Menetkö kylään/kahville käsiäsi heilutellen etkä ymmärrä viedä mitään tuliaisia?
Kommentit (180)
En _ikinä_. Vien vähintääkin kahvia/teetä, keksejä, suklaata tms. Kotona jo opetettiin tällaiset perus käytöstavat. Tiedän ihmisiä, jotka vievät vain niihin paikkoihin ”tuliaisia” joita arvostavat, muihin mennään vaan syömään ja röhnöttämään.
Vien aina. Otan myös itseeni jos joku ei tuo mitään, ei edes sitä kahvipakettia. Uutta kyläkutsua en esitä.
Oiva Toikan lintuko sitä pitäisi viedä?
Eikö kahvipaketti ole vähän niinkuin loukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Oiva Toikan lintuko sitä pitäisi viedä?
Eikö kahvipaketti ole vähän niinkuin loukkaus.
Ei minusta! Se on tapakulttuuria, kohteliaisuus.
Vien aina jotain, vaikka vain kahvi- ja keksipaketin, tai jotain hienompaa, jos on kyse kyläilypaikasta, jossa käyn harvemmin. Riippuu siis kyläilypaikasta ja miten usein siellä käyn. Itseäni kyllä harmittavat kylään tyhjin käsin tulevat, vaikka peitänkin ajatukseni. Varsinkin yövieraaksi tuleminen tyhjin käsin on moukkamaista, samoin sellaiset tyhjin käsin tulevat, jotka eivät koskaan esitä vastakutsua.
Ei olisi pokkaa mennä kyläilemään ilman mitään viemisiä. Vähintään perheen lapsille haluan viedä jonkin lelun tai karkkia.
Keksipakettikin on ihan hyvä. Siitä saa sitten aikuisetkin napsia.
En heiluttele käsiä mutten mitään viekään. Enkä halua että meille tuodaan mitään. Naurettavaa mukakohteliaisuutta, jolla vain vaikeutetaan kyläilykulttuuria, joka muutenkin nykyään harvinaistuu.
Jep, olen. Ja meille kun tulee kylään, niin todella toivon, ettei tuoda mitään mukana, kun mä kutsun kavereita käymään, ei se ole mikään virallinen juhlallinen tilaisuus ja tarjottavia on monta laatua talon puolesta. Onneksi kaverit ovat pääosin samaa maata.
Synttärit erikseen, silloin lapsille lahja ja aikuisille kukkia/suklaata.
Toisaalta, mulla on jouluna rento kotiasu ja inhoan pönöttämistä, että ehkä mä olen vaan junteista jutein.:)
Miksi veisin? Kaikki kyläkutsut on aina sen varjolla että saa korjata ja asentaa tietokonetta tai puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen. Ja meille kun tulee kylään, niin todella toivon, ettei tuoda mitään mukana, kun mä kutsun kavereita käymään, ei se ole mikään virallinen juhlallinen tilaisuus ja tarjottavia on monta laatua talon puolesta. Onneksi kaverit ovat pääosin samaa maata.
Synttärit erikseen, silloin lapsille lahja ja aikuisille kukkia/suklaata.
Toisaalta, mulla on jouluna rento kotiasu ja inhoan pönöttämistä, että ehkä mä olen vaan junteista jutein.:)
No sitähän sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
En heiluttele käsiä mutten mitään viekään. Enkä halua että meille tuodaan mitään. Naurettavaa mukakohteliaisuutta, jolla vain vaikeutetaan kyläilykulttuuria, joka muutenkin nykyään harvinaistuu.
Niin, vaatihan se kahvipaketin vieminen ja vastaanottaminen ponnistuksia.
Käyn todella harvoin kylässä, ja kun käyn, vien mielelläni jotakin; kukkia, viiniä, herkkuja. Olen jo lähes viisikymppinen, ja tämä on ollut tapana lapsesta lähtien. On mukava keksiä kutsun esittäjiä ilahduttava tuliainen.
En vie mitään koska minullekaan ei ole kukaan tuonut mitään.
Jos minut on kutsuttu kylään en vie. Jos menen "yhteisestä sopimuksesta" vien. Ja samoin toimii omat tuttuni.
Käyttäjä37018 kirjoitti:
Ei olisi pokkaa mennä kyläilemään ilman mitään viemisiä. Vähintään perheen lapsille haluan viedä jonkin lelun tai karkkia.
Keksipakettikin on ihan hyvä. Siitä saa sitten aikuisetkin napsia.
Jos et ole lapsille erityinen ihmen (setä, kummi tms.) älä vie lapsille mitään, varsinkaan karkkia. Ajattelepa perhettä, jossa käy vieraita usein viikossa - ja ne tuo aina lapsille jotain. Se on sitten ikuinen karkkipäivä.
Kavereiden kesken tämä perustuu kyllä enemmän vastavuoroisuuteen eli ei viedä mitään, puolin tai toisin.
Rikkaalle anopille olen jo monta viikkoa yrittänyt viedä koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37018 kirjoitti:
Keksipakettikin on ihan hyvä. Siitä saa sitten aikuisetkin napsia.Jos et ole lapsille erityinen ihmen (setä, kummi tms.) älä vie lapsille mitään, varsinkaan karkkia. Ajattelepa perhettä, jossa käy vieraita usein viikossa - ja ne tuo aina lapsille jotain. Se on sitten ikuinen karkkipäivä.
Ei kannata olla tyhmä. Vien lapsiperheisiin karkkia, kysyn onko teillä karkkipäivä erikseen, ja jos on, annan äidille/isälle talteen karkkipäivää odottelemaan. Ongelma ohi.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti vien. Mikään ei ole kuvottavampaa kuin perseelle haiseva, tyhjin käsin ilmestyvä ihmisruho.
Käy suihkussa ensin.
Miten niin en vie tuliaisia? Kyllä vien koronan.