Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi satuttaa tahallaan

Vierailija
08.01.2021 |

Millä san kohta 3 täyttävän lapsen lopettamaan satuttamisen? Hän lyö, raapii ym. tahallaan satuttaa, yleensä minua, joka päivä. Mutta satuttaa vain kesken mukavan tekemisen. Kun leikin hänen kanssa, luen hänelle kirjaa, pidän sylissä tms. Kaikki menee ensin mukavasti mutta ihan yhtäkkiä lapsi lyö minua leukaan tai raapii täysillä käsivarttani. Täysin ennakoimatta. Olen koko ajan mustelmillatai naarmuilla ja niin väsynyt satuttamiseen että enää karjaisen kovaa ei. Olen yrittänyt kaikenlaiset tilanteiden sanottamiset, rauhalliset kieltämiset, pois viemiset ym pitkään mutta niillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Kuuluuko tämä ikään vai mitä tämä on?

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakointi.

Vierailija
2/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennakointi.

Miten? Esim kun lapsi istuu sylissäni ja luen kirjaa kun hän halusi että luetaan ja sai valita kirjankin ja tunnelma on oikein mukava ja luetaan ja keskustellaan kirjan tapahtumista niin täysin varoittamatta sekunnissa yllättäen mäjäyttää minua päähän. Vaikka tietää kyllä että ei saa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeytä heti mukava tekeminen, kun alkaa satuttaa ja laita lapsi lattialle sylistä.

Vierailija
4/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakointi.

Miten? Esim kun lapsi istuu sylissäni ja luen kirjaa kun hän halusi että luetaan ja sai valita kirjankin ja tunnelma on oikein mukava ja luetaan ja keskustellaan kirjan tapahtumista niin täysin varoittamatta sekunnissa yllättäen mäjäyttää minua päähän. Vaikka tietää kyllä että ei saa. Ap

Niin lapsesi jaksaa keskittyä vain x ajan verran, joten sinun pitää lopettaa riittävän ajoissa ja keksiä jotain muuta.

Vierailija
5/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakointi.

Vaikuttaa samanlaiselta käyttäytymiseltä kuin mun siskon pojalla aikoinaan toista isoäitiään kohtaan. Kun ei osoiteta selkeillä rajoilla, mikä oikein, mikä väärin, eikä saa mitään ikään sopivaa rangaistusta ja kohdellaan pikku prinssinsä, niin voin sanoa, että sitä saa, mitä tilaa. Ei pieni lapsikaan silloin mitään kunnioitusta anna.

Vierailija
6/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle pitkävartiset paksut hanskat käteen ja hanskat kiinni kireäksi venytetyillä lapasenpidikkeillä (lapasenpidike kiinni paidassa johonkin saumakohtaan). Tällöin ei pääse raapimaan eikä lyönti satu paljoa. Ja tietysti kerrot jatkuvasti lapselle, että miksi niitä hanskoja pitää pitää sillä tavalla, eli miten lapsen tulisi käyttäytyä toisin, jotta voisi olla ilman niitä.

Vierailija
7/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapsi täytti juuri neljä, ja kuulostaa tutulta! Onneksi on nyt helpottanut, mutta kolmesta ikävuodesta eteenpäin oli tuollaista hyvän aikaa.. Oli siis juuri tuollaista yllättäen satuttamista, lyömistä ja puremista, raapimista. Sellaista että oikeasti sattui ja kovaa. Huolissani neuvolassa keskustelin tästä, ja on ilmeisesti hyvinkin yleistä. En myöskään oikein löytänyt toimivaa keinoa näissä tilanteissa, ainoa mikä toimi aavistuksen oli jonkunlainen hämäys eikä sekään tosiaan aina.

Vierailija
8/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään enää kuriteta lapsia? Eli onko vaihtoehtona vaan nämä sanoittamiset yms. jos lapsi ei tottele?

Vierailija
9/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuu, kun noin kouluiässä löytyy oikea lääkitys.

Vierailija
10/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

We need to talk about Kevin.

Vierailija
11/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin napakan tukkapöllyn. Ja kyllä. Mieheni saa tukistaa minua jos itseäni viihdyttääkseni satutan häntä.

Vierailija
12/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

We need to talk about Kevin.

Kyllä ihan normaalikin lapsi lyö ja tekee typeriä. Ei se automaattisesti psykopaattia tarkoita.  

Vierailija
13/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakointi.

Vaikuttaa samanlaiselta käyttäytymiseltä kuin mun siskon pojalla aikoinaan toista isoäitiään kohtaan. Kun ei osoiteta selkeillä rajoilla, mikä oikein, mikä väärin, eikä saa mitään ikään sopivaa rangaistusta ja kohdellaan pikku prinssinsä, niin voin sanoa, että sitä saa, mitä tilaa. Ei pieni lapsikaan silloin mitään kunnioitusta anna.

No minä olen kyllä aina ollut selkeä ja johdonmukainen siitä mikä on sallittua ja asettanut rajat jotka pitää. Ap

Vierailija
14/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakointi.

No minä olen kyllä aina ollut selkeä ja johdonmukainen siitä mikä on sallittua ja asettanut rajat jotka pitää. Ap

Kannattaisi olla myös kuri eikä vaan rajat. Pelkän rajan yli kun voi vaan astua, niin kuin tuo tahallaan satuttava lapsi konkreettisesti osoittaa.

Vierailija
15/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin napakan tukkapöllyn. Ja kyllä. Mieheni saa tukistaa minua jos itseäni viihdyttääkseni satutan häntä.

Sinä itse annat miehellesi luvan tukistaa sinua jos et käyttäydy kunnolla, antaako lapsesi myös sinulle luvan tukistaa häntä?!?

Mikäli lapsesi "ei lupaa anna" (tietystikään ei anna)  niin silloin sinulla ei ole oikeutta satuttaa häntä!

Vierailija
16/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako lapsi puhua?

Vierailija
17/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttäydyn väkivaltaisesti miestäni kohtaan niin saa tukistaa lupia kyselemättä. En siedä itseeni kohdistuvaa väkivaltaa kovin kauaa antamatta takaisin. Ihan sama minkä ikäisestä perseilijästä on kyse.

Vierailija
18/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako lapsi puhua?

Osaa ihan lauseitakin puhua. Ap

Vierailija
19/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni katseli tuota samaa menoa pari vuotta. Kerran tytär puri häntä käteen ja hänpä puri takaisin. Lyöminen, pureminen ja repiminen loppui siihen, kun hoksasi itse, miltä se tuntuu. Tätä ei kaiketi saisi suositella, mutta onhan tuo kyllä mahdoton tilanne.

Vierailija
20/98 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kyllä tietää mistä on kysymys. Pitäisi itse omin silmin nähdä ja kokea, että voisi edes miettiä mistä johtuu. 

Itseälläni hieman särähtää korviin tuo lause "lapsi tahallaan satuttaa"  tulee fiilis, että odotat lapselta liikoja tai että lapsen tulisi ymmärtää enemmän kuin kykenee. Vaikka tuon ikäinen jo ymmärtää mitä tekee, ei hän silti osaa kovin pitkälle asiaa nähdä. Tuo voi olla ihan vain luontaista rajojen koettelua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä