Menetkö kylään/kahville käsiäsi heilutellen etkä ymmärrä viedä mitään tuliaisia?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovutaan sitten saman tien sanomasta hei/näkemiin/ole hyvä/kiitos/anteeksi ja toivottamasta hyvää päivää/joulua/yötä tai mitään muutakaan - mitäpä sitä suotta itsestäänselvyyksiin energiaa haaskaamaan. Joiltakuiltahan nämä alkeellisetkaan käytöstavat eivät onnistu nytkään.
Kyllä menee jollakin nyt tunteisiin, kun ei saa arvotonta krääsää tai ruokaa palkaksi vierailta. Osta itse kaupasta mitä tarvitset tai pyydä vierasta tuomaan mikä puuttuu. Aika hataralla pohjalla on ihmisuhteet, jos et osaa iloita vieraista, vaan tuomiset on tärkeimmät.
Minulle tärkeintä on vastavuoroisuus. Tuliainen on kiva, mutta tärkeintä on se, että kyläilyssä toimii vastavuoroisuus. Ettei aina tarvitse olla se, joka tarjoaa. Tarjoan kyllä mielelläni, mutta haluan joskus itsekin käydä kylässä. Ikävä kyllä jotkut ovat sellaisia, että olisivat tulossa kylään useinkin mutta eivät osaa kutsua kotiinsa.
Jos et huomannut, niin tämä on keskustelu tuliaisista, ei vastavuoroisuudesta. Ystävyysuhde voi olla täysin tasapainoinen ja toimiva ilman lahjoja ja tuliaisiakin. Itse näen vähän ongelmallisena sen, että puutteellista vastavuoroisuutta paikataan romuilla ja tuliaisilla. Ja myös sen, että näillä mitataan ihmissuhteen ja vieraiden arvoa.
No kyllä se kertoo jotain ihmisestä ja ihmissuhteesta, jos ei kertaakaan viedä tuliaisia eikä kertaakaan kutsuta toisia kylään.
Tapaus kohtaista. Minusta tää viemishomma on vähän sellaista vieraskoreutta jota pidetään yllä ei niin hyvien tuttavien kanssa.
Siis mitä, joutuuko vierailuista "kiittämään" tuliaisten muodossa? En ymmärrä tämmöistä "tapakulttuuria". Onko se isäntäväki jotenkin köyhiä? Sopiiko jos tuon koiranmakkaraa, vai pitääkö olla ihmisille jotain? Voiko viedä vaikka sukat? Entä maitopurkki? Kertokaa tyhmälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ole tapana ollut viedä mitään. Olisiko joku sukupolviero? Olen nuorehko ihminen ja ei kavereilla kyläillessä olla viety mitään.
Kyseessä on kohteliaisuusero ja juntteusero. Minun tuttavapiirissäni ei ole ketään joka ei veisi.
No ei ole. Tapoja on monia senkin juntti.
Kyllä 2020 olisi parempi kun useammalla olisi vähän vähemmän materialistiset arvot, ei mitään turhaa tavaraa tai tehdä asioita vain tavan vuoksi. Monet on jo minimalisteja, ja eikö tärkeintä ole ne ihmissuhteet siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ole tapana ollut viedä mitään. Olisiko joku sukupolviero? Olen nuorehko ihminen ja ei kavereilla kyläillessä olla viety mitään.
Joo teidän sukupolvi ei osaa kiittää edes joululahjoista eikä muistakaan muistamisista. Vasta kysyttäessä saitko perille saadaan puristettua se muutaman kirjaimen oijoo kiits.. että näin.
Halveksin nykynuorison tavattomuutta. Ja hemmoteltuja öykkiä, mitä ovat.
Ennen kiitettiin ja muistettiin sukulaisia, oli heillä jotain antaa tai ei. Nykynuoren ahidsteloituu matkustusjäljistä ja suuntaa Balille joogaamaan. No respect at all.
"Nuoriso on pialla" :D
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä, joutuuko vierailuista "kiittämään" tuliaisten muodossa? En ymmärrä tämmöistä "tapakulttuuria". Onko se isäntäväki jotenkin köyhiä? Sopiiko jos tuon koiranmakkaraa, vai pitääkö olla ihmisille jotain? Voiko viedä vaikka sukat? Entä maitopurkki? Kertokaa tyhmälle?
Näitä asioita käsitellään tapaoppaissa. Netistäkin varmaan löytyy ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni tuli vierailulle tyhjin käsin. Kertoi, että oli kyllä aikonut tuoda suklaarasian mutta oli huomannut, että siinä oli parasta ennen -päiväys mennyt umpeen ja "enhän minä sellaista voi tuoda". Mietin kyllä hiljaa mielessäni, että itse olisin sitten ostanut uuden tai jotain muuta tilalle, mutta ääneen sanoin vain, että "mitä tuosta - pääasia että itse tulit". Mitäpä muutakaan siinä tilanteessa voi sanoa?
No mitä ihmettä. Miten ET voinut tarkoittaa mitä sanot? Pahastua nyt tuollaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovutaan sitten saman tien sanomasta hei/näkemiin/ole hyvä/kiitos/anteeksi ja toivottamasta hyvää päivää/joulua/yötä tai mitään muutakaan - mitäpä sitä suotta itsestäänselvyyksiin energiaa haaskaamaan. Joiltakuiltahan nämä alkeellisetkaan käytöstavat eivät onnistu nytkään.
Kyllä menee jollakin nyt tunteisiin, kun ei saa arvotonta krääsää tai ruokaa palkaksi vierailta. Osta itse kaupasta mitä tarvitset tai pyydä vierasta tuomaan mikä puuttuu. Aika hataralla pohjalla on ihmisuhteet, jos et osaa iloita vieraista, vaan tuomiset on tärkeimmät.
Minulle tärkeintä on vastavuoroisuus. Tuliainen on kiva, mutta tärkeintä on se, että kyläilyssä toimii vastavuoroisuus. Ettei aina tarvitse olla se, joka tarjoaa. Tarjoan kyllä mielelläni, mutta haluan joskus itsekin käydä kylässä. Ikävä kyllä jotkut ovat sellaisia, että olisivat tulossa kylään useinkin mutta eivät osaa kutsua kotiinsa.
Jos et huomannut, niin tämä on keskustelu tuliaisista, ei vastavuoroisuudesta. Ystävyysuhde voi olla täysin tasapainoinen ja toimiva ilman lahjoja ja tuliaisiakin. Itse näen vähän ongelmallisena sen, että puutteellista vastavuoroisuutta paikataan romuilla ja tuliaisilla. Ja myös sen, että näillä mitataan ihmissuhteen ja vieraiden arvoa.
No kyllä se kertoo jotain ihmisestä ja ihmissuhteesta, jos ei kertaakaan viedä tuliaisia eikä kertaakaan kutsuta toisia kylään.
"Hei mä tulin taas, mä hyvä tyyppi. Mä tuun sit taas."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen 28-vuotias. Ei me 25-30-vuotiaat milleniaalit harrasteta mitään tuliaisia.
Niin ne hyvät tavat unohtuvat ruutua tuijottaessa.
Kas kun itsekin näköjään tuijottelet ruutua ja vauvapalstaa vielä. Vai kirjekyyhkykö sun viestin toi?
Jotkut tulkitsevat tuliaisten tuonnin, siis syötävät ja juotavat, niin että kyläilypaikan tarjottavat ei kelpaa vieraalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon ettei kukaan toisi mitään, sitten ollaan ikuisessa tuliaiskierteessä. Jos kutsun jonkun, laitan kahvit/teet ja jotain muuta tarjolle. Jos menen itse, otan sitä mitä on tarjolla. Ei ole väliä tuleeko ihminen yllättäen käymään (silloin meillä ei välttämättä ole muuta kuin se kahvi/tee) tai onko aiemmin sovittu tapaaminen, ei tarvitse tuoda mitään.
Jos on isommat illanistujaiset, sitten vien jotain tai jos olisi tapaus jossa vain itse kävisin kaverin luona, niin veisin vähintään joka toinen kerta jotain ja ilmoittaisin sen etukäteen ettei toisen tarvitse varata mitään.
Kun joku tuo meille vaikka viinipullon, niin vien sen itse seuraavaan kyläpaikkaan. Yksi kamala kukkaruukku tuntuu kiertävän tuttavapiirissä, samoin jonkun joskus tekemä sinappi. Siinä ei ole mitään parasta ennen -päiväystä.
Tässä selkeästi paljastuu tämän tuliaiskulttuurin kaksinaamaisuus ja teennäisyys. Olen itse huomannut samaa, minulle on tuotu esim. puolikas pullo sinappia, grillihiiliä(ei ole hiiligrilliä), kirpputorilta ostettuja turhia kirjoja, pahaa kahvia, pahaa viiniä, sopimattomia sisustustuotteita. Kaikesta mieleni on pahoittunut ja roskikseen menivät. Suklaat nyt sentään olen syönyt ajan kanssa vaikka harmittaakin kun on lihomistaipumista. Itse jätän kauppaan kaikki makeiset.
Onneksi oma lähipiiri ei tunne mitään intoa raahata mun asuntoon mitään ylimääräistä.
1. Syön harvoin herkkuja ja kun syön, haluan valita ne itse. En puputtaa jonkun toisen valitsemaa. Vielä karmeampi on, jos joku raahaa paistotuotehyllystä ostettuja pullia (en osta koskaan niitä lähmittyjä bakteeripesiä) ja sitten olisi pakko syödä ne.
2. Haluan valita itse kahvilaatuni, joten todennäköisyys, että vieraan tuoma paketti miellyttää, on pieni.
3.Iso osa kukista ärsyttää hengitysteitä ja mitään muiden valitsemaa romua en halua nurkkiin lojumaan.
Eli osaako joku tuliaisten raahaaja selittää, miten tuon heidän käytäntönsä tulisi ilahduttaa? Itsellä vieraili ennen koronaa niin paljon ihmisiä per viikko, että olisin tullut hulluksi hävittäessäni tarjottavia. Todellinen onni on ystävät, jotka kunnioittavat toisen valinnanvapautta, eivätkä yritä tunkea sinulle mitään "kun musta tää on kiva/hyvää.
hmmm.... tuliaisitta tulevat vieraathan häätypi myöhemmin kuhtua työtalkoisiin raatamaan oikein kunnolla kaikki rästissä olevat siivous, järjestely ja ulkotyöt!!
😈
Vien jotakin silloin jos olen menossa kylään ensimmäistä kertaa, tai käyn harvoin. Jos kyseessä on hyvä kaveri, jonka kanssa kyläillään säännöllisesti, niin saatan satunnaisesti viedä jotakin, esim. suklaata tai kahvia, mutta en läheskään joka kerta. Pullaa voin viedä jos niin sovitaan. Juhliin tietenkin vien lahjan/kukkia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuliaiset ovat osa vastavuoroisuutta. Mutta samanlaisia keskustelujahan käydään joulukorteista. Jotkut tulkitsevat hyvät kauniit tavat ja toisen huomioon ottamisen materialismiksi. Kukin kuitenkin menettelee tyylillään. Itse noudatan linjaa, että vien kyläpaikkaan tuliaisia, ja pidän hyvänä mutta en välttämättömänä, että omat vieraani tuovat jotain pientä. Kestitsen kyllä niitäkin, jotka tulevat ilman tuliaisia. Mutta sellaiset, jotka käyvät useasti ilman tuliaisia eivätkä koskaan kutsu omaan kotiinsa, heivaan ystäväpiiristäni. Ehkä heidänkin on helpompi olla ilman kaltaistani materialistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen 28-vuotias. Ei me 25-30-vuotiaat milleniaalit harrasteta mitään tuliaisia.
Niin ne hyvät tavat unohtuvat ruutua tuijottaessa.
Itse en osaa nähdä sitä perusetikettiin kuuluvana. Tosiaan en ole koskaan ikäiseltäni saanut kahvipakettia, keksejä, suklaalevyä tms., joskus joiltain keski-ikäisiltä tai sitä vanhemmilta kyllä. Tuntuu aina vähän hassulta, kun en edes tiedä, mihin ne iskisin. Yleensä annan sitten eteenpäin vain jollekin, varsinkin, jos tarjoilupöytä notkuu tekemistäni ruoista, niin hölmöltä tuntuisi avata vaikka keksipaketti siihen kylkeen ja kukaan ei kumminkaan niitä söisi, kun tarjolla on kaikkea muutakin.
Täytyy myös oikeasti muistaa, että meillä nuoremmilla on koko ajan enemmän ja enemmän kiinnostusta minimalismiin ja ylipäätään materiaalin karsimiseen. Silloin tällöin joku tuliaisen tuominen ei toki haittaa, mutta em. asiat ovat yksi syy sille, miksi kyseinen tapa ei enää kuulu vierailukulttuuriin voimakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En heiluttele käsiä mutten mitään viekään. Enkä halua että meille tuodaan mitään. Naurettavaa mukakohteliaisuutta, jolla vain vaikeutetaan kyläilykulttuuria, joka muutenkin nykyään harvinaistuu.
Niin, vaatihan se kahvipaketin vieminen ja vastaanottaminen ponnistuksia.
kokeile vaikka töissä käyntiä joskus niin on varaa ostaa ne kahvit itse kutsumillesi vieraille
Vierailija kirjoitti:
Näin Suomeen muuttaville kerrotaan meidän tavoistamme:
"Jotain pientä on mukava viedä tuliaisiksi, kun mennään toisen kotiin. Kahvipaketti toimii Suomessa aina, koska melkein kaikki juovat kahvia. Naiselle voi viedä kukkia, miksei miehellekin, jos tietää tämän kukista pitävän. Jos on menossa syömään toisen kotiin, varsinaista ruokaa ei viedä, mutta jotain makeaa leivonnaista tai jälkiruokaa voi viedä. Alkoholi on vähän hankala asia. Jos tietää toisen käyttävän alkoholia, viinipullo on mukava vieminen. Viinapullo ei yleensä ole sopiva tuliainen, ellei sitten ole miesten saunailta tms."
http://www.osaakkonaasuomea.net/kylailemiseenliittyviaasioita.html
Heh, olipas vanhanaikaista tekstiä. Naiset pitävät automaattisesti kukista, mutta miehen kohdalla kannattaa tarkistaa, koska jos mies ei pidä kukista ja hän saa kukkia, niin... tapahtuu kauheita.
Myöskin miesten saunailta on sopiva paikka viinapullolle, mutta naisten saunailta ei ole sama asia.
Sehän on monelle mieluinen lahja. Autuashan on se, joka omastaan antaa.