Äkillinen rupsahtaminen
Olen yhtäkkiä rupsahtanut oikein kunnolla ja ikää on vasta kolmekymmentä. Voiko naamaa pelastaa enää millään? Vielä pari kuukautta sitten iho oli melkein rypytön. Ihmetyttää mitenkä voi parissa kuukaudessa muuttua kuin toiseksi ihmiseksi. Olen stressannut valtavasti viimeiset kaksi vuotta, mutta nyt vihdoin stressi helpottanut.
Ihmetyttää kun jotkut vetää kaksin käsin tupakkaa ja heidän ihosta ei huomaa vanhenemista. Panostan kosmetiikkaan ja en polta, mutta iho näyttää siltikin roikkuvalta.
Kommentit (1130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä kannattaa ottaa kasvojenkohotus?
Olen 53 vuotias , iho on kuin samettia, mutta kudokset veltostuneet.
Jos otan nyt ..montako vuotta kestää lopputulos?
Käsittääkseni kasvojenkohotuksen lopputulos on pysyvä. Tietysti ikääntymisen merkkejä tulee jatkossakin, mutta se kasvojenkohotus kyllä himmaa kasvojen veltostumista pysyvästi. Tuskin se iästä on kiinni milloin kannattaa ottaa vaan siitä minkä verran kasvoissa on veltostumista.
Alan lääkärin kanssa tuosta kannattaa jutella.
Ei ole pysyvä vaan ajan myötä alkaa näyttää yhtä vanhalta kuin on normaalisti ilman leikkausta. Eräs julkisuuden henkilö kohotutti kasvonsa ja leukalinjansa aikoinaan ja näyttää nykyään ikäiseltään jos ei peräti vanhemmalta.
Joskus on jotkut heittäneet ajatusta ilmana että lyhyet ihmiset säilyy nuoremman näkösinä pidempään.
Ei tuosta ole mitään virallista varmana,mutta joku lääkäirkin on sanonut että taitaa olla totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä kannattaa ottaa kasvojenkohotus?
Olen 53 vuotias , iho on kuin samettia, mutta kudokset veltostuneet.
Jos otan nyt ..montako vuotta kestää lopputulos?
Käsittääkseni kasvojenkohotuksen lopputulos on pysyvä. Tietysti ikääntymisen merkkejä tulee jatkossakin, mutta se kasvojenkohotus kyllä himmaa kasvojen veltostumista pysyvästi. Tuskin se iästä on kiinni milloin kannattaa ottaa vaan siitä minkä verran kasvoissa on veltostumista.
Alan lääkärin kanssa tuosta kannattaa jutella.Ei ole pysyvä vaan ajan myötä alkaa näyttää yhtä vanhalta kuin on normaalisti ilman leikkausta. Eräs julkisuuden henkilö kohotutti kasvonsa ja leukalinjansa aikoinaan ja näyttää nykyään ikäiseltään jos ei peräti vanhemmalta.
Kasvojenkohotus on todella suuri leikkaus, johon ryhdytään vain, kun tilanne on jo riittävän paha. Eli kyseisellä henkilöllä luultavasti on ollut jo selkeitä vanhenemisen merkkejä näkyvillä normaalia enemmän alun perinkin. Kasvojenkohotus on paikannut tilannetta. Luultavasti nykytilanne olisi paljon pahempi ilman kyseistä leikkausta.
Täällä kun on paljon viisikymppisiä naisia, jotka muka näyttävät nelikymppisiltä, niin sanon että pöh. Kyllä naisen kaulan ja rintakehän iho viimeistään paljastaa oikean iän, sekä kädet.
Itse joskus ihastelin Täydellisten Naisten Katherinea (Dana Delany), että kylläpä on nuoren näköinen ja kaunis (hän oli tuolloin yllätyksekseni 57 tai 58, kun itse luulin että olisi ollut 42-45) ja pyysin miestäni katsomaan sarjaa sen verran, että arvaisi Katherinen iän. Mies sanoi viipymättä, että päälle viiskyt on. Kun kysyin että eikö sun mielestä näytä joltain vähän päälle neljäkymmentävuotiaalta, niin hän sanoi heti että ”sillä on vanhemman naisen kaula ja rintakehä”.
Olisi tosi kiva nähdä näitä ikinuorekkaita naisia ja siskoja. Veikkaanpa että ihan vieraan Ihmisen silmissä näyttävät ikäisiltään, korkeintaan parin vuoden heitto tulisi arvauksiin.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa perinnöllinen vanhenemissairaus. Se alkaa näkyä jo nuorella iällä. Iho alkaa ryppyyntyä tavallista voimakkaammin.
Olen sellaisia muutaman kohdannut.
Aivan. Olen tuollaiseen törmännyt käskyn suvussa. Äitinsä vanheni iholtaan tavallista nopeammin ja oli 50v kuin 100 v satoine ryppyineen. Ei tupakointia. Geeniperimä näkynyt sitten yhdellä miespuolisella suvussa ja hän alkoi ryppyyntyä ja vanheta noin 30v : na.
Itse osallistuin erääseen yliopiston sairauskartoitus tutkimukseen vuosia sitten ja kaavakkeessa kysyttiin mm tuosta että onko suvussa todettu ennenaikaista ihon rypistymistä.
Meidän suvussa ei ole, pikemmin päinvastoin on.
Vierailija kirjoitti:
Marqii De Sade kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä tällä on? Ulkonäkö heikkenee kaikilla iän myötä. Ei pitäisi olla kovin tärkeä asia ylipäätään tai jos on niin sitten se ulkonäön menetys ei ole ainakaan suurin ongelma.
On se silti tärkeä asia ihmisille ja itseäni huvittaa jotenkin että se tulee niin isona yllätyksenä (varsinkin) naisille. Pari vuotta sitten oli Humans of New Yorkissa nainen joka kertoi että huomasi ensimmäistä kertaa noin kuusikymppisenä että miehet eivät katso taikka huomioi häntä enään samalla tavalla - ja se tuli siis yllätyksenä hänelle. Muistan lukeneeni kommenttikentässä satojen eri naisten samankaltaisia tunteita / tarinoita. Aika monella tuntuu olevan naiivi käsitys siitä että heitä kohdellaan tietyllä tavalla jonkun sisäisen positiivisen voiman / energian takia, eikä sen että me miehet pidämme teitä seksuaalisesti viehättävinä.
Minä taas luulin että naiset aistivat ja tietävät tasan tarkkaan miksi miehet ovat vähän extra kilttejä asiakaspalvelussa tms. Ihan arkisissa tilanteissa siis ei missään baareissa.
Mielenkiintoinen näkökulma! Olen nuorempana ollut hoikka ja varmasti ihan perusnätti, mutta jotenkin olen mielestäni saanut aina tuntemattomilta jotain ihme kenkkuilua. Olen yrittänyt olla iloinen ja ystävällinen, jos olen ollut asiakaspalvelussa ja muutenkin. On ollut tavallista, että jossain ihme kassajonossa tai muualla joku vieras ihminen, usein mies, on yhtäkkiä laukonut jonkun ilkeyden.
Kun olen ihmetellyt asiaa, on eräs läheiseni todennut, että ehkä annan itsestäni sellaisen vaikutelman, että olen valmis sietämään kettuilua. Nyt olen kovettanut nahkaani ja valmistautunut tuollaisiin tilanteisiin päättämällä antaa samalla mitalla takaisin. Ja olen tyytyväinen, kun jälkikasvuni saa pidettyä puolensa, kun joku vieras on yrittänyt kaupassa komennella täysin syyttä (esim. Aikuinen on kaupassa tönäissyt selkään ja tiuskinut, että meeppä nyt eteenpäin, niin lapsi on todennut, ettei hän mene, koska haluaa pitää turvaväliä) .
Ehkä se on tämä on meidän Suomalainen kulttuuri jotenkin? :D tietääkseni suuri osa näistä naisista olivat Amerikkalaisia ja siellä on tietenkin oma sosiaalinen kulttuuri. Voisin kuvitella että muualla Euroopassa, esimerkiksi Italiassa (vähän stereotyyppisesti) varsinkin viehättävää valkoihoista naista suorastaan palvotaan.
Voin kuvitella että täällä Pohjoismaissa kettuillaan vähän herkemmin tuntemattomille esim. juuri kassajonossa kuvailemasi mukaan. Alkuperäinen pointtini on silti validi - monella tuntuu olevan vaikeuksia hyväksyä että ihminen on myös visuaalinen eläin, ja meitä kohdellaan hyvin herkästi vain pelkän ulkonäön perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse rupahtanut aivan yllättäen. 40-v olin vielä nuoren ja raikkaan näköinen, nyt 45-v tuskin uskallan katsoa peiliin. Silti aina välillä kysellään papareita. Papereiden kyselijät vaihtelevat nuorista kassapojista vanhempiin rouvahenkilöihin. Saan lisäksi jatkuvasti kuulla näyttäväni nuoremmalta. Kuulemma ilman meikkiä näytän 16-vuotiaalta. Pientä liioittelua, juu, mutta huvittaa kun olen näin rupsahtanut ja silti väitetään että näytän muka nuoremmalta. Ei tähän voi suhtautua kuin huumorilla ja tottakai olen iloinen kehuista!
Juurikin näin. Itsekin nelikymppisenä saan välillä kehuja, miten näytän kymmenen vuotta nuoremmalta. Olen sporttinen, mutta kasvoiltani ihan nelikymppisen näköinen. Kaikki me näytetään suurin piirtein ikäisiltämme. En ole ikinä tavannut ihmistä, joka näyttäisi 10-20 vuotta nuoremmalta. Otetaan kehut kehuina ;)
En minäkään. Mutta kyllä heitä on. Kymmen vuotta nuoremmilta näyttäviä ainakin. Jennifer Lopez, Selma Hayek, Shakira, Amanda Holden nyt ensimmäisenä mieleen tulevat. Osa ainakin on tehnyt muokkauksia naamoilleen, mutta näyttävät ikäänsä nuoremmilta myös ilman meikkiä.
Ei nuoremman näköisiä mutta harhaisia, tässä yks sossutäti kyseli että arvakkaas kuinka vanha hän on, ja on sitten sen viiskymmentä.
Sellanen tosi lihava ja hiukset tosi harvat päässä, mutta hän on itse sitä mieltä että on tosi nuorekas ja että kukaan ei arvais häntä niin vanhaksi. Voin kertoa että ei taatusti näytä päivääkään nuoremmalta, kenenkään mielestä.
Joo, joskus rupsahtaa äkisti. Yleensä alkaa naurattaa kun peräsuoli päästää vahingossa rupsahduksen vaikka minulla ei ollut tarkoitus pieraista.
"Se vaivojaan säästää ken pierunsa päästää."
Vierailija kirjoitti:
Rypyt eivät minuakaan häiritse vaan kudosten valahtaminen. Olen 48-vuotias ja säästän faceliftiin. Ostan sen itselleni 50-vuotislahjaksi. Olen turhamainen ja inhoan kasvojen valahtamista. Muun kehon rapistuminen ei sillä tavalla häiritse kuin kasvojen.
Korona-aikana olen käynyt aika paljon kasvoja kiinteyttävissä hoidoissa ja pikkutoimenpiteissä. Niistä on hyötyä. Ne ja jatkuva hymyileminen auttavat nostamaan piirteitä kyllä aika paljon muttei tarpeeksi...
Yritän itselleni perustella rahantuhlausta sillä että tuen kosmareita ja muita kauneuden alan pienyrittäjiä. Tosiasia on se että olen lapsesta saakka ollut kamalan tarkka kasvoistani. Eli pinnallisuuteen kovasti taipuvainen. Äh!
Monilla on sama homma, ettei esim. uurteet häiritse yhtään, mutta kasvojen valahtaminen on se ikävä asia, kun ei näytä enää itseltään. Kun on ollut n. nuoresta aikuisesta asti n. 50-vuotiaaksi asti suunnilleen saman näköinen, niin on tottunut näkemään itsensä tietyn näköisenä - tuttuna itselleen.
Kasvojen valahtaminen ei kaikilla ole niin paha juttu, eli jotkut säilyvät kasvoiltaan ihan myönteisen ja terveen näköisenä, vaikka tuleekin ns. hamsterinpussit alaposkiin, mutta sitten on heitä, joilla kääntyy vähän suupieletkin alaspäin, kun alakasvot valuvat alaspäin, ja tulee sellainen hapan, väsynyt, surullinen ja pahantuulinenkin ilme, vaikka ihminen ei olisi ollenkaan sellainen luonteeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on jotkut heittäneet ajatusta ilmana että lyhyet ihmiset säilyy nuoremman näkösinä pidempään.
Ei tuosta ole mitään virallista varmana,mutta joku lääkäirkin on sanonut että taitaa olla totta.
Ei pidä paikkaansa kasvojen osalta, mutta ehkä vartalon osalta.
Lyhyet naiset ovat ns. "tyttömäisiä", kun ovat lapsen/nuoren kokoisia, ja siten tulee sellainen vaikutelma, että ovat nuoremman oloisia, varsinkin, jos he pysyvät hoikkana. Minuakin, hoikkana pysynyttä, on tytötelty vielä yli 50-vuotiaana monet kerrat, vaikka kasvot näyttävätkin suunnilleen ikäiseni kasvoilta.
Kävin hierojalla maski päällä. Hieroja ei meinannut millään uskoa, että olen yli 35-vuotias, kun ei nähnyt kasvoistani kuin silmät ja otsan eikä niitä valuvikoja. :)
Marqii De Sade kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä tällä on? Ulkonäkö heikkenee kaikilla iän myötä. Ei pitäisi olla kovin tärkeä asia ylipäätään tai jos on niin sitten se ulkonäön menetys ei ole ainakaan suurin ongelma.
On se silti tärkeä asia ihmisille ja itseäni huvittaa jotenkin että se tulee niin isona yllätyksenä (varsinkin) naisille. Pari vuotta sitten oli Humans of New Yorkissa nainen joka kertoi että huomasi ensimmäistä kertaa noin kuusikymppisenä että miehet eivät katso taikka huomioi häntä enään samalla tavalla - ja se tuli siis yllätyksenä hänelle. Muistan lukeneeni kommenttikentässä satojen eri naisten samankaltaisia tunteita / tarinoita. Aika monella tuntuu olevan naiivi käsitys siitä että heitä kohdellaan tietyllä tavalla jonkun sisäisen positiivisen voiman / energian takia, eikä sen että me miehet pidämme teitä seksuaalisesti viehättävinä.
Minä taas luulin että naiset aistivat ja tietävät tasan tarkkaan miksi miehet ovat vähän extra kilttejä asiakaspalvelussa tms. Ihan arkisissa tilanteissa siis ei missään baareissa.
Suomessa miehet eivät huomioi naisia muutenkaan mitenkään erityisesti (paitsi baarissa 3 promillen humalassa), joten sokki miesten huomion loppumisesta ei ole suomalaisnaisille noin iso :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa kasvojen osalta, mutta ehkä vartalon osalta.
Lyhyet naiset ovat ns. "tyttömäisiä", kun ovat lapsen/nuoren kokoisia, ja siten tulee sellainen vaikutelma, että ovat nuoremman oloisia, varsinkin, jos he pysyvät hoikkana. Minuakin, hoikkana pysynyttä, on tytötelty vielä yli 50-vuotiaana monet kerrat, vaikka kasvot näyttävätkin suunnilleen ikäiseni kasvoilta.
Kävin hierojalla maski päällä. Hieroja ei meinannut millään uskoa, että olen yli 35-vuotias, kun ei nähnyt kasvoistani kuin silmät ja otsan eikä niitä valuvikoja. :)
Lisätiedoksi, että oli naimisissa oleva naishieroja, eli hänellä ei ollut tarvetta mielistellä asiakasta. Olen kropaltani hyvässä kunnossa, kun olen ollut niin onnekas, että on ollut hyvä terveys ja olen voinut treenata riittävästi.
Sellainen hoikka, nuoren näköinen keho on tuottanut myös noloja tilanteita, kun jotkut nuoret miehet ovat vislanneet perään ja kun on kääntynyt, niin ovat huomanneet, että onkin kyseessä jo vanhempi "neito". :) Ja en pukeudu mitenkään pimumaisesti, vaan ihan peittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun on paljon viisikymppisiä naisia, jotka muka näyttävät nelikymppisiltä, niin sanon että pöh. Kyllä naisen kaulan ja rintakehän iho viimeistään paljastaa oikean iän, sekä kädet.
Itse joskus ihastelin Täydellisten Naisten Katherinea (Dana Delany), että kylläpä on nuoren näköinen ja kaunis (hän oli tuolloin yllätyksekseni 57 tai 58, kun itse luulin että olisi ollut 42-45) ja pyysin miestäni katsomaan sarjaa sen verran, että arvaisi Katherinen iän. Mies sanoi viipymättä, että päälle viiskyt on. Kun kysyin että eikö sun mielestä näytä joltain vähän päälle neljäkymmentävuotiaalta, niin hän sanoi heti että ”sillä on vanhemman naisen kaula ja rintakehä”.
Olisi tosi kiva nähdä näitä ikinuorekkaita naisia ja siskoja. Veikkaanpa että ihan vieraan Ihmisen silmissä näyttävät ikäisiltään, korkeintaan parin vuoden heitto tulisi arvauksiin.
Eräällä ystävälläni, joka on jo 60-vuotta, on tosi sileä rintakehän iho ja kaulakin ihan kiinteä. Hän sanoo, että taika on siinä, että nukkuu selällään. Eli kaikkien ikää ei paljasta edes kaula tai dekoltee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse rupahtanut aivan yllättäen. 40-v olin vielä nuoren ja raikkaan näköinen, nyt 45-v tuskin uskallan katsoa peiliin. Silti aina välillä kysellään papareita. Papereiden kyselijät vaihtelevat nuorista kassapojista vanhempiin rouvahenkilöihin. Saan lisäksi jatkuvasti kuulla näyttäväni nuoremmalta. Kuulemma ilman meikkiä näytän 16-vuotiaalta. Pientä liioittelua, juu, mutta huvittaa kun olen näin rupsahtanut ja silti väitetään että näytän muka nuoremmalta. Ei tähän voi suhtautua kuin huumorilla ja tottakai olen iloinen kehuista!
Juurikin näin. Itsekin nelikymppisenä saan välillä kehuja, miten näytän kymmenen vuotta nuoremmalta. Olen sporttinen, mutta kasvoiltani ihan nelikymppisen näköinen. Kaikki me näytetään suurin piirtein ikäisiltämme. En ole ikinä tavannut ihmistä, joka näyttäisi 10-20 vuotta nuoremmalta. Otetaan kehut kehuina ;)
En minäkään. Mutta kyllä heitä on. Kymmen vuotta nuoremmilta näyttäviä ainakin. Jennifer Lopez, Selma Hayek, Shakira, Amanda Holden nyt ensimmäisenä mieleen tulevat. Osa ainakin on tehnyt muokkauksia naamoilleen, mutta näyttävät ikäänsä nuoremmilta myös ilman meikkiä.
Tiesin mainitsemistasi naisista ainoastaan Lopezin iän, muiden kohdalla tein silleen että googletin kuvan ja arvasin iän mielessäni ennen kuin tarkistin sen. Jokaisen kohdalla arvasin 1-2 vuoden sisään oikean iän. Holdenia luulin vanhemmaksi kuin oikeasti on. Että se siitä nuoremmalta näyttämisestä.... Osittain näkyy olevan mielipideasia, miten kukakin haluaa kenetkin nähdä.
Sivuhuomautuksena, että etenkin Salma Hayek on ihan selvästi ikääntynyt, samoin se Amanda Holden. En ikinä luulisi heitä edes nelivitosiksi. Jennifer Lopezkin näyttää vain todella hyvin säilyneeltä viiskymppiseltä. Shakira on nuorekas neljänkympin ylittänyt, mutta silti ikäisensä näköinen.
Hutkijatutkija kirjoitti:
Nämä hyvin säilyneet +40 v. julkkikset ovat saaneet elää suhteellisen stressitöntä elämää, heillä on ollut aikaa ja varallisuutta panostaa itseensä, sekä terveyteensä. Enkä myöskään sulkisi pois kirurgisia toimenpiteitä ja hormonaalisia hoitoja. Kirurgiset operaatiot muuttuvat jatkuvasti hienovaraisemmiksi ja asiantuntijoillekin on vaikeaa arvioida, onko jotakin tehty. Toista se oli vielä 90-luvulla.
Älkää nyt hyvät ihmiset käyttäkö julkkiksia referensseinä.
Suosittelijoinako? Tarkoitit varmaankin vertailukohtana?
Vierailija kirjoitti:
Hutkijatutkija kirjoitti:
Nämä hyvin säilyneet +40 v. julkkikset ovat saaneet elää suhteellisen stressitöntä elämää, heillä on ollut aikaa ja varallisuutta panostaa itseensä, sekä terveyteensä. Enkä myöskään sulkisi pois kirurgisia toimenpiteitä ja hormonaalisia hoitoja. Kirurgiset operaatiot muuttuvat jatkuvasti hienovaraisemmiksi ja asiantuntijoillekin on vaikeaa arvioida, onko jotakin tehty. Toista se oli vielä 90-luvulla.
Älkää nyt hyvät ihmiset käyttäkö julkkiksia referensseinä.Suosittelijoinako? Tarkoitit varmaankin vertailukohtana?
referenssi =
Viite, viittaus
Kaikki ihmiset ikäännytään ja kyseessä on ihan luonnollinen prosessi.
Kerta toisensa jälkeen jaksaa ihmetyttää nämä kommentit, että miehet eivät "rupsahda", eli ikä ala näkyä heistäkin. Tai että se tapahtuu jotenkin hitaammin. Olin joku aika sitten seminaarissa, jossa kolmenkympin alkupuolella olevia miehiä eikä kukaan heistä näyttänyt päivääkään alle 30v.
Haluaisin tulla antamaan teille pienen lohdutuksen sanan.
Nyt talvella ja varsinkin näillä pakkasilla monien iho on todella kuiva, mikä voi oikeasti vanhentaa kasvoja äkillisesti (muttei pysyvästi) melkein parikymmentä vuotta.
Olen itse atoopikko ja minäkin heräsin vain vähän päälle parikymppisenä siihen että naama oli kertakaikkiaan rupsahtanut ja näytin todella väsyneeltä viiskymppiseltä. Oli kolme syvää vaakauurretta otsassa, silmäkulmat kuin harakan varpaat ja suusta nenään menevät nasolapiapoimut syventyneet hymyilystä sellaiseksi että ne näkyivät todella selvästi levossa. Itkin itseni uneen miettien että nyt olen vanhentunut koska join niin paljon alkoholia nuorempana ja etsin kaiken maailman botox ja täyteainehoidoista koskevat tiedot ja klinikat.
Atopia ei varsinaisesti silloin oireillut muualla ja en ymmärtänyt että ihoni oli vaan kertakaikkiaan järkyttävän kuiva ja tulehdustilassa.
Aloin myöhemmin hoitamaan atopiaa sisältäpäin karsimalla ruokavaliosta maitotuotteet ja gluteenit pois. Lisäksi siihen vahva laadukas omega-3 valmiste ja paljon maitohappobakteereita. Meni pari vuotta että ihoni oli parantunut kokonaan, vaikka se alkoikin hitaasti parantua heti tehtyäni elämäntapamuutoksen.
Karppaamisella oli myös osuutensa asiaan, sillä tiukka ketoruokavalio oli karsinut kaiken ylimääräisen nesteen iholta, hiilihydraatit kun sitovat normaaliruokavalioisella nestettä (mikä on tervettä ja normaalia) ja ketolla nämä nesteet lähtivät ja sen normaalipainoisena huomasi ainoastaan ihon rupsahtamisella. Lopetin karppaamisen ja iho alkoi näyttää nuoremmalta.
Nykyään ihoni on paljon paremmassa kunnossa ja näytän nuoremmalta kuin kakskymppisenä vaikka olen "jo" 28-vuotias. Lisäksi olen alkanut tekemään säännöllisesti dermarolling hoitoja itse kasvoilleni 0,5mm neularullalla. Se silottaa alkavia ryppyjä. Kannattaa esim googlettaa dermarolling before after. Sen avulla ihon oma kollageenituotanto käynnistyy uudelleen, mikä usein vanhetessa vähenee.
Kolmas ehkä käänteentekevin juttu oli kun löysin K-beautyn, eli korealaisen kosmetiikan. Se on verrattain edullista, jos sen tilaa suoraan Koreasta, mutta Suomessakin myydään nykyään jo hyvin (joskin kalliimmalla) useita eri merkkejä. Siinä ideana on että kosteutta kerrostetaan ja lukitaan kasvoille jopa 10 kerrosta illalla, mutta se ei kuitenkaan tuki ihohuokosia ja antaa ihon hengittää, eikä tee näppyjä. Ennen yritin tunkea paksuja öljyjä ja kosteusvoiteita iholleni kosteutuksen toivossa, mutta ne eivät imeytyneet ja tekivät hirveästi näppyjä. Nykyään laitan useita kerroksia kasvovettä taputellen kämmenellä sitä iholle ja siihen päälle kevyen kosteusvoiteen. Ihoni ei ole enää edes talvisin kuiva! Ennen hilseilin talvella naamani irti.
Nämähän ei tietenkään auta jos on jo "oikeasti" vanha, mutta esim alle 30 v tilanne on varmasti vielä pelastettavissa. Syviin juonteisiin tuo Dermarolling toimii, mutta siihen yleensä tarvitaan jo kosmetologia, koska silloin käytetään jo suht pitkiä neuloja mikä voi vaatia jo ammattilaista. Toki jos itse osaa pitää huolta hygieniasta ja opiskelee tekniikan, en näkisi miksei sitä voisi tehdä kotonakin, vaikka kosmetologit varoittelevatkin maailman ääriin kaikista vaaroista.
Tämä on ainakin jossain määrin totta. Otin noin 15 vuotta sitten otsan Sibelius- ryppyihin täyteainetta ja rypyt katosivat ikuisiksi ajoiksi :)
Huulien täytteet sen sijaan hävisivät nopeasti, johtuu varmaan jatkuvasta liikkeestä.