Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä tuilla elävillä ei ole mitä keskiluokalla on?

Vierailija
10.01.2021 |

Kysytäänpä näin päin.

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun omaan tuttavapiiriin vertaa, niin minulla ei ole 250-neliöistä arkkitehdin suunnittelemaa omakotitaloa, jossa marmorilattiat ja saunaosastolla kaikki hienoudet. Asun kerrostaloasunnossa, vaikkakin keskeisemmin kuin parempituloiset kaverini. Oikeastaan asun mieluummin tässä kuin heidän linnoissaan, joiden ylläpito on itseasiassa melkoinen show.

Minulla ei myöskään ole siis omaa kuntosalihuonetta eikä muutakaan harrastehuonetta, joka parempituloisilta kavereilta löytyy kaikilta. Sellainen voisi olla kiva. Toisaalta syön paremmin kuin useimmat kavereistani, koska työ ei vie yhtä paljon aikaa, eikä myöskään asunnon ylläpito. Ehdin kokata hyviä ruokia itse.

Minulla ei ole varaa hienoimpiin viineihin eikä japanilaiseen viskiin, mutta enpä oikeasta enää käytä alkoholia muutenkaan, joten ei haittaa. Lapsillani ei ole omia mautoja eikä ratsastusharrastusta, kuten parempituloisempien kavereideni lapsilla, mutta eivät ole niitä edes kaivanneet.

Tässäpä joitakin asioita, joita minä olen näköjään jäänyt paitsi rahan puutteen vuoksi.

Ei noita ole KESKItuloisillakaan.

On kyllä. Keskiluokkaisilla ihmisillä omassa tuttavapiirissäni on. Kun on kaksi työssäkäyvää keskituloista, siinä jää kuukaudessa huushollin käyttöön reilut 5000 euroa. Kyllä sillä yhden omakotitalon, auton ja muun keskiluokkaisen elämäntavan rahoittaa. Varsinkin kun päälle lyödään miljoonan perinnöt ja bitcoinit.

Keskitulo Suomessa on n. 3300/kk brutto. Tuosta menee tonni veroihin. Keskimääräinen perintö Suomessa on n. 20 000 euroa, äärimmäisen harvalla on miljoonaperintöjä ja bitcoinit vissiin köyhien leikkirahaa.

Vierailija
82/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkaa

Tähän, velkaa 0 euroa mutta omistan kuitenkin asuntoni jossa asun. Matkustan normaalioloissa kuten moni keskiluokkainenki n. Auto on myös, tosin 10 v vanha mut silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä olevilla työssäkäyvillä hyvät palkat. Minä en saa tukia ja asun mieheni kanssa kerrostalossa, kaksiossa. Ei ole autoa, venettä, kesämökkiä tai omakotitaloa. Ok asutaan keskustassa, ettei sitä autoa tarvikaa, mutta ei meillä kyllä uuteen autoon olisi varaakaan. Tukia saavilla minuun verrattuna, ei ole työpaikkaa, josta tienaa sen verran, ettei saa niitä tukia.

Eihän täällä työssäkäyvistä puhuta, vaan keskiluokkaisista. 

Suurin osa työssäkäyvistä, ei tukia saavista kuuluu keskiluokkaan, kuten mekin. Mutta ei kaikki keskiluokkaiset omista asuntoa, autoa ja venettä. Ja ne jotka omistaa, joutuu yleensä ottamaan lainaa sitä varten

No mutta onhan teilläkin varmasti niitä rahastoja, perintöjä ja työtuloja, minkä avulla tuilla elävätkin nuo asiat itselleen kustantaa! Varmaan vain pieni osa jää ilman, kyllä suurimmalla osalla on nuo kaikki. Ei teistä kurjuus liiemmin päällepäin huo'u.

Vierailija
84/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä ei varmaan ole yhtään älyä kun ovat jättäytyneet. Kai nyt vähänkin fiksu ihminen hoitaa massit kuntoon.

Vierailija
85/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis köyhillä ei varmaan ole yhtään älyä kun ovat jättäytyneet köyhiksi. Kai nyt vähänkin fiksu ihminen hoitaa massit kuntoon.

Vierailija
86/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hidasta elämää kirjoitti:

En elä kokonaan tuilla. Saan asumistukea, kuntoutustukea ja käyn osapäivätyössä. Mulla ei ole omistusasuntoa, sijoitussalkkua, hienoa autoa, kesämökkiä, merkkivaatteita, purjevenettä, edustuskäsilaukkua tai timangeja, mutta enpä mä niitä kaipakaan enkä niitten eteen olis valmis tekemään 50h viikossa töitä. Mulle riittää aika paljon vähempi maallinen omaisuus. Enempi annan vapaa-ajalle arvoa.

Ja kuvittelet, että keskituloisilla on nämä?? Haloo nyt ihmiset! Puhut asioista, joita on RIKKAILLA, ei tavan työssäkäyvillä. Vuokrakämppä ja halpa auto ennemminkin. Ei ihme, että tuen saajat haluavat ja vaativat kaikkea jos tuollaisia oikeasti luullaan.

Eikä noita kaikkia ole edes suomalaisilla rikkailla vaan suomalaisittain superrikkailla. yksittäisiä noista asioista voi olla jopa pienituloisilla.

Vierailija
87/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt jatkan sen verran, että työterveyshuoltoa ei ole. Terveyskeskuksessa asiani on ollut kesken jo neljännesvuoden. Ei ole lounasseteleitä, ei työsuhdepuhelinta, ei työsuhdeläppäriä, ei työsuhdebussilippua (meillä oli sellainenkin), ei virkistysseleleitä...[/quote]

Mulla ei työssäkäyvänä ole noista mitään, paitsi työterveyshuolto joka sekin suppea...

Vierailija
88/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisenä tuilla elävänä (opiskelija), nykyisenä keskiluokkaisena:

- autoa

- omistusasuntoa

- mahdollisuutta lomamatkoihin muuallekin kuin korkeintaan Viroon 

- laadukkaita, omaa silmää miellyttäviä vaatteita

- kalliita harrastuksia/harrastusvälineitä 

- kaunista kotia

- mahdollisuutta huolehtia hyvin itsestä, esimerkiksi yksityislääkäri tarvittaessa, hieronta, kasvohoito

- mielen tyyneyttä

- vapautta tehdä toisinaan valintoja myös helppouden tai mukavuuden, ei pelkästään rahan puitteissa

Lisäisin tuohon, ja vielä ihan ensimmäiseksi vapauden.

Vapaus on sitä että voi valita nuo kaikki mainitsemasi ja myös sen koska lopettaa työt, vaikka kokonaan. Ja silti on riippumaton mistään tuista.

Se sisältää myös vapauden olla tekemättä mitään, mitä itse ei oikeasti halua.

Käänteisesti se, mitä tuilla elävät kehuvat, he ei halua töitä tehdä, mutta haluaisivat kaiken, mitä töissä kävijät voi hankkia.

Keskiluokkainen aikansa niitä töitä tehnyt voi valita olla tekemättä vaikka niitä töitä jos ei huvita, mutta silti on kaikki mahdollisuudet kuin jos edelleenkin kävisi töissä, mutta ei tarvi jos ei halua.

Tavallaan tämä on totta. Toisaalta vapaus on täydellinen illuusio ja se mikä on yhden mielestä vapautta, voi olla toisen mielestä kauhea vankila. Joku tuntee olonsa vapaaksi kun tilillä on muutama miljoona, toisaalta sen täydellisempää vapautta ei ole, kuin ihmisellä, jolla ei ole mitään menetettävää.

Tämä. Kaverilla on kuulemma velkaa n.330.000€. Ei käy kateeksi vaan lähinnä pelottaa hänen puolesta. En näe hänen elämäänsä vapautena vaikka hän kuinka sitä toitottaa.

mitä sitten. Velan määrällä ei sinällään ole mitään merkitystä. Ainoastaan nettovarallisuudella. Minullakin on henkilökohtaista velkaa kutakuinkin tuon verran, mutta likvidejä sijoituksia huomattavasti reiluummin. Ei tuolla velalla ole mitään merkitystä. Pääsisin siitä eroon 3 arkipäivässä halutessani, mutta miksi haluaisin? tuo velka TUOTTAA minulle rahaa ja hyvinvointia.

Juuri näin! Näin matalien korkojen aikana velkaa kannattaa olla niin paljon kuin joku vaan antaa kun sille saa sijoittamalla moninkertaisen tuoton velan kuluihin nähden.

Vierailija
89/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hidasta elämää kirjoitti:

En elä kokonaan tuilla. Saan asumistukea, kuntoutustukea ja käyn osapäivätyössä. Mulla ei ole omistusasuntoa, sijoitussalkkua, hienoa autoa, kesämökkiä, merkkivaatteita, purjevenettä, edustuskäsilaukkua tai timangeja, mutta enpä mä niitä kaipakaan enkä niitten eteen olis valmis tekemään 50h viikossa töitä. Mulle riittää aika paljon vähempi maallinen omaisuus. Enempi annan vapaa-ajalle arvoa.

Ja kuvittelet, että keskituloisilla on nämä?? Haloo nyt ihmiset! Puhut asioista, joita on RIKKAILLA, ei tavan työssäkäyvillä. Vuokrakämppä ja halpa auto ennemminkin. Ei ihme, että tuen saajat haluavat ja vaativat kaikkea jos tuollaisia oikeasti luullaan.

Eikä noita kaikkia ole edes suomalaisilla rikkailla vaan suomalaisittain superrikkailla. yksittäisiä noista asioista voi olla jopa pienituloisilla.

No ei ehkä ole kaikilla, mutta kyllä suurimmalla osalla on. Vain tyhmillä ja laiskoilla ei ole. Kyllä nuo kaikki saa, jos vaan pelaa korttinsa oikein.

Vierailija
90/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisenä tuilla elävänä (opiskelija), nykyisenä keskiluokkaisena:

- autoa

- omistusasuntoa

- mahdollisuutta lomamatkoihin muuallekin kuin korkeintaan Viroon 

- laadukkaita, omaa silmää miellyttäviä vaatteita

- kalliita harrastuksia/harrastusvälineitä 

- kaunista kotia

- mahdollisuutta huolehtia hyvin itsestä, esimerkiksi yksityislääkäri tarvittaessa, hieronta, kasvohoito

- mielen tyyneyttä

- vapautta tehdä toisinaan valintoja myös helppouden tai mukavuuden, ei pelkästään rahan puitteissa

Lisäisin tuohon, ja vielä ihan ensimmäiseksi vapauden.

Vapaus on sitä että voi valita nuo kaikki mainitsemasi ja myös sen koska lopettaa työt, vaikka kokonaan. Ja silti on riippumaton mistään tuista.

Se sisältää myös vapauden olla tekemättä mitään, mitä itse ei oikeasti halua.

Käänteisesti se, mitä tuilla elävät kehuvat, he ei halua töitä tehdä, mutta haluaisivat kaiken, mitä töissä kävijät voi hankkia.

Keskiluokkainen aikansa niitä töitä tehnyt voi valita olla tekemättä vaikka niitä töitä jos ei huvita, mutta silti on kaikki mahdollisuudet kuin jos edelleenkin kävisi töissä, mutta ei tarvi jos ei halua.

Tavallaan tämä on totta. Toisaalta vapaus on täydellinen illuusio ja se mikä on yhden mielestä vapautta, voi olla toisen mielestä kauhea vankila. Joku tuntee olonsa vapaaksi kun tilillä on muutama miljoona, toisaalta sen täydellisempää vapautta ei ole, kuin ihmisellä, jolla ei ole mitään menetettävää.

Tämä. Kaverilla on kuulemma velkaa n.330.000€. Ei käy kateeksi vaan lähinnä pelottaa hänen puolesta. En näe hänen elämäänsä vapautena vaikka hän kuinka sitä toitottaa.

mitä sitten. Velan määrällä ei sinällään ole mitään merkitystä. Ainoastaan nettovarallisuudella. Minullakin on henkilökohtaista velkaa kutakuinkin tuon verran, mutta likvidejä sijoituksia huomattavasti reiluummin. Ei tuolla velalla ole mitään merkitystä. Pääsisin siitä eroon 3 arkipäivässä halutessani, mutta miksi haluaisin? tuo velka TUOTTAA minulle rahaa ja hyvinvointia.

Juuri näin! Näin matalien korkojen aikana velkaa kannattaa olla niin paljon kuin joku vaan antaa kun sille saa sijoittamalla moninkertaisen tuoton velan kuluihin nähden.

Tätähän köyhät ei ymmärrä ja siksi pysyvätkin köyhinä. Ai mutta hetkinen, kuka hullu nyt köyhälle lainaa antaisikaan. :))

Vierailija
91/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeestä olisin huolissani, jos en olisi töissä.

Vierailija
92/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keskituloisina varaa omistusasuntoon (kolmio), autoon ja melko mukavaan vapauteen esimerkiksi ruokaostosten kanssa. Lisäksi meillä on vara elättää kaksi lasta. Lomamatkoja varten joutuu kyllä säästämään aika pitkään. Kyllä minulle nuo ovat riittävästi kannustamaan työntekoon. Varsinainen kannustinloukku löytyy pienituloisten joukosta, jotka eivät kyllä elä juurikaan leveämmin kuin tuilla elävät. Ero nettotuloissa voi olla vain joku satanen-pari, vaikka tekee täyttä päivää. Edes eläkettä ei kerry juuri tukieläjää paremmin.

Vierailija
93/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun omaan tuttavapiiriin vertaa, niin minulla ei ole 250-neliöistä arkkitehdin suunnittelemaa omakotitaloa, jossa marmorilattiat ja saunaosastolla kaikki hienoudet. Asun kerrostaloasunnossa, vaikkakin keskeisemmin kuin parempituloiset kaverini. Oikeastaan asun mieluummin tässä kuin heidän linnoissaan, joiden ylläpito on itseasiassa melkoinen show.

Minulla ei myöskään ole siis omaa kuntosalihuonetta eikä muutakaan harrastehuonetta, joka parempituloisilta kavereilta löytyy kaikilta. Sellainen voisi olla kiva. Toisaalta syön paremmin kuin useimmat kavereistani, koska työ ei vie yhtä paljon aikaa, eikä myöskään asunnon ylläpito. Ehdin kokata hyviä ruokia itse.

Minulla ei ole varaa hienoimpiin viineihin eikä japanilaiseen viskiin, mutta enpä oikeasta enää käytä alkoholia muutenkaan, joten ei haittaa. Lapsillani ei ole omia mautoja eikä ratsastusharrastusta, kuten parempituloisempien kavereideni lapsilla, mutta eivät ole niitä edes kaivanneet.

Tässäpä joitakin asioita, joita minä olen näköjään jäänyt paitsi rahan puutteen vuoksi.

On kyllä. Keskiluokkaisilla ihmisillä omassa tuttavapiirissäni on. Kun on kaksi työssäkäyvää keskituloista, siinä jää kuukaudessa huushollin käyttöön reilut 5000 euroa. Kyllä sillä yhden omakotitalon, auton ja muun keskiluokkaisen elämäntavan rahoittaa. Varsinkin kun päälle lyödään miljoonan perinnöt ja bitcoinit.

Keskitulo Suomessa on n. 3300/kk brutto. Tuosta menee tonni veroihin. Keskimääräinen perintö Suomessa on n. 20 000 euroa, äärimmäisen harvalla on miljoonaperintöjä ja bitcoinit vissiin köyhien leikkirahaa.

Todellakaan ei ole äärimmäisen harvinaista, että ihmiset perii satoja tuhansia. Itsekin tunnen monta perijää, jotka ovat saaneet tuon verran. Bitcoineilla ja muilla sijoituksillakin ihmiset rikastuu aivan tavanomaisesti. Toki itse asun kaupungissa, joten ehkä oma tuttavapiirini ei ole täysin kuvaava koko Suomen kannalta, mutta kaupungeissa keskiluokka ei tosiaankaan elä ainoastaan palkkatuloilla.

Vierailija
94/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savukalaa

Miksei? Lohi maksaa 5-6 e kilo ja savustuspussi pari euroa. Siitä yksi ihminen syö 4-5 ateriaa. 

Missä sen kerrostaloasukas savustaa?

Tuo pussi laitetaan uuniin. LIesituuletin päälle niin ei tule käryä kuin muutamaksi minuutiksi kun pussin avaa. siistiä ja halpaa 

Vierailija
95/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha kaverini putosi kerran 3-4 kk ajaksi tukiverkon ulkopuolelle. Hän bunkkasi kavereiden kimppakämpän keittiössä, söi dyykkaamiaan ruokia. Budjetti hänellä oli kuulemma luokkaa 20€/kk. Siis kaksi kymppiä. Omaisuus mahtui kahteen kassiin.

Ja hän muistelee tuota aikaa vapauttavimpana kokemuksena elämässään. Hän vain toteaa nykyisin, että selviytyy tiukassa paikassa mistä tahansa.

Mulla oli sama juttu opiskeluaikoina vähän aikaa. Keräsin pulloja ja tein ruoaksi raakana paistettuja perunoita ja makkaraa. Välillä makaronia, sipulia ja makkaraa. Siitä jäi kammo ja en koskaan enää sen jälkeen ole törsännyt rahaa.

Vierailija
96/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole perhettä, ei omaa asuntoa, ei säästöjä. Naisetkaan ei kiinnostu työttömästä köyhästä miehestä, koska mies ei voi taata turvallista tulevaisuutta.

Tapasin yksi päivä vanhan opiskelukaverin jolla hyvä työpaikka. Oli ostanut hevostilan ja vaimo ja pari lasta. Itse vuokrayksiössä toimeentulotuella. Tasan ei käy...

Tasan ei käy älynlahjat vai, kun olet köyhyyden valinnut?

Vierailija
97/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa puhuttiin keskiluokasta. Ei keskiluokkaan nykyisin pelkillä keskituloilla pääse. :)

Vierailija
98/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei puutu mitään, koska elätän itseni rikollisuudella.

Vierailija
99/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä olevilla työssäkäyvillä hyvät palkat. Minä en saa tukia ja asun mieheni kanssa kerrostalossa, kaksiossa. Ei ole autoa, venettä, kesämökkiä tai omakotitaloa. Ok asutaan keskustassa, ettei sitä autoa tarvikaa, mutta ei meillä kyllä uuteen autoon olisi varaakaan. Tukia saavilla minuun verrattuna, ei ole työpaikkaa, josta tienaa sen verran, ettei saa niitä tukia.

Eihän täällä työssäkäyvistä puhuta, vaan keskiluokkaisista. 

Suurin osa työssäkäyvistä, ei tukia saavista kuuluu keskiluokkaan, kuten mekin. Mutta ei kaikki keskiluokkaiset omista asuntoa, autoa ja venettä. Ja ne jotka omistaa, joutuu yleensä ottamaan lainaa sitä varten

No mutta onhan teilläkin varmasti niitä rahastoja, perintöjä ja työtuloja, minkä avulla tuilla elävätkin nuo asiat itselleen kustantaa! Varmaan vain pieni osa jää ilman, kyllä suurimmalla osalla on nuo kaikki. Ei teistä kurjuus liiemmin päällepäin huo'u.

On toki sijoituksia ja säästöjä. Perintöä ei toivottavasti tule pitkään aikaan, ne kyllä tulee tuilla olevillekin. Sillä suurimmalla osalla, jolla nuo on, on myös hitosti lainaa. Ellei sitten kuulu ylempään keskiluokkaan ja tienaa enemmän. Ei tässä maassa töitä tekemällä rikastumaan pääse. Mutta ei me kurjassa tilanteessa silti olla, onhan se oma valinta asua kerrostalossakin kaupungin keskustassa palveluiden ääressä.

Vierailija
100/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa, hiustehoitoainetta, kampaajakäyntejä, uusia talvikenkiä (edelliset jo irvistelee), rintaliivejä (Changesta tai mistään muualtakaan), ravintolakäyntejä, elokuvakäyntejä... en mä jaksa edes luetella enempää.

Itsellä on kaikkia noita ja elän tuilla.

Minulla ei ole, ja olen keskituloinen.

No, hiustenhoitoainetta kyllä on.

Ravintolaksi en laske hampurilaisbaaria, mutta en kyllä käy edes sellaisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi