Oletko köyhä?
12% Suomen väestöstä on köyhiä.
Köyhyysraja on alle 1200€/kk nettotulo.
Kommentit (204)
En ole koskaan tienannut yli 1200 €/kk ja suurimman osan elämästäni olen elänyt alle 1000 euron nettotuloilla. Ikinä en ole myöskään omistanut mitään, aina olen asunut pienessä yksiössä enkä ikinä ole käynyt kotimaan ulkopuolella matkoilla. Ikääkin on jo melkein 50 vuotta. Taidan siis olla köyhä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tienannut yli 1200 €/kk ja suurimman osan elämästäni olen elänyt alle 1000 euron nettotuloilla. Ikinä en ole myöskään omistanut mitään, aina olen asunut pienessä yksiössä enkä ikinä ole käynyt kotimaan ulkopuolella matkoilla. Ikääkin on jo melkein 50 vuotta. Taidan siis olla köyhä.
Kyllä sinä olet köyhä.
En. Suomalaisen mittapuun mukaan olen rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä olet köyhä.
Kiitos tiedosta. Nyt voin siis ommella köyhyyttä osoittavan merkin hihaani.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tämä raja meinaa 800 euroa vuokraan ja toinen 400 euroa ruokaan ja vaatteisiin ja vastaavaan.
Ja tein ei yhtään mitään mihinkään muuhun kuten pakollisen osakesalkun kerryttää miseen.
Tuosta voinee sitten laskea onko itse rutiköyhä vai ei kunnon mittaustapa vähän selkeämpi kun pelkkä nettotulo joka ei paljoa kerro.
Sama suomeksi kiitos.
Tienaan nettona n.900e/kk (työmarkkinatuki + eli ole köyhä tilastollisesti. Mutta on minulla velaton omistusomistusasunto ja säästöjä vajaa 50.000e eli en ole köyhä, ilmeisesti aika keskiverto Suomalaisen tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nettona n.900e/kk (työmarkkinatuki + eli ole köyhä tilastollisesti. Mutta on minulla velaton omistusomistusasunto ja säästöjä vajaa 50.000e eli en ole köyhä, ilmeisesti aika keskiverto Suomalaisen tilanne?
Siis työmarkkinatuki + osa-aikatyö.
En mutta olen ollut. Tai en tiedä. Paljonko pitää nelihenkisellä perheellä jäädä nettona jotta ei ole köyhä? Perheessä kaksi aikuista ja kaksi 15-17-vuotiasta lasta. Nettotulomme ovat yhden lapsilisän kanssa 4700e kuukaudessa. Ehkä emme ole enää köyhyysrajan alapuolella toisin kuin silloin kun perheessä oli kuusi henkilöä ja kaikki nettotulot yhteensä 2300e kuukaudessa. Emme saaneet toimeentulotukea toisen vanhemman yrittäjyyden takia.
Olen köyhä.
Työmarkkinatuki 660e ja lapsilisät 199e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole enää. Opiskelevana yhden lapsen yh:na olin ja saimme lapsen kanssa vähän alle 1200€/kk eli todellakin alle köyhyysrajan. Tuosta summasta piti siis maksaa aivan kaikki vuokrasta lähtien.
Nykyään olen onneksi työelämässä ja vuosiansio n.39 000€. Ei mikään huippupalkka, mutta suorastaan luksusta verrattuna entiseen.
No, on kyllä hyvä palkka. Meillä yhteiset bruttotulot puolison kanssa 36 000 euroa vuodessa ja lisäksi lapsilisät 2 lapsesta. Asutaan vuokralla, ei saada asumistukea eikä toimeentulotukea näillä tuloilla. Puoliso tekee 40 tuntia vuorotyötä viikossa ja noissa tuloissa on kaikki vuorolisät jne. mukana. Itse ole lukenut 3 tutkintoa, mutta työtön tällä hetkellä.
Palkka on ihan ok, mutta ei mikään huippupalkka kuten kirjoitin. Työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta kolmivuorotyötä eli tulee vuorolisät. Lisäksi tuollaiset vuosiansiot tarkoittaa ylitöitä.
T:Se jonka viestiä lainasit
Olen. Asun silti ydinkeskustassa ja harrastan moottoripyöräilyä.
Tulot alle köyhyysrajan.
Olen köyhä, edes tulojeni brutto ei saavuta tuota summaa, mutta sillä mennään mitä on. Tekisi hyvää näille politiikoille ja muille tutkijoille, jotka nyt kehuvat kuinka bensa on halpaa suomessa, tutustua tähänkin puoleen suomalaisista. Valtaosassa suomea julkinen liikenne ei toimi niin hyvin että sillä voisi töissä kulkea, omaa autoa ei ole varaa hommata, energiakulut nousevat, bensan hinta tulee nostamaan myös ruoan hinnat jne. Vuokran jälkeen mulla jää 300 euroa kuussa muuhun, sillä selviää kyllä, tinkii turhasta ja rukoilee että mitään ekstraa ei tule kohdalle, sairauksia tai muuta.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä, edes tulojeni brutto ei saavuta tuota summaa, mutta sillä mennään mitä on. Tekisi hyvää näille politiikoille ja muille tutkijoille, jotka nyt kehuvat kuinka bensa on halpaa suomessa, tutustua tähänkin puoleen suomalaisista. Valtaosassa suomea julkinen liikenne ei toimi niin hyvin että sillä voisi töissä kulkea, omaa autoa ei ole varaa hommata, energiakulut nousevat, bensan hinta tulee nostamaan myös ruoan hinnat jne. Vuokran jälkeen mulla jää 300 euroa kuussa muuhun, sillä selviää kyllä, tinkii turhasta ja rukoilee että mitään ekstraa ei tule kohdalle, sairauksia tai muuta.
Lisäyksenä vielä siis että tuosta 300 eurosta tulee maksaa ruoka, puhelin, sähkö ja vesi sekä välillä joutuu hakea kirpparilta ehjempiä vaatteita (ehkä 5-10 euroa kk), netti on pakko olla, jo ihan sen takia että pystyy hoitamaan viralliset asiat, mulla halvin mahdollinen prepaid.
En tiedä lasketaanko minut köyhäksi, itse en tunne olevani köyhä. Eläkkeeni on vain 1230€ kuussa mutta kuukausittain pakolliset menot 660€, koostuen oman asuntoni vastikkeesta ja muista elämän kustannuksista. Tarpeeni ja toiveeni ovat halpoja ja yksinkertaisia, minulla säästyy rahaa monta sataa kuussa. Jälkeläisiä tai läheisiä sukulaisia minulla ei ole, niin mietityttää, että kenelle tai mille jättäisin jo aika kokoliaaksi kasvaneen omaisuuteni, sillä nuori en enää ole.
Kerro, miten?