Oletko köyhä?
12% Suomen väestöstä on köyhiä.
Köyhyysraja on alle 1200€/kk nettotulo.
Kommentit (204)
Tuolla määritelmällä olisin köyhä, koska saan kuussa jotain 800 - 900 e, josta menee noin puolet asumiskuluihin, nettiin ja kännykkään. Näin on ollut yli 10 v, koko aikuisikäni. Mutta en tunne itseäni köyhäksi, jos köyhyyden ajatellaan aina tarkoittavan (taloudellista) kurjuutta. Elämäni ongelmat ovat toistaiseksi muualla kuin rahassa.
Joku toinen samoilla tuloilla voisi olla köyhä. Ihmisen tilanne ei selviä vain tuloja katsomalla.
En köyhä sikäli jotta en saa toimeentulotukea, koska on aikaisemmin tyoelämässä kertynyttä varallisuutta. Mutta nykyisin työttömänä olen äärimmäisen pienituloinen, tulen toimeen vain juuri-ja-juuri. Olisi pitänyt tuhlata/ryypätä kaikki vuosien kuluessa niin valtio maksaisi kaiken kuten lukutaidottomille koneinsinööreille.
Olen. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä joka jää alle tuon. Parisuhteessa olo hiukan helpottaa köyhyttä, koska on joku, jonka kanssa jakaa kustannuksia. Asiat voisi olla köyhyyden suhteen paljon huonomminkin vielä.
Vierailija kirjoitti:
En ole enää. Opiskelevana yhden lapsen yh:na olin ja saimme lapsen kanssa vähän alle 1200€/kk eli todellakin alle köyhyysrajan. Tuosta summasta piti siis maksaa aivan kaikki vuokrasta lähtien.
Nykyään olen onneksi työelämässä ja vuosiansio n.39 000€. Ei mikään huippupalkka, mutta suorastaan luksusta verrattuna entiseen.
No, on kyllä hyvä palkka. Meillä yhteiset bruttotulot puolison kanssa 36 000 euroa vuodessa ja lisäksi lapsilisät 2 lapsesta. Asutaan vuokralla, ei saada asumistukea eikä toimeentulotukea näillä tuloilla. Puoliso tekee 40 tuntia vuorotyötä viikossa ja noissa tuloissa on kaikki vuorolisät jne. mukana. Itse ole lukenut 3 tutkintoa, mutta työtön tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Kai minä sitten olen. Saan eläkettä ja takuueläkettä n. 850e/kk.
Tuohon lisäksi tulee eläkeläisen asumistuki.
Kirjoituspyyntö
Keräämme Töissä ja köyhä 2.0! –kirjoituspyynnöllä tutkimusaineistoa Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksella toimivalle Pienituloisten arki ja sosiaaliturva palkkatyössä ja yrittäjänä -tutkimusprojektille.
Kirjoita meille kokemuksistasi. Kirjoitus voi olla lyhyt kuvaus yksittäisestä arjen tilanteesta tai sattumuksesta, tai se voi olla laajempi omaa elämää ja työhistoriaa kartoittava teksti. Voit yhdistellä kirjoituksessasi köyhyyden, työn, yrittäjyyden, sosiaaliturvan ja sosiaalisten suhteiden (parisuhde, perhe, vanhemmuus, ystävyyssuhteet, sukulaissuhteet, harrastukset) teemoja vapaasti haluamallasi tavalla. Voit kirjoittaa nimettömänä.
https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/yfi/en/research/projects/toissa-ja…
Tulot on pienet.Olen kuitenkin saanut rahaa säästöön.
Kuulun 10 prosenttiin, jotka ovat varakkaita. En ole tiennyt ennen kuin tänään luin uutisista. Ei tunnu kovin varakkaalta. En yleensä edes ajattele asiaa.
Suattaapi se olla jotta olennii köyhä suattapi se olla jotta en.
En ole köyhä.
Eläkkeeni on netto €1800
Säästötilillä 54.000,00
Vanhemmat ovat. Heillä on pieni eläke. Mä saan 1500/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat. Heillä on pieni eläke. Mä saan 1500/kk.
Ja ei ole säästöjä tai omaisuutta.
Ei tuo ihan noinkaan mene. Tätini on esimerkiksi paperilla useasti köyhempi kuin minä mutta omistamansa metsän takia 'palkkapäivänä' huomattavasti rikkaampi kuin minä. Miten paljon Suomessa todella on oikeaa köyhyyttä rahansa viinaan, uhkapeliin, huoltoa jatkuvasti vanhaan peltilehmään ja epäterveelliseen ruokaan tuhlaavien lisäksi. Muistan miten omien vanhempien peltilehmä romu nieli ahneiden korjaajien toimesta monesti jopa 300 euroa.
Provikkahommissa ja peruspalkasta jää netoksi suunnilleen tuo tai vähän alle. Peruspalkalle jää, jos on muutamankin päivän kuukaudesta sairaana eikä saavuta kuukauden tavoitteita.
Jos pysyn terveenä, en ole seuraavassa kuussa köyhä, jos sairastan, olen.
Kuulun kyllä tähän 12% vähemmistöön.
Kyllä. Yksin asuessa olisi eläkettä 1166e+ asumistuki 249e. En tunne kuitenkaan itseäni köyhäksi vaan pienituloiseksi.