Mikä teitä vaivaa, tuoreet vanhemmat?? Miksi ette korvaa lapsenne hajottamia tavaroita?
Järkytys. Meillä on 1,5v ikäinen lapsi, jonka kanssa käy erilaisia samanikäisinä lapsia leikkimässä. Joka ikinen (nyt jo kolme) on hajottanut kodissamme jotain, ja järjestäen kukaan vanhemmista ei ole tehnyt elettäkään korvatakseen vahingot. Ei tapahtumahetkellä, eikä palannut asiaan mitenkään.
Ensin hajosi (repesi) koristetyyny, jonka lapsi oli repinyt tai se oli repeytynyt käyttökelvottomaksi kun lapsi oli kiivennyt meidän sänkyyn (!) sen päältä. Vanhemmat eivät hankkineet vastaavaa eivätkä laittaneet rahaa tilille.
Sitten hajotettiin antiikkilasi, joka on tosin arvokkaampi kuin Iittalan lasi, jotka nekin maksavat 20-40e kpl, eli kalliita ovat. Vanhempi oli antanut sen lapselleen, hajosi ja ei tehnyt elettäkään että hankkii uuden vastaavan jostain, tai kun tälläistä on varmaan vaikea löytää, niin laittaa rahaa 10-30e tilille tai tuo jotain korvaukseksi.
Sitten hajosi pöytälamppu, lapsi repi sen kappaleiksi, niin että sähköjohdot irtosi. Vanhempi naureskeli että ohhoh tämä hajosi, voi voi. Ei elettäkään että hän tai he korvaavat lapsensa hajottaman sisustusesineen.
Kaikissa tapauksissa olen odottanut että vanhemmat toimisivat kuten jokainen normaalilla järjellä tai alkeellisilla käytöstavoilla varustettu ihminen toimii: anteeksi, että meidän Ava hajotti teidän lampun! Mistä se on, hankimme viipymättä uuden vastaavan kun sitä ei saa näköjään enää korjattua. Jos ei saa niin raha tilille, mobile pay on kaikille. Ja sitten hankkimaan, vastasi henkilö mitä tahansa. Kuuluu käytöstapoihin korvata aiheuttamansa vahinko!!! Oli se vahingossa tai tahallisesti rikottu!
Minulle on opetettu, ettå minkä hajotan, sen myös korvaan.
Missään näissä tapauksissa vika ei ole yhdenkään lapsen, vaan kaikissa vanhemman.
Emme ole todellakaan liian tarkkoja, ja kotimme on erittäin lapsiystävällinen. Kaikki nuo em asiat on isolla vaivalla hankittu kotiimme, ne ovat kaikki meille arvokkaita esineita ja tarpeellisia tavaroita vaikka eivät olisi kalliitakaan.
Tavaroiden hajottamisen lisäksi jokainen näistä jätti jälkeensä kamalan sotkun. Kahvipöytä aivan sekaisin samoin lasten lelut. Tässä on myös iso ero, minua opetettiin lapsena, ja itse opetan omia lapsiamme, että aina leikit kerätään ja lelut siivotaan, erityisesti kaverin luota kun lähdetään.
Olen järkyttynyt 😒 Onko minun ja meidän käsitys aivan utopiaa alkeellisinta käytöstavoista?
Ymmärrän, että lasten kanssa vahinkoja sattuu. Jos oma lapsemme hajoittaisi jotain, hankkisin viipymättä hyvityksen tai laittaisin rahan tilille tai antaisin kirjekuoressa.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun omat lapset oli pieniä, niin kyllä mä ihan vahdin että eivät rikkoneet kylässä mitään ja kielsin. Lapsi ymmärtää puhetta kyllä ihan pienikin. Ei omaa kotia vieraiden takia muuteta muuksi vaan vieras vahtii että oma lapsi ei hajota.
Minun vanhemmillani tuntuu olevan kuitenkin omakotitalossaan ylimääräisiä Aalto-maljakoita, sillä jättivät niitä polven korkeudelle avohyllyyn 1-vuotiaan lapsenlapsensa tullessa kylään jouluksi. Voin luvata, että olisin kyllä pyydettäessä korvannut, mutta olisin myös hyvillä mielin vieraannuttanut lapsen isovanhemmistaan sen jälkeen. :)
Juu tuttua on! Meillä käy lapsemme kaveri, jonka äiti antaa ”roikkua” pitkissä verhoissamme. Menee verhon alle, repii, roikkuu, kävelee verho päässään, ja äiti tuijottaa vieressä.
Nostanko verhot ylös kun Pirkka Pekka tulee seuraavan kerran leikkimään?
sanonko heti, että ottaisitteko lapsenne pois roikkumasta meidän verhoista kiitos?
Vai sanonko lapselle että Ei, Pirkka meillä ei saa roikkua verhoissa, ne repeävät kannattimeltaan ja menevät likaiseksi kun roikut niissä?
On tämä jumalauta järkyttävää miten perusasiat on hukassa ihmisillä. Tsemppiä ap!
27, opetat pentujasi väärin. Jos rikkoo, korvaa. Toisen kotiin ei tulla rikkomaan tavaroita. Noh, elämä opettaa sun kakaroitasi, ja syy on sinun. Huvittavaa että tuollaisia ihmisiä on oikeasti jotka opettaa että on tavaranomistajan syy jos lapsi rikkoo eikä lapsen eikä lapsen huoltajan. Ihan aidosti, sä olet todella epäkelpo kasvattaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi annoit ottaa sen antiikkilasin? Jos lapsia tulossa kylään, niin luulisi olevan laittanut jotkut muut lasit esille.
Mutta kotvaamisesta samaa mieltä kyllä, mutta se suu pitäisi uskaltaa avata siinä vaiheessa eikä jäädä märehtimään. Toisaalta onko teillä kohta enää ystäviä, jos joskun astian pyydät korvaamaan tai vahingon, joka johtuu siitä, ettet ole korjannut herkkiä tavaroita pois lasten ulottuvilta. Sen lampun vielä ymmärrän, jos annetaan tahallaan rikkoa. Joku vanhempi voi luulla sun antiikkityynyä parin euron kirpparilöydöksi eikö tiedä, että se on noin tärkeä sinulle.
Sinä et ilmeisesti osaa lukea, vaan keksit itse asioita tänne. Mitä ihmeen antiikkityynyä? Aplla ei ole antiikkityynyä. Mikä edes on antiikkityyny. Opettele lukemaan. Ihan sama korvausvelvollisuus on sinulla ja kaikilla vaikka petterisi hajottaisi toisen kirpparityynyn! Onko mielestäsi kierrätetty toisen kodissa oleva tyyny selllainen, että sitä juuri ei tarvitse korvata, kun luulet sitä parin euron löydöksi. Voi apua minkälaiset tavat sun lapsilla mahtaa olla...
Ja takerruir yhteen sanaan, ei noin pitkästä tekstistä joka oli taynnä antiikkia voi muistaa, että se yksi olikin koriste. Ja ei kenellekään tule mieleen, että kaikki pitää korvata, jos se nipottaja ei pyydä korvaamaan. Sä pyydät varmaan korvaamaan lelutkin (ilmeisesti antiikkia nekin), jotka menevät ihan normaalissa leikissä rikki. Tulee kyllä rahastamisen maku, jos käytetystä tavarasta pitää maksaa enemmän kuin parin euron kirppariarvon.
42, sulla on arvot kohdillaan. Sähän se sun kakaraa vahdit. Todella itsekästä porukkaa kun osa näyttää kuvittelevan että toisen oma koti pitää muuttaa oman kultapalleron takia. JOS RIKOT, KORVAAT, niin se menee oli kaverin tai sukulaisen tavara tai kenen vain, ellei se toinen sano että ei haittaa. Lasta voi ihan oikeasti kieltää koskemasta ja lasta voi kyllä vahtia, ja jos näkee että lapsi on menossa jonkun tavaran luo, ihan kuule menee sen lapsen luo ja nostaa pois. Vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi annoit ottaa sen antiikkilasin? Jos lapsia tulossa kylään, niin luulisi olevan laittanut jotkut muut lasit esille.
Mutta kotvaamisesta samaa mieltä kyllä, mutta se suu pitäisi uskaltaa avata siinä vaiheessa eikä jäädä märehtimään. Toisaalta onko teillä kohta enää ystäviä, jos joskun astian pyydät korvaamaan tai vahingon, joka johtuu siitä, ettet ole korjannut herkkiä tavaroita pois lasten ulottuvilta. Sen lampun vielä ymmärrän, jos annetaan tahallaan rikkoa. Joku vanhempi voi luulla sun antiikkityynyä parin euron kirpparilöydöksi eikö tiedä, että se on noin tärkeä sinulle.
Sinä et ilmeisesti osaa lukea, vaan keksit itse asioita tänne. Mitä ihmeen antiikkityynyä? Aplla ei ole antiikkityynyä. Mikä edes on antiikkityyny. Opettele lukemaan. Ihan sama korvausvelvollisuus on sinulla ja kaikilla vaikka petterisi hajottaisi toisen kirpparityynyn! Onko mielestäsi kierrätetty toisen kodissa oleva tyyny selllainen, että sitä juuri ei tarvitse korvata, kun luulet sitä parin euron löydöksi. Voi apua minkälaiset tavat sun lapsilla mahtaa olla...
Ja takerruir yhteen sanaan, ei noin pitkästä tekstistä joka oli taynnä antiikkia voi muistaa, että se yksi olikin koriste. Ja ei kenellekään tule mieleen, että kaikki pitää korvata, jos se nipottaja ei pyydä korvaamaan. Sä pyydät varmaan korvaamaan lelutkin (ilmeisesti antiikkia nekin), jotka menevät ihan normaalissa leikissä rikki. Tulee kyllä rahastamisen maku, jos käytetystä tavarasta pitää maksaa enemmän kuin parin euron kirppariarvon.
Mainittu myös Ikea, Iittala....... Lopetahan saivartelu jo. Olet kyllä korvausvelvollinen, oli kyse euron tai 1000e tavarasta. Kyse ei ole rahasta vaan periaatteesta.
Kyllä mä suoraan kiellän sitä lasta, joka meillä yrittää tehdä tuhojaan ja sanon että meillä syödään pöydässä niin että sitä ruokaa ei mene lattialle ja tuoleille.
On se vaan jännä kun näiden lumihiutaleiden pennut saa muka tuhota ja sotata toisen kodin, elämä tulee olemaan todella vaikeaa heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kato kun kaikilla ei ole koko koti kirpparilta. Sä varmaan pyörtyisit kun näkisit meidän tyylikkään kodin ja vapaa-ajan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun omat lapset oli pieniä, niin kyllä mä ihan vahdin että eivät rikkoneet kylässä mitään ja kielsin. Lapsi ymmärtää puhetta kyllä ihan pienikin. Ei omaa kotia vieraiden takia muuteta muuksi vaan vieras vahtii että oma lapsi ei hajota.
Minun vanhemmillani tuntuu olevan kuitenkin omakotitalossaan ylimääräisiä Aalto-maljakoita, sillä jättivät niitä polven korkeudelle avohyllyyn 1-vuotiaan lapsenlapsensa tullessa kylään jouluksi. Voin luvata, että olisin kyllä pyydettäessä korvannut, mutta olisin myös hyvillä mielin vieraannuttanut lapsen isovanhemmistaan sen jälkeen. :)
Itse kyllä vastaavassa tilanteessa sanoisin että saisinko nostaa nuo taaperon ulottuvilta ettei vaan satu vahinkoa?
Jos teille tulee aikuisia vieraita ja istutte siinä vaalean antiikisohvan ääressä juomassa vuisikertapunaviiniä antiikkilaseista ja joku vahingossa tiputtaa pari tippaa sitä vuosikertaviiniä siihen vaalealle antiikkisohvalle, niin pitääkö sen vieraan maksaa se vaalea antiikkisohva sulle?
Keskenäänkö ne kakrut siellä mellastaa? Kyllä meillä aina pieniä valvottiin. Luulisi, että varsinkaan jotain lamppua ei ihan parissa sekunnissa saa palasiksi.
Avaa suusi silloin, siellä. Älä täällä.
Kauan sitten: kaadoin mehua tyttärilleni 1 ja 4v ja sukulaispojalle 4v. Poika puraisi lasista palan ja vanhemmat hyökkäsivät pojalta siruja suusta. Muovimukista oli juonut aiemmin. Meillä ei arvoesineitä piiloteltu, lapset saivat niihin koskea mutta piti olla varovainen. Eläimiä silitettiin ei läpsitty tai vedetty hännästä . Olen aina ollut onnellinen tytöistäni, ei mitään harmeja. Poikia sukulaisilla, tiskikaappi revitty alas, nyrkkitappeluita, ovilasien rikki potkimisia, fillarien särkemisiä ym ym.
Aaltovaasin ja tvn hajottivat kodissani, olivat jo täysi-ikäisiä. En kutsu kotiini.
51, eriasia kuin se että sun 1v pentu repii tavaroita alas kun sä et jaksa vahtia ja sun mielestä ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kato kun kaikilla ei ole koko koti kirpparilta. Sä varmaan pyörtyisit kun näkisit meidän tyylikkään kodin ja vapaa-ajan asunnon.
Epäilen tyylikkyyttä, kun kaikki hajoaa käsiin. Enkä pyörtyisi, mä laitan rihkaman sijasta rahat osakkeisiin. Mun ei tarvi päteä tavaroiden kautta.
53, sama, ei meillä ole koskaan mitään lasten takia nostettu ylös (tavaroita) ei ole laatikoita lukittu eikä kaappeja, mitään ei koskaan rikottu eikä ole mitään hajonnut, olisko vaan niin että joidenkin geenit on vähän erilaiset ;)
Kristallikissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vihaa toisia ihmisiä tuolla tavalla, vaan koita oppia sosiaaliseksi... silloin pikkulasten vahingoista ei tehdä numeroaystävien kesken :)
Mä olen sen verran sosiaalinen että tottakai tarjoudun korvaamaan lapseni rikkoman tavaran. En kehtaisi olla tarjoutumatta.
Mulla on kotivakuutuksessa kyllä vastuuvakuutus.
Ihan tällaisten varalle, jos vaikka tenavat lataa jääkiekon naapurin ikkunasta sisään..
Tää on hauska, JOS OLET SOSIAALINEN, POISTUU SINULTA KORVAUSVELVOLLISUUS :)) Vihreitä aatteita.
Jos mun lasten kaverit hajottaa meillä jotain, otan asiallisesti yhteyttä vanhempiin, kerron asiallisesti mitä kävi ja kerron, että laitan laskun esineestä heille.
Meillä ei ole lasten ulottuvilla mitkään kalliit astiat tai pöytälamput tms.
Jos ja kun lapsia käy kylässä, he ovat keittiössä, lasten huoneissa tai isossa leikkihuoneessa.
Kalliimmat tavarat on olkkarissa ja kaikki helposti särkyvä vitriineissä tai kaapin päällä tms.
On ihmeellistä enkä hyväksyisi. Yritä tutustua ihmisiin, joilla on enemmän samankaltaiset periaatteet kuin teilläkin.