Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teitä vaivaa, tuoreet vanhemmat?? Miksi ette korvaa lapsenne hajottamia tavaroita?

Vierailija
10.01.2021 |

Järkytys. Meillä on 1,5v ikäinen lapsi, jonka kanssa käy erilaisia samanikäisinä lapsia leikkimässä. Joka ikinen (nyt jo kolme) on hajottanut kodissamme jotain, ja järjestäen kukaan vanhemmista ei ole tehnyt elettäkään korvatakseen vahingot. Ei tapahtumahetkellä, eikä palannut asiaan mitenkään.

Ensin hajosi (repesi) koristetyyny, jonka lapsi oli repinyt tai se oli repeytynyt käyttökelvottomaksi kun lapsi oli kiivennyt meidän sänkyyn (!) sen päältä. Vanhemmat eivät hankkineet vastaavaa eivätkä laittaneet rahaa tilille.

Sitten hajotettiin antiikkilasi, joka on tosin arvokkaampi kuin Iittalan lasi, jotka nekin maksavat 20-40e kpl, eli kalliita ovat. Vanhempi oli antanut sen lapselleen, hajosi ja ei tehnyt elettäkään että hankkii uuden vastaavan jostain, tai kun tälläistä on varmaan vaikea löytää, niin laittaa rahaa 10-30e tilille tai tuo jotain korvaukseksi.

Sitten hajosi pöytälamppu, lapsi repi sen kappaleiksi, niin että sähköjohdot irtosi. Vanhempi naureskeli että ohhoh tämä hajosi, voi voi. Ei elettäkään että hän tai he korvaavat lapsensa hajottaman sisustusesineen.

Kaikissa tapauksissa olen odottanut että vanhemmat toimisivat kuten jokainen normaalilla järjellä tai alkeellisilla käytöstavoilla varustettu ihminen toimii: anteeksi, että meidän Ava hajotti teidän lampun! Mistä se on, hankimme viipymättä uuden vastaavan kun sitä ei saa näköjään enää korjattua. Jos ei saa niin raha tilille, mobile pay on kaikille. Ja sitten hankkimaan, vastasi henkilö mitä tahansa. Kuuluu käytöstapoihin korvata aiheuttamansa vahinko!!! Oli se vahingossa tai tahallisesti rikottu!

Minulle on opetettu, ettå minkä hajotan, sen myös korvaan.

Missään näissä tapauksissa vika ei ole yhdenkään lapsen, vaan kaikissa vanhemman.

Emme ole todellakaan liian tarkkoja, ja kotimme on erittäin lapsiystävällinen. Kaikki nuo em asiat on isolla vaivalla hankittu kotiimme, ne ovat kaikki meille arvokkaita esineita ja tarpeellisia tavaroita vaikka eivät olisi kalliitakaan.

Tavaroiden hajottamisen lisäksi jokainen näistä jätti jälkeensä kamalan sotkun. Kahvipöytä aivan sekaisin samoin lasten lelut. Tässä on myös iso ero, minua opetettiin lapsena, ja itse opetan omia lapsiamme, että aina leikit kerätään ja lelut siivotaan, erityisesti kaverin luota kun lähdetään.

Olen järkyttynyt 😒 Onko minun ja meidän käsitys aivan utopiaa alkeellisinta käytöstavoista?

Ymmärrän, että lasten kanssa vahinkoja sattuu. Jos oma lapsemme hajoittaisi jotain, hankkisin viipymättä hyvityksen tai laittaisin rahan tilille tai antaisin kirjekuoressa.

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annoit ottaa sen antiikkilasin? Jos lapsia tulossa kylään, niin luulisi olevan laittanut jotkut muut lasit esille.

Mutta kotvaamisesta samaa mieltä kyllä, mutta se suu pitäisi uskaltaa avata siinä vaiheessa eikä jäädä märehtimään. Toisaalta onko teillä kohta enää ystäviä, jos joskun astian pyydät korvaamaan tai vahingon, joka johtuu siitä, ettet ole korjannut herkkiä tavaroita pois lasten ulottuvilta. Sen lampun vielä ymmärrän, jos annetaan tahallaan rikkoa. Joku vanhempi voi luulla sun antiikkityynyä parin euron kirpparilöydöksi eikö tiedä, että se on noin tärkeä sinulle.

Vierailija
22/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 1,5 -vuotias saa revittyä tyynyn? Tai sähköjohdot irti lampusta?

Apn lapsi on 1,5v eivät nämä muut

Ap kirjoitti että käy "erilaisia samanikäisinä" eli oletan, että ovat saman ikäisiä.

Pidän myös kummallisena, että pieni lapsi voi tyynyn päällä ollessaan rikkoa tyynyn, tai hajottaa lampun. Melkoisia voimanpesiä pitää olla. Jotenkin ei nyt tämä tarina pidä kutiaan.

Mutta tottakai jos lapsi jotain rikkoo, se on ainakin tarjouduttava korvaamaan. Ja jos niin ei tapahdu, niin porttikielto jatkossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kotinne voi olla lapsiystävällinen, jos siellä on herkästi repeäviä koristetyynyjä ja antiikkilaseja? Tuollaiset tavarat kannattaa laittaa komeroon, kun kylään tulee pikkulapsia.

Kai nyt jokaisessa kodissa on tyyny, lamppu ja lasi? Vai onko Teillä vain Ikean muovimukeja? 🤦

Tietysti on, mutta se tavara, joka on esillä, on enimmäkseen käyttötavaraa, joka kuluu käytössä ajan mittaan muutenkin. Ei siis ole mitään antiikkiesineitä eikä keräilyharvinaisuuksia parivuotiaiden ulottuvissa. Sitä paitsi eikö sen ikäisiä kuulu seurata, mitä tekevät, etteivät vahingossa vaikka työnnä sormea pistorasiaan.

Älä nyt oikeasti jatka tuota naurettavaa selittämistä, miten on ok hajottaa toisen tavaraa. Eikai kukaan nyt joka ainoaa pistorasiassa olevaa johtoa, maljakkoa, pöytää, esinettä poista kun lapsia tulee kylään? Kaikki lamput irti seinistä vai niin leikitään pimeässä? 🤦

Vierailija
24/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, itse voisit tehdä kodistasi lapsiystävällisemmän jos kutsut lapsia kylään. Ei tulis mieleenkään laskuttaa rikkoontuneista jutuista vanhempia, jos itse olen jättänyt särkyvää esille. Noihan on myöskin niin pieniä summia, joten mitä väliä?

Päivän vitsi. Huh huh. Oli koti tavallinen Ikea-koti, suomalainen design-koti tai antiikkia niin kaikenlaisissa kodeissa korvaan jälkemme, ja sinunkin kuuluisi. Kaikkien kuuluisi.

Mitä väliä? No sitä väliä, että kyse ei todellakaan ole rahasta, vaan periaatteesta, kasvatuksesta. Lapsi oppii vanhempien esimerkistä. Kun rikot, niin hajotat. Pieni muutaman euronkin esine voi olla omistajalleen arvokas (tunnearvo, vaikea hankkia yms)

Me haluamme kasvattaa huomioivan ja vastuullisen lapsen, myöhemmin aikuisen. Että sitä väliä.

Toivon todella, että kommenttisi ja ajatusmaailmasi on provo.

AP

Sinulla on vähän vammainen ja vinksahtanut periaate. Jos kyse on lapsista, ei vaadita mitään korvailuja vaan menet peilin eteen vessaan kysymään, että kuka olikaan niin tyhmä, että jätti rikkoutuvaa tavaraa esille, kun pieniä tulee käymään? Ja että kuka on näin tyhmä, että ei osaa adaptoitua uuteen elämänvaiheeseen? Lopeta tuo muiden vihaaminen jarupea pistämään tavarat turvaan lapsilta.

Vierailija
25/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi annoit ottaa sen antiikkilasin? Jos lapsia tulossa kylään, niin luulisi olevan laittanut jotkut muut lasit esille.

Mutta kotvaamisesta samaa mieltä kyllä, mutta se suu pitäisi uskaltaa avata siinä vaiheessa eikä jäädä märehtimään. Toisaalta onko teillä kohta enää ystäviä, jos joskun astian pyydät korvaamaan tai vahingon, joka johtuu siitä, ettet ole korjannut herkkiä tavaroita pois lasten ulottuvilta. Sen lampun vielä ymmärrän, jos annetaan tahallaan rikkoa. Joku vanhempi voi luulla sun antiikkityynyä parin euron kirpparilöydöksi eikö tiedä, että se on noin tärkeä sinulle.

Sinä et ilmeisesti osaa lukea, vaan keksit itse asioita tänne. Mitä ihmeen antiikkityynyä? Aplla ei ole antiikkityynyä. Mikä edes on antiikkityyny. Opettele lukemaan. Ihan sama korvausvelvollisuus on sinulla ja kaikilla vaikka petterisi hajottaisi toisen kirpparityynyn! Onko mielestäsi kierrätetty toisen kodissa oleva tyyny selllainen, että sitä juuri ei tarvitse korvata, kun luulet sitä parin euron löydöksi. Voi apua minkälaiset tavat sun lapsilla mahtaa olla...

Vierailija
26/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kotinne voi olla lapsiystävällinen, jos siellä on herkästi repeäviä koristetyynyjä ja antiikkilaseja? Tuollaiset tavarat kannattaa laittaa komeroon, kun kylään tulee pikkulapsia.

Kai nyt jokaisessa kodissa on tyyny, lamppu ja lasi? Vai onko Teillä vain Ikean muovimukeja? 🤦

Tietysti on, mutta se tavara, joka on esillä, on enimmäkseen käyttötavaraa, joka kuluu käytössä ajan mittaan muutenkin. Ei siis ole mitään antiikkiesineitä eikä keräilyharvinaisuuksia parivuotiaiden ulottuvissa. Sitä paitsi eikö sen ikäisiä kuulu seurata, mitä tekevät, etteivät vahingossa vaikka työnnä sormea pistorasiaan.

Älä nyt oikeasti jatka tuota naurettavaa selittämistä, miten on ok hajottaa toisen tavaraa. Eikai kukaan nyt joka ainoaa pistorasiassa olevaa johtoa, maljakkoa, pöytää, esinettä poista kun lapsia tulee kylään? Kaikki lamput irti seinistä vai niin leikitään pimeässä? 🤦

Ei tietenkään ole ok hajottaa tavaraa.

Ihmettelen vaan, kuinka noin on päässyt teillä käymään. Ei ole omaa kokemusta tuollaisesta, vaikka meillä kävi paljon lapsivieraita aikoinaan.

Vierailija
27/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ilmeisesti osaa lukea, vaan keksit itse asioita tänne. Mitä ihmeen antiikkityynyä? Aplla ei ole antiikkityynyä. Mikä edes on antiikkityyny. Opettele lukemaan. Ihan sama korvausvelvollisuus on sinulla ja kaikilla vaikka petterisi hajottaisi toisen kirpparityynyn! Onko mielestäsi kierrätetty toisen kodissa oleva tyyny selllainen, että sitä juuri ei tarvitse korvata, kun luulet sitä parin euron löydöksi. Voi apua minkälaiset tavat sun lapsilla mahtaa olla...

Älä vihaa toisia ihmisiä tuolla tavalla, vaan koita oppia sosiaaliseksi... silloin pikkulasten vahingoista ei tehdä numeroaystävien kesken :)

Vierailija
28/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun omat lapset oli pieniä, niin kyllä mä ihan vahdin että eivät rikkoneet kylässä mitään ja kielsin. Lapsi ymmärtää puhetta kyllä ihan pienikin. Ei omaa kotia vieraiden takia muuteta muuksi vaan vieras vahtii että oma lapsi ei hajota.

Vierailija
29/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristallikissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, itse voisit tehdä kodistasi lapsiystävällisemmän jos kutsut lapsia kylään. Ei tulis mieleenkään laskuttaa rikkoontuneista jutuista vanhempia, jos itse olen jättänyt särkyvää esille. Noihan on myöskin niin pieniä summia, joten mitä väliä?

Päivän vitsi. Huh huh. Oli koti tavallinen Ikea-koti, suomalainen design-koti tai antiikkia niin kaikenlaisissa kodeissa korvaan jälkemme, ja sinunkin kuuluisi. Kaikkien kuuluisi.

Mitä väliä? No sitä väliä, että kyse ei todellakaan ole rahasta, vaan periaatteesta, kasvatuksesta. Lapsi oppii vanhempien esimerkistä. Kun rikot, niin hajotat. Pieni muutaman euronkin esine voi olla omistajalleen arvokas (tunnearvo, vaikea hankkia yms)

Me haluamme kasvattaa huomioivan ja vastuullisen lapsen, myöhemmin aikuisen. Että sitä väliä.

AP

Sinulla on vähän vammainen ja vinksahtanut periaate. Jos kyse on lapsista, ei vaadita mitään korvailuja vaan menet peilin eteen vessaan kysymään, että kuka olikaan niin tyhmä, että jätti rikkoutuvaa tavaraa esille, kun pieniä tulee käymään? Ja että kuka on näin tyhmä, että ei osaa adaptoitua uuteen elämänvaiheeseen? Lopeta tuo muiden vihaaminen jarupea pistämään tavarat turvaan lapsilta.

Seli seli. Vaikka kuinka selität, niin hajottaja korvaa. Pakko olla provo nämä sössötykset🙈

Vierailija
30/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, opetatko lapsesi todellakin tuollaiseen käytökseen??? Lapsi on vanhempian vastuulla, vastuu= korvausvelvollisuus.

Aina voi toki vahtia omaa lastaan eikös.?

Vierailija
31/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestänyt kauaakaan, kun juntit tulivat tänne selittämään, että on ok hajottaa toisen tavaroita! Eipä IHME missä niitä huonokäytöksisiä lapsia kasvaa😁😁😁

Vierailija
32/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Seli seli. Vaikka kuinka selität, niin hajottaja korvaa. Pakko olla provo nämä sössötykset🙈

No ei kyllä korvaa, sosiaalisten ihmisten kesken :) Koska emännälle ei tulisi mieleenkään haluta sellaista :)) Tietenkin, kun on vähän epäsosiaalinen palstan akkojen tapaan niin....

Vierailija
33/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaahan velojen tarinoida keskenään näistä tuhoajataaperoista.

Vierailija
34/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset siis tyhmempiä kuin pikkulapset.

Meillä ei käy tuollaista porukkaa, joka ei osaa pitää huolta siitä, ettei lapsi aiheuta tuhoja.

Antiikit on lasioven takana, eikä sieltä ainakaan vieraat ota niitä.

Tosin on ihan aikuisvieraita, joilta suljen normaalisti esillä olevia asioita kaappiin näkyviltä sekä vessasta pois kalliin rasvapurkkini, jonka sisältöä en tahdo 'jakaa'.

Vierailija
35/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että näin korona aikana käy noin paljon vieraita.

Vierailija
36/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille, joille on OK että lapsi hajottaa muiden kotia, älkää ihmetelkö jos jossain vaiheessa ei kakaranne ole tervetullut kylään ;) 

Vierailija
37/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ap:lle on tärkeämpää esitellä kotiaan, joka on täynnä kirpparilta löydettyä "antiikkia", joka lahoo käsiin, kuin oikeesti olla ystävä muille.

Vierailija
38/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

27, opetatko lapsesi todellakin tuollaiseen käytökseen??? Lapsi on vanhempian vastuulla, vastuu= korvausvelvollisuus.

Aina voi toki vahtia omaa lastaan eikös.?

Kyllä opetan (: Ystävät ovat meilläpäin tavaroita merkityksellisempiä. Ja jos jotain tavaraa hajoaa, se on emännän syy, siis tuollaisissa oloissa ja tavaroissa, mitä ap kuvaili. Ei pidä jättää esille sellaista, joka ei saa vahingossa rikkoutua.

Vierailija
39/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman perheen kanssa olen ottanut itse tavaksi ohjata ja kieltää lapsia, kun vanhemmat eivät itse ymmärrä.

Olen mm. kieltänyt meidän makkariin menon ja sohvalla pomppimisen. Vanhempia on vaikeampi kieltää, osa ottaa omatoimisesti aina ne posliiniset keräilyastiat lasten muovilautasten sijaan lapsilleen...

Vierailija
40/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

32, jos alapään tulosteesi rikkoo tavaroita, se ei ole ok normaaleille ihmisille.

Ilmeisesti sinun kotia saa tulla tuhoamaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi