Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetkö kylään/kahville käsiäsi heilutellen etkä ymmärrä viedä mitään tuliaisia?

Vierailija
13.01.2021 |

Miten on?

Kommentit (180)

41/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on, jos tuliaisiksi tuodaan vaikkapa keksejä, kuuluuko niitä laittaa tarjolle vai ei?

Todellakin kuuluu. Vaikka kyläänkutsujallakin olisi tarjottavaa on kohteliasta laittaa pöytään myös vierailijan tuomiset. Ei saa vaivihkaa työntää kaapin kätköihin tarjoamatta vierailijoille.

Vierailija
42/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kävi kaksi kertaa vieras tyhjin käsin, vaikka laitoin hyvät tarjottavat ja tarjosin samalla muutakin pientä apua. On sen jälkeen koittanut kutsua itseään kylään useita kertoja, mutta en ole enää ottanut. Jos osoittaisi jollain tavalla arvostavansa, niin ehkä sitten. Ehkä olen liian tarkka mutta tälläinen junttimaisuus vähän suututtaa. Ei ystävyys toimi siten että toinen vain järjestää jotain mukavaa ja toinen säästää ja menee aina valmiille.

Minulla oli joskus juuri tällainen kylävieras. Eikä edes vastavierailulle pyytänyt. Kolmannen yksipuolisen kyläilykerran jälkeen panin stopin sille tuttavuudelle.

Sama.

Aina tuli ns pyörhtämään ja röhnöttämään. Alkoi tulla mitta täyteen myös, kun koskaan ei mitään itse tarjonnut vaan tuli kahville kuin kotiinsa. Käytti muutoinkin ihmisiä ja työpaikkansa väkeä hyväkseen hörskisti. Nyt on ollut vuosikausia ns feikkiystävyys feikkiystis katkolla. On yatis vain niin kauan kuin itse hyötyy. Ei tarjoa koskaan itse mitään. Ei kutsu vastavieraiuluille. Epämiellyttävä kaikin tavoin feikkipersoonallisuus. Ikävä kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttava laittoi juurikin yhteiselle tarjoilulle tuodut leivokset pois näkyvistä itselleen. No moukka on moukka. Enpä mene toiste.

Mistä se toisten hyväksikäyttö ja pihiys/ahneus kumpuaa. Oon huomannut, että mitä vähemmän monella on sen paremmin he kuitenkin huomioi muita. Ja juat päinvastoin. Mitään ei pr kl anneta, kun mittatikku painaa joka asiassa.

Vierailija
44/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ihana ystäväni on tällainen, totutettu tähän jo perhepiirissä että lokittaa ja vie parhaat päältä. Seuraa että kaikki menee vähintään tasan tai heille enemmän. Unohtaa maksaa oman osansa mutta pyytää itse pennilleen jne. On aivan törkeän ärsyttävää. Kerran puuttunut asiaan, mutta se korjasi vain sen tilanteen. Joudun katsomaan tätä piirrettä sormieni läpi, koska en halua päättää tätä muuten kallisarvoista ystävyyttä.

Vierailija
45/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihana ystäväni on tällainen, totutettu tähän jo perhepiirissä että lokittaa ja vie parhaat päältä. Seuraa että kaikki menee vähintään tasan tai heille enemmän. Unohtaa maksaa oman osansa mutta pyytää itse pennilleen jne. On aivan törkeän ärsyttävää. Kerran puuttunut asiaan, mutta se korjasi vain sen tilanteen. Joudun katsomaan tätä piirrettä sormieni läpi, koska en halua päättää tätä muuten kallisarvoista ystävyyttä.

Ja unohdin mainita että ei tosiaankaan tuo mitään kyläillessä, vaikka ei usein päästä näkemään.

Vierailija
46/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vasta aikuisena ja perheellisenä oppinut sen tavan, että kyläillessä viedään jotain, oli se sitten kahvia, keksiä, karkkia, mitä vaan. Tällaista ei minulle lapsuudessa opetettu, enkä muista lapsuudesta (90-luku) että niin olisi meidän perheessä toimittu. Tai ainakaan sille ei ole annettu kovin suurta painoarvoa, kun ei ole juurtunut mieleeni tällainen toimintatapa. Nykyään pyrin viemään kylään aina jotain, jos "vain" lasten leikkitreffit, niin ehkä keksipaketin tms. pientä, ja ystävien uuteen kotiin ensi kertaa menossa vaikka viinipullo+kukat ja lapsille pienet muistamiset. 

Muistelen myös välillä nolona joitain sellaisia kertoja, kun meille - siis minun, mieheni ja lapseni luokse, on tullut kylään joku silloin kun lapsemme oli vielä ihan pieni. En silloin tajunnut laittaa vieraidemme tuomia tarjottavia pöytään, ja joitain muitakin normaaleja kohteliaita käytöstapoja on silloin ollut vielä pimennossa...noh, vähän lohduttaa että ne voi laittaa myös vauva-arjen hajamielisyyden piikkiin, ja että nykyään minulla on ainakin perus-kohteliaisuudet jotenkin hallussa.

Ja mitä vieraisiin tulee - en loukkaannu jos kylään tuleva ei tuo mitään, toki merkkipäivänä sellainen olisi todella tökeröä, ellei henkilö kerro esim. huonosta rahatilanteesta etukäteen tai jokin muu normaali syy, eli jonkinlainen selitys sille ettei muuten vaan toimi epäkohteliaasti.

Vierailija
47/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta katseleeko asuntoasi sillä silmällä, mitä voisi sieltä itselleen viedä? Näitäkin on. Kotiin einkutsuta, mutta kavereilla käydään iiih ihanaa kirppiskäynneillä.

Vierailija
48/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vien. Että ärsyttää yksi miehen kaveri joka ei ikinä tuo mitään. Kyllä minun laittamani ruoka, olut, viinit, ja leipomukset kelpaavat. :X

Vierailija
49/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vasta aikuisena ja perheellisenä oppinut sen tavan, että kyläillessä viedään jotain, oli se sitten kahvia, keksiä, karkkia, mitä vaan. Tällaista ei minulle lapsuudessa opetettu, enkä muista lapsuudesta (90-luku) että niin olisi meidän perheessä toimittu. Tai ainakaan sille ei ole annettu kovin suurta painoarvoa, kun ei ole juurtunut mieleeni tällainen toimintatapa. Nykyään pyrin viemään kylään aina jotain, jos "vain" lasten leikkitreffit, niin ehkä keksipaketin tms. pientä, ja ystävien uuteen kotiin ensi kertaa menossa vaikka viinipullo+kukat ja lapsille pienet muistamiset. 

Muistelen myös välillä nolona joitain sellaisia kertoja, kun meille - siis minun, mieheni ja lapseni luokse, on tullut kylään joku silloin kun lapsemme oli vielä ihan pieni. En silloin tajunnut laittaa vieraidemme tuomia tarjottavia pöytään, ja joitain muitakin normaaleja kohteliaita käytöstapoja on silloin ollut vielä pimennossa...noh, vähän lohduttaa että ne voi laittaa myös vauva-arjen hajamielisyyden piikkiin, ja että nykyään minulla on ainakin perus-kohteliaisuudet jotenkin hallussa.

Jatkan vielä, piti mainita sekin, että jos henkilö kenen luokse olemme menossa, painottaa että "älkää sitten tuoko mitään", niin silloin emme tosiaan vie mitään. Minusta tuossa pitää kunnioittaa toista eikä ilmestyä pullapussien ja kahvien kanssa kylään.

Ja mitä vieraisiin tulee - en loukkaannu jos kylään tuleva ei tuo mitään, toki merkkipäivänä sellainen olisi todella tökeröä, ellei henkilö kerro esim. huonosta rahatilanteesta etukäteen tai jokin muu normaali syy, eli jonkinlainen selitys sille ettei muuten vaan toimi epäkohteliaasti.

Vierailija
50/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavissa tällainen. Tiedostaa asian kyllä, mutta syy hänelle on ”olen toimeentulotuella”. Jaa -a. Minä olen minimillä työkyvuttömyyseläkkeellä, ja sitä paremmalla syyllä muistan aina kun menen kahville/kylään. Kyllä se on kiinni ihan luonteesta/itsekkyydestä, ei rahasta.

Vierailija
51/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kaikenlaisia lokkeja niitä onkin. 

Yhden tajusin vasta nyt, että lokittaa aina meillä hyvät tarjoilut (tyhjin käsin tietenkin), mutta minua ei ole kutsunut vastavierailulle. En ole edes nähnyt hänen uutta kämppää, vaikka on asunut jo monta vuotta siellä =/  Kiitti mulle riitti.

Vierailija
52/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noistakin on kahta koulukuntaa: kuuluuko ne tuliaiset laittaa tarjolle heti vai onko ne tarkoitettu isännille/ emännille lahjaksi?

Jotkut sanoo, ettei niitä tuliaisia viedä nyt tarjottaviksi vaan on tarkoitettu isännille lahjaksi muuhun ajankohtaan. Jotkut kotiinsa kutsujat jopa ihan loukkaantuvat jos viedään jotain tarjottavaa mukanaan "kyllä meillä on muutenkin tarjottavaa"... Joo en mä sillä niitä tuonutkaan! Jotkut taas loukkaantuu jos et laita niitä heti pöytään tarjolle "jaaha ei kelvanneet edes kahvipöytään".

Yritä tässä sitte luovia. Joku on jonkun mielestä moukkamaista, jonkun toisen mielestä taas hyvää käytöstä. Hulluinta jos tuttavapiiri koostuu näistä molemmista koulukunnista. Ikinä ei tiedä miten kuuluu toimia.

Vierailija
53/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu nyt vähän mitä tarkoitetaan kyläilyllä. Meillä on tuttu lapsiperhe, jonka kanssa tavataan jopa useamman kerran viikossa. Johan siinä hanuri leviää, jos joka kerta pitää alkaa niiden varsinaisten tarjottavien lisäksi mutustamaan ylimääräistä keksipakettiakin.

Vierailija
54/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja unohdin mainita että ei tosiaankaan tuo mitään kyläillessä, vaikka ei usein päästä näkemään.

No jos kerran tykkäät tuollaisesta ystävästä,  niin mikäs siinä. Itse en olisi tekemisissä hänen kaltaisensa kanssa.

Vierailija
55/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noistakin on kahta koulukuntaa: kuuluuko ne tuliaiset laittaa tarjolle heti vai onko ne tarkoitettu isännille/ emännille lahjaksi?

Jotkut sanoo, ettei niitä tuliaisia viedä nyt tarjottaviksi vaan on tarkoitettu isännille lahjaksi muuhun ajankohtaan. Jotkut kotiinsa kutsujat jopa ihan loukkaantuvat jos viedään jotain tarjottavaa mukanaan "kyllä meillä on muutenkin tarjottavaa"... Joo en mä sillä niitä tuonutkaan! Jotkut taas loukkaantuu jos et laita niitä heti pöytään tarjolle "jaaha ei kelvanneet edes kahvipöytään".

Yritä tässä sitte luovia. Joku on jonkun mielestä moukkamaista, jonkun toisen mielestä taas hyvää käytöstä. Hulluinta jos tuttavapiiri koostuu näistä molemmista koulukunnista. Ikinä ei tiedä miten kuuluu toimia.

Tuliaiset laitetaan pöytään ja omat tarjoilut laitetaan kaappiin. Mitään muuta ei tarjota!

Vierailija
56/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoisin, että tästä pullakahvikilpavarustelusta päästäisiin kokonaan. Monella suomalaisella on isoja painonhallintaongelmia, mitä järkeä on ylläpitää kulttuuria jossa sinun on pakko tarjota herkkuja, vieraan on pakko tuoda vielä lisää herkkuja ja kumppanin on pakko vielä syödä niitä tai on paha itsekäs huonokäytöksinen ihminen?

Mitä jos haluaisi ihan vaan tavata ihmisiä ilman sitä pakollista tuhannen kalorin puputussessiota?

Vierailija
57/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ellei henkilö kerro esim. huonosta rahatilanteesta etukäteen tai jokin muu normaali syy."

Sellainen ystävätyyppi on myös jolla ei ole koskaan rahaa. Rahat ovat aina loppu, mutta toisaalta rahaa riittää tuhlaamiseen melko usein. Oikea syy ei ole jatkuva rahan puute, vaan ajattelumalli että ystäviltä voi ottaa kaiken ilmaiseksi ja ilman vastavuoroisuutta.

Nämä eivät välttämättä ymmärrä että heidän oma toimintansa on syy siihen miksi toinen ei ikinä kutsu kylään, ei tarjoa mitään, ei muista lahjalla koskaan jne. Jos itse ei halua antaa mitään, niin ei kannata toisiltakaan olettaa asioita joiden eteen pitäisi nähdä vaivaa.

Vierailija
58/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ettei kukaan toisi mitään, sitten ollaan ikuisessa tuliaiskierteessä. Jos kutsun jonkun, laitan kahvit/teet ja jotain muuta tarjolle. Jos menen itse, otan sitä mitä on tarjolla. Ei ole väliä tuleeko ihminen yllättäen käymään (silloin meillä ei välttämättä ole muuta kuin se kahvi/tee) tai onko aiemmin sovittu tapaaminen, ei tarvitse tuoda mitään.

Jos on isommat illanistujaiset, sitten vien jotain tai jos olisi tapaus jossa vain itse kävisin kaverin luona, niin veisin vähintään joka toinen kerta jotain ja ilmoittaisin sen etukäteen ettei toisen tarvitse varata mitään.

Vierailija
59/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37018 kirjoitti:

Ei olisi pokkaa mennä kyläilemään ilman mitään viemisiä. Vähintään perheen lapsille haluan viedä jonkin lelun tai karkkia.

Keksipakettikin on ihan hyvä. Siitä saa sitten aikuisetkin napsia.

Kaikkein viimeiseksi mitään leluja veisin, ihan turhaa krääsää on muutenkin maailma täynnä. Voi olla kohtelias ilman viemisiäkin, vastavuoroista toimintaahan kyläily on. 

Vierailija
60/180 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon kerjäläismeininki taas AP:llä Porvoossa.

Kai teet Stockalle lahjalistan, josta vieraat saa valita mitä tuovat, kun saapuvat kuuntelemaan ulinaasi ja imeskelemään lämmittämiäsi einesruokia?

Meille ei kutsuta, eikä tule, ketään sellaista kylään, jonka seura ei kiinnosta ilman lahjuksia. Kaikki kahvit, keksit ja viinit menee saman tien roskikseen. Niitä ei täällä kukaan juo tai syö. Ventovieraiden kanssa harrastetaan tuota nallekarkkien jakoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan