Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä tuilla elävillä ei ole mitä keskiluokalla on?

Vierailija
10.01.2021 |

Kysytäänpä näin päin.

Kommentit (154)

Vierailija
41/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisenä tuilla elävänä (opiskelija), nykyisenä keskiluokkaisena:

- autoa

- omistusasuntoa

- mahdollisuutta lomamatkoihin muuallekin kuin korkeintaan Viroon 

- laadukkaita, omaa silmää miellyttäviä vaatteita

- kalliita harrastuksia/harrastusvälineitä 

- kaunista kotia

- mahdollisuutta huolehtia hyvin itsestä, esimerkiksi yksityislääkäri tarvittaessa, hieronta, kasvohoito

- mielen tyyneyttä

- vapautta tehdä toisinaan valintoja myös helppouden tai mukavuuden, ei pelkästään rahan puitteissa

Lisäisin tuohon, ja vielä ihan ensimmäiseksi vapauden.

Vapaus on sitä että voi valita nuo kaikki mainitsemasi ja myös sen koska lopettaa työt, vaikka kokonaan. Ja silti on riippumaton mistään tuista.

Se sisältää myös vapauden olla tekemättä mitään, mitä itse ei oikeasti halua.

Käänteisesti se, mitä tuilla elävät kehuvat, he ei halua töitä tehdä, mutta haluaisivat kaiken, mitä töissä kävijät voi hankkia.

Keskiluokkainen aikansa niitä töitä tehnyt voi valita olla tekemättä vaikka niitä töitä jos ei huvita, mutta silti on kaikki mahdollisuudet kuin jos edelleenkin kävisi töissä, mutta ei tarvi jos ei halua.

Tavallaan tämä on totta. Toisaalta vapaus on täydellinen illuusio ja se mikä on yhden mielestä vapautta, voi olla toisen mielestä kauhea vankila. Joku tuntee olonsa vapaaksi kun tilillä on muutama miljoona, toisaalta sen täydellisempää vapautta ei ole, kuin ihmisellä, jolla ei ole mitään menetettävää.

Tämä. Kaverilla on kuulemma velkaa n.330.000€. Ei käy kateeksi vaan lähinnä pelottaa hänen puolesta. En näe hänen elämäänsä vapautena vaikka hän kuinka sitä toitottaa.

Hiluja tuollaiset satatonniset. Mieti sitä huolen määrää, jos on vastuussa vaikkapa muutaman miljoonan vastuullisesta sijoittamisesta. Mitä isommat panokset, sitä isompaa tuhoa niillä voi tehdä. Sijoitatko millisi cleantechiin vai polttoneisteisiin? Käytätkö ääntäsi yhtiökokouksissa? Vai ostatko asuntoja, joilla voit riistää köyhiä? Ei ole rikkaammillakaan helppoa.

Vierailija
42/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa, hiustehoitoainetta, kampaajakäyntejä, uusia talvikenkiä (edelliset jo irvistelee), rintaliivejä (Changesta tai mistään muualtakaan), ravintolakäyntejä, elokuvakäyntejä... en mä jaksa edes luetella enempää.

No jos nyt jatkan sen verran, että työterveyshuoltoa ei ole. Terveyskeskuksessa asiani on ollut kesken jo neljännesvuoden. Ei ole lounasseteleitä, ei työsuhdepuhelinta, ei työsuhdeläppäriä, ei työsuhdebussilippua (meillä oli sellainenkin), ei virkistysseleleitä...

Käyn töissä ja minulla on vakituinen työsuhde. Työterveyshuoltoni kattaa vain joka vuotiset terveystarkastukset, sairastaessani tai sairautta hoitaesssani hakeudun kunnalliseen terveydenhuoltoon. Minulla ei ole työsuhdeläppäriä eikä työsuhdepuhelinta tai bussilippuja jotka työnantaja kustantaa, töissä syön kotona tuotavat eväät työpaikan taukotilassa, virkistyssetelit joiden arvo oli 60e vuodessa otettiin juuri pois koska työnantaja päätti säästää.

Olen ollut nykyisellä työnantajalla töissä 8 vuotta, eikä mitään vuotuisia terveystarkastuksia ole ollut.

Vain työhöntulotarkastus jossa otettiin verenpaine.

Ei mitään verikokeita tai lääkärintarkastuksia tulolloinkaan.

Kaksi kertaa olisin tth palveluita näinä vuosina tarvinnut, en saanut aikaa heille ja kehottivat kääntymään antibiootti asioissa yksityiselle lääkäriasemalle. Näin sitten teinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- autoa

- omistusasuntoa

- kaunista kotia

- mahdollisuutta huolehtia hyvin itsestä, esimerkiksi yksityislääkäri tarvittaessa, hieronta, kasvohoito

- mielen tyyneyttä

- vapautta tehdä toisinaan valintoja myös helppouden tai mukavuuden, ei pelkästään rahan puitteissa

Huh, olit siis melkoisen onneton :/

Minulla on auto, hieno koti (joo ei oma mutta on tämä kaunis) ja mielikin on tyyni kuin horroksessa uinuvalla karhulla.

Miksi stressasit niin paljon? Kyllä työtönkin voi budjetoida ja käydä jopa ulkomailla kunhan vain säästää pikkuhiljaa.

Lääkärikäynnit on ilmaisia, ei siihen yksityistä vältyämättä tarvitse.

Mitä nämä sinun kalliit harrastukset ovat? Minä maalaan, piirrän, kirjoitan, valokuvaan, melon, patikoin ja joogaan.

Ostan myös juuri sellaisia vaatteita kuin haluan ja jotka miellyttävät silmää. Miksi sinä et tehnyt sitä? Esim. viime syksynä löysin laadukkaan takin -70% Luhdan outletista.

Lääkärikäynnit eivät ole ilmaisia, julkisellakin ne maksavat. Olen sitä mieltä, että julkinen hoitaa pääsääntöisesti aivan riittävän hyvin ja on hienoakin, että siellä pidetään tietyistä suosituksista tarkemmin kiinni kuin yksityisellä eikä tuhlata veronmaksajien rahoja hoitoihin, joiden tehosta ei ole näyttöä. Silti on huojentava tunne, että JOS minulle ilmestyy joku outo oire ja JOS en mielestäni saa julkiselta aikaa riittävän nopeasti tai asiaani ei mielestäni paneuduta riittävästi, voin hakeutua tutkittavaksi yksityiselle. 

Pointtini on, että minä voin ostaa sen kauniin takin ihan koska vain haluan. Minun ei tarvitse mennä Outletiin ja odottaa, että se on -70 % alennuksessa. Usein kyllä ostan alennettua ja käytettyäkin, mutta on on mukava tunne, että se on vapaaehtoista, ei pakollista. 

Kalliita harrastuksia ovat esimerkiksi ratsastus, ilmajooga, laitepilates, neulominen laatulangoista, maastopyöräily, Lapin retkeily ja soittotunnit. En harrasta näitä kaikkia samaan aikaan todellakaan, mutta kaikkia olen joskus kokeillut. 

Vierailija
44/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- autoa

- omistusasuntoa

- kaunista kotia

- mielen tyyneyttä

Etkö osannut tuilla elävänä sisustaa?

Toki osasin, jos sisustaminen on sitä, että ostetaan jostain Rustasta tyynynpäällisiä ja kirpputorilta tuikkukuppeja. Silloista 90-luvun alun opiskelija-asuntoa ei olisi tosin sisustamallakaan ikinä saanut niin kauniiksi kuin nykyistä kotiani ihan sisustamatta. On ihan olennainen pointti, että tukien varassa elävällä harvoin on mahdollista olla niin valikoiva asumisen laadun suhteen kuin keskiluokkaisella. Opiskelijat ovat vieläpä poikkeuksellisen onnekkaassa asemassa, heille vuokrataan kyllä yksityisten vuokranantajien hyväkuntoisia ja kauniita koteja, työtön tai sairaseläkeläinen saa valita huomattavasti suppeammasta valikoimasta, koska heitä pidetään (täysin ymmärrettävästi) isompana riskinä vuokranantajalle. 

Tori.fi löytyy vaikka ja mitä kivaa :) olen työttömänä löytänyt antiikki aarteitakin hyvään hintaan.

En käy Rustassa kun sitä ei paikkakunnaltani löydy mutta mitähän vikaa siinä muka on? Asenteesi on kummallinen.

Vierailija
45/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkaa? Omistuasuntoa? Omaa autoa? Varaa ulkomaanmatkoihin? Varaa harrastaa? Varaa heräteostoksiin?

Varmaankin jos on koko ikänsä tuilla eikä saa rahaa mistään muualta, tämä voi olla totta. Useimmat tukia nostavat ovat kuitenkin olleet aiemmin töissä, saaneet perintöjä, tienanneet sijoituksilla jne. Aika moni asuu omistusasunnossa, tekee ulkomaanmatkoja ja varsinkin harrastaa.

