, kaikki voidaan kuitata pienoisella hymistelyllä. Kovakalloisimmat eivät todellakaan tajua tekevänsä mitään väärää, jos siitä seuraa vaan päähäntaputtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muilta palstoilta luettuna päätekijä V on rikkinäisestä perheestä, jossa äiti on seurustellut miehen kanssa, jonka kaikki lapset on otettu huostaan. Tuo mies on ilmeisesti ollut aika huono malli pojalle, haukkunut homoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Mietittiin töissä yhden tekijän äitipuolen kohdalla et annetaan peili lahjaksi kotiin toimitettavaksi
Ihmiset ei tajua tuollaisia vihjeitä eikä ne auta mitään.
1960-luvun Hollannissa sattui samanlainen tapaus. Myös siinä oli uhri heikosta taustasta, ulkopuolinen yllyttäjä ja 2 muuta tekijää, ns. paremmasta perheestä. Toinen näistä oli häijympi kuin toinen.
Tällaiset pahan triadit ovat tuhoisia.
Ainakin meillä Suomessa kiusaamisen kulttuuri on syvälle pinttynyttä. Itseäni on kiusattu ala-asteesta työelämään asti. Syytä kiusaamiselle en tiedä. Ehkä olen ilkeille henkilöille helppo kohde. Jotkut ihmiset ovat pahoja ja empatiakyvyttömiä. Tämä nuorten tapaus on raivostuttaa ja surettaa minua.
Jos minä olisin noiden murhaajien vanhempi.... varmaan h**ttäisin itseni. Anteeksi. Ei tällaisen asian kanssa pystyisi elämään :/