Koskelan henkirikoksen uhria kiusattiin alakoulusta lähtien – Koulukaverit kertovat, millaisia uhriin päiväkodissa tutustuneet epäillyt ovat
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007741312.html
HENKIRIKOKSEN uhri ja murhasta epäilty kolmikko ovat ikätovereita. Yhtä epäiltyä lukuun ottamatta he tunsivat toisensa jo päiväkodista lähtien ja kävivät peruskoulun samassa koulussa.
He viettivät yhdessä aikaa lapsuudesta lähtien, joskin välillä yhdessäolo vaikuttaa olleen tiiviimpää ja välillä vähemmän tiivistä. Haastateltujen kertomusten perusteella kolmas epäilty kaverustui epäiltyjen kanssa yläkouluiässä.
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä murhaajataustoissa voi olla sellaista reppana-meininkiä mukana, on tullut esim. alistetuksi. Ihan järkyttävää kun tuolla muilla alustoilla on yksityiskohtaisia tietoja ja materiaalia. En pidä oikeana että noita muutaman vuoden takaisia levitetään. Netistä löytyy näemmä kaikki.
Mykistävää.
Ei kun ihan kaikki pitääkin tuoda julki. Toivottavasti V avautuu myös suhteestaan Atsoon, on todella tärkeää tietää, millainen kaverisuhde heillä on ollut, ihan lapsesta asti.
Tuskinpa V kykenee mihinkään analyyttiseen ajatteluun eli myöskään kertomaan mitään tuollaista mitä kaipaat. Murhaaja mikä murhaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä murhaajataustoissa voi olla sellaista reppana-meininkiä mukana, on tullut esim. alistetuksi. Ihan järkyttävää kun tuolla muilla alustoilla on yksityiskohtaisia tietoja ja materiaalia. En pidä oikeana että noita muutaman vuoden takaisia levitetään. Netistä löytyy näemmä kaikki.
Mykistävää.
Ei kun ihan kaikki pitääkin tuoda julki. Toivottavasti V avautuu myös suhteestaan Atsoon, on todella tärkeää tietää, millainen kaverisuhde heillä on ollut, ihan lapsesta asti.
Tuskinpa V kykenee mihinkään analyyttiseen ajatteluun eli myöskään kertomaan mitään tuollaista mitä kaipaat. Murhaaja mikä murhaaja.
Hyvä ajatus mutta tosiaan, ei ole varmaan älyllä siunattu jotta voisi erotella havaintojaan:)
Vierailija kirjoitti:
Tekijät istuu 1-2 vuotta tai pahimmillaan vapautetaan kotiarestiin. Valtio kustantaa uudet henkilöllisyydet ja järjestää opiskelu tai työpaikat. Uhria ei kukaan enää silloin valitettavasti muista. Pahoin pelkään, että näin tässäkin tulee käymään.
Niin se valitetavasti menee, että nämä istuvat vain pari vuotta ja senkin hyvin kevyesti. Ja voi varmaan olla, että sen jälkeen sitten kivasti autetaan piiloutumaan ikävältä kommentoinnilta.
Jos minä saisin päättää, nämä kolme tekijää eivät näkisi linnan kivimuurien sisältä päivänvaloa yhtään ennen kuin sieltä vanhuuttaan rollaattoria työnnellen ulos tulisivat. Nämä eivät yksinkertaisesti ansaitsisi päästä vapaaksi ja muut ihmiset puolestaan ansaitsisivat olla varmuudelle turvassa niiltä, jotka tällaisiin tekoihin syyllistyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eettinen kasvatus. Jos se on kunnossa sekä kotona että koulussa ollaan jo pitkällä. Jokaisen vanhemman tulisi saada jonkinlainen valmennus ja sitoutua eettiseen kasvatukseen. Myös opetussuunnitelmissa tämä tulisi näkyä selkeämmin ja erityisesti koulun käytännön kasvatuksessa. Jos lapselle kerrotaan heti alusta saakka kaikissa kasvuympäristöissä, mikä on oikein ja väärin ja opetetaan ymmärtämään miksi ja jos lapsi saa kasvaa myötätuntoisessa kulttuurissa ja kasvaa tuella ja ohjauksella osaksi sitä, hänestä ei todennäköisesti tule kiusaajaa. Niin kauan kun meillä on kasvuympäristöä, joissa tämä ei toteudu, kiusaamista on. Mistä muutos tulisi sitten aloittaa? Joku kansallinen ohjelma, jossa olisivat mukana kaikki huoltajat jo raskausvaiheessa voisi toimia. Miksi vanhemmuusvalmennus tapahtuu vain ennen lapsen syntymää? Se saisi olla joka vuosi siihen saakka, että lapsi täyttää 18. Myös opettajakoulutuksessa eettistä kasvatusta tulisi lisätä ja täydennyskoulutuksessa. Se tulisi olla osa systemaattista opettajan työn ja koulun toimintakulttuurin arviointia ja kehittämistä. Kuinkahan monessa koulussa ko. arviointia tältä osin tehdään asianmukaisesti? Sekin tulisi selvittää. Koulut tulisi velvoittaa siihen. Rehtorien käsitykset kiusaamisesta voivat olla vinoutuneita ja uhria syyttäviä. Silloin koulun kehittäminen jää tältä osin puutteelliseksi. Rehtorista kaikki lähtee. Rehtoreille koulutus ja velvoite seurata, puuttua ja dokumentoida sekä julkistaa koulunsa tulokset.
Itse olin kiusattu ja lasta kiusattu. En ainakaan itse haluaisi että olisin vuosien kiusaamisen jälkeen vanhemmaksi tultuani joutunut pakollisesti johonkin valmennukseen. Olen kasvattanut lapseni hyvin kaikinpuolin.
Miten et oppinut omasta kiusatuksi tulemisesta että estät lapsesi joutumisen samaan? Sitä en ymmärrä.
Olipa inhottavasti sanottu... Kaiken voin tehdä oikein ja hyvin kotona mutta maailmaa joka on koulussa ja siellä olevia räkänokkia en pysty muuttamaan. Inhottavaa syylistämistä.
Koulussa ja uhriksi joutuneen pojan sijaishuoltopaikassa on voitu paljonkin nähdä vaivaa pojan tilanteen selvittelyssä, mutta se ei ole tuottanut tulosta. On erittäin helposti mahdollista, että kiusaajien toimintaan on yritetty puuttua ja vaikuttaa, mutta jos nämä eivät ole motivoituneita muuttamaan käytöstään tai jos vanhemmat puolustavat lastensa toimintaa, mitä ihmettä koulu tai lastensuojelu sille voi? Viimeksi kuluneiden vuosien aikana on lastensuojelun mahdollisuuksia rajoittaa nuorten toimintaa heikennetty. Erikoisen hiljaa Koskelan tapauksesta on ollut Oikeausasiamies ja lastensuojeluvaltuutettu, ainakin minun mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapaus ei jätä minuakaan rauhaan. Olen todella paljon miettinyt, miten saisin omat lapseni kasvatettua niin, että sekä kertoisivat mahdollisesta kiusaamisesta että puuttuisivat siihen. Eivätkä itse kiusaisi. Tulin siihen lopputulokseen, että minun pitää aloittaa määrittelemällä ensin se, mitä on kiusaaminen (sekä itselleni, että lapsille). Ja sitten pitää käydä läpi tavat, joilla kiusaamiseen pitää reagoida. Ja jankata niitä niin monta kertaa, että asia tulee ns. selkärangasta. Puhua niin pitkään ja usein, että homma tulee varmasti ymmärretyksi.
Tämä oli aika hyvä http://www.candlebark.info/wp-content/uploads/2015/05/Anti-Bullying-pol…
Tässäkin oli hyviä juttuja https://www.cde.state.co.us/mtss/bp-pbs_pbs_middle.
Tarkkaile lapsiasi. Yleensä kyllä näkyy jonkinlaisena poikkeavana käytöksenä tai mielialan muutoksena, jos jotain on sattunut. äsitten varovasti kysymään, mikä on onko jotain sattunut tai oliko koulussa millainen päivä. Ja välttämättä ei kannata uskoa ensimmäistä selitystä, jos se on liian helppo, vaan vaivihkaa yrittää saada totuuden irti. Kuitenkaan ei pidä painostaa liikaa. Vanhemmilta tarvitaan pikkasen ovelutta.
Olisi erikoista, mikäli vanhempi ei toimi edellä kuvatulla lähestymistavalla.Millaisia vanhemmat oikein ovat?!
Niin... miksi sitten sitä kiusaamista on niin paljon.
Siksi koska siihen ei tajuta puuttua
Lue tähän liittyvät vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykistävää.
16 v. jonneko osaisi avautua suhteestaan johonkin toiseen poikaan. Korkeintaan voi odottaa "joo me oltiin frendei."
Tuo on valitettavan yleistä, että kiusattu hengaa kiusaavien "kavereiden" kanssa, jos kuitenkin ottavat mukaan porukkaan, eikä muutakaan seuraa oikein ole. Itsekin olin yläasteella tuollaisessa kaveriporukassa, välillä oltiin hyviä kavereita ja välillä minua kiusattiin. Tuossakin porukan päättäjänä oli voimakastahtoinen tyyppi, jonka mukaan muut toimivat. Riippui täysin hänen mielialastaan, millaista kohtelua milloinkin sain, enkä ikinä kouluun mennessäni tiennyt, millainen päivä tulisi olemaan. Välillä kiusaamisepisodit jatkuivat useita päiviä, välillä oltiin heti seuraavana päivänä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Minulla ei ollut muita kavereita, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin roikkua tuossa mukana tai olla yksin.
Koska tyttöjä oltiin, oli tuo kiusaaminen enemmän henkistä: vähättelyä, haukkumista, puhumattomuutta ja ulkopuolelle jättämistä. Välillä käytiin myös käsiksi mm. raapimalla, vaatteita repimällä ja liikkatunneilla telomalla, mikä naamioitiin vahingoiksi ja peliin kuuluvaksi. Yläasteen loputtua menimme onneksi eri kouluihin ja katkaisin heihin välit oitis.
Koululaisen yksinäisyys on kamala asia. Varsinkin koulussa on todella vaikeaa jos ei ole yhtään kaveria. Ei jätetä ketään yksin. Kaikki ketkä lukee tätä ketjua jos teillä on lapsia, niin ohjatkaa lapsia siihen että kukaan ei jäisi koulussa yksin ja on tosi rohkea jos kertoo jos jotakin toista tai itseä kiusataan.
Näille 30 vuotta minimissään linnaa et menettää nuoruuden ja kaiken siihen liittyvän kivan. Vattu mitä kusipäitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekijät istuu 1-2 vuotta tai pahimmillaan vapautetaan kotiarestiin. Valtio kustantaa uudet henkilöllisyydet ja järjestää opiskelu tai työpaikat. Uhria ei kukaan enää silloin valitettavasti muista. Pahoin pelkään, että näin tässäkin tulee käymään.
Niin se valitetavasti menee, että nämä istuvat vain pari vuotta ja senkin hyvin kevyesti. Ja voi varmaan olla, että sen jälkeen sitten kivasti autetaan piiloutumaan ikävältä kommentoinnilta.
Jos minä saisin päättää, nämä kolme tekijää eivät näkisi linnan kivimuurien sisältä päivänvaloa yhtään ennen kuin sieltä vanhuuttaan rollaattoria työnnellen ulos tulisivat. Nämä eivät yksinkertaisesti ansaitsisi päästä vapaaksi ja muut ihmiset puolestaan ansaitsisivat olla varmuudelle turvassa niiltä, jotka tällaisiin tekoihin syyllistyvät.
Tampereen Haapalinnassa miehen tappaneen, tekohetkellä 16-vuotiaan kohdalla kävi näin tänään:
Puolustus toivoi nuorukaiselle noin viiden vuoden tuomiota, mutta oikeus ei antanut armoa. Minimirangaistus taposta on kahdeksan vuotta vankeutta, mutta nuorena henkilön kohdalla rangaistusta on lain mukaan alennettava vähintään neljäsosa.
Oikeus katsoi, ettei nuorukaisen kohdalla ollut syytä alentaa rangaistusta enempää. Oikeuden mukaan aikuinen olisi tuomittu vastaavasta teosta vankeuteen yhdeksäksi vuodeksi.
------------
Pitkäaikaisesta kiusaamisesta/pahoinpitelystä ja kidutuksesta voisi korottaa tuomiota reippaasti.
Nuo kiusaamiset 🥵 kouluissa ja työpaikoilla ja myös simputukset 🤬 intissä ovat niin mennyttä aikaa. Niitähän tekivät samat ihmis-pirut 👹 mutta maailman parhaan koulutuksen 🤗 avulla ne on jo ajat sitten kitketty pois. Kysykää vaikka rehtoreilta ja kenraaleilta!🤭
Uskaltaako poikaa päästää armeijaan. Onko siellä sama meininki kuin kouluissa😞
Katuvatkohan koulukiusaajat tekemisiään edes aikuisina? Vai tuleeko näiden kiusaajien lapsista myös kiusaajia helpommin? Näitä kysymyksiä olen itse koulukiusattuna pohtinut. Itse olen saanut kärsiä pitkään ahdistuksesta, masennuksesta ja itsetunto-ongelmista ym. Koskaan en saanut mitään terapia-apua tai muutakaan tukea, muuta kuin perheeltäni. Koulujen kannattaisi ratkaista jo heti alussa nämä kiusaamisongelmat. Se vähentäisi tulevaisuudessa aikuisten syrjäytyneisyyttä, mielenterveysongelmia, masennusta, työttömyyttä, työkyvyttömyyttä ja sairauspoissaoloja.
Valtakunnallinen neuvontapuhelin valtion piikkiin pitäisi perustaa koulukiusatuille ja heidän huoltajilleen. Sieltä saisi ohjeita miten kannattaisi toimia avun saamiseksi. Esimerkiksi ohjattaisiin esim. poliisille, jos kiusaaminen jos on vakavaa. Poliisistakin voi neuvoa taas jos he ovat väärä viranomainen. Periaatteessa koulujen pitäisi itse selvittää kiusaamistapaukset, mutta totuus on toinen. Suomi on pahasti epäonnistunut alaikäisten kansalaisten suojelussa. Toivottavasti tulevaisuudessa olisi tilanne parempaan. Nyt koulukiusaamisesta traumatisoituneita hoidetaan mielenterveyspotilaina aikuisena.
Luulen, että koulussa on kyllä kiusaamista selvitelty ja uhria on yritetty auttaa. Johan tästä kertoo sairaalakoulukontakti, ei sinne vain marssita sisään ilman koulun aloitetta. Totuus on kuitenkin se, että ei se rehtori voi olla rakennustyömaalla vahtimassa perjantai öisin. Poliisille toivoisin erityisiä resursseja koulukiusaamiseen väliintuloon. Olisi ihan eri ääni kellossa, jos opettaja puhuttelun sijaan ottaisi heti yhteyttä poliisiin. Rikoksestahan siinä on kysymys (vainoaminen, häirintä, pahoinpitely, kunnianloukkaus jne.)
Vielä lisäisin, että jos kiusaamista olisi jo aikaisemmin selvittänyt poliisi, se olisi voinut olla ennaltaehkäisevä pelote. Tällaisissa kodeissa suhtaudutaan myös ihan kaikkeen koulusta tulevaan viestiin negatiivisesti ja lapsille korostetaan, että kaikki opettajat ja rehtori ovat peenpuhujia, joita ei tarvitse kuunnella eikä totella. Poliisin asiaan puuttuminen ymmärrettäisiin ehkä tällaisissakin kodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Monet sanoo olevansa kiusaamista vastaan mutta tarkoittaako sitä oikeasti? Mm. Tällä palstalla aikuiset ihmiset nimittelee toisiaan, puhuu pahaa, levittää perättömiä juoruja ym.
Tai vanhempi on kiusaamista vastaan mutta opettaa kuitenkin lapselleen ettei sitten mustalaisen kanssa leikitä.
Just saying.
Tai kuten poikani peruskoulun ala-asteen luokanvalvoja vakuutteli minulle vanhempainvartissa keskustellessamme, että hänellä on nollatoleranssi kaikkeen kiusaamiseen (ja että poikani koulu kun on vieläpä ns. "kiva koulu" eli ei kiusaamista). Mutta kummasti tämä samainen täti heittäytyi täysin "kuuroksi", kun ollessaan välituntivalvojana, hänen lellikkioppilaansa sattui justiin (tämän ko. opettajan kävellessä ohi) rääkymään pojalleni, että "sä et kuulu meidän kaveripiiriin, painu muualle siitä", kun poikani olisi ollut tulossa porukkaan mukaan välituntia viettämään. Poikani kertoi jälkeenpäin minulle, että ei se opettaja voinut olla kuulematta tuota, mutta teeskenteli vaan kuuroa ja meni ohi sanomatta mitään ko. lellikkioppilaalleen. Poikani tuli muiden kanssa hyvin juttuun, eikä muut kiusanneet häntä muuten, kuin joskus muutaman kerran, kun tämä em. open lellikki aloitti kiusaamaan ja yllytti muutkin mukaan. Tämä open lellikki oli luokassa jonkinlainen johtajatyyppi olevinaan ja joka paikassa muutenkin päsmäröimässä. Ko. pojan äiti oli tuon koulun ala-asteen vanhempain toimikunnan puheenjohtaja ja arvelinkin, että luokanvalvoja sen takia katsoi AINA läpi sormien tämän äidin "kullanmurun" tihutöitä ja muiden oppilaiden kiusaamista ja syrjimistä. Poikani ei siis ollut ainoa tämän ko. kakaran rääkkäyksen kohde, vaan tuo kakara kiusaili milloin ketäkin. Ja tuo sama kakara siis kiusasi poikaani jo päiväkodissa ollessa, mutta yläasteelle siirtyessä poikani pääsi vihdoin ko. kiusaajasta eroon, kun meni matematiikkaluokalle ja tuo vähä-älyinen kiusaajan prototyyppihän ei tietenkään sinne sentään seurannut mukaan... Nykyään poikani on lukiossa ja tämä kiusaaja on amiksessa, eivätkä he ole enää vuosiin olleet missään tekemisissä, vaikka asumme edelleen samassa paikassa suht lähellä tätä kiusaajaa, ja vaikka aikoinaan lapsena he usein kuitenkin vapaa-ajalla leikkivät keskenään.
Täällä av:lla jossain ketjussa joku jo aiemmin kirjoitti tuosta, että usein noiden pahimpien kiusaajien jompikumpi vanhempi toimii kiusaajan koulun vanhempainyhdistyksessä puheenjohtajana tms... Tiedä sitten, että onko tuo yleistäkin.
” Helsingin Koskelan murhatutkinta lähenee loppuaan. MTV kertoo, että Koskelan sairaala-alueella joulukuussa tapahtuneen julman henkirikoksen tutkinnassa on tullut ilmi vielä uutta tietoa.
Murhasta epäillyt kolme 16-vuotiasta poikaa olivat ennen henkirikosta pahoinpidelleet uhria kolmena eri perjantaina samalla tekopaikalla marraskuussa.
– Uhria on käytetty hauskanpitovälineenä. Sadistisesti on pidetty hauskaa toisen kustannuksella, tutkinnanjohtaja Marko Forss sanoo illan Rikospaikan haastattelussa.
Forss kertoo, että esitutkinnan mukaan kiusaamistarkoitus on ollut jonkinlaisena motiivina teolle. Parempaakaan motiivia teolle ei Forssin mukaan ole löytynyt.
16-vuotias uhri oli myös joulukuun 4. päivä palannut niin sanottujen kavereiden luokse aiemmin kokemastaan väkivallasta huolimatta.
– Tutkinnassa on tullut ilmi suunnittelua siitä, että uhriin tullaan kohdistamaan väkivaltaa tapaamisen aikana, Forss kertoo MTV:lle.
Tutkinta kestänyt puolitoista kuukautta
Henkirikos paljastui vuoden 2020 itsenäisyyspäivän jälkeisenä maanantaina 7. joulukuuta, kun rakennusmies löysi Koskelan sairaalan puistoalueelta 16-vuotiaan pojan ruumiin ränsistyneen esiintymislavan vierestä. Tutkinta on kestänyt nyt puolitoista kuukautta.”