Koskelan henkirikoksen uhria kiusattiin alakoulusta lähtien – Koulukaverit kertovat, millaisia uhriin päiväkodissa tutustuneet epäillyt ovat
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007741312.html
HENKIRIKOKSEN uhri ja murhasta epäilty kolmikko ovat ikätovereita. Yhtä epäiltyä lukuun ottamatta he tunsivat toisensa jo päiväkodista lähtien ja kävivät peruskoulun samassa koulussa.
He viettivät yhdessä aikaa lapsuudesta lähtien, joskin välillä yhdessäolo vaikuttaa olleen tiiviimpää ja välillä vähemmän tiivistä. Haastateltujen kertomusten perusteella kolmas epäilty kaverustui epäiltyjen kanssa yläkouluiässä.
Kommentit (641)
Vanhemmat ja lastensuojelu syytteeseen kaikkien, sekä uhrien että tekijöiden, puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Googlella vois kattoo psykopaattimurhaaja Hannibal Lecterin naaman.Onko kaikissa psykomurhaajissa samaa näköä
Hannibal on fiktiivinen henkilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ala-asteelta yks kokemus mun mielestä onnistuneesta tavasta reagoida kiusaamiseen. Pari tyttöä mun silloiselta luokalta oli nimitelly yhtä luokan poikaa. Kun tämä kantautu opettajan korviin, niin opettaja piti sellasen puhuttelun ensin luokan edessä, ja sitten vielä kansliassa, että kyseiset nimittelijät itkua tihrustivat. Kyseessä miesopettaja, jolla vahva auktoriteetti. Kaikenlaiset nimittelyt ja kiusaamiset tosiaan päätty siihen. Itse ainakin todistaessa sen opettajan pelottavaa puhuttelua, mietin että onneks en niiden kiusaajien roolissa siinä ollu, enkä ikinä tulis olemaankaan. Selväksi tuli kaikille ettei sillä luokalla kiusata.
Uskon, että jos opettajien asenne olisi tällainen niin kiusaaminen vähenisi selvästi. Mutta Suomessa opettajien asenne on yleensä hyvin välinpitämätön js pahimmillaan kannustaa ja osallistuu kiusaamiseen. Tuo esille kuinka kiusattu on niin erilainen, on niin arka ja hiljainen. Samoin kuraattorit on yhtä tyhjän kanssa.
Omasta kokemuksestani on jo parikymmentä vuotta, mutta kuuluu tavallaan samaan sarjaan. Olin ollut ala-asteen hyvähenkisessä koulussa jossa arvostettiin myös erilaisia ihmisiä, ja perheen muuton takia tulin sitten kesken vuoden uutena vähän ikävämpään kouluun, jossa oli enemmän hankalia oppilaita eikä muotista poikkeamista hyväksytty. Kiusaaminen alkoi tietysti hyvin äkkiä. Kyllä sitä yritettiin kääntää omaksi syykseni, mm. joku opettaja oli asiaa selvitellessä sanonut äidilleni, että kiusataan koska minulla on niin hyvä itsetunto! No ei olisi kauaa ollut jos olisin siihen kouluun jäänyt...
Ystävät koulussa kiinnitti huomiota siihen,että poikaa kiusataan.Eikö tosiaan opettajat huomannut.Vai onko huomattu ja asialle ei olla tehty mitään ? Tai sitten tehty.Asiat käyty jossain helvetin 15 min palaverissa ja kaikki taas hyvin tyyliin.Poika sijoitettu muualle ja tuskin sen takia ,että vanhemmat huonoja.Pojalla usein mustelmia ym.Miksi sijoituspaikka ei tehnyt asialle mitään ? Uskottiin aina kun toinen selittää juu kaatunnut.
Vierailija kirjoitti:
Ystävät koulussa kiinnitti huomiota siihen,että poikaa kiusataan.Eikö tosiaan opettajat huomannut.Vai onko huomattu ja asialle ei olla tehty mitään ? Tai sitten tehty.Asiat käyty jossain helvetin 15 min palaverissa ja kaikki taas hyvin tyyliin.Poika sijoitettu muualle ja tuskin sen takia ,että vanhemmat huonoja.Pojalla usein mustelmia ym.Miksi sijoituspaikka ei tehnyt asialle mitään ? Uskottiin aina kun toinen selittää juu kaatunnut.
Sehän näissä sijoituksissa on ongelmana. Mitä enemmän asioiden hoito on viranpuolesta toimivien kontolla, sitä ohuempaa on se tuki ja vanhemmuus näissä tilanteissa. Tietysti poikkeuksena on vanhemmat,jotka eivät yhtään välitä jälkikasvustaan, mutta noin säännönmukaisesti oma vanhempi välittää jälkikasvustaan enemmän ja tarkemmin kuin jokin viranomainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapaus ei jätä minuakaan rauhaan. Olen todella paljon miettinyt, miten saisin omat lapseni kasvatettua niin, että sekä kertoisivat mahdollisesta kiusaamisesta että puuttuisivat siihen. Eivätkä itse kiusaisi. Tulin siihen lopputulokseen, että minun pitää aloittaa määrittelemällä ensin se, mitä on kiusaaminen (sekä itselleni, että lapsille). Ja sitten pitää käydä läpi tavat, joilla kiusaamiseen pitää reagoida. Ja jankata niitä niin monta kertaa, että asia tulee ns. selkärangasta. Puhua niin pitkään ja usein, että homma tulee varmasti ymmärretyksi.
Tämä oli aika hyvä http://www.candlebark.info/wp-content/uploads/2015/05/Anti-Bullying-pol…
Tässäkin oli hyviä juttuja https://www.cde.state.co.us/mtss/bp-pbs_pbs_middle.
Tarkkaile lapsiasi. Yleensä kyllä näkyy jonkinlaisena poikkeavana käytöksenä tai mielialan muutoksena, jos jotain on sattunut. äsitten varovasti kysymään, mikä on onko jotain sattunut tai oliko koulussa millainen päivä. Ja välttämättä ei kannata uskoa ensimmäistä selitystä, jos se on liian helppo, vaan vaivihkaa yrittää saada totuuden irti. Kuitenkaan ei pidä painostaa liikaa. Vanhemmilta tarvitaan pikkasen ovelutta.
Olisi erikoista, mikäli vanhempi ei toimi edellä kuvatulla lähestymistavalla.Millaisia vanhemmat oikein ovat?!
Niin... miksi sitten sitä kiusaamista on niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kuka noista kolmesta mulkusta yritti päästä jo vapaaksi?
Varmaan umpikieri A.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan umpikieri A.
Mä veikkaan H
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan mahdollisesti olla niin, että tämä on jokin yleinen ilmiö nykykasvattajissa, että ”ei meidän poika/tyttö”.
Ei laiteta omaa kakaraa vastuuseen mistään käytöksestään, koska vika on aina ihan muualla kuin kakarassa. Opettajakin vain huvikseen ottanut kakaran silmätikukseen. Ei varsinkaan poikien äitien mielestä mahdollisuuttakaan, että heidän pentunsa vaan tosiaan olisikin huonokäytöksinen ja ilkeä paska.
Näin sitä sosiopatiaa ainakin kakarassa vahvistetaan.
Ja monella on se uran luonti etusijalla, niin ettei aika, jaksaminen, kiinnostus riitä lapsen tekemisiin. Kyllä se koulu hoitaa.
Perhedynamiikkaa on säretty poliittisin päätöksin vuosikausia. Nyt niitetään sitä mitä on kylvetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlella vois kattoo psykopaattimurhaaja Hannibal Lecterin naaman.Onko kaikissa psykomurhaajissa samaa näköä
Hannibal on fiktiivinen henkilö
Toki mutta kun tarkasti katsoo tuota arkkityyppiä, mitä huomaat?
Murhaperheiden vanhempien kyvyttömyyttä,ei muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapaus ei jätä minuakaan rauhaan. Olen todella paljon miettinyt, miten saisin omat lapseni kasvatettua niin, että sekä kertoisivat mahdollisesta kiusaamisesta että puuttuisivat siihen. Eivätkä itse kiusaisi. Tulin siihen lopputulokseen, että minun pitää aloittaa määrittelemällä ensin se, mitä on kiusaaminen (sekä itselleni, että lapsille). Ja sitten pitää käydä läpi tavat, joilla kiusaamiseen pitää reagoida. Ja jankata niitä niin monta kertaa, että asia tulee ns. selkärangasta. Puhua niin pitkään ja usein, että homma tulee varmasti ymmärretyksi.
Tämä oli aika hyvä http://www.candlebark.info/wp-content/uploads/2015/05/Anti-Bullying-pol…
Tässäkin oli hyviä juttuja https://www.cde.state.co.us/mtss/bp-pbs_pbs_middle.
Tarkkaile lapsiasi. Yleensä kyllä näkyy jonkinlaisena poikkeavana käytöksenä tai mielialan muutoksena, jos jotain on sattunut. äsitten varovasti kysymään, mikä on onko jotain sattunut tai oliko koulussa millainen päivä. Ja välttämättä ei kannata uskoa ensimmäistä selitystä, jos se on liian helppo, vaan vaivihkaa yrittää saada totuuden irti. Kuitenkaan ei pidä painostaa liikaa. Vanhemmilta tarvitaan pikkasen ovelutta.
Olisi erikoista, mikäli vanhempi ei toimi edellä kuvatulla lähestymistavalla.Millaisia vanhemmat oikein ovat?!
Niin... miksi sitten sitä kiusaamista on niin paljon.
Siksi koska siihen ei tajuta puuttua
Tiivistettynä kiusaajia kasvatetaan niin ettei kasvateta ollenkaan eikä laiteta rajoja. Jos joku sanoo lapsesta jotakin yhtään epämieluisaa kiistetään se ja lapsi ei opi ikinä oikean ja väärän käsitttä. Ei joudu häpeämään tekojaan. Mahdollisesti myös vanhemmassa on sama vika ja omat asiat/ura/omissa silmissä täydellinen lapsi vain kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan umpikieri A.
Mä veikkaan H
Täällä ei saa nimiä kirjoittaa! Tarkat tiedot tästäkin on jaettu muilla foorumeilla.
Kiusaaminen lähtee kiusaajan kotoa ja kasvatuksen puutteesta ja asennevammasta siellä. Kiusattu on se jäteastia joka saa kärsiä siitä mitä kiusaajan kotona tapahtuu. Kiusaajan perhe tarvitsisi apua. Ei vika kiusatussa ole. Eikä siinä että ihminen on vaikka herkkä ja näyttää tunteensa. Itkee tms. Se on terveen ihmisen merkki. Toisin kuin empatianpuute ja ilman rajoja kasvatus.
Pitäisi tulla joku uusi laki kiusaamiseen. Jos lapsi kiusaa kiusaajan kotiin ja vanhempiin oltaisiin muualtakin yhteydessä kuin koulussa. Nämä asiat pitää saada loppumaan. Jokainen kuolema on liikaa.
Näissä murhaajataustoissa voi olla sellaista reppana-meininkiä mukana, on tullut esim. alistetuksi. Ihan järkyttävää kun tuolla muilla alustoilla on yksityiskohtaisia tietoja ja materiaalia. En pidä oikeana että noita muutaman vuoden takaisia levitetään. Netistä löytyy näemmä kaikki.
Mykistävää.
Eettinen kasvatus. Jos se on kunnossa sekä kotona että koulussa ollaan jo pitkällä. Jokaisen vanhemman tulisi saada jonkinlainen valmennus ja sitoutua eettiseen kasvatukseen. Myös opetussuunnitelmissa tämä tulisi näkyä selkeämmin ja erityisesti koulun käytännön kasvatuksessa. Jos lapselle kerrotaan heti alusta saakka kaikissa kasvuympäristöissä, mikä on oikein ja väärin ja opetetaan ymmärtämään miksi ja jos lapsi saa kasvaa myötätuntoisessa kulttuurissa ja kasvaa tuella ja ohjauksella osaksi sitä, hänestä ei todennäköisesti tule kiusaajaa. Niin kauan kun meillä on kasvuympäristöä, joissa tämä ei toteudu, kiusaamista on. Mistä muutos tulisi sitten aloittaa? Joku kansallinen ohjelma, jossa olisivat mukana kaikki huoltajat jo raskausvaiheessa voisi toimia. Miksi vanhemmuusvalmennus tapahtuu vain ennen lapsen syntymää? Se saisi olla joka vuosi siihen saakka, että lapsi täyttää 18. Myös opettajakoulutuksessa eettistä kasvatusta tulisi lisätä ja täydennyskoulutuksessa. Se tulisi olla osa systemaattista opettajan työn ja koulun toimintakulttuurin arviointia ja kehittämistä. Kuinkahan monessa koulussa ko. arviointia tältä osin tehdään asianmukaisesti? Sekin tulisi selvittää. Koulut tulisi velvoittaa siihen. Rehtorien käsitykset kiusaamisesta voivat olla vinoutuneita ja uhria syyttäviä. Silloin koulun kehittäminen jää tältä osin puutteelliseksi. Rehtorista kaikki lähtee. Rehtoreille koulutus ja velvoite seurata, puuttua ja dokumentoida sekä julkistaa koulunsa tulokset.
Blääh. Kiihkokapitalistisissa maissa kuten jenkeissä poliisi- ja vankilaviranomaisilla on enemmän kuin tarpeeksi työsarkaa. Mutta kodin vastuu ei katoa mihinkään - oli sitten vallitseva yhteiskuntamuoto mikä tahansa.