Oletko köyhä?
12% Suomen väestöstä on köyhiä.
Köyhyysraja on alle 1200€/kk nettotulo.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä lasketaanko minut köyhäksi, itse en tunne olevani köyhä. Eläkkeeni on vain 1230€ kuussa mutta kuukausittain pakolliset menot 660€, koostuen oman asuntoni vastikkeesta ja muista elämän kustannuksista. Tarpeeni ja toiveeni ovat halpoja ja yksinkertaisia, minulla säästyy rahaa monta sataa kuussa. Jälkeläisiä tai läheisiä sukulaisia minulla ei ole, niin mietityttää, että kenelle tai mille jättäisin jo aika kokoliaaksi kasvaneen omaisuuteni, sillä nuori en enää ole.
Joku itselle läheinen hyväntekeväisyyskohde?
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet oikeassa paikassa kysymässä tätä, täällä ei ole kuin köyhää työläistä.
Mä olen duunari, mutta en ole köyhä.
Elän ulosoton suoja osuudella joten rahallisesti olen. Elämänsisällöllisesti en. Oon onnellisempi kertaakaan kuin 15v yrittäjyys aikana. Nyt saan olla perheen parissa loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Tulot alle tuon eikä omaisuutta. T. Ammattivalittaja
Taidamme molemmat elellä minimieläkkeellä ilman omaisuutta!
En ole.
Eläke nettona 1900
Pienet menot.
https://www.hs.fi/visio/art-2000008619547.html?share=f2cf0b60838f1f58d4…
Tämä kolumni muistuttaa, että maailmassa on kuutisen miljardia suomalaisia köyhempää ihmistä. Opiskeluaikana sekä ajoittain työttömänä olen kyllä kuulunut tätähän ryhmään, jos rajana pidetään alle 850 euron kuukausikulutusta:
”Kolmannella portaalla elää meistä hiukan alle kolmasosa, runsaat kaksi miljardia ihmistä. Tuolloin ihminen kuluttaa kuukaudessa muutamia satoja euroja. Hän tekee todennäköisesti useampaa eri työtä, viikon joka päivä. Säästöt riittävät juoksevaan veteen. Sähköä saa ympäri vuorokauden, joten lapset näkevät tehdä koulutehtäviä iltaisinkin. Perhe on myös ehkä hankkinut pakastimen, jonka ansiosta ruokavalio on monipuolistunut. Varaa on skootteriin tai moottoripyörään.”
Olen työssä käyvä köyhä. Nettopalkkani on 1100 €/kk. Pärjään palkallani jotenkuten, sillä minulla on velaton, vaikkakin todella vanha ja huonokuntoinen omakotitalo.
Vuokraan ei siis mene rahaa, eikä minulla ole säästöjä.
Ostin talon aikoinaan asuntolainalla, kun olin keskipalkkaisessa työssä. Sain onneksi lainan maksettua pois ennen kuin tuloni romahtivat.
Kyllähän talo suorastaan huutaa remonttia, muttei se ole näillä tuloilla mahdollista. Talo tulee olemaan "perillisille" melkoinen murheenkryyni, mutta minulla on kuitenkin tällä hetkellä katto pään päällä.
YLE Areena Perjantai-dokkari Köyhä perhe.
Kun rahat loppuu, nin väkivalta alkakoon
Tulojen perusteella olen muutta rahaaon säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja aina ollut. Nyt olen opiskelija.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kolmas ilmoittautuu tähän porukkaan!
Vierailija kirjoitti:
Olen työssä käyvä köyhä. Nettopalkkani on 1100 €/kk. Pärjään palkallani jotenkuten, sillä minulla on velaton, vaikkakin todella vanha ja huonokuntoinen omakotitalo.
Vuokraan ei siis mene rahaa, eikä minulla ole säästöjä.
Ostin talon aikoinaan asuntolainalla, kun olin keskipalkkaisessa työssä. Sain onneksi lainan maksettua pois ennen kuin tuloni romahtivat.
Kyllähän talo suorastaan huutaa remonttia, muttei se ole näillä tuloilla mahdollista. Talo tulee olemaan "perillisille" melkoinen murheenkryyni, mutta minulla on kuitenkin tällä hetkellä katto pään päällä.
Tämä tarina on aika monen todellisuutta.
Tässä voi nyt köyhälle tulla kovat ajat.
En ole köyhä. Ruokakaupassa en tarvitse katsoa hintalappuja. Esimerkiksi. Mutta ei ole rakennekynsien tai hiustenpidennysten huoltoja eikä muuta turhuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kolmas ilmoittautuu tähän porukkaan!
Täältä vielä 4.
Eläke jäi pieneksi.Tilillä säästössä vähän yli 13000€.Köyhä olen.
taas todella naurettava mittari.
köyhä on varallisuuden määre. varallisuutta ei mitat tuloilla, vaan omaisuudella.
jonkinlainen korrelaatio tosin varallisuuden ja tulojen välillä on, mutta kuitenkin täysin väärä mittari köyhän määritelmälle määritellä se tulojen kautta.
Onko alle tuhat euroa kuussa tienaava köyhä jos hänellä on 10 miljoonan omaisuus?
Nyt olet oikeassa paikassa kysymässä tätä, täällä ei ole kuin köyhää työläistä.