Kyllä se työn kautta saatu omaisuus sun muu karisee aika äkkiä pois, mitä kauemmin joutuu tuilla elämään.

Vierailija
46/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- autoa

- omistusasuntoa

- kaunista kotia

- mielen tyyneyttä

Ööööö... opiskelija?! Ei kai kenelläkään tavallisella opiskelijalla nyt esim.autoa tai omistusasuntoa ole, haloo!! Siksi opiskelllaan, että saadaan ammatti ja mennään töihin, joilla nuo on mahdollista sitten myöhemmin halutessaan hankkia. Kultakerholaiset perijät on erikseen. Et kuulu tähän keskusteluun tuen saajista.

Vierailija
47/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elä kokonaan tuilla. Saan asumistukea, kuntoutustukea ja käyn osapäivätyössä. Mulla ei ole omistusasuntoa, sijoitussalkkua, hienoa autoa, kesämökkiä, merkkivaatteita, purjevenettä, edustuskäsilaukkua tai timangeja, mutta enpä mä niitä kaipakaan enkä niitten eteen olis valmis tekemään 50h viikossa töitä. Mulle riittää aika paljon vähempi maallinen omaisuus. Enempi annan vapaa-ajalle arvoa.

Vierailija
48/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- autoa

- omistusasuntoa

- kaunista kotia

- mielen tyyneyttä

Huh, olit siis melkoisen onneton :/

Minulla on auto, hieno koti (joo ei oma mutta on tämä kaunis) ja mielikin on tyyni kuin horroksessa uinuvalla karhulla.

Miksi stressasit niin paljon? Kyllä työtönkin voi budjetoida ja käydä jopa ulkomailla kunhan vain säästää pikkuhiljaa.

Lääkärikäynnit on ilmaisia, ei siihen yksityistä vältyämättä tarvitse.

Mitä nämä sinun kalliit harrastukset ovat? Minä maalaan, piirrän, kirjoitan, valokuvaan, melon, patikoin ja joogaan.

Ostan myös juuri sellaisia vaatteita kuin haluan ja jotka miellyttävät silmää. Miksi sinä et tehnyt sitä? Esim. viime syksynä löysin laadukkaan takin -70% Luhdan outletista.

Lääkärikäynnit eivät ole ilmaisia, julkisellakin ne maksavat. Olen sitä mieltä, että julkinen hoitaa pääsääntöisesti aivan riittävän hyvin ja on hienoakin, että siellä pidetään tietyistä suosituksista tarkemmin kiinni kuin yksityisellä eikä tuhlata veronmaksajien rahoja hoitoihin, joiden tehosta ei ole näyttöä. Silti on huojentava tunne, että JOS minulle ilmestyy joku outo oire ja JOS en mielestäni saa julkiselta aikaa riittävän nopeasti tai asiaani ei mielestäni paneuduta riittävästi, voin hakeutua tutkittavaksi yksityiselle. 

Pointtini on, että minä voin ostaa sen kauniin takin ihan koska vain haluan. Minun ei tarvitse mennä Outletiin ja odottaa, että se on -70 % alennuksessa. Usein kyllä ostan alennettua ja käytettyäkin, mutta on on mukava tunne, että se on vapaaehtoista, ei pakollista. 

Kalliita harrastuksia ovat esimerkiksi ratsastus, ilmajooga, laitepilates, neulominen laatulangoista, maastopyöräily, Lapin retkeily ja soittotunnit. En harrasta näitä kaikkia samaan aikaan todellakaan, mutta kaikkia olen joskus kokeillut. 

Mielummin minäkin käyn outletissa kuin ostan normihintaisen takin, se on fiksua se. Olen työssäkäyvä. -eri

Vierailija
49/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savukalaa

Vierailija
50/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- autoa

- omistusasuntoa

- kaunista kotia

- mielen tyyneyttä

Vapaus on sitä että voi valita nuo kaikki mainitsemasi ja myös sen koska lopettaa työt, vaikka kokonaan. Ja silti on riippumaton mistään tuista.

Käänteisesti se, mitä tuilla elävät kehuvat, he ei halua töitä tehdä, mutta haluaisivat kaiken, mitä töissä kävijät voi hankkia.

Keskiluokkainen aikansa niitä töitä tehnyt voi valita olla tekemättä vaikka niitä töitä jos ei huvita, mutta silti on kaikki mahdollisuudet kuin jos edelleenkin kävisi töissä, mutta ei tarvi jos ei halua.

Siis mitähän minun täytyy työttömänä tehdä mitä en oikeasti halua tehdä?

Olla tekemisissä kelan ja työvoimatoimiston kanssa sekä puolustella elämäntapaasi täällä vauvapalstalla? Kuumotella, päättääkö hallitus tehdä leikkauksia tukiisi ja asettaa uusia velvoitteita ajtiivimallien jne. muodossa?

Vierailija
51/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkaa

Tämä on totta! Ja toisinpäin sanottuna: tuilla elävillä on harvoin mahdollisuutta kasvattaa omaisuuttaan, kuten monet keskiluokkaiset tekevät joka kuukausi asuntovelan maksamisen muodossa.

Omistusasunnosta on tosiaan turha haaveilla, mutta olen saanut säästötilille 3000 € puskurirahaston ja nykyään sijoitan joka kuukausi indeksirahastoihin 100 €.

T. Tukien varassa elävä pitkäaikaistyötön

Vierailija
52/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- autoa

- omistusasuntoa

- kaunista kotia

- mielen tyyneyttä

Toki osasin, jos sisustaminen on sitä, että ostetaan jostain Rustasta tyynynpäällisiä ja kirpputorilta tuikkukuppeja. Silloista 90-luvun alun opiskelija-asuntoa ei olisi tosin sisustamallakaan ikinä saanut niin kauniiksi kuin nykyistä kotiani ihan sisustamatta. On ihan olennainen pointti, että tukien varassa elävällä harvoin on mahdollista olla niin valikoiva asumisen laadun suhteen kuin keskiluokkaisella. Opiskelijat ovat vieläpä poikkeuksellisen onnekkaassa asemassa, heille vuokrataan kyllä yksityisten vuokranantajien hyväkuntoisia ja kauniita koteja, työtön tai sairaseläkeläinen saa valita huomattavasti suppeammasta valikoimasta, koska heitä pidetään (täysin ymmärrettävästi) isompana riskinä vuokranantajalle. 

Tori.fi löytyy vaikka ja mitä kivaa :) olen työttömänä löytänyt antiikki aarteitakin hyvään hintaan.

En käy Rustassa kun sitä ei paikkakunnaltani löydy mutta mitähän vikaa siinä muka on? Asenteesi on kummallinen.

Rustasta ei löydy sellaisia esineitä, jotka miellyttävät omaa silmääni JA vastaavat laatuvaatimuksiini. Mulla on esimerkiksi aivan ihana Lapuan Kankureiden villahuopa torkkupeittona, enkä ikinä vaihtaisi sitä Rustan fleecepeittoon. 

Vierailija
53/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- autoa

- omistusasuntoa

- kaunista kotia

- mielen tyyneyttä

Tavallaan tämä on totta. Toisaalta vapaus on täydellinen illuusio ja se mikä on yhden mielestä vapautta, voi olla toisen mielestä kauhea vankila. Joku tuntee olonsa vapaaksi kun tilillä on muutama miljoona, toisaalta sen täydellisempää vapautta ei ole, kuin ihmisellä, jolla ei ole mitään menetettävää.

Tämä. Kaverilla on kuulemma velkaa n.330.000€. Ei käy kateeksi vaan lähinnä pelottaa hänen puolesta. En näe hänen elämäänsä vapautena vaikka hän kuinka sitä toitottaa.

Hiluja tuollaiset satatonniset. Mieti sitä huolen määrää, jos on vastuussa vaikkapa muutaman miljoonan vastuullisesta sijoittamisesta. Mitä isommat panokset, sitä isompaa tuhoa niillä voi tehdä. Sijoitatko millisi cleantechiin vai polttoneisteisiin? Käytätkö ääntäsi yhtiökokouksissa? Vai ostatko asuntoja, joilla voit riistää köyhiä? Ei ole rikkaammillakaan helppoa.

Ei kiinnosta miljonäärien "huolet" vaan tuon kaverini tilanne.

Vierailija
54/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- autoa

- omistusasuntoa

- kaunista kotia

- mielen tyyneyttä

Rustasta ei löydy sellaisia esineitä, jotka miellyttävät omaa silmääni JA vastaavat laatuvaatimuksiini. Mulla on esimerkiksi aivan ihana Lapuan Kankureiden villahuopa torkkupeittona, enkä ikinä vaihtaisi sitä Rustan fleecepeittoon. 

En ole tuo jolle vastasit. Olen ollut työtön. Nykyisin käyn onnekkaasti töissä ja todella toivon että lähipiirini sanoo suoraan mikäli minulla on noussut keltainen aine päähän.

Vierailija
55/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidasta elämää kirjoitti:

En elä kokonaan tuilla. Saan asumistukea, kuntoutustukea ja käyn osapäivätyössä. Mulla ei ole omistusasuntoa, sijoitussalkkua, hienoa autoa, kesämökkiä, merkkivaatteita, purjevenettä, edustuskäsilaukkua tai timangeja, mutta enpä mä niitä kaipakaan enkä niitten eteen olis valmis tekemään 50h viikossa töitä. Mulle riittää aika paljon vähempi maallinen omaisuus. Enempi annan vapaa-ajalle arvoa.

Ja kuvittelet, että keskituloisilla on nämä?? Haloo nyt ihmiset! Puhut asioista, joita on RIKKAILLA, ei tavan työssäkäyvillä. Vuokrakämppä ja halpa auto ennemminkin. Ei ihme, että tuen saajat haluavat ja vaativat kaikkea jos tuollaisia oikeasti luullaan.

Vierailija
56/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa omien sähkölaskujen tai vuokrien maksamiseen. Onneksi Kela ja sosiaalitoimisto tukevat heitä.

t. perinnässä työskentelevä

Vierailija
57/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- autoa

- omistusasuntoa

- kaunista kotia

- mielen tyyneyttä

Onko jäänyt jotain käsittelemättömiä traumoja työttömyysajoiltasi?

Vierailija
58/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkaa? Omistuasuntoa? Omaa autoa? Varaa ulkomaanmatkoihin? Varaa harrastaa? Varaa heräteostoksiin?

Varmaankin jos on koko ikänsä tuilla eikä saa rahaa mistään muualta, tämä voi olla totta. Useimmat tukia nostavat ovat kuitenkin olleet aiemmin töissä, saaneet perintöjä, tienanneet sijoituksilla jne. Aika moni asuu omistusasunnossa, tekee ulkomaanmatkoja ja varsinkin harrastaa.

Enpä usko että useimmilla on noin hyvä tilanne. Toki jos laskee tueksi jonkin lapsilisänkin niin sitten.

En tunne koko ikänsä minimitoimeentulotuella eläneitä, mutta monta ansiosidonnaisilla, asumistuilla ja muilla koko kansan tuilla eläneitä. Ei heistä päälle päin kurjuus huo'u.

Siis jos tuilla elävistä ei huo'u kurjuus päällepäin, niin heillä on silloin pakko mennä yhtä hyvin ja olla varaa kaikkeen, mitä keskituloisillakin? Oletko ikinä tullut ajatelleeksi, että et voi ehkä tietää pelkän ulkokuoren perusteella toisista ihmisistä kaikkea, varsinkaan heidän taloudellista ja terveydellistä tilannettaan?

Vierailija
59/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä olevilla työssäkäyvillä hyvät palkat. Minä en saa tukia ja asun mieheni kanssa kerrostalossa, kaksiossa. Ei ole autoa, venettä, kesämökkiä tai omakotitaloa. Ok asutaan keskustassa, ettei sitä autoa tarvikaa, mutta ei meillä kyllä uuteen autoon olisi varaakaan. Tukia saavilla minuun verrattuna, ei ole työpaikkaa, josta tienaa sen verran, ettei saa niitä tukia.

Vierailija
60/154 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko että useimmilla on noin hyvä tilanne. Toki jos laskee tueksi jonkin lapsilisänkin niin sitten.

En tunne koko ikänsä minimitoimeentulotuella eläneitä, mutta monta ansiosidonnaisilla, asumistuilla ja muilla koko kansan tuilla eläneitä. Ei heistä päälle päin kurjuus huo'u.

Siis jos tuilla elävistä ei huo'u kurjuus päällepäin, niin heillä on silloin pakko mennä yhtä hyvin ja olla varaa kaikkeen, mitä keskituloisillakin? Oletko ikinä tullut ajatelleeksi, että et voi ehkä tietää pelkän ulkokuoren perusteella toisista ihmisistä kaikkea, varsinkaan heidän taloudellista ja terveydellistä tilannettaan?

Ei velkaisestakaan se kurjuus aina näy. Liikaa velkaa mutta Instagramissa kaikki näyttää hyvältä. Se riittää.

Eri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan