Menetkö kylään/kahville käsiäsi heilutellen etkä ymmärrä viedä mitään tuliaisia?
Kommentit (180)
En koskaan.
Haen aina kirppikseltä jotakn aistikasta ja rustiikkista, kuten jonkin lasiteokset tai vaikka hauskan puhallinsoittimen, niistä saa hienoja sisustuselementtejä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ole tapana ollut viedä mitään. Olisiko joku sukupolviero? Olen nuorehko ihminen ja ei kavereilla kyläillessä olla viety mitään.
Joo teidän sukupolvi ei osaa kiittää edes joululahjoista eikä muistakaan muistamisista. Vasta kysyttäessä saitko perille saadaan puristettua se muutaman kirjaimen oijoo kiits.. että näin.
Halveksin nykynuorison tavattomuutta. Ja hemmoteltuja öykkiä, mitä ovat.
Ennen kiitettiin ja muistettiin sukulaisia, oli heillä jotain antaa tai ei. Nykynuoren ahidsteloituu matkustusjäljistä ja suuntaa Balille joogaamaan. No respect at all.
Onneksi itse olet huomaavainen ja tasapainoinen ihminen ja olet täällä vaatimassa palkkaa vierailtasi? Ei ole paljon antamisen riemua näkyvissä, vaan vieraitakin kutsutaan hyötymisen toivossa. Kun kynttiläillallisilta lähdön aika on, niin kiitos ei kelpaakaan, vaan olet käsi ojossa odottamassa lahjoja. Samalla niputat kokonaisen sukupolven ennakkoluulojesi pohjalta. Onnea sinulle öykkäri siellä toinen jalka haudassa.
Riippuu minne menen. Tutuille joiden luona käyn usein en vie mitään, mutta vähänkään harvinaisempiin kyläpaikkoihin vien kyllä. Tuntuisi oudolle viedä tuliaisia jos poikkean vaikka äidilläni tai käyn kaverilla leikkitreffeillä lasten kanssa, kaveriporukalla on yleensä tapana että se joka kutsuu hommaa tarjottavat ja kaikki kutsuu vuorollaan. Mut sit yhden toisen kaverin luo vien yleensä jotain, koska hänkin tuo meille aina jotain, nähdään ehkä parin kuukauden välein. Riippuu siis paikasta ja kutsun laadusta.
Käyn kylässä oikeastaan vain omalla äidillä sekä kahdella ystävälläni keiden kanssa ollaan tunnettu jo 20 vuotta. Ei ole tapana viedä mitään.
Ei ole kyllä ikinä tullut mieleen viedä kenellekään mitään tai olettaa, että kukaan toisi minulle mitään. :D Toki, jos kyse on synttäreistä tms. juhlasta, niin totta kai silloin vien jotain. Enkä ole kyllä ikinä kohdannutkaan mitään tuollaista kyläilylahjakulttuuria. Ehkä en vaan ole sitten liikkunut tuollaisissa piireissä... Miksi pitäisi viedä toiselle oletuksena jotain lahjoja, jos menee kylään toisen luokse??? Toki autan kotiaskareissa/osallistun ruokakustannuksiin ym., jos olen jossain esim. yökylässä. Kuinkahan montaa ihmistä olen loukannut, kun en ole kyläilemään mennessä mitään vienyt. :D Tosi outoa, mutta tietääpä nyt tästäkin tavasta.
Vien kukkia tai jotain, konvehteja, kuohuviiniä tms. On kiva ilahduttaa saajaa ja kiittää kutsusta. Ja se on toisen huomioimista ja kohteliasta. Outo on vieras jos ei tuliaisina jotain vie/tuo.
Eräs ystäväni tuli vierailulle tyhjin käsin. Kertoi, että oli kyllä aikonut tuoda suklaarasian mutta oli huomannut, että siinä oli parasta ennen -päiväys mennyt umpeen ja "enhän minä sellaista voi tuoda". Mietin kyllä hiljaa mielessäni, että itse olisin sitten ostanut uuden tai jotain muuta tilalle, mutta ääneen sanoin vain, että "mitä tuosta - pääasia että itse tulit". Mitäpä muutakaan siinä tilanteessa voi sanoa?
Meille on turha tunkea jos ei erikseen kutsuta. Silloin kun kutsutaan, niin ruokaa ja juomaa on talon puolesta ja vieraat tietää, että tuliaisia ei tarvitse tuoda, Emme myöskään odota mitään vastavuoroisuutta. Me kun halutaan nähdä ystäviä, ei niiden tuliaisia, eikä mitään kiitollisuus paineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ole tapana ollut viedä mitään. Olisiko joku sukupolviero? Olen nuorehko ihminen ja ei kavereilla kyläillessä olla viety mitään.
Joo teidän sukupolvi ei osaa kiittää edes joululahjoista eikä muistakaan muistamisista. Vasta kysyttäessä saitko perille saadaan puristettua se muutaman kirjaimen oijoo kiits.. että näin.
Ennen kiitettiin ja muistettiin sukulaisia, oli heillä jotain antaa tai ei. Nykynuoren ahidsteloituu matkustusjäljistä ja suuntaa Balille joogaamaan. No respect at all.
Onneksi itse olet huomaavainen ja tasapainoinen ihminen ja olet täällä vaatimassa palkkaa vierailtasi? Ei ole paljon antamisen riemua näkyvissä, vaan vieraitakin kutsutaan hyötymisen toivossa. Kun kynttiläillallisilta lähdön aika on, niin kiitos ei kelpaakaan, vaan olet käsi ojossa odottamassa lahjoja. Samalla niputat kokonaisen sukupolven ennakkoluulojesi pohjalta. Onnea sinulle öykkäri siellä toinen jalka haudassa.
Olen eri, mutta kohteliaisuus, vastavuoroisuus ja hyvät tavat ovat eri asia kuin hyötymispyrkimykset. Sitä paitsi maailmassa on ihan tavallista viedä jokin lahja kyläpaikkaan mentäessä. Täällä Suomessa tosiaan leviää itsekkyys tai ainakin laiskuus ja hyvät tavat rapistuvat.
Jos joku suuttuu minulle siitä etten tuo jotain lahjoja, jos joku on kutsunut minut kylään luokseen, niin sittenpähän suuttuu. :D En halua niin oudosti ajattelevia ihmisiä elämääni. Ei kai sen kyläilyn pointti ole ne lahjat vaan se, että haluaa viettää aikaa minun kanssa. Arvostusta kutsusta voi osoittaa ihan vaan sillä, että on oma kohtelias, arvostava ja ystävällinen itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä ikinä tullut mieleen viedä kenellekään mitään tai olettaa, että kukaan toisi minulle mitään. :D Toki, jos kyse on synttäreistä tms. juhlasta, niin totta kai silloin vien jotain. Enkä ole kyllä ikinä kohdannutkaan mitään tuollaista kyläilylahjakulttuuria. Ehkä en vaan ole sitten liikkunut tuollaisissa piireissä... Miksi pitäisi viedä toiselle oletuksena jotain lahjoja, jos menee kylään toisen luokse??? Toki autan kotiaskareissa/osallistun ruokakustannuksiin ym., jos olen jossain esim. yökylässä. Kuinkahan montaa ihmistä olen loukannut, kun en ole kyläilemään mennessä mitään vienyt. :D Tosi outoa, mutta tietääpä nyt tästäkin tavasta.
Ihme kasvatuksen ja toimintamallin olet tosiaan saanut. Ihmettelen ihan oikeasti. Mutta kun näitä kommentteja lukee, niin kai tuo ajattelu on yleistymässä - että miksi minä nyt näkisin pienintäkään vaivaa/rahanmenoa toisten takia? Mutta ehkä olet tosiaan samanhenkisessä seurassa. Minun luonani et vierailisi monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kylässä oikeastaan vain omalla äidillä sekä kahdella ystävälläni keiden kanssa ollaan tunnettu jo 20 vuotta. Ei ole tapana viedä mitään.
Minä vien aina vanhemmilleni kukkia/jotakin. Myös tarjoamisia vaikka leipovatkin. Ovat kasikymppisiä, eivätkä varmasti ymmärtäisi jos menisin tyhjin käsin. Eikä kyse ole todellakaan tarpeesta, vaan juurikin tapakulttuurista.
Onkohan tässä joku maakunta- tai sukupolviero? Olen syntynyt 1995, ja en lapsuudessani muista vanhempieni vieneen kellekään peruskyläilyssä tuliaisia (juhlat, tuparit ym. tietenkin erikseen), eikä kukaan vieras (sukulainen, perhetuttu, vanhempieni ystävä) meillekään lahjoja tuonut. En ole minäkään aikuisena tuliaisia vienyt enkä vastaanottanut (taas juhlat erikseen, ja ruokakustannuksiin olen osallistunut yönylikyläilyssä), en ole edes tullut ajatelleeksi että tuliaisia odotetaan. Kuinkahan pahaksi moukaksi minua luullaan? Olen muuten kuitenkin hyväkäytöksinen korkeakoulutettu nuori aikuinen, ja perheeni on tavallista keskiluokkaista väkeä. Voisitteko te avata suunne jos odotatte tuliaisia, en minä aiemmin tiennyt että tällainen on tapana? Minulle tuliaiset ovat niitä ulkomailta tuotuja lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä joku maakunta- tai sukupolviero? Olen syntynyt 1995, ja en lapsuudessani muista vanhempieni vieneen kellekään peruskyläilyssä tuliaisia (juhlat, tuparit ym. tietenkin erikseen), eikä kukaan vieras (sukulainen, perhetuttu, vanhempieni ystävä) meillekään lahjoja tuonut. En ole minäkään aikuisena tuliaisia vienyt enkä vastaanottanut (taas juhlat erikseen, ja ruokakustannuksiin olen osallistunut yönylikyläilyssä), en ole edes tullut ajatelleeksi että tuliaisia odotetaan. Kuinkahan pahaksi moukaksi minua luullaan? Olen muuten kuitenkin hyväkäytöksinen korkeakoulutettu nuori aikuinen, ja perheeni on tavallista keskiluokkaista väkeä. Voisitteko te avata suunne jos odotatte tuliaisia, en minä aiemmin tiennyt että tällainen on tapana? Minulle tuliaiset ovat niitä ulkomailta tuotuja lahjoja.
Voi olla jotain tuollaista. Olen sinua yli parikymmentä vuotta vanhempi ja jo lapsena totuin siihen, että kylään mentäessä viedään jotain pientä. Ihan tavallista väkeä olimme ja olemme.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä tavan, mutta minusta se tapa jonka voi(si) unohtaa. Ystävien kanssa lopettiin jo ajat sitten. En halua mitään tavaraa .
Sukulaiset tuo kerran kesässä mökillä käydessään oman maan mansikoita tms. ja kahvipullaa kuten anoppikin aikoinaan, hän toi vielä omat kermatkin. Tietävät ettei mulla ole kuin kahvia enkä lähde niitä kymmenien kilometrien takaa hakemaan. Miniä on ilmeisen hyvin kasvatettu toisin kuin minä ?, tuo kukkia.
Jos minä kutsun, minä tarjoan, enkä odota/kaipaa vieraideni tuovan yhtään mitään. Ihan hölmöähän se on, jos olen laittanut kunnon kattaukset ja joku tuo jotain, mitä ei sitten syödäkään. Jos on joku isompi/pidempi kyläily tai hienompi illallinen, niin silloin kukat vaikka on ihan kivat. Ja näin toimin myös itse. Yleensä hyvien tuttavien kanssa kysytään puolin ja toisin, että tuodaanko jotain, useimmiten vastaus on ei/kuohuvaa/jälkkäri.
Kahville tultaessa nyt varsinkin on ihan hölmöä tuoda mitään, hulluhan se on, joka kahville kutsuu, mutta ei ole hankkinut tarjottaiva, vaan vieras ne tuo.
Jos kyseessä yökylä tai muu pidempi vierailu, niin sitten kyllä viedään tuliaisia ja maksetaan ostokset.
Itse en kyllä odottele mitään tuliaisia, yleensä kyläilijät ovat odotettuja, joten en edes ajattele tuliaisia saati pety jos niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta kohteliaisuus, vastavuoroisuus ja hyvät tavat ovat eri asia kuin hyötymispyrkimykset. Sitä paitsi maailmassa on ihan tavallista viedä jokin lahja kyläpaikkaan mentäessä. Täällä Suomessa tosiaan leviää itsekkyys tai ainakin laiskuus ja hyvät tavat rapistuvat.
Ihminen voi olla kohtelias, vastavuoroinen ja hyvät tavat omaava ilman, että raahaa romua tai ruokaa jokaiseen kyläpaikkaan. Sillä ei ole mitään tekemistä myöskään laiskuuden tai itsekkyyden kanssa. Tämä menee samaan kategoriaan, kuin pakkojoululahjat aikuisille puolitutuille tai sukulaisille - koska tapana. Turhan romun määrä vaan lisääntyy. Jos jotain toivoo vieraan tuovan niin pyytämällä saa, niin aikuiset toimivat. Kohteliasta olisi myös huomioida, jos kutsuja ei halua mitään tuomisia - sen kanssa on monella ongelmia.
Karsein tuliainen, jonka voi tuoda, on jokin kahvipaketti. Ihan itse valitsen käyttämäni kahvilaadun. Juhlamokkaa en juottaisi edes viholliselle.
En vie. Ja toivon ettei meille tuotaisi,
Aina välillä joku vieraampi tuo kauniin kukkakimpun. Koetan asetella sen jonnekkin sivummalle ja vieraiden lähdettyä vien kimpun anopin iloksi ja siivoan kotona paikat missä jouduin kimppua pitämään. Meillä nimittäin kaksi lapsista saa allergisia oireita monista kukista... eli kukkakimpun tuominen laittaa minut siivoamaan ja toisinaan myös joudun antaa lapsille antihistamiinia.
Kahvia meillä ei juo kun kyläilijät joskus eli jouluna vein naapurille useamman paketin kohta vanhaksi menevää kahvia kun huomasin ongelman kaappeja siivotessa.