Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niskaperäinen huimaus? Kokemuksia!

Vierailija
13.03.2024 |

Olen nyt parin kuukauden ajan kärsinyt keikuttavasta huimauksesta enemmän ja vähemmän. Olo on kuin keinuvassa laivassa, kävellessä tuntuu että maa joustaa ja paikallaan ollessa kaikista pahinta. Kuin kaula olisi vieteriä, tulen hulluksi! Lääkärissä käyty useamman kerran, kaikki todenneet niskaperäiseksi.

Niska ja hartiat, koko selkä oikeastaan on jäykkänä ja jumissa. Hierojalle ei yksinkertaisesti ole varaa mennä, ja tiedän kokemuksesta että jos käyn vain kerran se on turhaa ja jopa vaan pahentaa. Jumppia olen yrittänyt tehdä, en huomaa eroa. Nyt lisäksi uutena on tullut todella voimakas heittävä huimaus kun taitan niskaa kunnolla oikealle. Siinä asennossa ei montaa sekuntia pysty olemaan, huimaus on niin voimakas! Pelästyin tätä oikein kunnolla

Voiko tosiaan johtua niskasta näin pelottavat oireet? Miten olette kotikonstein saaneet niskaa huollettua? Olen huomannut myös että oikein mikään tyynykään ei enää tunnu hyvältä ja pyörin iltaisin sängyssä ärsyyntyneenä etsien asentoa päälle. Tyynyjä kokeiltu ties mitä eri, kalliista halpaan. Vinkkejä otetaan vastaan, alan olemaan tähän todella väsynyt

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuota. Oli niin pahaa, että maatessani vuoteella koko huone pyöri, eikä meinannut millään asettua. Tuli pahoinvointia tietenkin, kun koko huone pyöri ja keinui. Minulla auttoi se, että puoliso hieroi niskaa iltaisin, itse jumppasin ja kävelin paljon. Kävelyllä varsinkin sain rentoutta kehoon.

Vierailija
2/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaa sängyllä selälläsi niska ja pää reunan yli roikkuen. Sitten reipasta syväkurkkua. Auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut tuota. Oli niin pahaa, että maatessani vuoteella koko huone pyöri, eikä meinannut millään asettua. Tuli pahoinvointia tietenkin, kun koko huone pyöri ja keinui. Minulla auttoi se, että puoliso hieroi niskaa iltaisin, itse jumppasin ja kävelin paljon. Kävelyllä varsinkin sain rentoutta kehoon.

Eri asia. Sinun huimauksesi johtui välikorvassa olevasta irrallisesta kudospalasta tai tulehduksesta. Voi helpottaa ravistelulla tai korvan taa laitettavalla värisevällä esineellä.

Vierailija
4/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on urheiluhieroja.. Minulta lähti toi kipu ja tunne, kun nostin kädet ilmaan pystysuoraan ja siitä vedin käsiä taaksepäin ja kun tunttee niskassa venytyksen, niin pitää siinä 10 sekunttia ja laskee ködet ja tekee uudelleen ton 5 kertaa.. Yhtäkkiä ei ole enää sitä kipua ja huimausta. Se toimii niinku ottais buranan. Samalailla se kipu lievenee pois.

Vierailija
5/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta kuulostaa noin voimakkaat oireet. Asentohuimaus on poissuljettu? Jos tosiaan kyse on niskajumista, jaan omat kikkani, miten olen päässyt lihasperäisestä huimauksesta, mutta hyvin varovainen pitää olla, jos kyse onkin jostain muusta.

Jumpat ei välttämättä ole paras keino juuri nyt akuuttivaiheessa, koska saatat vain rasittaa ja jäykistää niskan lihaksia niillä. Kokeile aluksi ylävartalon liikkuvuuden lisäämistä kevyesti keppijumpalla, käsien pyörittelyllä ja ihan vaan liikuttelemalla ylävartaloa ilman mitään painoja tai vastuksia ja jännittämättä lihaksia mahdollisimman vähän. Ei saa sattua. Hierontapallot on hyvä keino kotona VAROVAISESTI avata niskan ja ylävartalon lihaksia. Palloja saa edullisesti monesta urheilukaupoista, hyvä on esim. setti, jossa palloja eri kovuuksilla. Kokeile myös erikokoisia palloja, joita saatat löytää kotoa, esim. jääpallopelin pallo toimii hyvin hierontaan. Huomioi, että jumin alkusyy voikin olla muualla kuin niskassa. Tunnustele lihaksia eri puolilla vartaloa, missä jumittaa, ja kokeile jos hierontapallot tai osuva venytys voisivat auttaa. 

Onko näkö kunnossa? Narskutteletko? Näissä jos on häikkää, pään alueen lihakset ovat kovalla koetuksella. Sinänsä pieni, mutta jatkuva rasitus lihaksissa saa aikaan jumituksia ja huimausta. 

Vierailija
6/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuota parikymppisenä, sain lähetteen 10 kertaan fysioterapeutille. Siellä kokeiltiin kaikenlaista, myös sähköä. Siitä tuli kyllä päänsärky. Kylmä, huonossa asennossa istuminen, lukeminen, jännittäminen stressin takia voi aiheuttaa tuota. Alas katsoessa tai kumartuessa pestessä hampaita pyöri ja sanoin jos käänsi päätä toiseen suuntaan. Alussa se oli pelottavaa kun luulin että on jotain neurologista. Kesti viikkoja ja sitten jotenkin alkoi mennä ohi, mitä vähemmän itse jännitän ja mietin sitä rennompana niska pysyy. Saisitko mahdollisesti joltain lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan joka korvataan? Kun on oikein pahasti jumissa niin itse venyttely ja hierominen saattaa vain pahentaa kipua. Lämpö ja pään paikallaan pitäminen auttoi itselläni myös. 

Vierailija
7/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimaus on hyvin yleinen oire, joka johtuu joko kehon asentoa ja tasapainoa aistivan sisäkorvan tai tasapainotietoa käsittelevien pikkuaivojen häiriöstä. Sisäkorvan häiriöihin liittyvä huimaus on usein kiertohuimausta, joka ilmenee pyörittävänä tunteena. Sen sijaan aivojen toiminnan häiriöiden yhteydessä huimaus ilmenee pikemmin tasapainon ja pystyssä pysymisen vaikeutena, mihin liittyy usein myös muita hermoston oireita. Huimauksen yhteydessä voi esiintyä myös heikotusta, pahoinvointia ja kuulon häiriöitä.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00221

Vierailija
8/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 5 hyvistä neuvoista! Kukaan lääkäri ei ole asentohuimausta edes ehdottanut syyksi. Olen niitä manöövereja tehnyt myös mutta eroa en ole huomannut. 

Alkuvuodesta lähti viisaudenhammas leikkauksessa, josta jäi pariksi kuukaudeksi hermovaurio ja saman puolen alaleuka, huuli ja hampaat oli tunnottomat. Purin niitä silloin kokoajan yhteen, ja huomaan tekeväni sitä vieläkin yhä. Eli leuka on kokoajan tiukasti kiinni, välillä heräilen myös narskutteluun. Hammaslääkäriin siis ilmeisesti seuraavaksi. Ja näöntarkastus täytyykin myös käydä hoitamassa!

Vierailija
9/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko  mittanut  verenpainetta  säännöllisesti? Muista  juoda  vettä  tarpeeksi. Koita  päästä  tk.n  fysioterapeutin   vastaanotolla  käymään  hän  antaa vinkkejä  ja  ohjeita.  Tsemppiä  sinne!

Käytän  jumppaan  ja  venytyksiin  välillä  piikkipalloa ( puolipallo)  hyvä  apu ollut.

Vierailija
10/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainetta on seurailtu, oikein ihanteellinen. Motoriikkaan tämä ei onneksi ole vaikuttanut, tasapainohäiriöitä ei siis ole. Todella rasittava vaiva vaan kaikinpuolin.

Vierailija
11/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kutsuttiin kerran ambulanssi päässä pyörimisen ja pahoinvoinnin vuoksi.Tai hätäkeskuksessa oltiin sitä mieltä, että ambulanssin on hyvä käydä tarkistamassa tilanne, koska tuollaiset "pääasiat "on aina hyvä ottaa vakavasti.No ei ollut mitään vakavaa, vaan lääkäri totesi vielä myöhemmin että kyseessä oli asentohuimaus.Sain jumppaohjeet ja kehotuksen mennä fysioterapiaan.En mennyt, koska jumppaohjeet auttoivat heti.Niitä teen aina kun alkaa huimausta tuntumaan 

Netistä löytyy ohjeet jos haluat niitä kokeilla.Minun ohjeissani oli pään roikotus sängyn reunan yli ja pään kääntelyä puolella toiselle...

Vierailija
12/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos 5 hyvistä neuvoista! Kukaan lääkäri ei ole asentohuimausta edes ehdottanut syyksi. Olen niitä manöövereja tehnyt myös mutta eroa en ole huomannut. 

Alkuvuodesta lähti viisaudenhammas leikkauksessa, josta jäi pariksi kuukaudeksi hermovaurio ja saman puolen alaleuka, huuli ja hampaat oli tunnottomat. Purin niitä silloin kokoajan yhteen, ja huomaan tekeväni sitä vieläkin yhä. Eli leuka on kokoajan tiukasti kiinni, välillä heräilen myös narskutteluun. Hammaslääkäriin siis ilmeisesti seuraavaksi. Ja näöntarkastus täytyykin myös käydä hoitamassa!

Tuo hampaiden pureminen kuulostaa kyllä siltä, että siinä voisi olla sulla juurisyy huimaukseen! Googlaa leuan rentoutusharjoituksia ja koita rentouttaa leukalihaksia myös hieromalla niitä, niin jospa paine vähenisi. Silmälasit ja purentakiskot olivat mulla tärkeä apu kokonaisuudessa noiden ylävartalon liikkuvuusharjoitusten lisäksi, joten kannattaa ehdottomasti hoitaa kuntoon sekin puoli.

Toivottavasti löydät pian apua, huimaus on niin kamalaa...

T: 5

Vierailija
13/13 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tuota parikymppisenä, sain lähetteen 10 kertaan fysioterapeutille. Siellä kokeiltiin kaikenlaista, myös sähköä. Siitä tuli kyllä päänsärky. Kylmä, huonossa asennossa istuminen, lukeminen, jännittäminen stressin takia voi aiheuttaa tuota. Alas katsoessa tai kumartuessa pestessä hampaita pyöri ja sanoin jos käänsi päätä toiseen suuntaan. Alussa se oli pelottavaa kun luulin että on jotain neurologista. Kesti viikkoja ja sitten jotenkin alkoi mennä ohi, mitä vähemmän itse jännitän ja mietin sitä rennompana niska pysyy. Saisitko mahdollisesti joltain lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan joka korvataan? Kun on oikein pahasti jumissa niin itse venyttely ja hierominen saattaa vain pahentaa kipua. Lämpö ja pään paikallaan pitäminen auttoi itselläni myös. 

Osasyy oireiden pahenemiseen aina välillä on varmasti tuo kun on kausia kun ajattelen sitä ihan jatkuvasti! Välillä puuhatessa huomaan jopa että se ehkä katoaisikin hetkittäin kokonaan. Mutta mitä enemmän stressaan sitä enemmän huimaa ja niska on jännityksessä.

Helpottava kuulla että jollain muullakin ollut tuota pään kääntäessä tulevaa huimausta. Se on pelottavaa! Mutta se on myös yhteydessä siihen puoleen joka minulla on enemmän jumissa. Tosiaan mitään tasapainohäiriöitä tai neurologisia oireita ei ole ollut, ja useampi lääkäri on niitä minulta testannut niin se vähän rauhoittaa. Kiitos vinkeistä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi