Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetkö kylään/kahville käsiäsi heilutellen etkä ymmärrä viedä mitään tuliaisia?

Vierailija
13.01.2021 |

Miten on?

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn todella harvoin kylässä, ja kun käyn, vien mielelläni jotakin; kukkia, viiniä, herkkuja. Olen jo lähes viisikymppinen, ja tämä on ollut tapana lapsesta lähtien. On mukava keksiä kutsun esittäjiä ilahduttava tuliainen.

Soisin, että tästä tapakulttuurista luovuttaisiin. Kun pyydän jonkun kylään, olen varannut kaiken tarjottavan, ne viinit ja herkutkin, ja muu on ihan ylimääräistä. Sitten sitä viedään yhtälailla tarpeettomasti toisinpäin seuraavalla kerralla, aivan turhaa rahan- ja ajanmenoa kummaltakin.

Käytöstavat ei koskaan ole turhia, eikä niistä Ole syytä luopua.

Tämä on kulttuurisidonnainen juttu. Joillakin on kohteliasta ”vuoroin vieraissa”, jotkut kyttäävät, minkälaisia tuliaisia vieras tuo. Kukin tyylillään.

Vierailija
122/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä lähden vieraisilta kotiin käsiäni heilutellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä lapsuudesta, joka aina tuo jotain, vaikka aina etukäteen kiellän. Sanon myös,etten itse lähde tähän tapaan,koska tapaamme usein. Toisaalta olen vuosien mittaan auttanut häntä monet kerrat hädässä, toiseen suuntaan apu on ollut valitettavasti nihkeämpää.

En minä ystävyydestä muodollisuuksia kaipaa.

Vierailija
124/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutaan sitten saman tien sanomasta hei/näkemiin/ole hyvä/kiitos/anteeksi ja toivottamasta hyvää päivää/joulua/yötä tai mitään muutakaan - mitäpä sitä suotta itsestäänselvyyksiin energiaa haaskaamaan. Joiltakuiltahan nämä alkeellisetkaan käytöstavat eivät onnistu nytkään. 

Vierailija
125/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin aika jättäytyä suht uudesta ystävyydestä(?) Tai liekkö ystävä. Kutsuu itseään luokseni kahville ja kaikki maistuu. Kehtaa jopa jäätelöä pyytää kun lapselle tuutin annoin. (Mielestäni aikuinen voi odottaa tarjoanko jäätelöä ja mitä en nyt tarjonnut kun olin varannut ne lapsille) jäätelön sai. Mutta jatkuva narina miten muut ei lainaa rahaa ja auta. Itse syöttänyt ja antanut mitä olen voinut mm. Hedelmiä, jukurtteja, siteitä jne. Minua ei ole luokseen pyytänyt koskaan. Joillakin on häpyä käyttää hyväksi muita, ei jatkoon tämä

Minä en tuommoista montaa kertaa katselisi.

Vierailija
126/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn todella harvoin kylässä, ja kun käyn, vien mielelläni jotakin; kukkia, viiniä, herkkuja. Olen jo lähes viisikymppinen, ja tämä on ollut tapana lapsesta lähtien. On mukava keksiä kutsun esittäjiä ilahduttava tuliainen.

Soisin, että tästä tapakulttuurista luovuttaisiin. Kun pyydän jonkun kylään, olen varannut kaiken tarjottavan, ne viinit ja herkutkin, ja muu on ihan ylimääräistä. Sitten sitä viedään yhtälailla tarpeettomasti toisinpäin seuraavalla kerralla, aivan turhaa rahan- ja ajanmenoa kummaltakin.

Käytöstavat ei koskaan ole turhia, eikä niistä Ole syytä luopua.

Tämä on kulttuurisidonnainen juttu. Joillakin on kohteliasta ”vuoroin vieraissa”, jotkut kyttäävät, minkälaisia tuliaisia vieras tuo. Kukin tyylillään.

Mikö ihmeen kulttuurisidonnainen, missä kulttuurissa mennään tyhjin käsin? Ennemminkin toisin päin ja vielä runsaammin. Jos emäntä kyttää mitä vieras tuo, sehän on sen ongelma, ei sun. Se mitä emäntä kiistää tuomisista pohtii ei kuulu tähän keskusteluun.

Vierailija
127/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovutaan sitten saman tien sanomasta hei/näkemiin/ole hyvä/kiitos/anteeksi ja toivottamasta hyvää päivää/joulua/yötä tai mitään muutakaan - mitäpä sitä suotta itsestäänselvyyksiin energiaa haaskaamaan. Joiltakuiltahan nämä alkeellisetkaan käytöstavat eivät onnistu nytkään. 

Tämä! ”Minä en tällaiseen lähde!” ”Ei meidän kaveriporukassa kukaan...olen jouluisinkin pieruverkkareissa ja paskon lattioille!” ”Osaan sanoa Terve ja Moro! itsekin, ei niitä tarvitse minulle tulla sanomaan. Sen lisäksi tiedän kyllä itse parhaiten mistä tervehdyssanasta pidän!”

Vierailija
128/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En heiluttele käsiä mutten mitään viekään. Enkä halua että meille tuodaan mitään. Naurettavaa mukakohteliaisuutta, jolla vain vaikeutetaan kyläilykulttuuria, joka muutenkin nykyään harvinaistuu.

Niin, vaatihan se kahvipaketin vieminen ja vastaanottaminen ponnistuksia.

Joskus 50 vuotta sitten kahvipaketti kelpasi sellaisenaan. Nykyään pitäisi tietää, minkä merkkistä, missä kasvatettua, minkä eläimen p4skomaa, mitä paahtoastetta, kenen poimimaa, minkälaiseen superhyperihmekeittimeen sopivaa kahvia missäkin huushollissa tykätään juoda. Että on siinä kahvipaketin viennissä hiukan ponnistelua nykyään. Ja sama eriytyneiden mieltymysten ongelmakenttä myös "kahvileivän" kanssa, kun pitää ottaa huomiaoon kaikenmoiset ruokaongelmat laktoosista hiilihydraattikammoon, keliakiaa ja mausteyliherkkyyttä unohtamatta.

Vierailija
129/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menee jollakin nyt tunteisiin, kun ei saa arvotonta krääsää tai ruokaa palkaksi vierailta. Osta itse kaupasta mitä tarvitset tai pyydä vierasta tuomaan mikä puuttuu. Aika hataralla pohjalla on ihmisuhteet, jos et osaa iloita vieraista, vaan tuomiset on tärkeimmät.

Vierailija
130/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Suomeen muuttaville kerrotaan meidän tavoistamme:

"Jotain pientä on mukava viedä tuliaisiksi, kun mennään toisen kotiin. Kahvipaketti toimii Suomessa aina, koska melkein kaikki juovat kahvia. Naiselle voi viedä kukkia, miksei miehellekin, jos tietää tämän kukista pitävän. Jos on menossa syömään toisen kotiin, varsinaista ruokaa ei viedä, mutta jotain makeaa leivonnaista tai jälkiruokaa voi viedä. Alkoholi on vähän hankala asia. Jos tietää toisen käyttävän alkoholia, viinipullo on mukava vieminen. Viinapullo ei yleensä ole sopiva tuliainen, ellei sitten ole miesten saunailta tms."

http://www.osaakkonaasuomea.net/kylailemiseenliittyviaasioita.html

Vierailija
131/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jotain pientä on mukava viedä tuliaisiksi, kun mennään toisen kotiin. Kahvipaketti toimii Suomessa aina, koska melkein kaikki juovat kahvia. Naiselle voi viedä kukkia, miksei miehellekin, jos tietää tämän kukista pitävän. Jos on menossa syömään toisen kotiin, varsinaista ruokaa ei viedä, mutta jotain makeaa leivonnaista tai jälkiruokaa voi viedä. Alkoholi on vähän hankala asia. Jos tietää toisen käyttävän alkoholia, viinipullo on mukava vieminen. Viinapullo ei yleensä ole sopiva tuliainen, ellei sitten ole miesten saunailta tms."

Eikä! Ei me milleniaalit viedä kenellekään mitään! Vain oma perse merkkaa!

Vierailija
132/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläpäin ole tapana viedä mitään tuliaisia, ellei nyt satu jotain yllätyskyläilyä tekemään (mikä siis on hyvin ärsyttävää). En myöskään odota että tarjolla on aina jotain pullaa, eihän se ole se asian ydin. Ainakaan meidän piireissä k-pohjanmaalla. Joku kukkien vieminen olis aivan yliampuvaa. Miksi asioista tehdään niin vaikeaa.

