Äkillinen rupsahtaminen
Olen yhtäkkiä rupsahtanut oikein kunnolla ja ikää on vasta kolmekymmentä. Voiko naamaa pelastaa enää millään? Vielä pari kuukautta sitten iho oli melkein rypytön. Ihmetyttää mitenkä voi parissa kuukaudessa muuttua kuin toiseksi ihmiseksi. Olen stressannut valtavasti viimeiset kaksi vuotta, mutta nyt vihdoin stressi helpottanut.
Ihmetyttää kun jotkut vetää kaksin käsin tupakkaa ja heidän ihosta ei huomaa vanhenemista. Panostan kosmetiikkaan ja en polta, mutta iho näyttää siltikin roikkuvalta.
Kommentit (1130)
Ihon ja naaman pilaa mm:
Tupakka
Viina
Aurinko
Veden puute
Sokeri
Hiilarit
Stressi
Univaje
Kosteusvoiteen käyttämättömyys
Näin se menee. Miehenä tiedän tämän.
Itselläni on hyvä iho.
Esim kuiva ilma ei ole ongelma koska ihon voi rasvata. Sen sijaan esim tupakka on tuhat kertaa isompi ongelma. Ja auringonotto.
Himourheilijoilla on myös naama aika rypyillä. Samoin tyhjännaurajilla.
Vierailija kirjoitti:
Himourheilijoilla on myös naama aika rypyillä. Samoin tyhjännaurajilla.
Sanoisin että urheilija joka ei ole pelännyt aurinkoa eikä tuulta näyttää vanhemmalta kuin tupakoiva sisähiiri. Tupakassa on joku supertehokas antioksidantti josta ei saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia kannattaisi panostaa hoitoihin jo n. 25-vuotiaasta alkaen. Tarkoitan siis botoxia, täyteaineita TAI jotain laseria yms. Riippuen siis siitä, mitä oma iho kaipaa. Valitettavasti ihmiset yleensä havahtuvat vasta siinä vaiheessa, kun kevyet hoidot eivät enää auta tarpeeksi. Esim. botoxia kannattaa aloittaa käyttämään jo ennen kuin näkyviä syviä ryppyjä on ehtinyt muodostua. Toki painovoiman vaikutukselle ja kasvojen rasvakudoksen vähenemiselle vanhenemisen johdosta ei mahda mitään.
Ei kyllä todella kannata. Pitkään botoksia käyttäneiden iho on sellaista kuollutta paperia ja outoa kumia. Ei selvästikään tee hyvää, että lihakset ei liiku, ihon aineenvaihdunta kärsii. Voisin mainita pari julkkista, jotka selvästi ovat aloittaneet liian aikaisin ja näyttävät selkeästi ikäistään iäkkäämmiltä, vaikka naaman iho on kumin ja paperin välimuotoa.
Vierailija kirjoitti:
"Panostan kosmetiikkaan..." voi olla ongelmien syy.
Luulen että johtuu enemmin geeneistä ja elintavoista mutta kyllähän jos ihosta kuorii jatkuvasti luontaiset öljyt ja muut pois, se kuivuu herkemmin ja ehkä.. ryppyyntyy myös? En tiedä. Itse olen pian 30v ja en juuri hoida ihoa ja minua luullaan aina 19-21 vuotiaaksi. Mutta kuten sanoin, johtuu varmaan ihan vaan geeneistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi 43 vuotiaana yhdessä yössä. Aamulla katsoin peiliin, että mitä v***ua! 😬
Noh, siitä on jo pari vuotta, ja hiljalleen tähän tottuu.
Ei voi olla totta. Minulla myös. Täytin 43 vuotta viime lokakuussa ja yhtenä aamuna katsoin peiliin, että ei h**vetti, kuka tuo vanha akka on. Nyt täytin 44 ja edelleen oma naama kummastuttaa. Vähän hävettääkin.
Näitä rupsahtamia media täynnä ja joilla yritys, niin toki tuovat esille koko ajan sitä, ettet saa vanheta rauhassa. On aika hemmetin surullista, miten jotkin yritykset kauppaavat naisille rypytöntä elämää, botoxia, lisähuuli täytettä, rinnan lisäystä implanteilla, tekoripset ym. Näin markkinat luoneet harhan, että pitää olla jotakin ja ota lisää, muuten et kelpaa? Ja miehille nyt kaupataan parta tuotteita ym. Markkina talous luonut vain harhan, että naisen pitää olla sitä ja tätä ja myös miehille. Että osta enemmän ja muokkaa vartaloasi. Katsoin yhden dokumentin Yhdysvalloista, miten lääkäri kehui, että alapään leikkaus on muotia, kun sitä enemmän mitä haukkuu nuoria naisia, joilla häpyhuulet ovat väärin, niin ottavat leikkauksia, niin kehtasi vielä kehua, että kohta pääsee eläkkeelle tällä huijauksellaan? Markkina talous huijanneet naisia, että pitää näyttää koko ajan nuorelta, ja pitää ottaa voiteita, ym. Kyllä vain kuule ne rypyt vain kuuluvat elämään. Älä sinä niitä häpeä. Kukaan ei tässä elämässä ole ikinuori. Ja minua oikeasti hävettää näiden median vanhusten puolesta, jotka ovat kiristäneet kaikki kasvoistaan, ei edes pää käänny. Ja ilmeet eivät ole luonnollisia. Miksi hävetä vanhuutta. Miksi media tai yritykset vanhuudesta jotakin hävettävää? Hävettää on enemmän niillä kaupallisilla yrityksillä, jotka myyvät nuoruutta, eivät siis arvosta vanhuutta lainkaan.
Minullekin tuli sellainen äkkisyvä rupsahduksen suhteen, että järkytys oli ensi alkuun aikamoinen. Sain ekan rypyn otsaan 25- vuotiaana, äkkiä vuoden kuluessa niitä olikin useampi ja harakanvarpaat silmäkulmissa. Nyt olen kohta 28, suu-nenäjuonteet eivät vielä varsinaisesti näy mutta kohta alkaa varmasti sekin, sillä vaikka olen hoikka, niin minulla on luonnostaan poskilla/nenän vierustoilla paksuhkot rasvatyynyt jotka ennen pitivät minut lähinnä teini-ikäisen näköisenä mutta nyt alkavat uhkaavasti laskeutua tukikudosten pettäessä lähemmäs suupieliä... Kiva.
Helposti rupsahtava ja roikkuva iho minulla on luonnostaankin, lisäksi olen stressannut tosi paljon koko elämäni, käyttänyt tosi huonosti aurinkorasvaa, syönyt vihanneksia, juonut vettä yms... Taitaa huonot elintavat nyt näkyä kertarysäyksellä, kun ihan se kultaisin nuoruus on ohi.
Mä olen 36-vuotias ja mielestäni vielä säästynyt pahimmalta vanhenemiselta ja usein nuoremmat työkaverini luulevat mua ainakin 10 vuotta nuoremmaksi, samanikäiset ja tai vanhemmat työkaverit tietävät heti mitä ikäluokkaa olen. Ehkä siis vähän lapsellinen olemukseni hämää nuorempia 🤔 olen myös hieman ylipainoinen, pyöreämmät kasvot näyttävät nuoremmilta. Mutta muutama vuosi sitten huomasin, että aamun väsyneet kasvot eivät enää palaudu niin nopeasti, parikin tuntia saattaa mennä sellaisella "uninaamalla".
Niin ja kassatyössä huomaan heti, ketkä ovat tupakoitsijoita ja kenelle alko maistuu. Ehkä vielä tossa kolmekymppisenä ero ei ole kummoinenkaan, kun tuskailit tupakoivien tuttujen nuorta olemusta. Mutta odota muutama vuosi, kun he rupsahtavat niin se on aika hurjaa ja sen kuulee äänestä ja näkee naamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi 43 vuotiaana yhdessä yössä. Aamulla katsoin peiliin, että mitä v***ua! 😬
Noh, siitä on jo pari vuotta, ja hiljalleen tähän tottuu.Ei voi olla totta. Minulla myös. Täytin 43 vuotta viime lokakuussa ja yhtenä aamuna katsoin peiliin, että ei h**vetti, kuka tuo vanha akka on. Nyt täytin 44 ja edelleen oma naama kummastuttaa. Vähän hävettääkin.
Sama. Eka paljon pienempi "esi"rupsahdus tuli 37-vuotiaana mutta 43-vuotiaana naama venähti ihan yhdessä yössä ja alanaama on nykyään/edelleen ihan kuin vieraan ihmisen. Sen sijaan esim silmien ympärillä ei ole harakanvarpaita eikä naururyppyjä vaikka ne ei tässä iässä edes haittaisi..
Tämä maskiaika on muuten aivan pyllystä, mutta se on kiva että näyttää taas omalta itseltään kun tuo valahtanut katastrofialue on piilossa.
N45
Vierailija kirjoitti:
Näitä rupsahtamia media täynnä ja joilla yritys, niin toki tuovat esille koko ajan sitä, ettet saa vanheta rauhassa. On aika hemmetin surullista, miten jotkin yritykset kauppaavat naisille rypytöntä elämää, botoxia, lisähuuli täytettä, rinnan lisäystä implanteilla, tekoripset ym. Näin markkinat luoneet harhan, että pitää olla jotakin ja ota lisää, muuten et kelpaa? Ja miehille nyt kaupataan parta tuotteita ym. Markkina talous luonut vain harhan, että naisen pitää olla sitä ja tätä ja myös miehille. Että osta enemmän ja muokkaa vartaloasi. Katsoin yhden dokumentin Yhdysvalloista, miten lääkäri kehui, että alapään leikkaus on muotia, kun sitä enemmän mitä haukkuu nuoria naisia, joilla häpyhuulet ovat väärin, niin ottavat leikkauksia, niin kehtasi vielä kehua, että kohta pääsee eläkkeelle tällä huijauksellaan? Markkina talous huijanneet naisia, että pitää näyttää koko ajan nuorelta, ja pitää ottaa voiteita, ym. Kyllä vain kuule ne rypyt vain kuuluvat elämään. Älä sinä niitä häpeä. Kukaan ei tässä elämässä ole ikinuori. Ja minua oikeasti hävettää näiden median vanhusten puolesta, jotka ovat kiristäneet kaikki kasvoistaan, ei edes pää käänny. Ja ilmeet eivät ole luonnollisia. Miksi hävetä vanhuutta. Miksi media tai yritykset vanhuudesta jotakin hävettävää? Hävettää on enemmän niillä kaupallisilla yrityksillä, jotka myyvät nuoruutta, eivät siis arvosta vanhuutta lainkaan.
En mä nyt sanoisi että mitenkään häpeäisin ikääntymistäni vaan lähinnä tämä naaman venähtäminen vaan ärsyttää, koska en enää näytä itseltäni kun kasvojen muoto on niin erilainen.
Lisäksi tämä roikkuva leukalinja ja leuan alla oleva kaksari saa näyttämään jotenkin tympääntyneeltä ja pahantuuliselta eikä se taasen kuvasta ollenkaan omaa elämänasennetta, luonnetta tai elämäntapoja. Tämä kun saa näyttämään myös epäterveellisesti elävältä sohvikselta kun kasvoista puuttuu ryhdikkyys tämän "alanaaman" romahduksen myötä.
N45
Tämä! Siis luulisi, että "rupsahdus" tapahtuisi pikkuhiljaa, mutta se tapahtuu todella "yhdessä yössä". Ikään kuin joku "rakennepalkki" siellä nassussa murtuisi.
Ihan kuin vanha talo, joka ulkopuolisesta näyttää täysin asumiskelpoiselta, äkkiä, varoittamatta romahtaa kun joku palkki pettää.
Hops kirjoitti:
Sillai siinä käy. Naiset rupsahtaa kun vanhenevat. Nyt on hyvä panostaa esim seksi- ja kokkaustaitoihin, ettei mies lähe nuoremman matkaan.
Kokemukseni mukaan, miehet ovat huomattavasti vähemmän itsekriittisempiä ja huomattavasti sokeampia oman kaljamahansa ja rupsahtamisensa suhteen kuin naiset.
Itse olen harrastanut säännöllistä kasvojumppaa ja joogaa heti kun ensimmäiset ryppyt alkoi hìpsiä kasvoille ja ensimmäiset jenkkakahvat vyötärölle. Mies on pari vuotta nuorempi sohvaperuna ja näytän häntä 10v. nuoremmalta.
Aikuisiässä eli reilussa 20 vuodessa olen repsahtanut. En tunnista itseäni valokuvista ja ilkeettää.
Stressiä hirmuisesti joka vuosi.
Älkää lihoko, nuoret!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt sanoisi että mitenkään häpeäisin ikääntymistäni vaan lähinnä tämä naaman venähtäminen vaan ärsyttää, koska en enää näytä itseltäni kun kasvojen muoto on niin erilainen.
Lisäksi tämä roikkuva leukalinja ja leuan alla oleva kaksari saa näyttämään jotenkin tympääntyneeltä ja pahantuuliselta eikä se taasen kuvasta ollenkaan omaa elämänasennetta, luonnetta tai elämäntapoja. Tämä kun saa näyttämään myös epäterveellisesti elävältä sohvikselta kun kasvoista puuttuu ryhdikkyys tämän "alanaaman" romahduksen myötä.
N45
Tämä, kaimaseni.
Suupielet roikkuu alaspäin.
Otsa valahtanut alas painaen silmäluomia.
Silmien välissä vihaurat.
Musta tuntuu, että siirryin sellaisesta nuoruuden huonosta ihosta taistelemaan ikääntymisen ensimerkkejä vastaan. Samat mustapäät on edelleen (tai suurin osa varmaan talisäikeitä josta ei pääse ilmeisesti mitenkään eroon), nyt on vaan lisänä pigmenttiläiskät ja harakanvarpaat silmäkulmissa. Ja oon siis 32v. Aika paha yhdistelmä on tummat silmänaluset, joita en osaa peittää kunnolla, yhdistettynä kuopalla oleviin silmänalusiin ja harkanvarpaisiin. Oon väsynyt ja siltä kyllä näytänkin.
Kaikki mun tutut, jotka hokee sitä että kyllä nivea ja vesipesu riittää, ovat niitä jotka ovat voittaneet geenilotossa. Kivat teille.
Mistä olet saanut tietoa tuosta stressihormonien yhteydestä estrogeenitasoon..?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan koskaan pohtinut, mikä vaikutus asiaan on esim. hormonikierukalla? Sehän on varsin yleinen ehkäisy, joka kuitenkin ”torppaa” naisen luonnollista estrogeenin eli ns. nuoruus/kauneus/elinvoimaisuus- naishormonin toimintaa..
Hyvä kysymys, se vaan että omalla kohdalla tuo oli lifesaver kun pms paheni nelikymppisenä ja laiton jäljeen mieli tasaantui hämmästyttävästi, unikin parani. Eli elämänlaatua tuo kohotti ainakin minun kohdallani.
Nyt olen 49, mitään erityistä vv-oiretta en koe, naama toki näyttää jo joitakin ikääntymisen merkkejä. Ei harmainta aavistusta, missä menen kierron suhteen mutta ehkä jotain osviittaa saan kun menen vaihdattamaan (?) kierukan. Voisin hyvin tuota vielä pitää ja mielestäni ne sitä ihan suosittelee.
Noin kuuluu väittää ääneen, mutta kaikilla on sisimmässään epäilys että siinä on totuutta osa.