Lapsi satuttaa tahallaan
Millä san kohta 3 täyttävän lapsen lopettamaan satuttamisen? Hän lyö, raapii ym. tahallaan satuttaa, yleensä minua, joka päivä. Mutta satuttaa vain kesken mukavan tekemisen. Kun leikin hänen kanssa, luen hänelle kirjaa, pidän sylissä tms. Kaikki menee ensin mukavasti mutta ihan yhtäkkiä lapsi lyö minua leukaan tai raapii täysillä käsivarttani. Täysin ennakoimatta. Olen koko ajan mustelmillatai naarmuilla ja niin väsynyt satuttamiseen että enää karjaisen kovaa ei. Olen yrittänyt kaikenlaiset tilanteiden sanottamiset, rauhalliset kieltämiset, pois viemiset ym pitkään mutta niillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Kuuluuko tämä ikään vai mitä tämä on?
Kommentit (98)
Hae apua ja pian.Kaikki ei ole hyvin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Hae apua ja pian.Kaikki ei ole hyvin nyt.
Tuskin olo ainakaan paranee jos saa jonkun perhetyöntekijän sohvan nurkkaan kirjaamaan "huolenaiheita".
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kyllä tietää 0mistä on kysymys. Pitäisi itse omin silmin nähdä ja kokea, että voisi edes miettiä mistä johtuu.
Itseälläni hieman särähtää korviin tuo lause "lapsi tahallaan satuttaa" tulee fiilis, että odotat lapselta liikoja tai että lapsen tulisi ymmärtää enemmän kuin kykenee. Vaikka tuon ikäinen jo ymmärtää mitä tekee, ei hän silti osaa kovin pitkälle asiaa nähdä. Tuo voi olla ihan vain luontaista rajojen koettelua.
Tarkoitin tahallaan satuttamisella sitä että kyse ei ollut vahingosta esim niin että lapsi vahingossa ohi mennessään olisi astunut varpailleni tms vaan että hän ihan tarkoituksella raapii käsivarttani tai mäjäyttää minua lelulla leukaan. Minulla halkesi huuli kolme kertaa marrasjoulukuussa, joten ehkä sitten vaadin lapselta liikaa ikään nähden mutta olen kuitenkin ihan uupunut tähän satuttamiseen jo. Ei minusta ole ihan normaalia että tällaista on. Ap
Lapset luovat itse vaikeita tilanteita oppiakseen miten niistä selvitään. Lapsi näkee aikuisen esimerkistä miten tulee toimia ja soveltaa tätä omaan elämäänsä kun häntä lyödään ja purraan. Mistä lapsi oppisi näitä jos ei itse loisi näitä tilanteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kyllä tietää 0mistä on kysymys. Pitäisi itse omin silmin nähdä ja kokea, että voisi edes miettiä mistä johtuu.
Itseälläni hieman särähtää korviin tuo lause "lapsi tahallaan satuttaa" tulee fiilis, että odotat lapselta liikoja tai että lapsen tulisi ymmärtää enemmän kuin kykenee. Vaikka tuon ikäinen jo ymmärtää mitä tekee, ei hän silti osaa kovin pitkälle asiaa nähdä. Tuo voi olla ihan vain luontaista rajojen koettelua.
Tarkoitin tahallaan satuttamisella sitä että kyse ei ollut vahingosta esim niin että lapsi vahingossa ohi mennessään olisi astunut varpailleni tms vaan että hän ihan tarkoituksella raapii käsivarttani tai mäjäyttää minua lelulla leukaan. Minulla halkesi huuli kolme kertaa marrasjoulukuussa, joten ehkä sitten vaadin lapselta liikaa ikään nähden mutta olen kuitenkin ihan uupunut tähän satuttamiseen jo. Ei minusta ole ihan normaalia että tällaista on. Ap
Minkälaisen rangaistuksen lapsi saa teoistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasuako pelkäät, vai miksi ihmeessä et käytä fyysistä ylivoimaasi ja estä sitä satuttamista?
On jumalauta avutonta porukkaa nykyään! Kautta aikojenhan tuhmaikäinen on käyttäytynyt noin. Ettekö te osaa kieltää lapsianne?! Otetaan kädestä kiinni ja sanotaan napakasti ei! Jos ei auta, niin pure vaikka takaisin! Lapselle täytyy laittaa rajat, ei se itse niitä löydä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0
Vierailija kirjoitti:
Lasuako pelkäät, vai miksi ihmeessä et käytä fyysistä ylivoimaasi ja estä sitä satuttamista?
Mitä tarkoitat? Kun en minä osaa ennakoida että kesken kivan yhteisen leikin silmänräpäyksessä minua lyödäänkin lelulla huuleen. Ap
Jos itse olisin mustelmilla siitä, että lapsi hakkaa leluilla niin laittaisin kaikki kovat lelut jemmaan ja antaisin pelkkiä pehmoleluja leikittäväksi. Sitten kun käyttäytyisi hyvin niin saisi palkkioksi niitä kovia leluja takaisin yksitellen. Ja jokaisesta lyömisestä lähtisi jemmaan taas yksi lelu.
Vierailija kirjoitti:
On jumalauta avutonta porukkaa nykyään! Kautta aikojenhan tuhmaikäinen on käyttäytynyt noin. Ettekö te osaa kieltää lapsianne?! Otetaan kädestä kiinni ja sanotaan napakasti ei! Jos ei auta, niin pure vaikka takaisin! Lapselle täytyy laittaa rajat, ei se itse niitä löydä!
Siitä että puree takaisin tulee tänä päivänä lasu. Ei eletä 90-lukua enään.
Ap meillä ihan sama 3,5-vuotiaan kanssa. En käsitä miten saisi loppumaan
Lapsi ei ymmärrä, vaikka sanoo, että sattuu. Kun läppäsee takaisin, johan ymmärtää. Ei kenenkään pidä olla väkivallan kohteena, vaikka tekijä olisi lapsi. Johan siinä koko äiti-lapsisuhde kärsii ja pahasti.
Toivottavasti sanoitatte nämä lapsillenne niin selkeästi ja napakasti että eivät pura tätä jatkossa ulkopuolisiin. Joku paikallinen muksu ryntäsi bussikatoksesta ja löi mun koiraa muovitraktorillaan. Aika napakasti otin ranteesta kiinni ja totesin että tuollaista ei tehdä. Onneksi ei ollut vanhempi koira silloin mukana, se ois purrut ranteeseen kiinni ja toiminut ihan oikein. Järkyttäviä penskoja.
Hoitakaa ongelma nyt pois päiväjärjestyksestä ettei eskaloidu myöhemmin.
Oletko kokeillut eläintenkoulutustaktiikkaa? Jos lapsi mottaa huvikseen (ei siis päästäkseen sinusta eroon, silloin tämä ei toimi), hyppää samantien ylös ja poistu vetäen ovi kiinni perässä. Sillai suht dramaattisesti että lapsi ymmärtää nyt tapahtuneen jotain. Odota että iskee pieni paniikki ja anna parkua oven takana pari minuuttia.
En oikein tiedä, miten tämän pitäisi ihmislajilla mennä. Kissaemo kyllä oikeasti puree pentuja takaisin kunnes ne huutaa armoa, jos pennut purevat sitä liian kovaa. Sikäli en ihmettele, jos joku ihmisäitikin näin tekee ihan vaistomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva tekeminen loppuu. Tulee puhuttelu. Jos on lyönyt lelulla se lelu menee loppupäiväksi ylös kirjahyllyyn. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva tekeminen loppuu. Tulee puhuttelu. Jos on lyönyt lelulla se lelu menee loppupäiväksi ylös kirjahyllyyn. Ap
Jollei ymmärrä noista jutuista, niin pakko sun on purra takaisin. Niin se vain on.
Miten toimitte noissa tilanteissa, mitä sitten tapahtuu kun lapsi on satuttanut? Mitä sinä teet, mitä lapsi itse tekee? Jatkaako leikkiä kuin ei mitään?
Meidän 3,5-vuotias lyö ja mäiskii kun suuttuu ja kokee jonkun tilanteen epäoikeudenmukaiseksi. Mutta kyllä hänen kanssaan jo pystyy keskustelemaan näistä tilanteista. Hyvänä, rauhallisena hetkenä on keskusteltu siitä että miksi ketään ei saa lyödä ja mitä voisi tehdä sellaisena hetkenä kun tekee mieli lyödä. Ja sitten kun tulee niitä tilanteita, että kuitenkin lyö, niin otetaan tiukkaan koppiin niin pitkäksi aikaa että rauhoittuu. Estetään tilanteen jatkuminen ja pois sylistä pääsee vasta kun ei enää lyö. Ja sitten taas keskustellaan, että mita tapahtui, mikä meni pieleen ja pyydetään anteeksi. Ei ohiteta tilanteita vaan käydään ne loppuun.
Kuinka hyvin lapsi puhuu? Voiko olla turhautumista, kun olisi jotain asiaa muttei saa sanotuksi?
Sanoita omia tekemisiäsi, ja väsy lukemiseen välillä ennen lasta.Esim. äitiä väsyttää, jalat puutuu tai janottaa. Lapset oppii matkimalla . Jos koittaa olla yli-ihminen ja venyä aina lapsen tahdon mukaan niin lapsikin luulee että hänenkin pitää vaikka ei vielä jaksa keskittyä ja nälkäkin tulee lapselle ennen aikuista.