Vierailija
133/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menee jollakin nyt tunteisiin, kun ei saa arvotonta krääsää tai ruokaa palkaksi vierailta. Osta itse kaupasta mitä tarvitset tai pyydä vierasta tuomaan mikä puuttuu. Aika hataralla pohjalla on ihmisuhteet, jos et osaa iloita vieraista, vaan tuomiset on tärkeimmät.

Minulle tärkeintä on vastavuoroisuus. Tuliainen on kiva, mutta tärkeintä on se, että kyläilyssä toimii vastavuoroisuus. Ettei aina tarvitse olla se, joka tarjoaa. Tarjoan kyllä mielelläni, mutta haluan joskus itsekin käydä kylässä. Ikävä kyllä jotkut ovat sellaisia, että olisivat tulossa kylään useinkin mutta eivät osaa kutsua kotiinsa. 

Vierailija
134/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä! Ei me milleniaalit viedä kenellekään mitään! Vain oma perse merkkaa!

Täh? Antaako milleniaaalit tuliaisiksi omaa persuttään?

Vierailija
135/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut kutsuttiin kerran illalliselle työkaverin luokse. Vein tuliaisiakin: viinipullon ja tietyn cd-levyn. Aterian päätteeksi emäntä esitti laskun - siis osallistumista ruokakuluihin. En ollut koskaan törmännyt sellaiseen enkä tuon jälkeen, mutta esitin kohteliaasti niin kuin asia olisi aivan normaali ja maksoin pyydetyn summan. Ei se mikään iso summa ollut, mutta todella outo juttu. Lisäksi ymmärsin emännän puheista, että hänelle se oli aivan luonnollista mutta ei ihan täysin hänen miehelleen... 

En muuten esittänyt vastakutsua. Enkä itse halua rahastaa vieraitani. Mutta tuliaisia saavat vieraat kyllä mielellään tuoda, edes sen kahvipaketin.

Vierailija
136/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että me karjalaistaustaiset olemme anteliaampia sekä vieraina että isäntinä ja emäntinä. Ja että "läntiset" ovat pihimpiä. Ainakin omien kokemusteni mukaan.

Vierailija
137/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut kutsuttiin kerran illalliselle työkaverin luokse. Vein tuliaisiakin: viinipullon ja tietyn cd-levyn. Aterian päätteeksi emäntä esitti laskun - siis osallistumista ruokakuluihin. En ollut koskaan törmännyt sellaiseen enkä tuon jälkeen, mutta esitin kohteliaasti niin kuin asia olisi aivan normaali ja maksoin pyydetyn summan. Ei se mikään iso summa ollut, mutta todella outo juttu. Lisäksi ymmärsin emännän puheista, että hänelle se oli aivan luonnollista mutta ei ihan täysin hänen miehelleen... 

En muuten esittänyt vastakutsua. Enkä itse halua rahastaa vieraitani. Mutta tuliaisia saavat vieraat kyllä mielellään tuoda, edes sen kahvipaketin.

En ole koskaan kuullut tuollaisesta, ja näin nopeasti ajateltuna en haluaisi olla tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa. Not normal.

Vierailija
138/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että me karjalaistaustaiset olemme anteliaampia sekä vieraina että isäntinä ja emäntinä. Ja että "läntiset" ovat pihimpiä. Ainakin omien kokemusteni mukaan.

Idässä ollaan vieraanvairaisempia.

Vierailija
139/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täydennän tätä ajatustani, että tarkoitan erityisesti meitä, joilla on tausta ortodoksisessa Karjalassa. Ainakaan ruoassa ei pihistellä.

Vierailija
140/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tärkeintä on vastavuoroisuus. Tuliainen on kiva, mutta tärkeintä on se, että kyläilyssä toimii vastavuoroisuus. Ettei aina tarvitse olla se, joka tarjoaa. Tarjoan kyllä mielelläni, mutta haluan joskus itsekin käydä kylässä. Ikävä kyllä jotkut ovat sellaisia, että olisivat tulossa kylään useinkin mutta eivät osaa kutsua kotiinsa. 

Jos et huomannut, niin tämä on keskustelu tuliaisista, ei vastavuoroisuudesta. Ystävyysuhde voi olla täysin tasapainoinen ja toimiva ilman lahjoja ja tuliaisiakin. Itse näen vähän ongelmallisena sen, että puutteellista vastavuoroisuutta paikataan romuilla ja tuliaisilla. Ja myös sen, että näillä mitataan ihmissuhteen ja vieraiden arvoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme