Miten soluasumista voi kestää?
Yhdessä huoneessa pitäisi asua yksi ihminen, mutta toinen asukas majoittaa aina jotain kavereitaan huoneessaan. Kovaäänisiä bileitä joka ilta (monesti ei pelkästään ilta, vaan aamusta alkaen). Ei voi kädet ristissä odottaa yönkään tulemista, koska sekään ei aina ole rauhallinen. Yritän istua huoneessani kuulokkeet korvilla jotain kuunnellen, mutta heidän tuottama meteli tulee läpi. Ja vaikka olenkin opiskelija, onko liikaa toivottu että joskus saisi olla hiljaisuudessa, tai siis sellaisessa "hiljaisuudessa" mitä tavanomainen kerrostaloelämä on. Yksiöjonossa olen, mutta siinä menee varmaan vuosi, ennen kuin voi edes saada mitään. Koska minulla on nyt asunto pk-seudulla, ei ole mitään virallista kriteeriä jolla pitäisi saada nopeammin. Jos sen silloin saa, sama olla tässä loppuun asti kun opiskeluaikaa on niin vähän jäljellä. Yksityisillä markkinoilla vuokrat on niin korkeat, että en pysty sitä pelkällä opintotuella maksamaan, enkä uskalla opintolainaakaan hussata siihen. Töitä opintojen oheen, mikä ettei, mutta pelkään että se häiritsisi opiskelua, kun jossain kohtaa alkaa tulla harjoittelujaksoja, joista ei yhtään tiedä mihin kohtaan vuorokautta ne asettuu yms. sälää tuntuu aina liittyvän opintoihin. Mutta ei työt opintojen ohessa muuten minulle olisi mikään haitta tai paha vaiva.
Ja mitään ei uskalla kämppikselle sanoa kun se olisi sitten varmaan jotain rqsismia tms.
Kommentit (8)
Kyllä minä sanoisin tiukasti ja valittaisin isännöitsijälle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä sanoisin tiukasti ja valittaisin isännöitsijälle.
Miten samassa asunnossa asuminen onnistuu sen jälkeen, kun välit on aivan jäässä? Ei soluasunnossa tietenkään tarvitse olla mitään kavereita, mutta sitten istua kökötetään huoneissamme täydessä hiljaisuudessa vaivautuneina enkä voisi enää itse tuottaa pientäkään ääntä esim satunnaisella puhelimeen puhumisella (saattaisi sekin toki olla parempi tilanne kuin nykyinen). Tai jos hän sitten provosoituu ja kostaa esim. murtautuu huoneeseeni, lukko on ihan heppoinen.
Soita opiskelija-asuntosäätiöön ja sano että tarvitset heti uuden kämpän tuon tilanteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Soita opiskelija-asuntosäätiöön ja sano että tarvitset heti uuden kämpän tuon tilanteen vuoksi.
Olin sinne yhteydessä heti muutettuani sillä perusteella, että kämpän siisteystaso ei ollut ihan suomalaisen aikuisen tasoa (eikä ole edelleenkään, olen vaan sietänyt sitä). Siitä yhteydenotosta tuli sellainen vaikutelma, että täytyy tapahtua jotain todella radikaalia, kämpästä puuttuu katto, tai pahoinpitelyjä tai murhia, että pääsee asuntojonossa muiden ohi. Tiukka linja tuntuu olevan. Mutta voisi sitä toki kokeilla, eihän siinä mitään häviä. Ei vaan taida löytyä ratkaisua siitä suunnasta, sanovat varmaan vaan että "saahan sitä musiikkia kuunnella". Kavereiden oleminen yön ylikään ei ole kiellettyä jos se tapahtuu satunnaisesti, ja tämä tahti saatettaisiin huonolla tuurilla tulkita vielä juuri ja juuri satunnaisuuden puolelle, vaikka käytännössä onkin ihan jatkuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin selittää tilanne ja kysyä, mitä ratkaisuja siihen voisi olla. Vaikka et pääsisi etuilemaan tämän perusteella yksiö-jonossa, voit päästä vaihtamaan johonkin toiseen soluun. Tai jos kämppiksen touhu menee rajan yli, hän voi joutua pihalle. Voit myös sanoa tuon, että et halua sitä tilannetta, että yhteisasuminen jatkuu mutta kämppis kantaa sinulle kaunaa "kantelemisesta", että kuinka tässä mielessä nyt voisi toimia niin, että kaikilla olisi omassa kodissaan mukava olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin selittää tilanne ja kysyä, mitä ratkaisuja siihen voisi olla. Vaikka et pääsisi etuilemaan tämän perusteella yksiö-jonossa, voit päästä vaihtamaan johonkin toiseen soluun. Tai jos kämppiksen touhu menee rajan yli, hän voi joutua pihalle. Voit myös sanoa tuon, että et halua sitä tilannetta, että yhteisasuminen jatkuu mutta kämppis kantaa sinulle kaunaa "kantelemisesta", että kuinka tässä mielessä nyt voisi toimia niin, että kaikilla olisi omassa kodissaan mukava olla.
Touhu pitäisi varmaan jotenkin pystyä todistamaan. Sen takia, että kuka tahansa voisi keksiä itselleen ikävän kämppiksen ja päästä muuttamaan sen takia. Ei ehkä solusta toiseen, mutta siirtyä yksiöön sillä keinolla. Minulle tietenkin kelpaisi toinen solukin, mutta mistä sen tietää ettei siellä ole touhu vain pahempaa? Vaikka voisikin käydä ennen päätöstä katsomassa paikkaa, ei asujista näe päälle päin ovatko he meluajia.
Nykynuoret ei voi kestää hetkeäkään pientä epämukavuutta. Miettikääpä millaista ennen vanhaan oli!
Eli nyt ainoa vaihtoehto näyttäisi olevan kehittää joku kuori, joka kestää tämän kaiken paskan. Nyt etäilyn aikaan ei voi mennä edes koululle päivisin, eikä kirjastoissakaan voi lojua rajoitusten takia. Kahviloissa istuminen tulee maksamaan liikaa. Joten täytyy vaan kaikki päivät kestää tätä, mutta miten se onnistuu? Olo on koko ajan valtavan ahdistunut, eikä pysty keskittämään ajatuksia kunnolla oman elämän asioihin, kun vieressä jyskyttää joku basso ja viinanhuuruinen nauru.