Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teitä vaivaa, tuoreet vanhemmat?? Miksi ette korvaa lapsenne hajottamia tavaroita?

Vierailija
10.01.2021 |

Järkytys. Meillä on 1,5v ikäinen lapsi, jonka kanssa käy erilaisia samanikäisinä lapsia leikkimässä. Joka ikinen (nyt jo kolme) on hajottanut kodissamme jotain, ja järjestäen kukaan vanhemmista ei ole tehnyt elettäkään korvatakseen vahingot. Ei tapahtumahetkellä, eikä palannut asiaan mitenkään.

Ensin hajosi (repesi) koristetyyny, jonka lapsi oli repinyt tai se oli repeytynyt käyttökelvottomaksi kun lapsi oli kiivennyt meidän sänkyyn (!) sen päältä. Vanhemmat eivät hankkineet vastaavaa eivätkä laittaneet rahaa tilille.

Sitten hajotettiin antiikkilasi, joka on tosin arvokkaampi kuin Iittalan lasi, jotka nekin maksavat 20-40e kpl, eli kalliita ovat. Vanhempi oli antanut sen lapselleen, hajosi ja ei tehnyt elettäkään että hankkii uuden vastaavan jostain, tai kun tälläistä on varmaan vaikea löytää, niin laittaa rahaa 10-30e tilille tai tuo jotain korvaukseksi.

Sitten hajosi pöytälamppu, lapsi repi sen kappaleiksi, niin että sähköjohdot irtosi. Vanhempi naureskeli että ohhoh tämä hajosi, voi voi. Ei elettäkään että hän tai he korvaavat lapsensa hajottaman sisustusesineen.

Kaikissa tapauksissa olen odottanut että vanhemmat toimisivat kuten jokainen normaalilla järjellä tai alkeellisilla käytöstavoilla varustettu ihminen toimii: anteeksi, että meidän Ava hajotti teidän lampun! Mistä se on, hankimme viipymättä uuden vastaavan kun sitä ei saa näköjään enää korjattua. Jos ei saa niin raha tilille, mobile pay on kaikille. Ja sitten hankkimaan, vastasi henkilö mitä tahansa. Kuuluu käytöstapoihin korvata aiheuttamansa vahinko!!! Oli se vahingossa tai tahallisesti rikottu!

Minulle on opetettu, ettå minkä hajotan, sen myös korvaan.

Missään näissä tapauksissa vika ei ole yhdenkään lapsen, vaan kaikissa vanhemman.

Emme ole todellakaan liian tarkkoja, ja kotimme on erittäin lapsiystävällinen. Kaikki nuo em asiat on isolla vaivalla hankittu kotiimme, ne ovat kaikki meille arvokkaita esineita ja tarpeellisia tavaroita vaikka eivät olisi kalliitakaan.

Tavaroiden hajottamisen lisäksi jokainen näistä jätti jälkeensä kamalan sotkun. Kahvipöytä aivan sekaisin samoin lasten lelut. Tässä on myös iso ero, minua opetettiin lapsena, ja itse opetan omia lapsiamme, että aina leikit kerätään ja lelut siivotaan, erityisesti kaverin luota kun lähdetään.

Olen järkyttynyt 😒 Onko minun ja meidän käsitys aivan utopiaa alkeellisinta käytöstavoista?

Ymmärrän, että lasten kanssa vahinkoja sattuu. Jos oma lapsemme hajoittaisi jotain, hankkisin viipymättä hyvityksen tai laittaisin rahan tilille tai antaisin kirjekuoressa.

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lasku perään ja ilmoita samalla että heidän riiviökakaransa ei ole enää tervetullut teille.

Vierailija
2/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita lasku perään ja ilmoita samalla että heidän riiviökakaransa ei ole enää tervetullut teille.

Mietin just että mä en kyllä uskalla pyytää tälläisiä meidän uudelle vapaa-ajan asunnolle, jotka hajottaa mutta eivät korvaa😨

Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kotinne voi olla lapsiystävällinen, jos siellä on herkästi repeäviä koristetyynyjä ja antiikkilaseja? Tuollaiset tavarat kannattaa laittaa komeroon, kun kylään tulee pikkulapsia.

Vierailija
4/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko sinä tai joku laittanut laskua? Tai ottanut itse esille, että hei se tyyny/ lasi oli 30 euroa?

Vierailija
5/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kotinne voi olla lapsiystävällinen, jos siellä on herkästi repeäviä koristetyynyjä ja antiikkilaseja? Tuollaiset tavarat kannattaa laittaa komeroon, kun kylään tulee pikkulapsia.

Kai nyt jokaisessa kodissa on tyyny, lamppu ja lasi? Vai onko Teillä vain Ikean muovimukeja? 🤦

Vierailija
6/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin tässä meidän pöytälamppua ja mietin, etten itsekään saisi sitä ihan heti rikki. Mutta joo, tuttu tilanne. 

Lapseni koulukaverin puhelin hajosi, kun yksi luokan pojista tiputti sen tahallaan lattialle. Silminnäkijöitä useita, mutta vanhemmat eivät korvanneet mitään. Ei siinä opettajakaan voinut muuta kuin pahoitella. 

Vierailija
7/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovi säppiin! Tyhmähän sä oot, jos tuholaiset päästät riehumaan

Vierailija
8/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen vanhempi antoi lasin lapselle - etkö osaa lukea.

Vierailija
9/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, itse voisit tehdä kodistasi lapsiystävällisemmän jos kutsut lapsia kylään. Ei tulis mieleenkään laskuttaa rikkoontuneista jutuista vanhempia, jos itse olen jättänyt särkyvää esille. Noihan on myöskin niin pieniä summia, joten mitä väliä?

Vierailija
10/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikilla on Mobile pay", no ei ole. Älä sä ap yleistä, ainakaan tämän asian kohdalla. Tuon korvausasian komppaan täysin kanssasi.

Vierailija
11/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 1,5 -vuotias saa revittyä tyynyn? Tai sähköjohdot irti lampusta?

Vierailija
12/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt jokaisessa kodissa on tyyny, lamppu ja lasi? Vai onko Teillä vain Ikean muovimukeja? 🤦

Kyllä on, mutta meidän tyyny ei repeä, jos sen päälle kiipeää. Jos lapsi pudottaa meillä lasin, en vaadi korvaamaan sitä, lasit ovat käyttötavaraa ja vahinkoja sattuu, olen itsekin rikkonut laseja. Lamput ovat sellaisia, ettei lapsi saa johtoa revittyä irti.

Vierailija
13/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5v saa repimällä rikki koristetyynyn tai pöytälampun?

Oikeasti, jo on haperoa tavaraa.

Antiikilasit on vitriinissä eikä käytössä, voihan se livetä aikuisenkin kädestä.

Toki harmittaa jos jotain itselle arvokasta hajoaa, mutta ne ihmiset, jotka kutsun kotiini ovat ystäviäni eikä tulisi mieleenikään että heiltä rahaa ottaisin rikkoutuneesta tavarasta.

Vierailija
14/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia kotiimme ei ole tervetulleet riiviökakarat.

Meilläkin jopa 10v lapsen kaveri ei älyä että sensori ei ole valopainike vaan rikkoi sen, lasku perään 

Vierailija
15/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, itse voisit tehdä kodistasi lapsiystävällisemmän jos kutsut lapsia kylään. Ei tulis mieleenkään laskuttaa rikkoontuneista jutuista vanhempia, jos itse olen jättänyt särkyvää esille. Noihan on myöskin niin pieniä summia, joten mitä väliä?

Päivän vitsi. Huh huh. Oli koti tavallinen Ikea-koti, suomalainen design-koti tai antiikkia niin kaikenlaisissa kodeissa korvaan jälkemme, ja sinunkin kuuluisi. Kaikkien kuuluisi.

Mitä väliä? No sitä väliä, että kyse ei todellakaan ole rahasta, vaan periaatteesta, kasvatuksesta. Lapsi oppii vanhempien esimerkistä. Kun rikot, niin hajotat. Pieni muutaman euronkin esine voi olla omistajalleen arvokas (tunnearvo, vaikea hankkia yms)

Me haluamme kasvattaa huomioivan ja vastuullisen lapsen, myöhemmin aikuisen. Että sitä väliä.

Toivon todella, että kommenttisi ja ajatusmaailmasi on provo.

AP

Vierailija
16/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat jo parikymppisiä ja sama meno oli jo silloin aikanaan. Meiltäkin on hajonnut vaikka mitä, ikinä ei kukaan korvannut mitään.

Omat lapset ovat siinä mielessä osanneet käyttäytyä, että eivät mellastaneet sisällä kuin joku alkuasukaslauma. Ei aina tullut mieleen laittaa piiloon kaikkia astioita, lamppuja ja koristetyynyjä.

Vierailija
17/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten 1,5 -vuotias saa revittyä tyynyn? Tai sähköjohdot irti lampusta?

Apn lapsi on 1,5v eivät nämä muut

Vierailija
18/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästä lapsiperheitä luokseni tuhoamaan paikkoja. Siinä sinulle vinkki.

Vierailija
19/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti on, mutta se tavara, joka on esillä, on enimmäkseen käyttötavaraa, joka kuluu käytössä ajan mittaan muutenkin. Ei siis ole mitään antiikkiesineitä eikä keräilyharvinaisuuksia parivuotiaiden ulottuvissa. Sitä paitsi eikö sen ikäisiä kuulu seurata, mitä tekevät, etteivät vahingossa vaikka työnnä sormea pistorasiaan.

Vierailija
20/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkimmät tavarat lapsivieraiden ulottumattomiin.

Jokainen vanhempi katsokoon oman lapsensa perään, sitähän se vanhemmuus on, on oltava silmät selässäkin. Tämä koskee lapsen kumpaakin vanhempaa eli jos kumpikin on paikalla sopikoot he keskenään kumpi on kulloinkin vahtivuorossa.

Tottakai lapsen tekemät vahingot korvataan ja jos on kysymys ison lapsen tahallisuudesta, (ensin) lapsi itse korvaa vahingon omista varoistaan tai työllään, ellei riitä, niin vanhemmat loput. Jos tätä ei hyväksy eli ei halua kasvattaa lapsistaan kunnon kansalaisia, ei pidä lapsia hankkiakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi