HS:n lähteet: Ministeriön tutkintaryhmä esittää hallitukselle kotihoidontuen poistamista
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d722f1ca-b174-4133-a524-28c83bcc0…
”HS:n mukaan tutkimuskirjallisuuden perusteella kotihoidontuen poistaminen saa vanhemman palaamaan nopeammin työelämään. Tutkimusryhmä ehdottaa myös lapsilisään uutta lisäosaa, sillä kaikki eivät kuitenkaan perhevapaan jälkeen työllisty.”
Kylläpä suututtaa.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs ne hankitut lapset sitten elätetään? Jos ei satu olemaan töitä/jos on vaikka yh.Kaikki kansalaiset toimeentulotuelle vai.Vai aletaanko kaikki lapset päiväkotiin? Lisää MERKITTÄVÄSTI valtion kustannuksia....
Tietenkin lapset päiväkotiin. Vasemmiston tavoite on elämän mittainen laitosputki: päiväkoti -> koulu -> työpaikka julkisella sektorilla -> hoitokoti. Koska valtio vaan osaa huolehtia paremmin kuin ihminen itse.
Vasemmistoliitto on työväen puolue joten ajaa aina työntekijän etua elämäntapaloisijan edun sijaan.
Esimerkkinä täatä eläkeputken poisto :)
Tämä sama ryhmä ehdotti sitäkin ja läpi meni, vasemmistosta huolimatta.
Surkean pieni kotihoidon tukihan juuri kannustaa töihin. Työttömän peruspäiväraha on siihen nähden ruhtinaallinen.
Kaikki ei todellakaan maksa sellaisia päivähoitomaksuja saati veroja että kattaisivat yhteiskunnalle siitä aiheutuvat kulut.
Lisäksi kaikilla ei ole työpaikkaa johon palata joten työllisyysvaikutuskin on niin ja näin. En myöskään usko että pienen lapsen äiti on palkattavien etupäässä jos on varaa valita.
Vierailija kirjoitti:
Oliko 40% kotihoidontuen saajista ei ole työtä mihin palata.
Ruotsissahan tuo poistettiin koska feministien mielestä se on naisille ansa.
Niin se on suomessakin, mahdollistaa l o i s i m i s e n miesten maksamien verojen piikkiin. Hyvä vain että poistuu. Pääset naisetkin näyttämään kyntensä ja tienaamaan sen ulisemansa euron ihan itse, aletaan laittaa se suu sinne missä ne rahat on. Vielä kun täysien työpäivien päälle hommaatte niitä kersoja ja maksatte ne itse eikä niitä maksateta muilla, niin sitten on hyvä. Silloin ei W T:et hillu enää, vaan kakaroita hankkii ne keillä niihin on edellytyksiä. Mahtavaa kun tämä s o s i a a l i l o i s i m i s-touhu tulee päätökseensä. Jokainen saa alkaa ihan itse tienaamaan ja maksamaan olemisensa.
Tuen määrä on niin pieni että kukaan järkevä ei sillä kituuta yhtään sen kauempaa kuin on pakko. Valtiollehan tuo on vielä halvin tukimuoto. Mitä se on? Alle neljäsataa kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se on suomessakin, mahdollistaa l o i s i m i s e n miesten maksamien verojen piikkiin. Hyvä vain että poistuu. Pääset naisetkin näyttämään kyntensä ja tienaamaan sen ulisemansa euron ihan itse, aletaan laittaa se suu sinne missä ne rahat on. Vielä kun täysien työpäivien päälle hommaatte niitä kersoja ja maksatte ne itse eikä niitä maksateta muilla, niin sitten on hyvä. Silloin ei W T:et hillu enää, vaan kakaroita hankkii ne keillä niihin on edellytyksiä. Mahtavaa kun tämä s o s i a a l i l o i s i m i s-touhu tulee päätökseensä. Jokainen saa alkaa ihan itse tienaamaan ja maksamaan olemisensa.
Tervetuloa sieltä 50-luvulta nykyaikaan. Meillä mies jäi kotihoidontuella kotiin ja itse parempipalkkaisena menin töihin ja elätin perheen.
Vierailija kirjoitti:
Up
Poistamalla kodinhoidontuen naisten työllisyys paranisi kyseisen tutkimuksen pitkällä aikavälillä mukaan noin 10000 hengellä. Eikös se ole tasa-arvon edistymisen merkki että naiset eivät jää kotiin nyhjäämään vaan menevät töihin. Kun molemmat vanhemmat käyvät töissä, niin perheen elintasokin paranee kahden sammon jauhaessa.
Näin se homma etenee ja talouden pyörät pyörii!
Täähän on ihan puhtaasti lestaperheille rakennettu tuki, jos ei poistoon, niin ainakin rajoituksia vaikkapa kolmannen lapsen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Surkean pieni kotihoidon tukihan juuri kannustaa töihin. Työttömän peruspäiväraha on siihen nähden ruhtinaallinen.
Olen kaksi kertaa jäänyt työttömäksi viimeistään äitiysloman alussa joten ei ollut työpaikkaa johon palata. Vanhempainvapaan jälkeen aloin nostaa ansiosidonnaista ja aika rauhassa sai olla niin työnantajilta kuin työkkäriltä kunnes lapset oli melkein kaks.
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen aivan samaa mieltä, nämä Suomen pitkät ”perhe”vapaat ovat kauhea loukku naisille. Vanhempainvapaatakin pitäisi lyhentää ja taata laadukasta päivähoitoa jo 4-6 kk:n ikäisestä alkaen.
Mielestäni ei pitäisi poistaa, kuten sanottu halvinta tukimuotoa valtiolle, mutta ehdoton maksimi tuelle kaksi vuotta. Sen jälkeen mentävä töihin, tai velvoittavan työttömyysturvan pariin.
Tämä varmasti auttaa laskevaan syntyvyyteen...
No eihän niitä töitä ole, mutta totta tuo että liian pitkä tuo kolmen vuoden aika on kotihoidontuelle. Lapsen voi parivuotiaana kyllä viedä hyvin hoitoon, ja mennä töihin, tai keskittyä aktiiviseen työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Täähän on ihan puhtaasti lestaperheille rakennettu tuki, jos ei poistoon, niin ainakin rajoituksia vaikkapa kolmannen lapsen jälkeen.
No onko se nyt jotenkin yllättävää, että Kepu-siat tuon poistoa vastustavat niin pirusti. Niissä tuollakin kustannetuissa lestakersoissa on pitkänpäälle Kepu-sikojen lihapatojen äärellä pysymisen takuu. Tietenkään ne ei siitä halua luopua, kuten ei puoluetuestakaan.
Ennemmin lapsilisiin progressiivinen vähennys. Toisen lapsen jälkeen summa pienenisi, eikä nouse kuten nykymallilla tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin lapsilisiin progressiivinen vähennys. Toisen lapsen jälkeen summa pienenisi, eikä nouse kuten nykymallilla tekee.
Ja mitä enemmän lapsia, sitä pienemmät päivähoitomaksut. Kahdesta lapsesta maksaa omaisuuden, mutta kun lisääntynyt kuin kani, päivähoito on lähes ilmaista. Mikä logiikka tässäkin on?
Vierailija kirjoitti:
Tämä varmasti auttaa laskevaan syntyvyyteen...
Auttaa se siihen mikä on vieläkin tärkeämpää kokonaisuuden kannalta, LAATUUN määrän sijaan. Ei enää YH-loisijoiksi tähtäävät koulupudokasämmät pystykään porsimaan muiden selkänahasta ja jäämään kämpille lojumaan koko aikuisiäkseen ja sitten nostelemaan vielä muiden tienaamia eläkkeitä. Tuo kun toteutuu, niitä kakaroita hankkii enää se porukka, jonka niitä on ylipäätään suotavaa hankkia. Ne keillä on resursseja, kykyjä ja edellytyksiä niiden hankkimiseen, ja näin ollen niistä kakaroista tuleekin sitten täysipäisiä ja tuottavia ihmisiä vanhemmiten. Loppuu tämä kehitysmaa-touhu mitä täällä on tähän asti vedetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko se nyt jotenkin yllättävää, että Kepu-siat tuon poistoa vastustavat niin pirusti. Niissä tuollakin kustannetuissa lestakersoissa on pitkänpäälle Kepu-sikojen lihapatojen äärellä pysymisen takuu. Tietenkään ne ei siitä halua luopua, kuten ei puoluetuestakaan.
Suuressa määrin perhetuet koskee s.o. mali väkeä. En tiedä, kuka ne tänne on haalinut ja halunnut.
Vierailija kirjoitti:
”Tutkintaryhmä”. Eli ulkopuolinen asiantuntijajoukko. Poliittista päätöstä tai mielipidettä tuloksesta emme tiedä. Keskusta varmasti hanaa vastaan.
Konsultit.
En pidä aloitetta kovin hyvänä ideana. Voitaisiinko nyt ajatella myös perheiden hyvinvointia eikä vain rahaa.